Aleš Loprais hned za Kamazy a MAZem. Martin Macík po půli těsně za bednou.

 Aleš Loprais se drží.

V pátek 8. ledna byla posádka Aleše Lopraise čtvrtá nejrychlejší na zkráceném testu (347 km) šesté etapy. O vavříny svedla vyrovnaný souboj se čtveřicí Kamazů a Bělorusem Alexejem Višněvským s Mazem. Tato šestice se ve výsledcích vměstnala do sedmi minut.

„Dnešní etapa byla hodně rozhoupaná, písečná, dunová, se spoustou skoků i zrádných děr. Zezačátku jsme jeli moc pěkně,“ popisuje Aleš Loprais, jehož později mírně přibrzdila technika opotřebovaná prvním závodním týdnem.

 

„Zhruba v půlce etapy se Lady unavily tlumiče, takže pak už poskakovala jako žába. Stále jsme se snažili držet tempo, ale v poslední pětině testu jsme měli trochu problémy s palivem. Museli jsme zvolnit a modlili se, ať se dostaneme do cíle. Podařilo se a výsledek je velmi slušný.“

 

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora sice klesli na páté místo absolutně, ale na Ajrata Mardějeva, který s Kamazem dnešní etapu vyhrál a poskočil na třetí příčku, ztrácejí jen nepatrně víc než pět minut. Od Mardějevova týmového kolegy Dmitrije Sotnikova, jenž v polovině závodu vede, dělí posádku Instaforex Loprais Praga Teamu hodina a sedm minut.

 

 

 

 

V neděli posádky znovu do tempa dostane rovnou maratonská etapa, v jejímž cíli se budou muset obejít bez pomoci ostatních členů svých týmů. Celkem organizátoři na druhý týden naplánovali ještě o sto kilometrů speciálek navíc.

 

V případě Pragy V4S DKR je na „volný den v sobotu“ v plánu pouze běžná údržba a preventivní výměny některých komponentů, s nimiž se počítalo už před závodem. Pracovat se však bude také na Tatře Jamal posádky Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross, která ve čtvrtek ze závodu odstoupila, ale v neděli by se měla na trati objevit v rámci Dakar Experience.

 

Její přítomnost může právě při maratonské etapě sehrát klíčovou roli.

 

„Sehnali jsme novou převodovku, ale není úplně stejná. V Háilu budeme muset obě převodovky rozdělat a z nové vše naskládat do původního obalu. Pokud se neobjeví žádný zádrhel, mělo by se to podařit,“ věří Jan Tománek.

 

Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora s Pragou V4S DKR

 

 

 

Pilot žlutého kamiónu Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda po 6. etapě Dakaru drží parádní 4. celkové místo, poté, co v etapě získali 7. pozici. Posádce žlutého speciálu Iveco se v náročné písečné rychlostní zkoušce postupně dařilo přes soupeře prokousávat vpřed. Tempo bylo opět hodně rychlé. Odnesla ho jedna pneumatika, kterou čeští závodníci zvládli vyměnit za 5 minut.

 

A hladké přistání měl naštěstí i 20metrový let Macíkova kamionu po projetí jedné děravé zatáčky. Do další etapy už bude žlutý speciál Karel startovat ze 4. místa. První polovina Dakaru byla úspěšná. Tým vybojoval 4. celkové místo, závodní vůz je bez zásadnější újmy a všichni účastníci mají hromadu nových zážitků.           

 

Páteční 6. etapa byla zkrácena na 347 závodních kilometrů. Důvodem byly deště, po nichž zrušený, 102 kilometrů dlouhý, úsek trati nebyl bezpečný. Proto pořadatelé posunuli i ranní start. Na programu byla písečná trať a pestré duny různých tvarů i obtížností. Posádka Martina Macíka měla v plánu, že si v dunách spraví náladu. Bylo třeba posunout se z 9. místa směrem ke špici. To se povedlo a čeští závodníci získali jako bonus i další nezapomenutelné zážitky.

 

„Tempo je obrovské. Letěli jsme dobře. Měnili jsme jednu pneumatiku asi na 100. kilometru. Dali jsme jí za 5 minut. Mírně nás zdržovala auta. Chtěli jsme pošetřit Karla, takže jsme dneska tolik neskákali. Ale tempo jsme drželi. A udělali jsme si i jeden výlet do atmosféry. Díra v zatáčce, kterou jsme projížděli zhruba ve 100kilometrové rychlosti nás katapultovala, tipujeme, 20 metrů.

Vznesli jsme se po zadních kolech a viděli jenom nebe. Ale naštěstí přistání bylo dobré. Nic jsme neutrhli. A jelo se dál,“ popisuje vývoj etapy Martin Macík.       

       

I do dnešní etapy vyjížděl Karel, týmový kamion, jako nový. „Nakonec jsme pro jistotu měnili listová péra a současně byly zesíleny i dorazy na přední nápravě, aby se péra nemohla prohnout do extrému. Jako při skoku v předešlé 5. etapě,“ vysvětluje palubní mechanik David Švanda. V bivaku se stále pracuje s nasazením. I když se začíná projevovat první únava, je radost pozorovat ruch kolem závodního speciálu. Každý z mechaniků má svou práci a dohromady fungují jako dobře vyladěný stroj.

 

Přispívají k tomu i pravidla, která má tým Big Shock! Racing na Dakaru nastavena. „Řídíme se jasným systémem a instrukcemi. Máme nalajnováno, kdy se na závoďáku bude měnit konkrétní díl, abychom zajistili jeho dakarskou životnost. Ale jasně naplánováno je i v kolik hodin vyjíždějí z bivaku doprovodná vozidla, jaké konkrétní náhradní díly veze Máňa, které součástky jsou k dispozici v servisním MANu.

 

Pro každé doprovodné auto jsou stanovení řidiči, ti chodí dříve spát, aby nebyli unavení. Vše je jasně nastaveno, aby věci fungovaly,“ vysvětluje šéfmechanik Jiří Čáp, přezdívaný Čapík.

 

 

 

 

Obtížnou etapu za sebou mají obě posádky Tatra Buggyra Racing. „Dnes to bylo hodně náročné. Od dvacátého kilometru se začaly z kabiny ozývat divné zvuky a od šedesátého kilometru jsme byli bez tlumiče kabiny. Kabina nepružila a všechny rány šly naplno do nás. Navíc se jednalo o pěknou rozbíječku, takže jsme museli zvolnit. Prostě to nešlo. Navíc jsme zůstali ke konci etapy bez výkonu, takže jsme museli objíždět duny.

 

Máme před sebou ale den volna a je tak čas dát techniku zase do pořádku,“ řekl palubní mechanik David Hoffmann. „Unavený nejsem, ale rozbitý, to ano. Bylo toho teď hodně a věřím, že kluci dají auto zítra dohromady. Do druhé poloviny bychom potřebovali trochu více štěstí,“ komentoval průběh etapy, Ignacio Casale.

 

 

 

 

Ani druhé posádce se nevyhnuly problémy. Martin Šoltys, který obsadil v etapě čtrnácté místo, nejdříve měnil na trati prasklou spojovací tyč řízení. Následně Tatra Phoenix zapadla a posádka musela speciál odkopat a vytáhnout. Šoltysovi ovšem splatil dluh ruský Kamaz. „Na sedmdesátém kilometru jsme zapadli v měkkém písku. Začali jsme kopat a jako první zastavil Kamaz, takže ta karma se nám vrátila. Oprava prasklé spojovačky nám dala zabrat a jsem rád, že jsme už tady. Byl to dlouhý den,“ řekl Martin Šoltys.

V soutěži se dál  drží také naši Jarda Valtr, který ale  ztratil kvůli technickým problémům, i Tomáš Tomeček.

 

Všechny tři židovické renaulty od českého týmu MKR Technology se v 6. etapě Rallye Dakar vešly do elitní desítky. Navíc přijely poskládaní jako vláček pěkně za sebou. Před jednodenní pauzou tak v bivaku u česko-holandské formace vládne skvělá nálada.

 

„S etapou můžeme být spokojeni. Dnes si z toho kluci udělali tak trochu svůj vlastní závod. I na průjezdních bodech bylo vidět, že spíš než s konkurencí si to dávali mezi sebou a různě se špičkovali. Dělají si ze sebe srandičky. Pomáhá to celkové náladě, která je díky tomu výborná. Musíme si přiznat, že výsledkově jsme chtěli být jinde, ale nějak se to nevyvinulo úplně podle představ, a tak je hrozně super, jak se k tomu všichni postavili.

 

Věřím, že se ještě prosadíme, protože zatím se nám situace ideálně nesešla, ale ani tak to není špatné,“ poznamenal Mario Kress, šéf konstruktérského týmu MKR Technology.

 

Páteční 6. etapa z Al Qaisumah do Ha’il byla dlouhá celkem šest set dvacet kilometrů. Závodní prověrka měřila téměř čtyři sta padesát kilometrů. Opět si skvěle vedl jediný hybridní speciál v soutěži, renault Gerta Huzinka z týmu Riwald Dakar. Ten se pohyboval kolem šesté pozice, ale další penalizace ho nakonec znovu odsunula na desátou příčku.

 

Huzink po volném dni naskočí do tzv. „malého“ Dakaru. Pořadatelé mu ale umožnili dřívější nástup do etap, a tak má v každé vždy čtvrthodinovou penalizaci. Ty od neděle skončí a Huzink bude moci ukázat, co se svým kamionem dokáže.

 

V elitní desítce ale byly všechny tři severočeské kamiony z Kressovy dílny. Martin van den Brink s roudnickým palubním mechanikem Danielem Kozlovským dojel osmý a hned za ním byl Pascal de Baar. Vyhrál Rus Mardějev s kamazem.

 

Vedení  stále drží Sotnikov. Van den Brink se vrátil na průběžnou sedmou příčku, de Baar je jedenáctý. Následuje sobotní den volna a v neděli se Dakar překlopí do druhé půle. 7. etapa bude druhou nejdelší letošního ročníku jak co do přejezdu, tak do měřené části. Na programu bude celkem 737 km a 448 km bude mít rychlostní prověrka.

 

 

„Kluci do bivaku tentokrát přijeli bez větších šrámů. Chtěl bych říci, jak si během následujícího volného dne odpočineme, ale ono není moc na co se těšit. Kamiony dostaly pořádně zabrat, takže je čeká pořádná generálka, aby do druhé poloviny šly v co nejlepší kondici,“ dodal Mario Kress.

 

 

Závodníky  v pátek v  cíli čekal bivak v Ha´il, kde stráví zaslouženou volnou sobotu. Všichni už se těší na volný den.  Na jezdce den odpočinku, naopak mechanici se mohou těšit na očistec. Během jednoho dne musejí dát techniku dohromady.  Přestože se nezávodí, práce bude spousta. Následovat totiž bude maratonská etapa. A na tu se týmy musí opravdu dobře připravit. Dá se předpokládat, že Dakar se začne rozhodovat.  Druhá polovina Dakaru bude náročná.

 

 

Výsledky – 6. etapa – Al Qaisumah > Ha’il (448 km):

  1. Mardeev (RUS) Kamaz 4:08:52
  2. Sotnikov (RUS) Kamaz +1:08
  3. Shibalov (RUS) Kamaz +4:49
  4. Loprais (CZE) Praga +5:43
  5. Vishneuski (BLR) MAZ +5:50

 

Celkově:

  1. Sotnikov (RUS) Kamaz 24:26:8
  2. Shibalov (RUS) Kamaz +37:34
  3. Mardeev (RUS) Kamaz +1:01:43
  4. Macík (CZE) Iveco +1:02:33
  5. Loprais (CZE) Praga +1:07:00

 

 

      

 

 

Motor MAX fandí  našim závodníkům na Dakaru.

Kompletní výsledky  viz  zde.

https://www.dakar.com/en/rankings

 

Zdroj  a foto – týmy