Šestou etapou se jezdci Rallye Dakar dostali do poloviny slavné soutěže. Etapa byla sice o 100 km zkrácena, přesto zamíchala před dnem volna pořadím.
Zatímco ve čtvrtek zaznamenal Martin Prokop obrovský úspěch a výrazný skok pořadím mezi totální dakarskou elitu a to až na páté místo průběžně, další den se zase vrátil o pár příček zpět. Prokop po veleúspěšném dni pro změnu musel bojovat s vážnými technickými potížemi a do cíle ho dokonce dotáhli na laně. Dokonce podobně jako jeho krajan Tomáš Ouředníček musel i hasit svůj speciál.
Nejrychlejší čas si připsal Španěl Carlos Sainz a Martin na něj ztratil více než 86 minut. Mezi automobily tedy z páté příčky klesl a před pauzou uzavírá TOP desítku.
„Bohužel, šestá etapa je průšvih. Měli jsme dva defekty, což byla jen časová ztráta, ale přišli jsme o tři poloosy. Jednu jsme zvládli vyměnit, ale 500 metrů před cílem odešla třetí a nebyla možnost se dostat do cíle. S pomocí místních lidí jsme se dostali přes dunu a pak jsme ukecali jednoho závodníka, aby nás na laně dovezl do cíle. Ztratili jsme hodně času, všechno je v háji . Smůla se nám zase nalepila na paty a bohužel pořádně.
Už jsme se těšili, že jsme v cíli, ale bohužel přišla třetí poloosa i s požárem, který jsme museli hasit. A nemohli jsme jet dále. Už to vypadalo, že jsme skončili úplně, ale naštěstí jsme se dostali do cíle,“ popisoval posmutněle Martin Prokop.


Na čele nejprestižnější kategorie je i nadále třináctinásobný vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel z Francie. Který mimochodem v úvodu závodu porušil pravidlo, že jezdci ze špičky si nepomáhají a odtáhl právě našeho Prokopa s jeho nepojízdným vozem do bivaku. I když to nebylo přímo v rámci speciálky, v každém případě se jednalo o skvělý počin skvělého jezdce.
Zde pak je video Prokopova týmu z šesté etapy.
https://www.youtube.com/watch?v=ANCJy9AQr7o&feature=youtu.be
V týmu Buggyra Zero Mileage Racing se po dojezdu slavilo ( byť poněkud na sucho…) , když Tomáš Enge s Josefem Macháčkem zajeli na vteřinu shodný čas!
Připomínalo to scénář z akčního thrilleru. Etapu o délce 348 měřených kilometrů zajeli Tomáš Enge a Josef Macháček ve shodném čase. U obou Can-Amů se stopky zastavily na hodnotě 4:54:01 hod. „Dnes bylo opravdu hodně dun. Do toho jen tuším čtyři pláně s kamením a my tu gumu musíme samozřejmě prorazit. Problémy ale mají všichni. Bylo to hodně zajímavý. Sice malý duny, ale až do cíle členitý a jezdivý,“ uvedl Josef Macháček, který se třetím nejrychlejším časem posunul na páté místo průběžného pořadí.


„Je to neuvěřitelné, že jsme zajeli s týmovým kolegou, legendou, Pepou Macháčkem naprosto shodný čas. Jsem rád, že se nám dnešní den takto vydařil,“ konstatoval Tomáš Enge, který však následně obdržel pětiminutovou penalizaci za překročení rychlosti a v etapovém pořadí klesl na šesté místo kategorie prototypů.
Z krásky možná bude Plameňák !
Šesté dějství Rallye Dakar opět znamenalo pro Tomáše Ouředíčka s Davidem Křípalem hašení požáru. Letos již druhého. Jejich Toyota Hilux chytla v cíli v motorovém prostoru. Asi radostí, že posádka má za sebou polovinu soutěže. Bonusem bylo 33. etapové místo a vylepšení pozice v celkovém pořadí.
Pořadatelé se rozhodli šestou etapu zkrátit. Dny jsou totiž teď v Saudské Arábii tak krátké, že by celé startovní pole nestihlo včas kvůli náročnosti trati dojet, jako se to stalo ve čtvrtek. „Zkrácena byla na 347 kilometrů, což nám vyhovovalo. Posunul se ale náš start až na poledne. Celá etapa byla složena z dunových úseků s většími i menšími dunami a poměrně rychlých písečných cest. Samotné duny byly celkem náročné, střídaly se různé obtížnosti včetně velmi zákeřných pasáží,“ přibližuje dění na trati pilot Tomáš Ouředníček.

Pořadatelé už dopředu avizovali, že šestá etapa bude dalším sítem pro soutěžící, ve kterém někteří uvíznou. „V dunách asi skončil v soutěži Sebastian Löeb. Viděli jsme ho stát s odstaveným autem. A byli tam i další. Tihle závodníci se nejspíš nedostanou včas do bivaku a nebudou moci pokračovat v soutěži“, doplňuje navigátor David Křípal.
Toyota Hilux dnes předvedla parádní jízdu. V cíli byla v kategorii aut 33. nejrychlejší. „Kráska fungovala dobře. Ale rozhodli jsme se, že ji přejmenujeme. Když jsme totiž dojeli do cíle a zkontrolovali motorový prostor, zase jsme viděli plameny. Byl to malý oheň, ale dost nás vystrašil. Podruhé jsme na rallye použili hasící přístroj.
Místní fanoušci nám s hašením pomáhali. Házeli jsme na to i písek a oheň rychle ustal. Takže z krásky možná bude Plameňák,“ smál se v cíli Tomáš.

Etapový úspěch přinesl posádce Ultimate Dakar Racing týmu postup v celkovém pořadí na 43. místo. „Jsme rádi, že se nám dneska podařilo zajet slušný výsledek. Opět jsme startovali vzadu, takže to nebylo jednoduché. David zase odvedl perfektní navigátorskou práci. V okamžiku, kdy většina závodníku u jedné velké duny bloudila, poslal mě doprava, krásně jsme ji objeli a chytili povinný průjezdní bod. Ostatní to nevěděli.“
V sobotu účastníky Rallye Dakar čeká den volna bez závodění. „Den volna je jako pojem pro nás spíš k smíchu. Pro nás to totiž bude svátek práce s tvrdou dřinou na autě. Zítra musíme našeho Plameňáka dát do kupy. Jako pilot už jsem taky hodně unavenej, což poznám na tom, že se hůř soustředím na jízdu. Takže jsem rád, že se konvoj na den zastaví. Mechanici si ale vůbec neodpočinou. Toyotu musí rozebrat do šroubku a vyřešit všechny závady,“ pochvaloval si Tomáš.
Než se ale tým pustí do oprav a lízání ran z první poloviny soutěže, je čas užít si prvního odškrtnutého úkolu. „Když se ohlédnu a vzpomenu si na první a druhý den Dakaru, kdy jsme doslova ryli držkou v zemi a vypadalo, že skončíme, je polovina Dakaru víc než splněný sen. A budeme bojovat dál,“ slibuje pilot Tomáš Ouředníček.
V neděli po dni volna se jede sedmá etapa Ha’il – Sakaka s měřeným úsekem dlouhým 471 kilometrů. Bude tzv maratónská.

Motor MAX fandí našim závodníkům na Dakaru.
Kompletní výsledky viz zde.
https://www.dakar.com/en/rankings
Zdroj a foto – týmy



























































































































































