Martin Macík na skvělém 2. průběžném místě. I další naši truckeři v TOP 10!
Ve 4. etapě Dakaru pilot Martin Macík s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou získali výborné 4. místo a v celkovém pořadí kategorie kamionů tak postoupili na cennou 2. pozici. První 4 kamiony přitom v cíli dělilo jen 22 sekund. Po sérii vyrovnaných výkonů tak závodníci soukromého sedlčanského týmu dokazují, že zvládnou statečně konkurovat i zdánlivě neporazitelným Kamazům a Mazům.
V etapě je čekala velice náročná navigace, tu ale František Tomášek hladce zvládl, jen jednou se musel žlutý kamion o kousek vrátit. Také v dunách jeli čeští závodníci opatrněji, než by museli, protože ještě měli v paměti převrácené kamiony z předchozí etapy. Jejich výborný výsledek tak potvrzuje, že jízda s rozmyslem se vyplácí. I ve všech předchozích etapách totiž Macík s Tomáškem a Švandou odvedli dobrou práci, závod si užívají a v kabině kamionu Karla je často veselo.
Posádka zabodovala v jedné z nejdelších etap, čítající 476 spojovacích a 337 závodních kilometrů. Na českých závodnících přesto únava v cíli nebyla příliš znát. Martin Macík, František Tomášek a David Švanda si několikahodinovou jízdu zrádným terénem a honičky se soupeři na špici kategorie kamionů evidentně užívají. I když je trať občas hodně náročná. „Jsme v cíli! Obrovská výhoda, že jsme jeli bez prachu, startovali jsme po 2 minutách, to nám také pomohlo.
Letěli jsme, jak jsme uměli. Bylo to rychlé. Navigačně náročná etapa, v kaňonech, ale Ferry dal super výkon, jen jednou jsme se drobně vraceli. V dunách jsme jeli opatrněji. Bál jsem se, potom co šly včera 3 kamiony na budku. Tam by se dalo ještě zrychlit. Ale zbytek etapy úplně v cajku. Jsme trochu vydrnčení, auto dostalo zabrat, protože ve 140kilometrové rychlosti to posíláme do takových nesmyslů, že vůbec nechápu, jak drží,“ popisuje v cíli etapy pilot Martin Macík.

Posádce Martina Macíka se v letošním ročníku Dakaru zatím parádně daří a podává úctyhodné výkony. „Já myslím, že je to spousta věcí dohromady. Musíš mít skvělou techniku, dobrou strategii a hlavně šikovné lidi. A ty se v našem případě povedlo dát dohromady. Troufám si říci, že máme jeden z nejschopnějších mechanických týmů, z Františka se stal opravdu dobrý navigátor, každý z kluků ví, co je jeho úkol. Současně je třeba, aby někdo vše efektivně řídil, to dělá dobře táta.“
Navzdory druhému defektu ve čtvrté etapě je Aleš Loprais stále pátý
Přestože se Aleš Loprais na Dakaru 2021 poprvé nevešel v hodnocení etapy do první desítky, jednalo se z pohledu Instaforex Loprais Praga Teamu o relativně poklidný den. Navíc výsledek, který pilota Pragy V4S DKR nepotěšil, může dnes paradoxně znamenat výhodu. Do následující velmi náročné etapy totiž vyrazí oba týmové kamiony krátce po sobě.
Rozestupy mezi vozy na absolutní špici byly za daných podmínek minimální. Proto i pouhá výměna kola mohla ve výsledcích dne znamenat ztrátu několika pozic. A právě defekt pneumatiky museli Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora řešit.
„Ze začátku jsme letěli fakt pěkně. Pak jsme dojeli jeden Maz a v prachu jsme někde udělali defekt. Jednoznačně to byla má chyba a mrzí mě, že se nemám z čeho poučit, protože ani dnes nevíme, kde se to stalo. Byl to pomalý defekt, chvilku jsme ho dohušťovali, ale pak jsme se rozhodli kolo vyměnit. Pneumatika už byla velmi podhuštěná a bál jsem se, abychom jízdou na takové ‚papuči‘ autu něco neudělali,“ vysvětluje Aleš Loprais.

Červeno-bílá Praga V4S DKR dorazila do cíle jako jedenáctá se čtvrthodinovým odstupem od dnešního vítěze a leadera průběžné klasifikace Dmitrije Sotnikova s Kamazem. V průběžném hodnocení zůstává Praga pátá (+ 51:40 min).
„Výměna nám klasicky trvala asi jedenáct minut. Další čas jsme ztratili, než jsme se znovu dostali do tempa. Ve druhé části etapy jsme se snažili, ale nedalo se stáhnout tolik, kolik bychom si představovali, protože etapa nebyla příliš dlouhá a byla hodně rychlá.“
Jan Tománek s Tomášem Kašpárkem a Jiřím Strossem postoupili s Tatrou Jamal – Queen 69 na patnácté místo celkově.
„Dnes jednodušší a spíš rychlá etapa s malým dunovištěm. Asi dvanáct patnáct kilometrů, nic náročného. Duny byly sice velké, ale výjezdy a sjezdy byly poměrně jednoduché. Až asi posledních osmdesát kilometrů se trať motala mezi skalami a bylo to navigačně těžší,“ popisuje Jan Tománek.

Rychlosti si dosyta užili také piloti Tatra Buggyra Racing. Vždyť čtyři nejrychlejší kamiony dělilo v cíli jen dvacet vteřin! V rámci vnitro stájového souboje byl rychlejší, Ignacio Casale, ale stalo se tak až ke konci etapy.
„Dnes to byl vlastně první den, který se obešel bez technických problémů. Profil se podobal loňskému, pořád se letělo sto čtyřicet. Jeli jsme dvě stě kilometrů za Ignaciem a Jardou Valtrem, oba jsme pak předjeli v dunách. Před cílem jsme dokonce dojeli Kamaz, hodně se ale prášilo, takže jsme všichni zabloudili a museli se vracet. Ale nebylo to nic hrozného a s etapou jsem spokojený.“
Martin Šoltys obsadil sedmé místo, Ignacio Casale dojel o jednu příčku výše. „Ke konci speciálky jsme dojeli i Kamaz, ale s Alvarem jsme se rozhodli zpomalit a soustředit se na navigaci, což se nám nakonec vyplatilo. Tatra funguje také skvěle, jen s manuální převodovkou to máme v dunách trochu složitější,“ řekl už šestý muž průběžného pořadí kamionů.
„Jede se neskutečné tempo a každá chyba vyjde draho. Obě Tatry se drží mezi nejlepšími bez vážnějších problémů. Ignacio si premiérovou účast za volantem kamionu náramně užívá, předvádí neskutečný výkon a společně s Martinem se derou dopředu.
Dojetí do bivaku je základ. Tomáš s Pepou jsou oba bojovníci, ale nejsme ještě ani v půlce a výsledek se bude hodnotit až na konci,“ shrnul výkony posádek týmu Buggyra Racing tiskový mluvčí Jan Kalivoda.

Van den Brink je s Čechem Kozlovským po 4. etapě sedmý
O příčku výše se v průběžném hodnocení posunuly oba židovické renaulty. Po 4. etapě dakarské rallye nyní roudnickému mechanikovi Kozlovskému s pilotem van den Brinkem patří průběžná sedmá pozice. V etapě tentokrát posádka uzavírala elitní desítku.
„Máme za sebou nejdelší přejezd letošního ročníku. Celkově to bylo únavné, zejména pro kluky, kteří si mákli při náročném nočním servisu. Etapa jako taková ale byla poměrně pohodová. Martin se nesnaží cokoli vymýšlet a jede spíše opatrnějším stylem, ale je na něm vidět, jak se s autem sžívá stále více. Zatím můžeme být spokojeni. Před námi je ještě dlouhá cesta, takže přílišná divočina by nás mohla stát víc, než bychom teď mohli získat,“ konstatoval Daniel Kozlovský, roudnický mechanik týmu MKR Technology, který sedí v kabině červeného kamionu holandské stáje Mammoet Rallysport s Martinem van den Brinkem a navigátorem Wouterem van den Graaffem.
Přestože lídr svoji pozici jen upevnil, na dalších příčkách změny nastaly. Na průběžný stříbrný stupínek se dostal český pilot Martin Macík. A poskočili i oba piloti židovických renaultů z dílny Maria Kresse. Van den Brink je nyní sedmý, de Baar se na dvanácté příčce přiblížil desítce.
Ze Saudské Arábie současně přišly další dobré zprávy. Kamion Gerta Huzinka se mechanikům podařilo opravit a motor po těžké újmě znovu rozpohybovat. Posádka tak bude moci naskočit do druhé půlky Dakaru a s jediným hybridem v soutěži se ještě pokusit o dílčí úspěch v nejprestižnějším dálkovém závodě světa.
Většina kamionů navíc bude dnes ( čtvrtek) dojíždět za šera nebo spíše už za tmy. A to nejen do bivaku, ale i do cíle speciálky. Na rozdíl od předchozích dnů totiž nákladní automobily zítra nestartují v promíchaném pořadí s osobními auty a buginami, ale tentokrát až po nich. Podle předpokladů pořadatelů mají první kamiony dorazit do cíle rychlostní zkoušky těsně po sedmnácté hodině místního času, přičemž tma v těchto dnech přichází na východě Saúdské Arábie už před půl šestou odpoledne.


Výsledky – 4. etapa – Wadi Ad-Dawasir > Riyadh (337 km):
- Sotnikov (RUS) Kamaz 2:58:47
- Karginov (RUS) Kamaz +0:10
- Vishneuski (BLR) MAZ +0:14
- Macík (CZE) Iveco +0:22
- Shibalov (RUS) Kamaz +3:56
Celkově:
- Sotnikov (RUS) Kamaz 14:45:58
- Macík (CZE) Iveco +26:22
- Shibalov (RUS) Kamaz +26:57
- Mardeev (RUS) Kamaz +48:21
- Loprais (CZE) Praga +51:40
Kompletní výsledky viz zde.
https://www.dakar.com/en/rankings


Zdroj a foto – týmy