Nové Audi Q6 e-tron stanovuje nové laťky.

Zažít náskok díky technice: nové Audi Q6 e-tron
• Nové Audi Q6 e-tron* stanovuje laťku z hlediska provozních vlastností, dojezdu, nabíjení, jízdní dynamiky a designu
• Předseda představenstva společnosti Audi Gernot Döllner: „Q6 e-tron* na nové platformě PPE je pro naše zákazníky dalším výrazným technologickým pokrokem v elektrické prémiové
mobilitě.“
• Nový model pozvedává digitální zážitky se značkou Audi na novou úroveň

 Audi Q6 e-tron* je prvním sériově vyráběným modelem značky na platformě pro prémiové elektromobily PPE (Premium Platform Electric). Společnost Audi s ním činí další krok ve své transformaci na poskytovatele elektrické prémiové mobility. Elektrické SUV naplňuje svými produktovými vlastnostmi náskok díky technice. Model se vyznačuje nejen mimořádnými jízdními a nabíjecími výkony, ale také vyšší hospodárností a dlouhým dojezdem. Audi Q6 e-tron* na první pohled zaujme designovým stylem, který je pro SUV značky Audi typický a současně zahrnuje také důsledně zdokonalené specifické pojetí designu modelů e-tron.

Nová filozofie designu v interiéru a průkopnické technologie, které v novém modelu slaví svou premiéru, otvírají novou kapitolu elektromobility s logem čtyř kruhů a umožňují zákazníkům prožívat náskok díky technice v každodenním provozu. S modelovou řadou Q6 e-tron bude elektromobilitu poprvé dodávat také výrobní závod v Ingolstadtu. Audi Q6 e-tron* a SQ6 e-tron* je možné objednávat na jaře 2024, české ceny budou oznámeny se spuštěním předprodeje. První vozy budou zákazníkům předány v létě 2024.

Se společností Porsche společně vyvinutá elektromobilová platforma PPE je spolu s elektronickou architekturou E 3 1.2 významným milníkem v rozšiřování globální nabídky elektricky poháněných modelů Audi. Jedná se o první krok směřující k rozsáhlému posílení a omlazení modelového portfolia. Q6 e-tron* přispěje k dosažení cíle nabízet do roku 2027 elektromobily ve všech klíčových segmentech. „Q6 e-tron* na nové platformě PPE je pro naše zákazníky dalším významným technologickým pokrokem v elektrické prémiové mobilitě,“ řekl Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG, u příležitosti světové premiéry v hlavním výrobním závodě Ingolstadt.

 

„PPE ukazuje, jak v rámci koncernu Volkswagen soustředíme kompetence, abychom mohli poskytovat rozšiřitelnou elektromobilitu. Díky PPE dokážeme uvádět na trh v různých segmentech technicky vysoce náročné modely s vysokými objemy výroby, a tím rozšiřovat elektrifikaci našeho portfolia,“ dodal předseda představenstva značky Audi. Flexibilita platformy přitom podle jeho slov pomáhá navzdory stejnému
technickému základu propůjčovat budoucím modelům originální charakter a typickou DNA značky Audi.
Q6 e-tron* stanovuje měřítka z hlediska elektrických výkonů, dojezdu a nabíjení.

Nový model ztělesňuje design sportovně dynamického SUV s pečlivě zdokonaleným designovým stylem elektricky poháněných modelů Audi a vysokou úrovní praktičnosti pro každodenní provoz. Modelová řada Q6 e-tron je díky nové elektronické architektuře E3 1.2 technologickým průkopníkem v portfoliu značky Audi.

Působivý dojezd a nabíjecí výkon Výkonné, kompaktní a vysoce hospodárné elektromotory umožňují spolu s nově vyvinutou sadou lithium iontových akumulátorů s dvanácti moduly, 180 prismatickými články a celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná kapacita 94,9 kWh) dojezd na jedno nabití až 625 kilometrů. Nové Audi Q6 e-tron nabízí pro Audi typické sportovní jízdní vlastnosti díky celkovému nejvyššímu výkonu systému pohonu 285 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída: A), zatímco SQ6 e-tron posouvá hranici nejvyššího výkonu dokonce na 380 kW (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída: A).

Model Q6 e-tron quattro zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4– 17,0 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída: A). SQ6 e-tron vyžaduje pro tento sprint pouhých 4,3 sekundy (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP); kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída: A). Nejvyšší rychlost je 210 km/h, resp. 230 km/h. Později budou následovat – v závislosti na trhu – ještě dvě varianty s pohonem zadních kol. Zatímco jedna z nich bude koncipována pro maximální hospodárnost a dojezd, druhá varianta bude vstupem do modelové řady Q6 e-tron.

Díky 800V technice a sériově dodávanému maximálnímu výkonu při stejnosměrném nabíjení 270 kW jsou
s modelem Audi Q6 e-tron* možné krátké zastávky kvůli doplňování elektrické energie. Na příslušném
nabíjecím stojanu HPC (High Power Charging) lze za pouhých deset minut prodloužit dojezd až o 255 kilometrů.

Za cca 21 minut vzroste stav nabití z 10 na 80 procent. Inteligentní, vysoce výkonný a prediktivní systém řízení provozní teploty je zásadním předpokladem pro tyto přesvědčivé nabíjecí výkony. Vůz vybavený systémem Plug & Charge se sám autorizuje po připojení nabíjecího kabelu z kompatibilního nabíjecího stojanu a spustí proces nabíjení. Vyúčtování proběhne rovněž zcela automaticky. Pokud nabíjecí stojan pracuje se 400V technikou, je u
modelu Audi Q6 e-tron* poprvé možné tzv. paralelní nabíjení. 

Sada akumulátorů s napětím 800 V se přitom automaticky rozdělí na dvě části s polovičním napětím, které lze pak souběžně nabíjet výkonem až 135 kW. U obou polovin akumulátorové baterie je nejprve vyrovnán stav nabití a poté probíhá jejich společné nabíjení. Z domácích nástěnných nabíječek je možné nabíjení střídavým proudem s výkonem až 11 kW. 

Významnou roli ve zvýšení hospodárnosti a prodloužení dojezdu modelu Audi Q6 e-tron* hraje zdokonalený systém rekuperace. Jeho prostřednictvím lze realizovat 95 procent všech zpomalení, k nimž dochází v každodenním provozu. Audi Q6 e-tron* přitom dosahuje rekuperačního výkonu až 220 kW.

Typický design SUV značky Audi: exteriér
Audi Q6 e-tron* je zástupcem prémiové střední třídy. SUV s vnější délkou 4771 milimetrů, šířkou 1939
milimetrů a výškou 1648 milimetrů nabízí maximální vnitřní prostor, komfort a praktičnost v každodenním
provozu. Rozvor náprav 2899 milimetrů umožnil vytvořit velkorysý prostor pro kolena cestujících na sedadlech ve druhé řadě.

Audi Q6 e-tron* má díky platformě PPE (Premium Platform Electric) dokonalé proporce. Kombinace dlouhého rozvoru náprav a velmi krátkých převisů tvoří základ pro důvěrně známé působivé a dynamické uspořádání exteriéru modelů Q značky Audi. Q6 e-tron* navíc ztělesňuje zdokonalený specifický designový styl modelů etron.

Výrazný vzhled SUV zanechává impozantní a současně sportovní dojem. Ladné tvary se neustále střídají
s prolisy a hranami karoserie, čímž vzniká již u stojícího vozu dynamická hra stínů a světla. Vzpřímené přídi
dominuje zcela uzavřená, trojrozměrně tvarovaná maska chladiče Singleframe spolu s krajními otvory pro
přívod vzduchu, které zdobí rámečky v odstínu stříbrná Selenite nebo leskle černá. Vysoko umístěná digitální
světla pro denní svícení propůjčují modelu Q6 e-tron* velmi výrazný a originální vzhled.

Nízká plocha oken se klene nad silným tělesem karoserie. Směrem k zádi se mírně zužuje a šikmo skloněné střešní sloupky D elegantně navazují na svalnatou ramenní část karoserie. Prolis mezi střešními sloupky D a střechou dodává vozu vizuální dynamiku a kabinu protahuje do délky. Výrazná linie, která probíhá od zadních svítilen až do zadních dveří, zvýrazňuje horní část rozšířených blatníků v typickém stylu modelů quattro – jedná se o kontury karoserie, do nichž přecházejí šikmo skloněné střešní sloupky D.

Tento specifický styl rozšířených blatníků je klíčovým prvkem DNA designu značky Audi. „Viditelně prezentovaná technologie“ – tak zní hlavní designový princip značky Audi. Dynamicky klesající záď tvoří kombinaci sportovní elegance a mužné síly. Toto čisté a velkoplošné uspořádání zádě propůjčuje modelu Q6 e-tron* se souvislým světelným pásem čistotu a suverenitu, která pro Audi typická.

Světová novinka v oblasti osvětlovací techniky
Audi začíná psát s modelem Q6 e-tron* novou kapitolu nejen v oblasti elektromobility, ale také v případě osvětlovací techniky, která je důležitou součásti DNA značky Audi. Elektrické SUV zahajuje světovou novinkou v podobě aktivního digitálního světelného designu novou éru charakterizovanou jedinečným designem a estetikou, jež dokáže nabídnout pouze značka Audi.

Tento druh variabilního světelného designu umožňuje softwarový modul v jednom z pěti doménových počítačů
modelu Audi Q6 e-tron*. V případě druhé generace digitálních zadních svítilen OLED vytváří pomocí speciálně
vyvinutého algoritmu každých deset milisekund nový světelný obraz šest panelů OLED s celkem 360 segmenty.
Díky dokonalé symbióze světelného designu a nové technologie působí osvětlení nového modelu Audi Q6 e tron* dosud nevídaně živým a inteligentním dojmem. Aktivní digitální světelný design navíc ukazuje cestu do
budoucnosti osvětlovací techniky Audi.

Na přídi vzniká aktivní digitální světelný design souhrou algoritmu s dvanácti variabilně rozsvěcovanými segmenty. Na zádi jsou k tomuto účelu využívány všechny digitální segmenty OLED. Jednotlivé segmenty jsou přitom cíleně ovládány tak, aby byla celková intenzita světla neměnná.

Audi Q6 e-tron* posouvá druhou generací digitálních zadních svítilen OLED světelný design, funkční rozsah
osvětlení a tím i bezpečnost silničního provozu na novou úroveň. Digitální zadní svítilny OLED poprvé dokážou cíleně komunikovat s bezprostředním okolím (Car-to-X). Značka Audi zdokonalila také bezpečnostní funkce. V novém modelu Q6 e-tron* je funkce rozpoznávání přiblížení, známá již z jiných modelů Audi, rozšířena o komunikační světlo, které upozorňuje ostatní účastníky silničního provozu na úseky s dopravní nehodou nebo porouchaným vozidlem.

Komunikační světlo navíc kromě běžného vzhledu koncových světel v digitálních zadních svítilnách OLED v kritických jízdních nebo dopravních situacích prediktivně zobrazuje specifický statický
charakteristický design koncových světel s integrovaným výstražným symbolem.

V modelu Audi Q6 e-tron* poprvé použitá technologie stanovuje nová měřítka také v oblasti individualizace. Řidiči si mohou svůj vůz Q6 e-tron* individualizovat zcela novým způsobem až osmi digitálními světelnými designy (v závislosti na výbavě) nově uspořádaných světel pro denní svícení ve světlometech Matrix LED a digitálních zadních svítilnách OLED 2.0.

 

 

S modelem Q6 e-tron* vstupuje do sériové výroby nová filozofie designu
Interiér modelu Audi Q6 e-tron* je s dosud nevídanou důsledností přizpůsoben požadavkům uživatelů. Trojrozměrné uspořádání interiéru plné kontrastů záměrně umisťuje prvky do popředí nebo pozadí, a vytváří tak prostorovou architekturu, která je designově a ergonomicky orientována na cestující.

Panoramatický displej
Audi MMI a displej MMI pro spolujezdce tvoří vizuálně jasně koncipované digitální pódium. Interiéru vládne
útulná atmosféra. Decentní ozdobné obložení sahá od výplní dveří přes celou přístrojovou desku až na
středovou konzolu, a tímto způsobem přispívá k homogennímu vnímání prostoru, který cestující obklopuje.
Barvy a velmi kvalitní materiály, které jsou částečně vyráběny z recyklátů, jsou použity i na sedadlech. Materiály
byly vybrány na základě funkčních hledisek a současně umožňují jasné designové odlišení různých částí
interiéru vozidla. Zóny s důrazem na komfort se vyznačují velkorysými plochami a měkkými materiály. Naopak
precizně navržené ovládací zóny s velmi kvalitním leskle černým lakem zdůrazňují přehlednost při interakci
s vozidlem.
Díky nové platformě PPE, která byla vyvinuta výhradně pro elektromobilitu, nabízí vozidlo velkorysý vnitřní
prostor a vysokou úroveň praktičnosti pro každodenní provoz. Interiér tak nabízí mnoho odkládacích prostorů.
Pro elektromobil s dlouhým rozvorem náprav (2899 mm) a bez středového tunelu je typická vyšší úroveň
komfortu na sedadlech vzadu. Zavazadlový prostor má objem 526 litrů. Po sklopení zadních sedadel vzroste
objem zavazadlového prostoru až na 1529 litrů. Zadní sedadla jsou dělená a sklopná v poměru 40:20:40. Pod
přední kapotou je navíc k dispozici dodatečný zavazadlový prostor o objemu 64 litrů. Do přídě tak lze snadno
uložit například menší cestovní zavazadla.
Audi Q6 e-tron* nabízí dostatek prostoru pro pět cestujících a jejich zavazadla. Nový model splňuje svou
vysokou užitnou hodnotou požadavky, které zákazníci kladou na SUV značky Audi.
E
3 1.2 – výkonná elektronická architektura orientovaná na budoucnost
Díky nově vyvinuté elektronické architektuře E3 1.2 mohou zákazníci prožívat digitalizaci vozidla ještě
bezprostředněji než dosud. Označení E3
(End-to-End Electronics Architecture) odkazuje na komplexní
elektronickou architekturu. Hlavním cílem při jejím vývoji bylo vytvořit jednotný systém elektronické
architektury, který bude připraven na budoucnost. Funkčně orientovaná architektura vychází z nové struktury
doménových počítačů s pěti vysoce výkonnými počítači (platforma HPC – High-Performance Computing
Platform), které řídí veškeré funkce vozidla – od informačního a zábavního systému přes jízdní funkce až po
částečně automatizovanou jízdu v pozdějších evolučních stupních. Elektronická architektura s doposud
nejvyšším výpočetním výkonem je důsledně zaměřena na požadavky zákazníků. Těžiště vývoje spočívalo ve
vysoce výkonném a bezpečném síťovém propojení doménových počítačů, řídicích jednotek, senzorů a
výkonných prvků. Architektura E3 1.2 se kromě toho vyznačuje vysoce výkonným a plynulým připojením
k backendu pro využívání hromadných dat v rámci systému Car-to-X a funkcí mimo vozidlo náročných na
výpočetní výkon. Nová architektura slaví svou premiéru v modelu Audi Q6 e-tron* a je koncipována pro využití
v různých modelech. Kromě toho poskytne základ pro další budoucí inovace.

Digitální pódium: nový koncept zobrazování a ovládání
Modelová řada Audi Q6 e-tron obdržela na základě nové elektronické architektury kompletně síťově propojený
digitální interiér. Tzv. digitální pódium tvořené panoramatickým displejem Audi MMI a displejem MMI pro
spolujezdce je nepřehlédnutelnou dominantou interiéru. Přehledně uspořádané displeje jsou precizně
integrovány do designového konceptu a dodávají interiéru atmosféru velkorysosti a vzdušnosti. Panoramatický
displej Audi MMI má štíhlý, zakřivený design, z přístrojové desky vyčnívá volně do prostoru a používá
technologii OLED. Jeho součástí je digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9
palce a dotykový displej MMI s úhlopříčkou 14,5 palce. Klenutá zóna pro dotykové ovládání je natočena k řidiči.

Zakřivený displej navíc svým tvarem připomíná pro značku Audi typickou masku chladiče Singleframe.
Díky dekoračnímu osvětlení vyvolává zakřivený displej za tmy působivý dojem, že se vznáší. Značka Audi
digitální pódium rozšířila i pro spolucestujícího vpředu v podobě individuálního 10,9“ displeje MMI pro
spolujezdce s aktivním režimem pro ochranu soukromí, který za jízdy zabraňuje odvracení pozornosti řidiče od
řízení. Spolujezdec vpředu se tak může dívat na filmy nebo videa, případně pomáhat řidiči například při
navigování nebo vyhledávání nabíjecí stanice.

 

Audi činí velký krok ve vývoji zobrazovací technologie na přání dodávaným head-up displejem s rozšířenou
realitou, který je dalším ústředním prvkem digitálního pódia. Tento systém promítá velkou zobrazovací plochu
čelním oknem před řidiče, který na ní může sledovat důležité informace, jakými jsou například rychlost jízdy,
dopravní značky nebo asistenční a navigační symboly. Zobrazovací plocha je skloněná dopředu, což umocňuje
dojem rozšířené reality. Tomu se přizpůsobuje i zaostření lidského oka. Tímto postupem a velkou virtuální
vzdáleností obrazu vzniká dojem, že se zobrazované prvky vznášejí ve vzdálenosti až 200 metrů před vozem.
Virtuální obsahy jsou tak dokonale integrovány do reality. Řidič dokáže ukazatele rychle vnímat, aniž by
docházelo k rozptylování jeho pozornosti. Z perspektivy řidiče odpovídá zorné pole pro obsahy rozšířené reality
úhlopříčce přibližně 88 palců.

Audi Assistant je hlasový asistent značky Audi, který se dokáže samostatně učit. Jeho prostřednictvím lze
ovládat velký počet funkcí vozidla. Digitální asistent podporovaný umělou inteligencí se vyznačuje hlubokou
integrací do vozidla a poprvé je zobrazován prostřednictvím avatara na centrálním dotykovém displeji MMI i na
head-up displeji s rozšířenou realitou. Digitální asistent rozpoznává více než 800 hlasových povelů. Navíc jej lze
aktivovat prostřednictvím různých ovládacích rozhraní, například aplikací myAudi App. Asistent se učí z chování
uživatele, a podporuje tak řidiče. Tuto podporu lze rozdělit do tří kategorií: proaktivní návrhy (využívání
kontextových informací, na jejich základě je v závislosti na situaci a proaktivně navrhována aktivace příslušných
funkcí), chytré rutiny (rozpoznání opakujících se vzorců ovládání, například používání klimatizace sedadla od
určité venkovní teploty) a inteligentní seznamy (například telefonní seznam).

Informační a zábavní systém – integruje digitální svět zákazníka
Nový informační a zábavní systém poprvé používá operační systém Android Automotive OS. Obsahy jsou
aktualizovány prostřednictvím bezdrátových aktualizací OTA (Over-the-Air). Nejnovější služby Audi connect a
zdokonalený, sériově dodávaný plánovač tras e-tron odpovídají díky tomu vždy nejnovějšímu stavu vývoje.
Aplikace, například Youtube, jsou dostupné prostřednictvím obchodu s aplikacemi od nezávislých
poskytovatelů, který je začleněn přímo do MMI. K jeho použití není zapotřebí žádný chytrý telefon.
Zákazníci budou mít v tomto obchodě přístup k velkému počtu aplikací. Zpočátku budou k dispozici aplikace
mimo jiné z následujících kategorií: hudba, video, hry, navigace, parkování a nabíjení, produktivita, počasí a
zpravodajské služby. Obchod je neustále rozšiřován a portfolio aplikací specificky upravováno pro jednotlivé
trhy.

Srdcem prémiového audiosystému Bang & Olufsen je mimořádně hospodárný zesilovač, který napájí výkonem
830 W soustavu 20 reproduktorů. Čtyři z nich jsou integrovány do opěrek hlavy předních sedadel, což umožňuje
poprvé ve voze značky Audi vytvářet tzv. zvukové zóny. Dynamické interakční světlo nabízí velký počet
komunikačních funkcí, a podporuje tak interakci vozidla s cestujícími. Interakční světlo obepíná ve velkém
oblouku interiér a přístrojovou desku.
Precizně nastavená jízdní dynamika díky novému řízení a rozdělování hnací síly
Systémy a komponenty náležící k podvozku byly téměř kompletně nově vyvinuty. Pro Audi je typické suverénní
a dobře ovladatelné zrychlení a zpomalení ve všech jízdních situacích. Audi používá u podvozku přesně
definovanou filozofii nastavení. Příslušné podvozkové regulační systémy jsou přitom precizně vzájemně
sladěny. Vlastnosti modelu Q6 e-tron* v oblasti jízdní dynamiky zásadním způsobem ovlivňuje zčásti nově
zkonstruovaná přední náprava. U modelu Audi jsou vodicí ramena nápravy poprvé uložena ve směru jízdy před
nosnými rameny.

 

Z toho vyplývají výhody především pro uspořádání a uložení vysokonapěťové sady akumulátorů. Nově vyvinuté
komponenty zlepšují kinematické vlastnosti. Řízení je nyní pevně přišroubováno k pomocnému rámu.
Optimalizovaná kinematika náprav zajišťuje citelně vyšší jízdní dynamiku. Nová přední náprava kromě toho
vylepšuje reakce vozu na otočení volantu. Vůz tak působí výrazně agilněji.
Jízdní dynamiku modelu Q6 e-tron* podporuje také pohon všech kol s celkově velmi variabilním rozdělováním
hnací síly, u něhož převažuje upřednostňování zadní nápravy. Různě dimenzované elektromotory na přední a
zadní nápravě umožňují i při maximálním zatížení přenášet větší točivý moment na zadní kola. Vzhledem
k většímu zatížení zadní nápravy jsou zadní pneumatiky modelu Q6 e-tron* širší než přední, což zvyšuje úroveň
adheze a jízdní dynamiky.

Asistenční systémy pro pohotovou podporu řidiče
Co se týče asistenčních systémů, nabízí značka Audi pro nový model Q6 e-tron* velký počet funkcí, které
usnadní každodenní provoz a výrazně zvýší bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu. Novinkou pro
model Q6 e-tron* je adaptivní asistent řízení plus, který podporuje řidiče nejen při zrychlování, udržování
rychlosti jízdy a bezpečného odstupu i řízení vozu v jízdním pruhu, ale také využívá mapové podklady s vysokým
rozlišením a hromadná data z ostatních vozidel zpracovávaná v cloudu k vylepšování jízdních vlastností modelu
Q6 e-tron*. SUV používá pro komfortní řízení vozidla radarové senzory, přední kameru a ultrazvukové senzory.
Vozidlo sestavuje ze získaných informací virtuální vozovku, po níž spolehlivě a s nejvyšším možným komfortem
jede v celém rozsahu provozních rychlostí včetně popojíždění v dopravních kolonách.

Materiály z recyklačních procesů
Recyklačními procesy zpracované materiály minimalizují při výrobě modelu Audi Q6 e-tron* spotřebu nových
surovin, a přispívají tak k vytvoření uzavřeného materiálového koloběhu, který je hospodárný a udržitelný.
Kromě tkanin z recyklovaného polyesteru jsou z recyklátů pro model Q6 e-tron* vyráběny také pro elektricky
poháněné modely typické plastové díly, jakými jsou odkládací prostor v přídi a na něj navazující kryty nebo
plastové díly v prostoru pro odvádění vody či přívod vzduchu do klimatizační soustavy.
Pro výrobu oceli, která je zapotřebí pro všechny varianty vnějšího panelu střechy, používá Audi ocelový šrot,
který pochází mimo jiné ze starých vozidel vyřazených z provozu. Jeho podíl na výrobě oceli činí v průměru až
15 procent (hmotnostní podíl na základě aktuálně plánovaného počtu vyrobených vozidel).
Tento komponent je skvělou ukázkou snahy značky Audi používat ve svých produktech ve stále větší míře
zpracované druhotné suroviny.

 

Udržitelná a flexibilní: výroba modelu Audi Q6 e-tron*
Q6 e-tron, první zcela elektrická modelová řada z výrobního závodu Ingolstadt, ztělesňuje ambice značky Audi v oblasti trvalé udržitelnosti od výroby až po produkt. Společnost Audi postupně modernizuje všechny výrobní závody, aby mohly vyrábět čistě elektrické modely, aniž by bylo nutné budovat nové továrny. Značka Audi začala po brzkém rozhodnutí o ukončení výroby vozidel poháněných spalovacími motory intenzivně podporovat transformaci zaměstnanců, jimž poskytuje kvalifikaci pro budoucí odborné uplatnění, například v novém
provozu montáže akumulátorových baterií v Ingolstadtu.

Značka se čtyřmi kruhy tak zvyšuje podíl vlastní výroby
na celkové produkci a přenáší důležité kompetence přímo do svého výrobního závodu. Audi současně vytváří
nové pracovní příležitosti.
Audi důsledně využívá již existující struktury a zařízení, aby byla výroba modelové řady Q6 e-tron udržitelná a
současně efektivní. Značka se čtyřmi kruhy dokonale začlenila výrobu této modelové řady do stávajících
montážních linek, například v karosárně pro PPE. Na ploše 148 000 metrů čtverečních tak v závodě Ingolstadt
vznikají karoserie pro modely na platformě PPE. Karosářské díly pro modelovou řadu Q6 e-tron vyrábí 328
zaměstnanců na pracovní směnu a 1150 robotů. Stupeň automatizace přitom dosahuje 87 procent.

 

Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Ducati, Lamborghini a Bentley vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2022 zákazníkům 1,61 milionu automobilů značky Audi, 15 174 luxusních vozů značky Bentley,
9233 sportovních vozů značky Lamborghini a 61 562 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2022 dosáhla skupina Audi
provozního zisku 7,6 miliardy EUR při výnosech z prodeje ve výši 61,8 miliardy EUR. V roce 2022 pracovalo pro skupinu Audi
na celém světě více než 87 000 zaměstnanců, z toho více než 54 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina
s atraktivními značkami, novými modely, inovativními nabídkami pro mobilitu a průkopnickými službami důsledně pokračuje
v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, individuální prémiové mobility.


Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby elektrické energie a emisí** výše uvedených modelů:
Audi Q6 e-tron quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi SQ6 e-tron
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A

Nová elektronická architektura E3 1.2 pro vozy Audi umožňuje prožívat
náskok díky technice
• Rozšiřitelná: V modelu Audi Q6 e-tron* debutuje elektronická architektura E3 1.2 vyvinutá se
společností CARIAD; jejím základem je nový hardware a software orientovaný na budoucnost
• Možnosti pro aktualizace a vylepšování: Síť výkonných doménových počítačů a vysoce výkonné
síťové propojení pro nové funkce a uživatelské zážitky
• Komplexní koncept zabezpečení: Software navržený od základu tak, aby byl bezpečný a
umožňoval aktualizace
Praha, 18. března 2024 – Značka Audi zavádí s prémiovou elektromobilovou platformou PPE (Premium
Platform Electric) zcela novou elektronickou architekturu. E3 ve verzi 1.2 nalézá poprvé uplatnění v modelové
řadě Audi Q6 e-tron. Označení E3
znamená „End-to-End Electronic Architecture“, jedná se tedy o komplexní
elektronickou architekturu. Její klíčovou součástí je pět vysokovýkonných počítačů HCP (High-Performance
Computing Platform), které pokrývají veškeré funkce vozidla – od pohonu a asistenčních systémů přes
informační, zábavní a komfortní systémy až po bezpečnostní systémy a propojení s backendem.
Hlavním cílem při vývoji architektury E3 1.2 bylo vytvořit rozšiřitelnou elektronickou architekturu připravenou
na budoucnost, která bude využitelná v rámci celého koncernu. Funkční přesun z úrovně senzor–výkonný prvek
do úrovně počítače, tedy rostoucí oddělení hardwaru a softwaru, může přitom spolehlivě zvládnout narůstající
složitost v nadcházejících letech. Další těžiště vývoje spočívalo ve vysoce výkonném a bezpečném síťovém
propojení doménových počítačů, řídicích jednotek, senzorů a výkonných prvků, které umožní ovládat složitější
systémy a zachovat modularitu. Dalším cílem bylo realizovat vysoce výkonné, trvalé připojení k backendu pro
využívání hromadných dat systémem Car-to-X a na výpočetní výkon náročné funkce využívané mimo vůz. Audi
tuto novou elektronickou architekturu postupně zavede ve všech budoucích modelech.

 


Digitální nervový systém s vysokým výpočetním výkonem
Centrální nervový systém architektury E3 1.2 tvoří pět vysokovýkonných počítačů, nesoucích u značky Audi
označení „HCP“ (High-Performance Computing Platform). Veškeré funkce vozidla jsou rozděleny mezi různé
doménové počítače podle domén. Pohon a podvozek včetně podélné a příčné dynamiky má na starosti HCP1,
asistenční systémy jsou řízeny počítačem HCP2, veškeré informační a zábavní funkce organizuje HCP3 a
komfortní funkce, jakými jsou řízení osvětlení, klimatizace nebo nastavování sedadel jsou sdruženy v HCP4. A
nakonec HCP5 se stará výhradně o centrální vnitřní propojení doménových počítačů a zajišťuje spojení mezi
vozidlem a digitálním vnějším světem. Velká množství dat, která jsou přenášena při aktualizacích softwaru nebo
činnosti asistenčních systémů mezi senzory, výkonnými prvky a počítači vozidla, vyžadují širokopásmové
Audi komunikace
Jiří Rozkošný
Telefon: +420 602 138 317
press@audi.cz
www.audi-mediacenter.com
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
10/18
připojení. Audi proto používá u síťového propojení systémů vozidla nejen známé automobilové protokoly, ale
také standard Gigabit Ethernet.
Všechny počítače HCP jsou dimenzovány tak, aby byly připraveny na budoucí funkční rozšíření. Díky tomu
zůstanou zaručeny bezproblémové prémiové zážitky i po instalaci dodatečných funkcí a systémových rozšíření.
Vysokovýkonné počítače ve vozidle jsou navíc podporovány dokonalým propojením funkcí Car-to-X a
serverového backendu pro úkoly, které jsou mimořádně náročné na výpočetní výkon.
Bezpečná, aktualizovatelná a připravená na rozšířené funkce
Architektura E3 1.2 je koncipována pro bezdrátové aktualizace OTA (Over-the-Air) probíhající prostřednictvím
mobilních telefonních sítí a pro rozšiřování o nové funkce. Navíc je dalekosáhle rozšiřitelná, takže může být
využívána napříč různými značkami a automobilovými segmenty. Zabezpečení (software navržený od základu
tak, aby byl bezpečný) a aktualizovatelnost jsou od začátku zakotveny do architektury. Jednotná elektronická
architektura E3 1.2 snižuje složitost jak ve vývoji, tak ve výrobě, a přináší tak dodatečné úspory z rozsahu.
Příslušné softwarové komponenty jsou vyvíjeny společností CARIAD a Audi je bude specificky používat
v závislosti na modelu.
Konfigurace vozidla není nutně trvale dána jeho předáním zákazníkovi. Od modelové řady Q6 e-tron jsou
součástí balíčku služeb aktualizace softwaru, které zákazníci obdrží prostřednictvím technologie OTA (Over-theAir), tedy prostřednictvím připojení vozidla k mobilním telefonním sítím, a které si zákazníci mohou jednoduše
objednat v aplikaci pro chytré telefony myAudi App. Aktualizační mechanismy uchovávají data v krátkodobé
paměti, dokud se nestáhne kompletní softwarový balíček a nedojde k ověření jeho bezchybnosti a pravosti na
základě kontrolních součtů a bezpečnostních certifikátů. Z bezpečnostních důvodů se software nainstaluje až
po zaparkování vozidla. Tímto způsobem jsou instalována funkční vylepšení a rozšíření. Nové funkce a prvky
výbavy na přání lze dodatečně objednávat v rámci nabídky funkcí na požádání (Functions on Demand).
Například následní majitelé si mohou po zakoupení použitého vozu přizpůsobit jeho výbavu svým osobním
přáním.
Audi sází u této architektury na koncept komplexního, dynamického zabezpečení. Nová architektura přitom
vzájemně odděluje hardware a software výrazněji než dosud. Komplexní funkce jsou přesouvány z periferních
řídicích jednotek do jádrové architektury. Tím se na jedné straně zlepšuje zabezpečení systému a na druhé
straně snižuje náročnost vývoje. Tento postup navíc usnadňuje aktualizace softwaru a umožňuje jejich
všestrannější použití.
Digitalizace pro komfort, informace a zábavu
Díky nové elektronické architektuře budou zákazníci značky Audi prožívat digitalizaci ve vozidle bezprostředněji
než dosud. Modelová řada Audi Q6 e-tron obdržela na základě nové architektury E3 1.2 digitální interiér
s kompletním síťovým propojením. E3 1.2 umožňuje další zvýšení počtu, rozměrů a rozlišení displejů
v modelech. Audi současně s architekturou E3 1.2 zavádí jednotnou platformu pro informační a zábavní systémy
na základě operačního systému Android Automotive.
Cestující v modelu řady Audi Q6 e-tron budou profitovat z rozsáhlého síťového propojení ve vozidle hned
v několika ohledech. Například inteligentní hlasový asistent se schopností učit se dokáže ovládat velký počet
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
11/18
funkcí vozidla, učit se z chování a aktivit řidiče, a předkládat tak návrhy prediktivně přizpůsobené situaci. Díky
průběžným bezdrátovým aktualizacím softwaru OTA budou všechny systémy automobilu vždy aktuální.
Uživatelé mohou díky obchodu s aplikacemi od nezávislých poskytovatelů stahovat přímo do vozu mnoho
oblíbených aplikací a používat je na displejích vozidla. Interakce s těmito aplikacemi může probíhat také
prostřednictvím hlasových pokynů.

 

Audi Q6 model series:

Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Ducati, Lamborghini a Bentley vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2022 zákazníkům 1,61 milionu automobilů značky Audi, 15 174 luxusních vozů značky Bentley,
9233 sportovních vozů značky Lamborghini a 61 562 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2022 dosáhla skupina Audi
provozního zisku 7,6 miliardy EUR při výnosech z prodeje ve výši 61,8 miliardy EUR. V roce 2022 pracovalo pro skupinu Audi
na celém světě více než 87 000 zaměstnanců, z toho více než 54 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina
s atraktivními značkami, novými modely, inovativními nabídkami pro mobilitu a průkopnickými službami důsledně pokračuje
v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, individuální prémiové mobility.
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby elektrické energie a emisí** výše uvedených modelů:
Audi Q6 e-tron quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi SQ6 e-tron
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
12/18
Nová platforma PPE (Premium Platform Electric) se zaměřuje také na nabíjecí
výkony
• Maximální nabíjecí výkon 270 kW po značnou část doby nabíjení – za pouhých deset minut lze
doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí až 255 kilometrů
• Standardizovaná komunikace mezi nabíjecím stojanem a vozidlem
• Celoevropská nabíjecí síť Audi charging a městské nabíjecí terminály Audi charging hub nabízejí
hustou síť nabíjecích přípojek
Praha, 18. března 2024 – Značka Audi se při koncipování a vývoji vysokonapěťové sady akumulátorů pro
prémiovou elektromobilovou platformu PPE (Premium Platform Electric) zaměřila jak na dojezd
elektromobilu na jedno nabití, tak i na nabíjecí výkony. Důmyslný systém řízení provozní teploty
vysokonapěťové akumulátorové baterie, 800V elektrická síť a velký počet opatření pro zvýšení
hospodárnosti nových elektromotorů jsou zárukou naprosto bezstarostných zážitků z jízdy i nabíjení. K tomu
přispívá rovněž nabíjecí služba Audi charging a v neposlední řadě i stále hustější síť městských terminálů Audi
charging hub pro rychlé nabíjení.
Při stavu nabití 10 procent stačí pouhých deset minut u rychlonabíjecího stojanu k prodloužení dojezdu až o
255 kilometrů při využití maximálního nabíjecího výkonu 270 kW za ideálních podmínek. Zásadním
předpokladem k tomu je použití platformy PPE s 800V elektrickou sítí, novou vysokonapěťovou sadou
akumulátorů a novým prediktivním systémem řízení provozní teploty s funkcí včasného temperování
akumulátorových článků. Vysokonapěťová akumulátorová baterie s dvanácti moduly v modelové řadě Audi Q6
e-tron disponuje celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná kapacita 94,9 kWh). Po uvedení na trh bude
následovat další varianta s deseti moduly a celkovou kapacitou 83 kWh. K nabití vysokonapěťové sady
akumulátorů z 10 na 80 procent bude postačovat pouhých 21 minut. Po dlouhou dobu využitelný vysoký
nabíjecí výkon zásadně přispívá k zákaznicky přívětivému nabíjení modelů na platformě PPE. Maximální nabíjecí
výkon při stejnosměrném nabíjení dosahuje u modelu Audi Q6 e-tron* se sériovou výbavou 270 kW.
Používá-li nabíjecí stojan 400V techniku, bude poprvé možné využívat funkci paralelního nabíjení. Před
samotným nabíjecím procesem se v řídicí jednotce akumulátorové baterie BMC (Battery Management
Controller) automaticky aktivují příslušné vysokonapěťové spínače. Sada akumulátorů s napětím 800 V se tím
rozdělí na dvě baterie s polovičním napětím, které lze následně nabíjet paralelně výkonem až 135 kW.
V případě potřeby je v obou polovinách sady akumulátorů nejprve vyrovnán stav nabití a poté následuje
společné nabíjení.
Audi komunikace
Jiří Rozkošný
Telefon: +420 602 138 317
press@audi.cz
www.audi-mediacenter.com
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
13/18
Systém řízení nabíjecího procesu podporuje mezinárodní nabíjecí standard CCS (Combined Charging System).
Rychlé a spolehlivé nabíjecí procesy řídí v rámci nové struktury doménových počítačů elektronické architektury
E
3 1.2 vysokovýkonný počítač HCP5. Komunikační řídicí jednotka SACID (Smart Actuator Charger Interface
Device) propojí jako informační rozhraní nabíjecí zásuvku s nabíjecím stojanem a předává příchozí
standardizované informace doménovému počítači HCP5.
U modelů na platformě PPE pro evropský trh počítá Audi s možnostmi nabíjení střídavým nebo stejnosměrným
proudem prostřednictvím sdružené zásuvky CCS umístěné vzadu na levé straně vozidla. Na protilehlé straně
vozidla je dodatečná zásuvka pro nabíjení střídavým proudem. Modelová řada Audi Q6 e-tron nabízí v sériové
výbavě možnost nabíjení střídavým proudem a výkonem 11 kW. Vybitá sada akumulátorů se tímto způsobem
nabije přes noc. Na přání bude později nabízeno nabíjení střídavým proudem a výkonem 22 kW. Víčka
nabíjecích zásuvek lze elektricky otevřít komfortně prostřednictvím displeje MMI nebo jemným zatlačením na
kapacitní senzor přímo na víčku. Víčko nabíjecí zásuvky se automaticky zavře po vytažení nabíjecího kabelu.
K sériové výbavě modelové řady Q6 e-tron patří funkce Plug & Charge, která je aktuálně dostupná na nabíjecích
stojanech IONITY a dalších poskytovatelů a v budoucnosti bude nabízena stále větším počtem provozovatelů
nabíjecích stanic. V tomto případě postačuje po jednorázové aktivaci ve vozidle připojit nabíjecí kabel. Mezi
vozidlem a nabíjecím stojanem proběhne šifrovaná komunikace. Nabíjecí proces se spustí automaticky, úhrada
proběhne platební metodou uloženou v aplikaci myAudi App, například kreditní kartou.
Spolehlivá nabíjecí infrastruktura se službou Audi charging a terminály Audi charging hub
Uživatelé elektricky poháněných modelů Audi profitují na cestách ze spolehlivé nabíjecí infrastruktury, která
zahrnuje od ledna 2023 dostupnou nabíjecí službu Audi charging a městské rychlonabíjecí stanice Audi charging
hub s možností rezervace nabíjecí přípojky. Nabíjecí služba Audi charging nabízí nekomplikovaný přístup k husté
síti 700 000 nabíjecích přípojek v 29 evropských zemích. Mezi ně patří i 1900 vysokovýkonných nabíjecích
stojanů poskytovatele IONITY, které umožňují rychlé nabíjení výkonem až 350 kW především podél hlavních
dopravních tras. Zákazníci, kteří si zakoupí nový elektromobil Audi, nabíjejí od prvního dne výhodně, protože
Audi za ně hradí po dobu jednoho roku základní poplatek tarifu pro ve výši 14,99 eura měsíčně. Kompletní
přehled všech aktuálních tarifů je k dispozici na www.audi.cz. Příslušné smlouvy lze pohodlně spravovat
prostřednictvím aplikace myAudi App.
Díky nedávno otevřeným terminálům Audi charging hub v Salcburku, Mnichově a Frankfurtu nad Mohanem se
výrazně rozrostla síť městských nabíjecích stanic vybavených použitými sadami akumulátorů v roli
překlenovacích zásobníků elektrické energie. Další lokality jsou v plánu.
Kromě prvního terminálu Audi charging hub se salonkem s podlahovou plochou 200 metrů čtverečních
v Norimberku stojí další kompaktní stanice vybavené vždy čtyřmi přípojkami HPC (High-Power Charging) pro
vysokovýkonné nabíjení v Curychu, Berlíně, Salcburku, Mnichově a Frankfurtu nad Mohanem. Každý z těchto
terminálů nabízí nejvyšší nabíjecí výkon až 320 kW. Inteligentní a dynamická regulace zatížení zajišťuje u
terminálů Audi charging hub efektivní využití dostupné elektrické infrastruktury.
– Konec –
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
14/18
Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Ducati, Lamborghini a Bentley vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2022 zákazníkům 1,61 milionu automobilů značky Audi, 15 174 luxusních vozů značky Bentley,
9233 sportovních vozů značky Lamborghini a 61 562 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2022 dosáhla skupina Audi
provozního zisku 7,6 miliardy EUR při výnosech z prodeje ve výši 61,8 miliardy EUR. V roce 2022 pracovalo pro skupinu Audi
na celém světě více než 87 000 zaměstnanců, z toho více než 54 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina
s atraktivními značkami, novými modely, inovativními nabídkami pro mobilitu a průkopnickými službami důsledně pokračuje
v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, individuální prémiové mobility.
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby elektrické energie a emisí** výše uvedených modelů:
Audi Q6 e-tron quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi SQ6 e-tron
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
15/18
Vysokonapěťová sada akumulátorů pro platformu PPE se vyznačuje vysokými
výkony, kompaktními rozměry a inteligencí
• Zcela nově vyvinutá vysokonapěťová akumulátorová baterie s vysokou hustotou energie zabírá
méně místa
• Dvanáct modulů se 180 prismatickými články, inteligentním řízením provozní teploty a 800V
architekturou zvyšuje nabíjecí výkony
• Uspořádání sady akumulátorů umožňuje smontovat více baterií za kratší dobu
Praha, 18. března 2024 – Modelová řada Q6 e-tron je prvním velkosériovým elektromobilem vyráběným
v německém výrobním závodě Audi, v Ingolstadtu. Značka se čtyřmi kruhy současně ve svém sídle
konsoliduje nové kompetence a technologie v rámci montáže nově vyvinuté vysokonapěťové sady
akumulátorů pro elektromobily na platformě PPE (Premium Platform Electric). Díky nové montáži
akumulátorových baterií Audi postupně zvyšuje podíl vlastní výroby na celkové produkci elektricky
poháněných modelů a získává zkušenosti pro budoucí výrobu akumulátorových modulů.
V rámci výroby modelové řady Audi Q6 e-tron je každý den na ploše cca 30 000 metrů čtverečních smontováno
přibližně 1000 vysokonapěťových sad akumulátorů. Na úseku montáže akumulátorových baterií pracuje ve
třísměnném provozu celkem 300 zaměstnanců. Míra automatizace vzrostla na cca 90 procent. Doba výroby
vysokonapěťové sady akumulátorů se zkrátila z přibližně dvou hodin na pouhých 55 minut. V porovnání
s akumulátorovými systémy, které značka Audi používala doposud, je akumulátorová baterie pro PPE tvořena
pouhými dvanácti moduly s celkem 180 prismatickými články. Pro porovnání: Vysokonapěťová sada
akumulátorů v modelu Q8 e-tron* je složena ze 36 modulů a 432 článků. Výrazné zvětšení článků úzce souvisí
se systémovým napětím 800 V, které umožňuje dosáhnout nejlepší možné rovnováhy mezi dojezdem a
nabíjecím výkonem.
Akumulátorové články pro PPE mají poměr niklu, kobaltu a manganu přibližně 8:1:1. Snížil se tedy podíl kobaltu
a zvýšil obsah niklu, což má mimořádný význam pro ochranu životního prostředí.
Snížení počtu modulů v akumulátorových bateriích PPE nabízí řadu výhod. Sada akumulátorů, kterou lze
používat modulárně pro modely s vysokou i nízkou podlahou, zabírá méně místa, je lehčí a může být lépe
integrována do bezpečnostního skeletu karoserie vozidla i do jeho chladicí soustavy. Kromě toho vyžaduje také
méně kabelů a vysokonapěťových konektorů. Počet šroubových spojů byl výrazně snížen. Elektrická propojení
mezi moduly jsou navíc kratší, což výrazně snižuje ztráty a hmotnost. Chladicí deska integrovaná do schránky
sady akumulátorů zajišťuje homogenní přenos tepla, a tím i téměř ideální udržování provozní teploty
akumulátorových článků. Ochranné boční panely z oceli tvářené za tepla nejsou připevněny k akumulátorové
Audi komunikace
Jiří Rozkošný
Telefon: +420 602 138 317
press@audi.cz
www.audi-mediacenter.com
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
16/18
baterii, ale ke karoserii, čímž je zajištěna velmi vysoká úroveň bezpečnosti. Nový je také spodní ochranný kryt
z kompozitního materiálu vyztuženého vlákny. Tato konstrukce ještě více snižuje hmotnost a zlepšuje tepelnou
izolaci mezi sadou akumulátorů a okolním prostředím. Akumulátorová baterie PPE tak může být vyhřívána nebo
ochlazována efektivněji.
Kapacita sady akumulátorů 100 kWh a nabíjecí výkon až 270 kW
Vysokonapěťová sada akumulátorů pro PPE byla vyvinuta od základu nově a její struktura byla zjednodušena.
Baterii tvoří dvanáct modulů a 180 akumulátorových článků. Její celková kapacita je 100 kWh (využitelná
kapacita 94,9 kWh). V každém modulu je sériově zapojeno 15 elektrochemických článků. Akumulátorovou
baterii o kapacitě 100 kWh lze nabíjet maximálním výkonem 270 kW. Pro modelovou řadu Audi Q6 e-tron je
k dispozici také varianta s kapacitou 83 kWh, kterou tvoří 10 modulů a 150 akumulátorových článků. Díky
optimalizovanému chemickému složení článků a vysoce výkonnému systému řízení provozní teploty lze
100kWh baterii nabít na vhodné rychlonabíjecí stanici z 10 na 80 procent za 21 minut. Prodloužení dojezdu až o
255 kilometrů je možné za pouhých deset minut.
Centrální řídicí jednotka sady akumulátorů, BMC (Battery Management Controller), byla vyvinuta specificky pro
PPE a jejím úkolem je regulovat elektrický proud nezbytný pro rychlé a šetrné nabíjení. Jednotka BMC je
kompletně integrována do vysokonapěťové baterie. V rámci nepřetržitého monitoringu odesílá dvanáct řídicích
jednotek modulů akumulátorových článků data do BMC, například o aktuální teplotě modulu nebo napětí
akumulátorového článku. BMC odesílá své informace, například o stavu nabití, do čtyř vysoce výkonných
počítačů HCP, které jsou součástí nové elektronické architektury E3 1.2. Tento počítač následně odesílá data do
nového systému prediktivního řízení provozní teploty, který reguluje funkce chlazení nebo vyhřívání potřebné k
zajištění optimálního výkonu sady akumulátorů.
Pokud nabíjecí stanice používá 400V technologii, je poprvé možné paralelní nabíjení. Sada akumulátorů
s napětím 800 V se automaticky rozdělí na dvě baterie s polovičním napětím, které lze pak nabíjet souběžně
výkonem až 135 kW. Obě poloviny sady akumulátorů jsou nejprve vyrovnány na stejný stav nabití a poté
společně nabíjeny.
Efektivní řízení provozní teploty zkracuje dobu nabíjení a prodlužuje dojezd i životnost
Inteligentní systém řízení provozní teploty zásadním způsobem přispívá k vysokému nabíjecímu výkonu a
dlouhé životnosti vysokonapěťové sady akumulátorů pro PPE. Nejdůležitější součástí je prediktivní systém
řízení provozní teploty, který využívá data z navigačního systému i údaje o trase, čase odjezdu a obvyklém
používání zákazníkem k výpočtu potřebného chlazení nebo vyhřívání s předstihem a současně zajistí realizaci
příslušných procesů efektivním způsobem a ve správnou dobu. Pokud zákazník jede k vysokovýkonné nabíjecí
stanici, která je součástí plánované trasy, připraví se prediktivní systém řízení provozní teploty na proces
nabíjení stejnosměrným proudem a sadu akumulátorů ochladí nebo zahřeje, aby mohla být nabíjena rychleji, a
tím se zkrátila doba nabíjení. Je-li na trase úsek se strmým stoupáním, upraví řídicí systém provozní teplotu
vysokonapěťové sady akumulátorů náležitým chlazením, aby zabránil vyššímu tepelnému namáhání.
Pokud zákazník neposkytne žádné informace, z nichž by bylo možné odvodit prediktivní data, reguluje systém
řízení provozní teploty vysokonapěťové sady akumulátorů na základě standardního algoritmu. Tento algoritmus
rovněž zohledňuje velké množství informací a reaguje na jízdní situaci. Pokud například řidič zvolil v menu
Audi
MediaInfo
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby elektrické energie a emisí všech uvedených a na německém trhu nabízených
modelů naleznete na konci této tiskové zprávy.
17/18
voliče jízdních režimů hospodárný modus, zapne se temperování akumulátorové baterie později a v závislosti
na způsobu jízdy lze prodloužit reálný dojezd. V dynamickém režimu jsou cílem optimální výkony. Pokud však
aktuální dopravní situace dynamickou jízdu neumožňuje, systém řízení provozní teploty na tuto skutečnost
zareaguje a minimalizuje spotřebu elektrické energie pro temperování sady akumulátorů.
Mezi další nové funkce systému řízení provozní teploty PPE patří také temperování po jízdě a nepřetržité
temperování. Tyto funkce sledují teplotu akumulátorové baterie po celou dobu životnosti vozidla, aby mohla
být sada akumulátorů udržována v optimálním rozsahu teplot dokonce i u stojícího vozidla – například při velmi
vysokých venkovních teplotách. Toto opatření přispívá také k delší životnosti sady akumulátorů.
Díky vysoké homogenitě teploty v celé sadě akumulátorů lze zvýšit výkon. Z tohoto důvodu je chladicí kapalina
vedena v modulech shora dolů, odkud stoupá zpátky nahoru. Chladicí deska je také strukturální součástí sady
akumulátorů, což umožnilo eliminovat dodatečný panel podlahy v prostoru schránky vysokonapěťové sady
akumulátorů a optimalizovat tepelné spojení s moduly pomocí tepelně vodivé pasty.
– Konec –
Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Ducati, Lamborghini a Bentley vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2022 zákazníkům 1,61 milionu automobilů značky Audi, 15 174 luxusních vozů značky Bentley,
9233 sportovních vozů značky Lamborghini a 61 562 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2022 dosáhla skupina Audi
provozního zisku 7,6 miliardy EUR při výnosech z prodeje ve výši 61,8 miliardy EUR. V roce 2022 pracovalo pro skupinu Audi
na celém světě více než 87 000 zaměstnanců, z toho více než 54 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina
s atraktivními značkami, novými modely, inovativními nabídkami pro mobilitu a průkopnickými službami důsledně pokračuje
v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, individuální prémiové mobility.
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby elektrické energie a emisí** výše uvedených modelů:
Audi Q6 e-tron quattro
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 19,4–17,0 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A
Audi SQ6 e-tron
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,4–17,5 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A

Audi Q8 e-tron
Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 24,4–19,5 (WLTP);
kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisí třída: A