Modernizace pěti modelových řad Audi: ještě více emocí, komfortu a výbavy
• Díky novému hardwaru a softwaru udržují modely A5, Q5, A6, A6 e-tron a Q6 e-tron krok
s nejnovějším vývojem i v průběhu svého životního cyklu
• Široká škála inovací – od vylepšené jízdní dynamiky a nových asistenčních funkcí přes nové
zážitky v interiéru až po hraní her
• Geoffrey Bouquot, člen představenstva odpovědný za technický vývoj společnosti Audi: „Tyto
komplexní inovace dokládají připravenost platforem PPE a PPC na budoucnost.“
Modely značky Audi na základě platforem PPE (Premium Platform Electric) a PPC
(Premium Platform Combustion) vstupují do nového modelového roku s rozsáhlou modernizací hardwaru a
softwaru. Modelové řady A5, A6, Q5, A6 e-tron a Q6 e-tron tak mohou nabídnout nové funkce a prvky
výbavy. Prostřednictvím funkcí na požádání si mohou majitelé modelu Q6 e-tron* užívat na přání ještě vyšší
výkon, který je zdrojem většího potěšení z jízdy.
„Pro nový modelový rok jsme vylepšili naše významné modelové řady, a nabízíme tak našim zákazníkům mnoho
nových funkcí a prvků výbavy,“ říká Geoffrey Bouquot, člen představenstva odpovědný ve společnosti Audi za
technický vývoj. „Tyto komplexní inovace působivě dokládají připravenost platforem PPE pro elektromobily a
PPC pro modely poháněné spalovacími motory na budoucnost.“

Budoucí výbava výše uvedených modelů zahrnuje mnoho nových highlightů. V oblasti hardwaru to jsou
například nové světlomety, zatímco software zahrnuje nové funkce asistenčních a zábavních systémů, díky nimž
je jízda spojena s ještě emocionálnějšími zážitky, větší intuitivností a vyšší hospodárností.
Jízdní dynamika: více emocí, více hospodárnosti
Nový jízdní režim „dynamic plus“ v nabídce voliče Drive Select poskytne řidičům modelů Audi S5* a S6 e-tron*
na přání mimořádně intenzivní zážitky z jízdy. Tento režim je cíleně koncipován pro vytvoření jízdní dynamiky
automobilu, v němž je upřednostňován přenos hnací síly na kola zadní nápravy, což umožňuje výrazně
sportovní ovladatelnost. Po technické stránce je tohoto cíle v modelu Audi S5* (PPC) dosahováno
prostřednictvím aktivního rozdělování hnací síly v příčném směru sériově dodávaným diferenciálem quattro
sport, zatímco v modelu Audi S6 e-tron* (PPE) přichází ke slovu elektrický pohon všech kol quattro. V obou
případech je do dění zapojena také funkce rozdělování točivého momentu prostřednictvím brzdových zásahů
na jednotlivých kolech. Elektronicky řízený stabilizační systém (ESC) současně automaticky aktivuje režim Sport,
který umožňuje řízenou přetáčivost.
Aktivací režimu dynamic plus se automaticky změní také zobrazení na informačním displeji řidiče a head-up
Uvedené výbavy, údaje a ceny platí pro modely nabízené v České republice. Právo na změny a chyby
vyhrazeno.
displeji. V modelu se spalovacím motorem je řidiči zobrazován centrálně umístěný otáčkoměr s ukazateli
zařazeného převodového stupně a vhodného okamžiku pro řazení, v elektricky poháněném modelu je na tomto
místě ukazatel výkonu. Navíc je nyní k dispozici také Audi drive select assistant. Po jeho aktivaci pro příslušnou
jízdu nastavuje tato funkce automaticky vhodný režim drive select, který nejlépe odpovídá individuálnímu
jízdnímu stylu a příslušné jízdní situaci.
Audi kromě toho zvyšuje hospodárnost elektricky poháněných modelů na platformě PPE, a vylepšuje za tím
účelem rekuperaci. Elektromobily dokážou nyní zpomalovat až do úplného zastavení bez přechodu na
konvenční třecí brzdy. Zastavení tak probíhá s mimořádnou jemností a je ještě komfortnější. Dodatečně získaná
kinetická energie je vozidlem využita v rámci rekuperace k pohonu na dalším úseku trasy. Tím se zvyšuje
hospodárnost a prodlužuje dojezd.
Asistenční funkce: více bezpečnosti, více komfortu
Na mnoha trzích je k dispozici zdokonalená podoba adaptivního asistenta řízení vozu. Vozidlo v tomto případě
dokáže nejen samočinně jet v jízdním pruhu, pokud řidič ponechá ruce na volantu, ale nyní také podporuje
řidičem iniciovanou změnu jízdního pruhu na dálnici. Pokud to situace umožňuje, zahájí řidič asistovanou
změnu jízdního pruhu zapnutím ukazatelů směru, načež se vozidlo nasměruje do požadovaného jízdního pruhu.
Ještě vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu v městském provozu zajišťuje například rozpoznávání dopravních
značek. Vůz po aktivaci této funkce samočinně přizpůsobuje svou rychlost jízdy podle dopravního značení.
Dopravní značky „Stop, dej přednost v jízdě“, značky upozorňující na nerovnosti vozovky a pravidla přednosti
v jízdě rozpoznává vůz na základě informací v uložených datech o trase, a v případě nutnosti tak dokáže
rychlost náležitě snížit.

Audi od nového modelového roku rozšiřuje kromě toho také funkce pro parkování a manévrování na přání
dodávaného parkovacího asistenta Pro. Asistent pro couvání převezme řízení při jízdě pozpátku na posledních
50 metrech, což usnadňuje couvání především v úzkých uličkách. Asistent pro manévrování podporuje řidiče
v případě těsných parkovacích míst a zabraňuje poškození vozidla. Mimořádně praktické je naučené
zaparkování vozu.
Uživatelé si mohou uložit do paměti pět různých parkovacích manévrů o délce až 200 metrů
a následně je automatizovaně realizovat na soukromém pozemku. Nové zaparkování vozu do garáže
prostřednictvím chytrého telefonu funguje i bez předchozího uložení do paměti. Předpokladem je parkovací
asistent Pro s funkcí dálkového ovládání, který je obsažen v paketu „Tech Pro“.
Digitální světlomety Matrix LED pro Audi A6
Novinkou v nabídce pro Audi A6 jsou digitální světlomety Matrix LED, které nabízejí rozsáhlé možnosti
individualizace a funkce adaptivního osvětlení s vysokým rozlišením díky nové technologii mikro LED.
Výsledkem je výrazně lepší osvětlení vozovky s výraznými kontrasty, což řidiči ocení především za špatné
viditelnosti v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek. Osvětlení jízdního pruhu a orientační světlo
podporuje při udržování vozu uprostřed jízdního pruhu a symbol šipky na vozovce poukazuje na nezamýšlené
opuštění jízdního pruhu. Na riziko náledí jsou cestující upozorněni projekcí symbolu sněhové vločky. Další funkcí
je označovací světlo, které světelným paprskem upozorňuje na osoby v bezprostřední blízkosti vozovky.
Tyto doplňkové osvětlovací funkce tak přispívají ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Dalším highlightem
digitálních světlometů Matrix LED je výběr tří dynamických projekcí při nastupování a vystupování. Osvětlovací
schopnosti jsou tak působivě prezentovány již u stojícího vozu. Snadnou rozpoznatelnost zajišťují také
světlomety LED pro denní svícení, tvořené 48 segmenty v každém světlometu. Řidič má prostřednictvím MMI
na výběr osm digitálních charakteristických světelných designů.
Současně s tím se změní také podoba
koncových světel v digitálních zadních svítilnách OLED 2.0 se 198 segmenty na každé straně. Většina
charakteristických světelných designů pro příď a záď disponuje aktivními prvky. To znamená, že se jednotlivé
zóny inteligentně rozjasňují a ztlumují. Tímto neustálým pohybem vzniká živoucí obraz, který dodává osvětlení
silný charakter.
Vylepšení v interiéru
Po usednutí do modernizovaných modelů spočine pohled nejprve na novém multifunkčním volantu. Značka
Audi na něm nahradila část dosavadních ovládacích ploch s kapacitním snímáním pro ovládání různých funkcí
vozidla na digitálním panelu sdružených přístrojů Virtual Cockpit fyzickými ovládacími prvky. V modelu Audi A6
poháněném spalovacím motorem (PPC) nalézají kromě toho v první řadě uplatnění nová, výrazně anatomicky
tvarovaná sedadla, která citelně zvyšují úroveň komfortu a poskytují tělu efektivnější oporu v příčném směru.
Součástí výbavy všech uvedených modelů je nová uživatelská plocha, známá již z modelu Audi Q3. Uživatelská
plocha umožňuje výrazně zjednodušené ovládání s minimalizovanými ikonami a přehlednou strukturou.
Zákazníci mají pro Audi virtual cockpit na výběr tři režimy – klasické kruhové přístroje, pohled na navigační
mapu a integrovaný ukazatel asistenčních funkcí (IFA). Funkce systému Audi Smartphone Interface jsou
v modernizovaných modelech začleněny ještě hlouběji do informačního a zábavního systému. Uživatelé tak
mohou přenášet uživatelské plochy navigačních, multimediálních a telefonních funkcí ze svého chytrého
telefonu nejen na dotykový displej MMI, ale také na Audi virtual cockpit a displej MMI pro spolujezdce vpředu.
Audi assistant: více inteligence na cestách
Aktualizován byl pro nový modelový rok také Audi assistant. Hlasový asistent se schopností učit se byl rozšířen
o nové funkce s umělou inteligencí. Audi assistant odpoví i na podrobné dotazy týkající se vlastního vozu díky
přístupu k příručce pro uživatele příslušného modelu.
Díky integraci softwaru ChatGPT s umělou inteligencí je ovládání všech funkcí ještě intuitivnější. Cíle pro
navigaci a zábavní obsahy lze vyhledávat i prostřednictvím neurčitých popisů – například hlasovým povelem
„italská restaurace s výhledem na Rýn“ místo zadání přesné adresy.
Prostřednictvím hlasového ovládání mohou nyní řidiči ovládat i mnoho asistenčních systémů a nastavovat
například Adaptive Cruise Assist nebo adaptivní tempomat. Systém navíc rozpoznává vzory chování a
automaticky je přebírá jako rutiny. To se týká například aktivace funkce Adaptive Cruise Assist na dálnici nebo
zvýšení světlé výšky vozidla například před železničním přejezdem nebo při přejezdu vysokého příčného prahu.
Vše na očích: Audi integruje záznamovou kameru s vysokým rozlišením
Novinkou v nabídce je na přání dodávaná záznamová kamera s vysokým rozlišením, která je uložena přímo
v patě vnitřního zpětného zrcátka. Kamera poskytuje videa s vysokým rozlišením ve formátu 4K a zaznamenává
veškeré dění před vozidlem. Díky technologii HDR (High Dynamic Range) a senzoru s mimořádnou citlivostí na
světlo vznikají i za nepříznivých světelných podmínek detailní záznamy. Ve vlastní aplikaci na centrálním displeji
lze fotografie a videozáznamy jednoduše spustit a ukončit. Velmi praktická je funkce „Událost“, která využívá
nepřetržité ukládání záznamů s přepisováním starých dat. Po její aktivaci – například automaticky při nehodě
nebo manuálně – jsou do paměti uloženy záznamy 30 sekund před událostí a po ní.
Na přání mohou automatické zaznamenávání spustit také určité činnosti, například zapnutí výstražných světel
nebo nouzové brzdění. Všechna data a záznamy jsou ukládány výhradně lokálně na paměťovou kartu SD –
k datovému přenosu mimo vozidlo nedochází.

Kromě fotografií a videí jsou zaznamenávány také navigační údaje, rychlost jízdy a čas. Všechny záznamy lze ve
velkém formátu zobrazovat přímo na centrálním displeji.
Působivé zážitkové světy a ještě větší potěšení z her
Audi navíc zavádí s novými zážitkovými světy scénáře přizpůsobené na míru náladě uživatele. Díky tomu lze ve
voze vytvořit stimulující nebo uvolňující atmosféry pomocí vnitřního osvětlení, zvuku, masážní funkce a
nastavení klimatizace. Na začátku nového modelového roku jsou k dispozici scénáře „povzbuzující“, „uvolňující“
a „harmonizující“. Po jejich aktivaci trvají mezi pěti a 30 minutami. Zážitkové světy kromě toho nabízejí
zvukovou kulisu, která se přizpůsobuje pohybům vozidla za jízdy. Zcela elektrické modely obdrží navíc režim
„Powernap“, který zajistí klidnou a odpočinkovou atmosféru při krátkých přestávkách, například během
nabíjení.
Hraní her uvnitř vozu bude po modernizaci modelů na platformách PPE a PPC ještě zábavnější. Ovládací prvek
lze připojit k systému prostřednictvím Bluetooth. Cestující tak mohou hrát hry, například „Asphalt Legends“,
ještě komfortněji. Kromě toho existuje možnost připojit prostřednictvím Bluetooth také bezdrátová sluchátka,
a užívat si tak naplno zvukovou kulisu hry, aniž by docházelo k rušení ostatních cestujících. To je obzvlášť
atraktivní v kombinaci s režimem aktivní ochrany soukromí (active privacy mode) na displeji MMI pro
spolujezdce vpředu. Audi Application Store nabízí přístup k mnoha dalším hrám, například „Queen Rock Tour“.
Uvedení na trh
Modely na platformách PPE a PPC s rozšířenou funkčností bude v České republice objednávat v průběhu
prosince 2025.
PR