Švédská rally: Severští jezdci Škoda míří na jediné sněhové rally sezóny na body do kategorie WRC2
› Posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 z Finska a Švédska patří ve druhém podniku FIA Mistrovství světa v rally k favoritům na umístění na stupních vítězů v kategorii WRC2.
› Mistr světa kategorie WRC2 z roku 2017 a bývalý tovární jezdec značky Škoda Pontus Tidemand se vrací do seriálu za volantem vozu Škoda Fabia RS Rally2.
› Český mladík a nováček v kategorii WRC2 Filip Kohn (Škoda Fabia RS Rally2) pokračuje ve své misi sbírání zkušeností.
Švédská rally, druhé kolo FIA Mistrovství světa v rally (WRC), se pojede v zimní krajině v regionu Umeå od 13. do 16. února. Finské posádky Škoda Lauri Joona/Samu Vaaleri a Mikko Heikkilä/Kristian Temonen, stejně jako bývalý mistr světa kategorie WRC2 Pontus Tidemand ze Švédska a jeho norský spolujezdec Jørgen Eriksen jsou kandidáty na přední umístění v kategorii WRC2.

Švédská rally je známá perfektními zimními podmínkami s velmi rychlými rychlostními zkouškami na zamrzlých lesních cestách. Je to oblíbené hřiště severských jezdců, kteří si obvykle v kategorii WRC2 mezi sebou rozdělují pozice na stupních vítězů. S tímto vědomím se do startovního pole druhého podniku FIA Mistrovství světa v rally 2025 nepřihlásilo prvních pět jezdců celkového pořadí kategorie WRC2 po Rallye Monte-Carlo – všichni totiž pocházejí ze zemí daleko na jih od Skandinávie.
Naopak většina skandinávských jezdců přihlášených do kategorie WRC2 vynechala úvodní podnik sezóny ve francouzských Alpách a svoji účast v kategorii WRC2 zahájí až Švédskou rally. Posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 ze skandinávských zemí zde jako každý rok patří k favoritům na stupně vítězů. Ze sousedního Finska přivezou do Umeå své vozy Škoda posádky Lauri Joona/Samu Vaaleri a Mikko Heikkilä/Kristian Temonen. Pontus Tidemand ze Švédska, mistr světa kategorie WRC2 z roku 2017 za volantem továrního vozu Škoda Fabia Rally2, se do mistrovství světa vrací po více než čtyřleté přestávce.
Tidemand, jehož naviguje norský spolujezdec Jørgen Eriksen, naváže na své účasti ve Švédské rally, při nichž v kategorii WRC2 získal jedno celkové vítězství a tři umístění na stupních vítězů.

Čistě švédskou posádkou jedoucí s vozem Škoda, do níž se vkládají velké naděje, jsou Isak Reiersen/Stefan Gustavsson. Fabrizio Zaldivar z Paraguaye a jeho v Argentině narozený spolujezdec Marcelo Der Ohannesian nejsou na Švédské rally žádnými nováčky. Společně s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT budou opět usilovat o přední umístění v kategorii WRC2.
Český mladík Filip Kohn se s jedinou plně sněhovou rally šampionátu vypořádá podruhé. S podporou britského navigátora Rosse Whittocka bude 21letý jezdec startovat s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Baumschlager Rallye & Racing. Další severskou dvojicí, která by měla patřit k nejrychlejším, jsou Robert Virves/Jakko Viilo z Estonska (Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven).
Vzhledem k tomu, že Švédská rally není mezi jejich sedmi podniky nominovanými do bodování v kategorii WRC2, usilují Virves/Viilo o co nejlepší umístění ve výsledcích třídy RC2. Z celkem 26 přihlášených posádek skupiny rally2 se 15 z nich spoléhá na vůz Škoda Fabia Rally2. Druhá rally sezóny 2025 FIA WRC odstartuje ve čtvrtek večer (13. února) nedaleko města Umeå 5,16 kilometru dlouhou rychlostní zkouškou ve slavné Red Barn Areně.
V pátek a v sobotu čeká na týmy sedm rychlostních zkoušek. Závěrečné tři rychlostní zkoušky uzavřou soutěž v neděli (16. února). Celkem musí týmy absolvovat 18 rychlostních zkoušek o délce přibližně 300 kilometrů.

Věděli jste, že…
…předchůdkyně Švédské rally se poprvé jela v roce 1950, ale uprostřed léta? Původně nesla název „Rally k půlnočnímu slunci“. V roce 1965 byla soutěž přesunuta na dnes již tradiční zimní termín.
…na Švédské rally v zahajovací sezóně WRC v roce 1973 byly povoleny pouze zimní pneumatiky bez hrotů?
…dnes jsou vozy vybaveny pneumatikami s 384 wolframovými hroty pro každé kolo? Délka hřebů nesmí přesáhnout 20 milimetrů. Švédská rally je první sněhovou soutěží pro nového dodavatele pneumatik Hankook.
…Pavel Sibera/Petr Gross ve Švédsku zvítězili v roce 1993 ve třídě A5 s vozem Škoda Favorit 136L?
…v sezóně 2024 WRC Švédská rally skončila vítězstvím posádky Škoda Fabia RS Rally2 Oliver Solberg/Elliott Edmondson v kategorii WRC2?
Pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 1. ze 14 rally)
1. Yohan Rossel (F), Citroën, 25 bodů
2. Eric Camilli (F), Hyundai, 17 bodů
3. Léo Rossel (F), Citroën, 15 bodů
4. Jan Černý (CZ), Citroën, 12 bodů
5. Roberto Daprà (I), Škoda, 10 bodů
Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2025:
Monte-Carlo 22.01.–26.01.2025
Švédsko 13.02.–16.02.2025
Keňa 20.03.–23.03.2025
Kanárské ostrovy (E) 24.04.–27.04.2025
Portugalsko 15.05.–18.05.2025
Itálie (Sardinie) 05.06.–08.06.2025
Řecko 26.06.–29.06.2025
Estonsko 17.07.–20.07.2025
Finsko 31.07.–03.08.2025
Paraguay 28.08.–31.08.2025
Chile 11.09.–14.09.2025
Střední Evropa (CZ/A/D) 16.10.–19.10.2025
Japonsko 06.11.–09.11.2025
Saúdská Arábie 27.11.–30.11.2025

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství. Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019 získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřiktárt za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN
v současnosti nabízí zákazníkům 11 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia a Kushaq;
v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.
PR













































































