Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let.

Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let. Celkem jich vyprodukovala 15 milionů

› Koncem roku 1899 představila společnost Laurin & Klement své první motocykly poháněné jednoválcovými motory vlastní konstrukce
› Za uplynulých 125 let mladoboleslavská automobilka vyrobila 15 milionů motorů a patří k producentům pohonných jednotek s největší tradicí na světě
› Tyto historické milníky si společnost připomíná při příležitosti pětimiliontého vyrobeného motoru řady EA 211
› Škoda Auto přebírá zodpovědnost za vývoj zážehových motorů do objemu 1,6 litru pro celý koncern Volkswagen

 Motory se v Mladé Boleslavi vyvíjí a vyrábí již 125 let a automobilka Škoda tak patří ke světovým producentům pohonných jednotek s největší tradicí. Společnost Škoda Auto si tento významný historický milník připomíná výrobou pětimiliontého motoru řady EA 211. Celkový počet vyrobených motorů od roku 1899 přesáhl 15 milionů kusů a zahrnuje i technicky výjimečné agregáty jako například první řadový osmiválec ve střední Evropě (1907), motory s tlakově litým hliníkovým blokem v litrové třídě (1964) i moderní pohonné jednotky MPI a TSI. Vysokou kompetenci výroby motorů v Mladé Boleslavi dokazuje i pověření značky Škoda vývojem zážehových motorů do objemu 1,6 litru pro celý koncern Volkswagen.

 

Andreas Dick, člen představenstva Škoda Auto za výrobu a logistiku, říká:
„Tradice Škoda Auto ve vývoji a výrobě motorů začala před 125 lety a dokládá ji i dosažená
meta 15 milionů motorů, doposud vyrobených v Mladé Boleslavi. Tento úspěch slavíme
výrobou pětimiliontého motoru řady EA211, využívaného v různých vozidlech koncernu
Volkswagen v Evropě i na dynamickém Indickém trhu. Jsem velice vděčný celému našemu
týmu za tento milník, který zdůrazňuje odbornost, kterou Škoda má v oblasti vývoje a výroby
motorů.“

Historické milníky: Od motocyklů, přes letecké motory až po automobilové osmiválce
Pouhé čtyři roky po založení společnosti Laurin & Klement roku 1895 byla nabídka jízdních
kol značky Slavia rozšířena nejprve o pomocný benzinový motor a záhy i o první motocykl
Slavia Typ A v roce 1899. Byl vybaven jednoválcovým motorem vlastní konstrukce o výkonu
1,25 k. Právě tento moment stál na počátku 125leté tradice výroby motorů v Mladé
Boleslavi.

V roce 1904 vznikl první řadový čtyřválec v motocyklu L&K typ CCCC na světě,
v roce 1905 pak byl spalovací motor v podobě čtyřdobého kapalinou chlazeného litrového
dvouválce do V poprvé použit i u prvního automobilu L&K Voiturette A. V roce 1907 ve voze
Laurin & Klement představili model FF, první řadový osmiválec svého druhu ve střední Evropě
a v roce 1910 byl vyroben letecký motor L&K Typ EL.

 

V roce 1929, tedy již pod značkou Škoda, byla v Mladé Boleslavi zahájena velkosériová pásová
výroba. Agregátové portfolio tehdy zahrnovalo nejen spolehlivé litrové čtyřválce, ale i řadové
šesti- a osmiválce a vznětové motory. Významným momentem pro vývoj a výrobu motorů
v Mladé Boleslavi bylo aplikování metody tlakového lití hliníku pro výrobu bloků motorů vozu
Škoda 1000MB v roce 1964. Tento původní český patent byl ve své době velmi inovativní.
Metoda tlakového lití hliníku je využívana i na nejmodernějších motorech řady EA 211.

5 milionů motorů řady EA 211: Zásadní význam značky Škoda pro celý koncern VW
V roce 1991 značka Škoda vstoupila do koncernu Volkswagen a již za šest let začala dodávat
motory i dalším koncernovým značkám. Schopnost vlastního vývoje moderních, výkonných a
hospodárných agregátů, jakož i jejich precizní výroba ve velkých sériích získaly automobilce

Škoda vysoké globální renomé, které bylo dále umocněno v roce 2012 zahájením výroby
motorů řady EA 211 tehdy novým typem 1,0 MPI. Automobilka následně převzala
zodpovědnost za kompletní vývoj agregátů MPI pro celý koncern a v roce 2014 otevřela
zcela nové motorové centrum, které disponuje kromě jiného i špičkovou zkušebnou s
možností testovat motory o výkonu až 400 kW.

Významným oceněním mladoboleslavské práce bylo rozhodnutí o postupném převzetí
zodpovědnosti za vývoj celé motorové řady EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda
tak vyvíjí spalovací motory do 50 modelových řad sedmi značek koncernu. Aktuálně se jedná
o agregáty 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI

Během pokračující transformace automobilového průmyslu nabízí Škoda Auto zákazníkům to
širokou nabídku pohonů s portfoliem spalovacích, hybridních a elektrických modelů.
Společnost také využívá své technické znalosti k vývoji bateriových systémů pro elektrická
vozidla na základě sady nástrojů Modular Electrification Toolkit používané v celé skupině.
Česká automobilka nedávno oslavila výrobu svého 1 000 000. bateriového systému.

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kushaq a Kylaq;
v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR