Koncern VW dosáhl za rok 2022 solidního hospodářského výsledku.

Solidní finanční výsledky koncernu Volkswagen jsou základem pro další ziskový růst na klíčových trzích
− V roce 2022 vzrostl počet dodaných elektromobilů o 26 procent; v roce 2023
budou představeny další významné modely
− Koncern Volkswagen potvrdil v roce 2022 pozici lídra elektromobilového trhu
v Evropě a zvýšil počet dodaných vozů v Číně o 68 procent díky silné poptávce
po velmi konkurenceschopné produktové řadě elektromobilů
− Rok 2022 byl v Severní Americe důležitý: Koncern Volkswagen vsadil na
elektrifikaci výrobního závodu Chattanooga a znovuoživením oblíbené kultovní
značky Scout bude pokračovat v přechodu na elektromobilitu
− Pro období mezi roky 2023 a 2027 plánuje koncern investice v celkové výši 180
miliard EUR do ziskově nejatraktivnějších oblastí a regionů; více než dvě třetiny
z uvedené částky jsou určeny na elektrifikaci a digitalizaci
− Solidní provozní hospodářský výsledek před zaúčtováním mimořádných
položek vzrostl oproti roku 2021 o 13 procent na 22,5 miliardy EUR a dokládá
sílu značek sdružených v koncernu Volkswagen
− Předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume řekl: „V roce
2022 jsme si stanovili jasné a ambiciózní cíle, přijali nezbytná rozhodnutí a
vylepšili interní procesy. Rok 2023 bude pro realizaci strategických cílů a
urychlení pokroku koncernu rozhodující.“
− Arno Antlitz, člen představenstva odpovědný za finance a provozní činnosti
koncernu Volkswagen, uvedl: „V letošním roce chceme znovu dosáhnout
robustní ziskovosti. Díky našim pevným finančním základům jsme přitom
schopni pokračovat v investicích do elektrifikace a digitalizace naší společnosti i
v této náročné ekonomické situaci.“

 Koncern Volkswagen dosáhl ve fiskálním roce 2022 solidního
hospodářského výsledku navzdory globálním ekonomickým výzvám. Výsledky
ukazují, že koncern má díky vysokým ziskovým maržím a velmi solidní čisté
likviditě v automobilovém odvětví k dispozici pevné finanční základy, na nichž
může v roce 2023 dále stavět. Koncern pokračoval v roce 2022 v realizaci své
strategie v segmentu akumulátorových elektromobilů a solidní prodeje ve všech
regionech dokládají atraktivitu jeho aktuální produktové řady.

Koncern
Volkswagen zůstává lídrem na trhu akumulátorových elektromobilů v Evropě a
v Číně pokračuje v růstu. V roce 2023 budou na trh uvedeny důležité nové
modely, které ještě více upevní postavení koncernu Volkswagen na trhu.
Oliver Blume, předseda představenstva koncernu Volkswagen, řekl: „Rok 2022 byl pro
koncern Volkswagen důležitý. Navzdory extrémním výzvám jsme dosáhli pokroku při
realizaci naší strategie. Podíl akumulátorových elektromobilů na celkovém počtu
dodaných vozů dosáhl rekordních 7 procent.

To je významný milník, na který v letošním
roce navážeme dalším rozšiřováním naší palety atraktivních modelů. V rámci našeho
desetibodového plánu jsme podnikli důležité kroky pro realizaci naší strategie. Mimo
jiné jsme připravili nové produktové strategie pro naše značky, zvolili nové zaměření
pro naše platformy a optimalizovali plán v oblasti softwaru.

Dále jsme rozšiřovali naše
globální aktivity, přičemž výrobu a vývoj našich vynikajících produktů a technologií
jsme ještě intenzivněji soustředili na lokální trhy. Rok 2023 bude pro realizaci
strategických cílů a urychlení pokroku koncernu rozhodující.“

Pevné finanční základy pro trvale udržitelný růst
Koncern Volkswagen zveřejnil nejdůležitější hospodářské ukazatele za uplynulý fiskální
rok a výhled na rok 2023 již 3. března 2023.
Přestože celkový počet dodaných vozidel v roce 2022 poklesl o 7 procent na 8,3
milionu, udržuje si Volkswagen i nadále dobrou pozici pro budoucí růst. Ziskovost před
zaúčtováním mimořádných položek vzrostla v roce 2022 na 8,1 procenta, což zrcadlí
pokračující dodržování cenové disciplíny a pokroky koncernu v oblasti nákladů. Dalším
faktorem, který přispěl k úspěšnému výsledku je vylepšený modelový mix.

Čisté cash
flow automobilové divize koncernu zaznamenalo pokles na 4,8 miliardy EUR. Příčinou
je zvýšení provozního kapitálu kvůli problémům v dodavatelském řetězci a logistice, a
to především v závěru loňského roku. V průběhu roku 2023 by měl být tento vliv
z největší části eliminován a čistá likvidita automobilové divize by měla růst. Koncern
má pevné postavení díky vysokému stavu objednávek na 1,8 milionu vozidel a
jedinečnému produktovému portfoliu. Problémy v dodavatelském řetězci by měly
v roce 2023 postupně slábnout.

Čistá likvidita automobilové divize koncernu vzrostla do konce roku 2022 na 43 miliard
EUR. Svým dílem k tomu přispělo uvedení společnosti Porsche AG na burzu.
Koncern plánuje pro roky 2023 až 2027 investice do ziskově nejatraktivnějších oblastí
v celkové výši 180 miliard EUR. Investice poslouží především k realizaci akumulátorové
strategie koncernu, rozšiřování aktivit v Severní Americe, ke zvyšování
konkurenceschopnosti v Číně v oblastech digitalizace a produktů a k dalšímu rozvoji
produktového portfolia koncernu s vůdčím postavením na trhu.

Více než dvě třetiny
(68 procent) investic budou směřovat do budoucích oblastí digitalizace a elektrifikace.
V předchozím pětiletém plánu to bylo jen 56 procent. Již v roce 2025 bude podle
prognóz každé páté prodané vozidlo na celém světě disponovat výhradně elektrickým
pohonem. Zásadním důvodem pro nárůst celkového objemu investic je částka až 15
miliard EUR potřebná na výstavbu továren pro výrobu akumulátorových článků
akumulátorového start-upu PowerCo a na přípravy, které zajistí spolehlivé dodávky
příslušných surovin pro výrobu v rámci realizace akumulátorové strategie. Společnost
PowerCo očekává, že její příjmy z prodeje překročí do roku 2030 hranici 20 miliard EUR.

Další investice jsou vynakládány na poslední generaci spalovacích motorů. Investiční
výdaje dosáhnou podle plánů svého vrcholu v roce 2025 a poté budou postupně klesat.
Arno Antlitz, člen představenstva odpovědný za finance a provozní činnosti koncernu
Volkswagen, říká: „Rok 2022 pozoruhodným způsobem prokázal robustnost našeho
obchodního modelu. Za náročných rámcových podmínek jsme dodali 572 100
akumulátorových elektromobilů a zvýšili naše příjmy z prodeje i provozní hospodářský
výsledek.

Rok 2023 bude vzhledem k celkovému vývoji ekonomiky neméně náročný.
Naše silné značky s přesvědčivými produktovými nabídkami a objednávkami na 1,8
milionu vozidel nám však umožňují hledět vstříc roku 2023 s důvěrou. V letošním roce
chceme znovu dostáhnout robustní ziskovosti. Díky našim pevným finančním základům
jsme přitom schopni pokračovat v investicích do elektrifikace a digitalizace naší
společnosti i v této náročné ekonomické situaci.“

Portfolio akumulátorových elektromobilů, které je lídrem na trhu
Produktové portfolio koncernu Volkswagen je mimořádně konkurenceschopné a
obzvlášť pozoruhodných úspěchů dosahuje v segmentu akumulátorových
elektromobilů. Růst v segmentu akumulátorových elektromobilů pokračoval v loňském
roce zvýšením počtu dodaných vozů o 26 procent. Podíl akumulátorových
elektromobilů na celkovém počtu dodaných vozů dosáhl v roce 2022 sedmi procent.

Na akumulátorové elektromobily připadá nyní 16 procent aktuálně objednaných vozů –
tento nárůst oproti roku 2021 zrcadlí strategické priority koncernu.
Třemi nejprodávanějšími koncernovými modely v segmentu akumulátorových
elektromobilů v roce 2022 byly (v kusech):
• Volkswagen ID.41
/ID.5 193 200
• Volkswagen ID.32 76 600
• ŠKODA Enyaq iV (včetně Coupé) 53 700

Koncern pokračuje ve vývoji nových modelů přizpůsobených poptávce zákazníků a je
skvěle připraven na to, aby mohl profitovat z dalšího růstu v tomto segmentu. V roce
2023 bude představena řada modelů, které jsou pro koncern důležité. Jedná se mimo
jiné o nové modely Volkswagen ID.3, ID.7, ID. Buzz s prodlouženým rozvorem, CUPRA
Tavascan a Audi Q8 e-tron. Uvedením těchto nových modelů hodlá koncern zvýšit ve
fiskálním roce 2023 podíl akumulátorových elektromobilů na celkovém počtu
dodaných vozidel na 10 procent.

Solidní provozní hospodářské výsledky dokládají sílu značek sdružených v koncernu
Volkswagen
Solidní provozní hospodářský výsledek před zaúčtováním mimořádných položek ve výši
22,5 miliardy EUR představuje nárůst o 12,5 procenta oproti roku 2021 a dokládá sílu
koncernových značek. Nárůstu zisku napříč všemi skupinami značek bylo dosaženo díky
vylepšenému mixu, a to především u skupin značek Premium a Sport, ale také díky
posílení skupiny značek Volumen, která navzdory mírnému poklesu počtu dodaných
vozidel na 4,1 milionu zaznamenala v roce 2022 nárůst provozního hospodářského
výsledku před zaúčtováním mimořádných položek na 4,0 miliardy EUR (2021: 3,5
miliardy EUR).

Zisková marže skupiny značek Premium vzrostla na 12,3 procenta (10,6
procenta). Za tímto nárůstem stojí solidní poptávka po dobře vybavených prémiových
vozech, vysoký stav objednávek a vynikající výsledky značek Lamborghini, Bentley a
Ducati. Příjmy z prodeje skupiny značek Premium vzrostly v roce 2022 na 61,8 miliardy
EUR (55,9 miliardy EUR), provozní hospodářský výsledek před zaúčtováním
mimořádných položek se zvýšil na 7,6 miliardy EUR (5,9 miliardy EUR).

Provozní
zisková marže značky Porsche vzrostla na 18,6 procenta díky vyššímu počtu prodaných
vozů, optimalizované cenotvorbě a lepšímu produktovému mixu. Podíl
akumulátorových elektromobilů na celkovém počtu dodaných vozů přesáhl 11 procent
a model Porsche Taycan překonal v roce 2022, za pouhé dva roky na trhu, výrobní
milník 100 000 vozů.

Společnost Volkswagen Financial Services znovu zásadním způsobem přispěla
k vynikajícím finančním výsledkům koncernu provozním hospodářských výsledkem 5,7
miliardy EUR.

Divize užitkových vozidel Traton zvýšila své příjmy z prodeje na 39,5 miliardy EUR (30,1
miliardy EUR). Nižší vytížení výrobních kapacit a vyšší produktové náklady přitom byly
kompenzovány vyššími prodejními cenami a optimalizovaným produktovým mixem.
Skupina Traton zvýšila svou provozní ziskovou marži na 4 procenta (1,3 procenta) při
provozním hospodářském výsledku 1,6 miliardy EUR (0,4 miliardy EUR).

Dobrá pozice pro růst v Severní Americe, kde se trh začíná orientovat na elektromobily
Expanze koncernu Volkswagen na severoamerickém trhu pokračovala i v roce 2022.
V průběhu roku bylo dosaženo několika významných milníků. Mezi ně patří posílení
týmu vedoucích pracovníků v USA, zahájení výroby modelu ID.4 v závodě Chattanooga
a oznámení o návratu ikonické značky Scout, která dodá první elektromobily
zákazníkům v roce 2026.

Celkový počet dodaných akumulátorových elektromobilů v USA vzrostl o 18,8 procenta
na 44 200 vozů. Koncern se díky tomu umístil v elektromobilovém segmentu na
celkovém čtvrtém místě. Koncern má v současnosti na celkovém trhu včetně vozidel se
spalovacími motory podíl 4 procenta. Cílem je zvýšit tento podíl do roku 2030 na 10
procent. Z velké části toho bude dosaženo dalším rozšířením nejrozsáhlejší americké
produktové palety, včetně uvedení modelů ID.7 a ID. Buzz na trh v roce 2024.

Regionální přístup podporuje zotavení v Číně
Čína hraje i nadále důležitou roli v transformaci automobilového průmyslu a naplňování
dekarbonizačních cílů koncernu. Ustanovením představenstva pro čínský trh, které má
na starosti všechny značky, dojde k výraznému urychlení rozhodovacích a vývojových
procesů v tomto regionu, a tím ke zvýšení synergií mezi značkami. Strategie „v Číně pro
Čínu“ přispěla v roce 2022 k dalšímu rozšiřování lokálních partnerství.

Koncern
partnerstvím se společností Horizon Robotics urychlí v Číně vývoj asistenčních systémů
a vysoce automatizované jízdy. Volkswagen kromě toho založil pobočku CARIAD Čína,
která urychlí výzkum a vývoj, rozšíří základy softwarového vývoje a připraví specifický
technologický koncept pro Čínu. Tento krok koncernu umožní ještě lépe uspokojovat
požadavky čínských zákazníků, nabízet jim pravidelně nové, inteligentní, zábavné a
komfortní zážitky z cestování automobilem a realizovat své cíle v tomto regionu.
Význam Číny v nadcházejícím desetiletí ještě více vzroste, a to především v oblasti
elektromobility.

Tento přístup přináší již nyní pozoruhodné výsledky. Koncern v roce 2022 více než
zdvojnásobil počet dodaných elektromobilů z rodiny ID. Celkem bylo v Číně v loňském
roce prodáno 143 100 vozů ID.3, ID.4 a ID.63
, což odpovídá nárůstu o 102,9 procenta
v porovnání s předchozím rokem. Celkový počet dodaných akumulátorových
elektromobilů v Číně meziročně vzrostl o 68 procent.

Dokumenty k výroční tiskové konferenci koncernu Volkswagen jsou k dispozici na
následující webové stránce: https://amc.volkswagen-group.com/en
1)
ID.4 Pro Performance 150 kW (204 k) – kombinovaná spotřeba elektrické energie v
kWh/100 km: 18,7–16,4; kombinované emise CO2 v g/km: 0. Údaje o spotřebě
elektrické energie a emisích jsou pro tento model k dispozici již jen podle metodiky
WLTP, a nikoli podle metodiky EU.

2)
ID.3 – kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 16,0–15,3;
kombinované emise CO2 v g/km: 0. Údaje o spotřebě elektrické energie a emisích jsou
pro tento model k dispozici již jen podle metodiky WLTP, a nikoli podle metodiky EU.
3) ID.6 – vozidlo se v Německu neprodává.