Rallye Monte-Carlo 2025 a posádky s vozy Škoda Fabia RS Rally.

Rallye Monte-Carlo: v úvodní rally sezóny dojely posádky s vozy Škoda Fabia RS Rally na stupních vítězů skupiny RC2

› Posádka týmu Delta Rally Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov dokončila první podnik FIA Mistrovství světa v rally sezóny 2025 na druhém místě ve třídě.
› Gus Greensmith se spolujezdcem Jonasem Anderssonem dojeli s vozem Škoda Fabia RS Rally2, přihlášeným týmem RaceSeven, na pátém místě ve třídě RC2.
› Italové Robert Daprà/Luca Guglielmetti získávají ocenění nejlépe umístěné posádky vozu Škoda Fabia RS Rally2 v kategorii WRC2.

 Neustále se měnící podmínky na trati jako vždy učinily z úvodní Rallye Monte-Carlo nepředvídatelnou soutěž. Z posádek jedoucích
s vozem Škoda se s touto výzvou nejlépe vypořádali Nikolay Gryazin se spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem, kteří skončili druzí ve třídě RC2. Gus Greensmith/Jonas Andersson s dalším vozem Škoda Fabia RS Rally2 je následovali na pátém místě. Obě
posádky se rozhodly nesoutěžit o body do kategorie WRC2.

Na 18 rychlostních zkouškách Rallye Monte-Carlo (jedna etapa byla zrušena) se posádky setkaly s nejrůznějšími druhy povrchů. Suchý asfalt se střídal se zasněženými pasážemi a úseky takzvaného „černého ledu“, jak jezdci rally nazývají zmrzlé skvrny, které nejsou kvůli tmavému asfaltu dobře viditelné. Všechny vozy s pohonem všech kol přihlášené do FIA Mistrovství světa v rally navíc musely poprvé použít pneumatiky od nového dodavatele, společnosti Hankook. „Samozřejmě jsme je před soutěží testovali. Ale některé podmínky během rally pro nás byly úplně nové,“ popsal situaci jezdec Škoda Gus Greensmith.

 

Nejméně záludná trať ovlivnila Nikolaje Gryazina a jeho spolujezdce Konstantina Aleksandrova, kteří se s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Delta Rally Team hned od startu ujali vedení v kategorii RC2. Čtyři dny bojovali o vítězství ve třídě s francouzskou dvojicí Yohan Rossel/Arnaud Dunand. Souboj rozhodl defekt, který potkal posádku týmu Delta Rally v neděli ráno. „Naštěstí nesbíráme body do kategorie WRC2,“ komentoval situaci Gryazin. Gus Greensmith se spolujezdcem Jonasem Anderssonem přivezli svůj vůz Škoda Fabia RS Rally2 provozovaný týmem RaceSeven ve třídě RC2 na pátém místě.

Britsko-švédské duo se potýkalo s nastavením, především kvůli neznámým pneumatikám, a také ztratilo nějaký čas
kvůli problémům se senzory. Greensmith/Andersson drželi v kategorii WRC2 třetí pozici až do závěrečné power stage. Ne zrovna ideální volba pneumatik je nakonec odsunula na páté místo. „Škoda že jsem si nevzal ještě jednu pneumatiku s hroty,“ přiznal Greensmith. „Ale celkově to nebylo špatné. Přechod do nového týmu vyžaduje nějaký čas, než se s ním člověk sžije. Ale odvedli dobrou práci.“

 

Posádky Gryazin/Aleksandrov a Greensmith/Andersson nenominovaly Rallye Monte-Carlo jako jeden ze sedmi podniků kategorie WRC2, na kterých sbírají body. Ostatní posádky Škoda ano. Italové Robert Daprà/Luca Guglielmetti (Delta Rally Team) si s nejlépe umístěným vozem Fabia Rally2 dojeli pro páté místo kategorie WRC2, za nimi na osmém místě skončili Belgičané Maxime Potty/Renaud Herman (Team PTR). Desáté místo v kategorii WRC2 obsadil český mladík Filip Kohn, který sdílel vůz Škoda Fabia RS Rally2, přihlášený týmem Baumschlager Rallye&Racing, s britským spolujezdcem Rossem Whittockem.

Na stupních vítězů v kategorii WRC Masters Cup, která je vyhrazena pro jezdce starší 50 let, se umístily dvě italské posádky vozů Škoda. Zvítězili Maurizio Chiarani/Flavio Zanella před posádkou Enrico Brazzoli/Martina Musiari.

Z klikatých silnic francouzských Alp se FIA Mistrovství světa v rally přesouvá na ultrarychlé lesní tratě Skandinávie. Letošní ročník Švédské rally se bude konat od 13. do 16. února 2025.

Číslo rally: 36
Posádky třídy RC2 a kategorie WRC2 nesměly během Rallye Monte-Carlo použít více než 36
pneumatik. Jezdci měli na výběr z celkem 20 měkkých slicků, 20 superměkkých slicků, 24
sněhových pneumatik s hroty a 12 bez hrotů.

Rallye Monte-Carlo, 22.–26. ledna 2025, výsledky třídy RC2
1. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F)*, Citroën C3 Rally2, 3.29:32,9 h
2. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (BG/KGZ), Škoda Fabia RS Rally2, +1:13,9 min
3. Eric Camilli/Thibault de la Haye (F/F)*, Hyundai i20 N Rally2, +2:47,8 min
4. Léo Rossel/Guillaume Mercoiret (F/F)*, Citroën C3 Rally2, +2:53,9 min
5. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +2:54,9 min
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (SW/GB), Toyota GR Yaris Rally2, +4:00,8 min

* Body se započítávají do kategorie WRC2.

 

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství. Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019 získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. V sezoně 2024 se o titulu rozhodlo až v posledním závodě. Oliver Solberg z týmu TokSport
WRT se s vozem Škoda Fabia RS Rally2 umístil na druhém místě.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě; efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq; v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů; je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek; jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem; zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

PR