Foto Story : Salzburgring, to byla tvrdá škola pro juniory formule 4 .

Foto Story: Salzburgring 2025 a  formule 4

Salzburgring postavili Rakušané uprostřed Jochen-Rindt-Mánie roku 1969 do velmi malebného prostředí v horách dovolenkové oblasti Salzkammergut.. Cestou k němu z města Salzburg člověk dokonce míjí další sportovně-historické místo, vrch Gaisberg, kde se až do 60. let závodilo o body mistrovstí Evropy. A nedaleko za Ringen je osada Hof, kterou proslavil Niki Lauda tím, že si tam koupil vilu, na jejímž pozemku se dokázal převrátit s traktorem.

Tehdy moderní motodrom Salzburgring architekt vtěsnal do úzkého táhlého údolí Nesselgraben.  Mělo to výhodu, že se nemusel starat o tribuny – na rozsáhlých stráních a loukách kolem měly při MS motocyklů, DRM, DTM a ME F2 v 70. a 80. letech místo a výborný přehled desetitisíce fandů. Nevýhodou ovšem bylo, že se s vedením velmi rychlé dráhy „nedalo nic dělat“, když zesílilo volání po zvýšení bezpečnosti závodních tratí.

A tak zůstal Salzburgring navzdory nové šikaně mezi startem a vracečkou Nocksteinkehre jedním z nejnebezpečnějších okruhů Evropy. Silnější třídy si tam již ani netroufají. Vždy, když se klubko formulek hnalo protilehlou rovinkou směrem táhlé Fahrerlagerkurve, tak jsem měl obavy, aby o sebe v rychlosti daleko nad 250 km/h „nazavadily“. Kdo chce být vepředu, ten tuto pasáž totiž musí brát bez ubrání plynu – a záchytná zóna se tam nevyskytuje…

Hovoří pro vysokou profesionalitu účastníků CEZ F4, že alespoň tam na sebe brali ohled – když už se všude jinde vydatně prášilo. Dalšímu hostování F4 na této trati tedy snad nestojí nic v cestě. Nechat projít talenty F4 tvrdou školou Salzburgringu je jedním z výborných tahů organizace kolem Josefa Křenka. Proč je nenechat dovádět tam, kde vítězila esa, jako Rindt, Ahrens, Brambilla, Merzario a Stommelen, nebo kde se v F-Ford a F3 učili Schumacher, Enge a Heidfeld?

 

 Úleva, jako hrom: český talent Max Karhan se při podnicích na Red Bull Ringu nedokázal prosadit, Salzburgring pro něj ale znamenal zvrat. Dvě vítezství a jedno druhé místo, to byl víkend dle gusta Jenzerova jezdce! (Vlevo je Gino Trappa, napravo Simon Schranz)

 Po startu na plyn, před šikanou na brzdu, pak zase full-full a pod skálou Nockstein pozor na vracečku! To je první třetina Salzburgringu…

Domácím fandům udělal radost jejich favorit Simon Schranz. Pilot týmu Renauer se letos poprvé dostal na stupínek vítězů.

Schranzovým „driver-coachem“ je Švéd William Karlsson, který chce letos startovat v LMES.

Max Karhan v Salzburgu včas naskočil na vláček směrem k  titulu.

Dívčí tandem: Rychlá Mathilda Paatz pronásleduje Kiaru Henni.

 Kiara Henni byla po celý víkend příliš často mimo asfaltu…

Mexičan Herrera se právě otočil v šikaně, čehož s radostí využívá vláček konkurentů.

 Tak skončil David Gorčica po bodyčeku Dána Davida Walthera.

Typická situace několik sekund po startu: v první šikaně pršel štěrk…

 František Němec ukázal senzační druhý závod, ve kterém dojel šestý.

Dívčí hodnocení vypadá většinou takto: Mathilda Paatz první, Michalina Sabaj druhá a Kiara Henni třetí…

Za krásného letního počasí vidělo závody F4 v sobotu kolem 5000 diváků.

 Třetí závod a tím i víkend v Salzkammergutu ukončila nehoda Teodora Borensteina v Nocksteinkehre.

Karhan, Trappa, Cortes a Herrera z týmu Andrease Jenzera budou i za dva měsíce v Mostě udávat tempo. Jenzer tam chce nasadit i 5. vůz pro jednoho mladého Švýcara…

 

Text: Roman Klemm  / Foto: Roman Klemm junior