CITROËN ë-C4 X ZVÍTĚZIL V TESTU DLOUHÉM 1 000 km
- Citroën se rozhodl vnést nové světlo do koncepce dojezdu a efektivity elektrického pohonu a pověřil světově uznávanou nezávislou skupinu UTAC, aby posoudila postavení modelu ë-C4 X v rámci konkurenčního prostředí a odpověděla na otázku: „Kterému elektrickému modelu trvá ujetí 1 000 km nejkratší dobu?“
- V odpovědi na tuto praktickou otázku, kterou si klade každý zákazník při koupi elektromobilu a která rozhoduje o jeho schopnosti podnikat dlouhé cesty, se ukázalo, že v porovnání s modely Renault Mégane, Volkswagen ID 3 a MG ujel vůz ë-C4 X ve verzi s dojezdem 420 km tuto vzdálenost za nejkratší dobu.
- Tento výsledek dokládá správnost rozhodnutí vybavit model ë-C4 X kompaktní, lehčí a levnější baterií s efektivní nabíjecí křivkou umožňující nabíjení u rychlonabíjecích stanic o výkonu 100 kW, účinným elektromotorem a vhodnými prvky zajišťujícími aerodynamickou optimalizaci. Stejná rozhodnutí byla učiněna i u modelu ë-C4, který sdílí stejnou filozofii.
- Modely ë-C4 a ë-C4 X v kombinaci s novou aplikací e-ROUTES, která slouží jako on-line osobní asistent a umožňuje plánovat trasy v reálném čase, se ukázaly jako dokonale uzpůsobené pro každodenní dojíždění i jako vozy, které jsou schopny absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu.
- Efektivní a cenově dostupný vůz ë-C4 je ve Francii k dispozici za cenu od 199 €/měsíc a vůz ë-C4 X za cenu od 229 €/měsíc. Model ë-C4 You je navíc způsobilý pro získání speciálního leasingu určeného pro elektromobily, který rodinám umožní přístup k všestrannému a prostornému modelu již od 129 €/měsíc.
Možnost absolvovat dlouhé cesty v naprostém klidu je jedním z hlavních faktorů, které brzdí nákup elektromobilů. To vedlo mnoho výrobců k nabídce modelů, které deklarují dlouhý dojezd, ale jsou vybaveny bateriemi, jež jsou těžší, dražší a energeticky náročnější. Citroën zvolil jinou cestu a rozhodl se pro baterie, které jsou přiměřeně velké, kompaktní, lehké a cenově dostupné.
Tato volba se ukazuje jako výhodná pro každodenní dojíždění, kdy je těžká baterie handicapem. V kombinaci se schopností rychlého nabíjení 100 kW a účinným motorem to znamená, že dlouhé cesty lze zvládnout s naprostým klidem.
Aby to Citroën prokázal, obrátil se na UTAC, přední světově uznávanou skupinu pro testování, ověřování a schvalování automobilů. Položil jí jednoduchou otázku: jak dlouho trvá ujetí 1 000 km s elektromobilem, v tomto případě s modelem ë-C4X? Tuto otázku si kladou zákazníci, kteří jsou konfrontováni s informacemi o velikosti baterií, certifikovaném dojezdu, hmotnosti, rychlosti nabíjení atd., aniž by věděli, jak se to projeví při reálném používání. A pro srovnání byl UTAC požádán, aby provedl test za přesně stejných podmínek s konkurenčními vozy modelů ë-C4 a ë-C4X, kterými jsou Renault Mégane e-Tech, Volkswagen ID 3 a MG 4.
Nejrychleji ujel 1 000 km Citroën ë-C4 X s celkovým časem včetně dobíjení 11 hodin a 57 minut. Konkurenti potřebovali k ujetí stejné vzdálenosti o 14 až 67 minut více. Podle výsledků UTAC lze tyto výsledky vysvětlit nižší spotřebou energie a optimalizovanou dobou nabíjení, což potvrzuje správnost technických řešení zvolených u modelu ë-4 X a následně i u modelu ë-C4.
Jako doplněk ke svým efektivním produktům nabízí Citroën aplikaci e-ROUTES, která ještě více usnadňuje každou dlouhou cestu ve voze s elektropohonem. Tento osobní asistent, který je přímo propojen s údaji o vozidle, dopravní situaci a informacemi o dobíjecích stanicích, optimalizuje trasu zákazníka v reálném čase. Tato kombinace vysoce výkonného produktu a inteligentní aplikace je vhodná už proto, že se dobíjecí síť stále rychle rozšiřuje.

„Test provedený s UTAC potvrzuje správnost strategické volby Citroënu: baterie přiměřené velikosti, která při dojezdu více než 400 km snižuje náklady a spotřebu a díky účinnosti rychlého nabíjení umožňuje bez obav absolvovat dlouhé cesty. Jako člověk, který jezdí s vozem ë-C4, mám možnost tuto účinnost denně ověřovat v reálných podmínkách během svých cest.“ T. Koskas , generální ředitel společnosti Citroën
- PROTOKOL
Na okruhu Mortefontaine testoval UTAC následující 4 modely:
| Model | Citroën ë-C4 X | MG 4 | Renault Mégane | Volkswagen ID 3 |
| Baterie (využitelný výkon) | 54 kWh | 64 kWh | 60 kWh | 58 kWh |
| Dojezd WLTP (kombinovaný cyklus) | 420 km | 435 km | 450 km | 425 km |
| Pohotovostní hmotnost | 1 603 kg | 1 694 kg | 1 670 kg | 1 790 kg |
Tyto modely byly testovány po dva dny (za stejných povětrnostních podmínek) podle stejného protokolu:
- Jízda ustálenou rychlostí 120 km/h na rychlostním okruhu Mortefontaine.
- Na začátku testu bylo vozidlo nabito na 100 % SOC baterie.
- Jízda se zastavila při 10% úrovni nabití baterie.
- Vozidlo bylo dobito na 80 % (dobíjení probíhalo střídavě na nabíjecí stanici o výkonu 100 kW a na nabíjecí stanici o výkonu 50 kW podle kapacity místa).
- Tato sekvence dobíjení se opakovala až do dosažení celkové vzdálenosti 1 000 km.
- VÝSLEDKY
Každých 100 km řidiči zaznamenávali průměrnou spotřebu (kWh/100 km):
| Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | |
| 100 | 19,6 | 20,2 | 21,1 | 23,3 |
| 200 | 19,4 | 20,2 | 20,6 | 23,1 |
| 300 | 19,4 | 20,3 | 20,7 | 23,0 |
| 400 | 19,4 | 20,4 | 20,7 | 23,0 |
| 500 | 19,5 | 20,6 | 20,9 | 23,1 |
| 600 | 19,6 | 21,0 | 21,0 | 23,1 |
| 700 | 19,8 | 21,3 | 21,0 | 23,2 |
| 800 | 20,0 | 21,6 | 21,3 | 23,3 |
| 900 | 20,1 | 21,8 | 21,5 | 23,3 |
| 1000 | 20,2 | 21,9 | 21,6 | 23,4 |
Poznámka: Spotřeba se zvyšuje s klesající teplotou ke konci dne.
Celkem museli řidiči udělat 5 zastávek, aby dobili baterie, střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW, což vysvětluje rozdílnou dobu nabíjení.
| Citroën ë-C4 X | Konkurent 1 | Konkurent 2 | Konkurent 3 | ||||||
| čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | čas (min) | vzdál. (km) | ||
| Fáze jízdy | Jízda 1 (ze 100% na 10% SOC baterie) | 127 | 243 | 129 | 240 | 124 | 237 | 130 | 239 |
| Jízda 2 (z 80% na 10% SOC baterie) | 98 | 185 | 102 | 187 | 99 | 180 | 99 | 186 | |
| Jízda 3 (z 80% na 10% SOC baterie) | 92 | 173 | 96 | 176 | 91 | 173 | 100 | 185 | |
| Jízda 4 (z 80% na 10% SOC baterie) | 90 | 169 | 90 | 166 | 89 | 169 | 91 | 172 | |
| Jízda 5 (z 80% na 10% SOC baterie) | 89 | 167 | 89 | 165 | 88 | 167 | 94 | 180 | |
| Roulage 6 (z 80% do 1 000 km) | 36 | 63 | 39 | 66 | 42 | 74 | 23 | 38 | |
| čas (min) | čas (min) | čas (min) | čas (min) | ||||||
| Fáze nabíjení | Nabíjení 1 (z 10 % na 80 %) | 48 | 40 | 35 | 32 | ||||
| Nabíjení 2 (z 10 % na 80 %) | 30 | 59 | 50 | 55 | |||||
| Nabíjení 3 (z 10 % na 80 %) | 47 | 42 | 35 | 31 | |||||
| Nabíjení 4 (z 10 % na 80%) | 30 | 57 | 52 | 57 | |||||
| Nabíjení 5 (z 10 % na 80%) | 48 | 41 | 36 | 31 | |||||
| % baterie v cíli | 55 % | 52 % | 51 % | 65 % | |||||
| střídavě na nabíjecích stanicích 50 kW a 100 kW | |||||||||
| Shrnutí | celková doba jízdy | 8 hod. 52 min. | 9 hod. 05 min. | 8 hod. 53 min. | 8 hod. 58 min. | ||||
| celková doba nabíjení | 3 hod. 05 min.* | 3 hod. 59 min. | 3 hod. 28 min. | 3 hod. 26 min. | |||||
| celkový čas pro ujetí
1 000 km |
11 hod. 57 min. | 13 hod. 04 min. | 12 hod. 11 min. | 12 hod. 24 min. | |||||
| * přepočítaný čas (vůz byl častěji na nabíjecí stanici 50 kW) | |||||||||
ë-C4 a ë-C4X, IDEÁLNÍ SYNTÉZA PRO KAŽDODENNÍ DOJÍŽDĚNÍ A DLOUHÉ CESTY
Měření provedená odborníky z UTAC ukázala, že ë-C4 X vyžaduje kratší dobu na zastavení a dobití a zároveň vykazuje nižší spotřebu energie než ostatní modely. Kombinace těchto dvou faktorů mu umožnila ujet 1 000 km za 11 hodin 57 minut, což je téměř o 15 minut lépe než nejbližší konkurent.
Vlastnosti, které vysvětlují tento výsledek
Koncepce vozů ë-C4 a ë-C4 X usnadňuje každodenní dojíždění i dlouhé cesty. Kromě toho, že je ë-C4 pohodlný pro krátké každodenní jízdy, má vše potřebné k tomu, aby svým zákazníkům umožnil cestovat na dlouhé vzdálenosti s naprostým klidem:
- Baterie s kompaktní velikostí a hmotností zajišťující rozumnou spotřebu.
- Optimalizovaná doba dobíjení díky schopnosti stejnosměrného nabíjení přes rychlonabíjecí stanici 100 kW s optimalizovanou nabíjecí křivkou.
- Lepší spotřeba elektrické energie díky tepelnému čerpadlu, integraci senzoru vlhkosti a optimalizaci přenosového systému.
- Účinný elektromotor.
- Aerodynamické vylepšení zadního spoileru, kapotáže podvozku, pneumatik s nízkým valivým odporem atd.

Nabídka přizpůsobená různým potřebám
Aby bylo možné vyhovět potřebám zákazníků, jsou modely ë-C4 a ëC4 X k dispozici se dvěma velikostmi baterií:
- ë-C4 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 357 km (cyklus WLTP)
- ë-C4 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
- ë-C4 X 136 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 50 kWh a dojezdem až 360 km (cyklus WLTP)
- ë-C4 X 156 ch s lithium-iontovou baterií o kapacitě 54 kWh a dojezdem až 420 km (cyklus WLTP)
Rychlejší a častější nabíjení
Místo neustálého převážení těžké a nákladné baterie je lepší mít optimalizovanou baterii, která se rychle dobíjí. Ač se to může zdát překvapivé, je efektivnější pravidelně a krátce zastavovat než překonávat dlouhé vzdálenosti přerušované mnohem delšími zastávkami. Vysvětluje to křivka nabíjení, která u elektromobilu klesá s rostoucí úrovní nabití baterie.
Rychlost nabíjení je rychlejší na začátku než na konci nabíjení, takže nabití baterie z 80 na 100 % trvá déle než z 0 na 80 %. To uživatelům šetří nejen čas nabíjení, ale také peníze, protože náklady na nabíjení se u většiny rychlonabíjecích sítí ve Francii počítají v minutách. Při dlouhé cestě je proto efektivnější provést několik krátkých nabíjecích zastávek, aby bylo možné využít nejvyššího nabíjecího výkonu a ušetřit náklady na nabíjení.
e-ROUTES: osobní asistent pro plánování dlouhých cest
Aby si řidiči usnadnili cestování a plně využili pohodlí jízdy elektromobilem na dlouhých cestách, musí o svých cestách přemýšlet jinak a připravit si trasu tak, aby optimalizovali přestávky a dobu dobíjení. Pro vyhledávání rychlodobíjecích stanic na trase v reálném čase a řízení četnosti zastávek je nezbytné používat plánovač cest. e-ROUTES by Free2move Charge je vysoce výkonný plánovač cest dostupný prostřednictvím speciální aplikace pro chytré telefony.
Pro navádění řidiče a optimalizaci jeho cesty načítá e-ROUTES údaje o vozidle v reálném čase a navrhuje nejlepší trasy na základě informací o dobíjecích místech na trase a dopravní situace.
Nejlepší kompromis pro každodenní potřeby
Modely ë-C4 a ë-C4 X nabízejí ideální řešení pro každodenní dojíždění. Mnoho zákazníků láká snadné používání vozu na krátkých cestách do kanceláře, školy nebo za volnočasovými aktivitami: čeká je tichá dynamická jízda bez otřesů a vibrací s nulovými emisemi CO2.
Při každodenním dojíždění poskytuje dobíjení baterie pomocí běžné zásuvky nebo Wall Boxu ráno při příjezdu do kanceláře nebo večer po příjezdu domů dostatek času na nabití a dojezd, takže zákazník může jezdit v naprostém klidu. Dojezd také umožňuje jet několik dní bez nutnosti nabíjení.
Citroën
Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo hybridních verzích.
Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě. P