Pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda v 10. etapě opět a podruhé za sebou Dakaru vyhráli etapu. Po úterním vítězství byl ver středu sedlčanský speciál v cíli v kategorii kamionů opět nejrychlejší. A znova tak dokázal, že obávané ruské posádky je možné porážet. Úspěchu napomohla i práce sehrané party týmových mechaniků, kteří dokončili svou práci těsně před 6. hodinou ranní.
Odpočaté posádce předali 100% spolehlivý kamion, který vydržel drsné zacházení a zároveň letěl náročnou tratí v maximální možné rychlosti. A čeští závodníci dokázali jeho potenciál naplno využít a suverénně ovládnout špičku kategorie kamionů. Ve vedení se udrželi od startu až do cílové rovinky, jen na jednom z kontrolních bodů zaznamenali druhý nejrychlejší čas. Během etapy měnili jednu pneumatiku a v cíli přistáli rozesmátí v lyžařských brýlích a bez předního skla.

Středeční 10. etapa byla opět velice rychlá, prašná a navigačně náročná. Předem bylo zřejmé, že na trati dlouhé přes 300 závodních kilometrů nebude prostor pro chyby. Závodníky týmu Big Shock! Racing nerozházelo, že na startu přišli o benefit větších rozestupů, když byly kamiony řazeny až za 30. startující osobní vůz a do etapy byly bez rozdílu pořadí vpouštěny po 30 vteřinách. A ani na trati to nebylo úplně jednoduché.
„Byl to fičák. Zajímavá zkušenost otvírat celou etapu. Byla hodně navigačně těžká, ale Ferry si poradil. Moc chyb jsme neudělali. Měnili jsme jen jednu pneumatiku. A také posledních 100 kilometrů jsme jeli bez okna. Trefili jsme větev, prasklo nám přední sklo, ale zdálo se, že vydrží. Až najednou ruplo komplet a vyvalilo se na nás. Kluci ho museli vykopat za jízdy. Nasadili jsme lyžařské brýle.
Já je pak zase musel sundat, protože mě pod nimi tlačily moje původní dioptrické. Máme krásně opískované zuby. A druhé vítězství v kariéře za sebou. A před sebou poslední dvě etapy. Držte nám palce,“ hlásil v cíli Martin Macík unisono doplňován Františkem Tomáškem a Davidem Švandou.
Včerejší i dnešní vítězství v etapě bylo zaslouženým výsledkem společného nasazení všech členů sedlčanského týmu. Sehraná parta týmových mechaniků poslední dvě noci téměř nespala, končila svou práci kolem 6. hodiny ranní. Etapy druhé části letošního Dakaru jsou tak drsné, že kamion Karel potřebuje každou noc důkladný servis. Přesto ráno na trať vyjíždí stroj, na který se posádka může spolehnout.

Pomáhá také, že mechanici kamion znají do posledního šroubku. Sami ho postavili v sedlčanských dílnách podle 19letých zkušeností šéfa týmu Martina Macíka staršího. A perfektních výsledků by nebylo možné dosáhnout ani bez pomoci týmového manažera Martina Pabišky a občanské odvahy navigátora Františka Tomáška, který letos Karlovi udává směr s obdivuhodným přehledem
„Říkáme tomu občanská odvaha. Pomáhá nám, že se s Martinem tak dobře známe, kamarádíme spolu spoustu let. On už podle mého hlasu, podle poklepávání mé nohy pozná, co se mi honí v hlavě. A dokážeme si tak v kabině vzájemně pomoci. Jedeme letos s Matesem i Davidem 100% koncentraci, ale je super, že se i v těch vyšponovaných situacích dokážeme zasmát a pobavit,“ popisuje Tomášek.
A dodává, že organizátoři letos nastražili několik navigačních špeků, proto občas bloudí všichni, včetně Rusů. V minulých letech se nestávalo, že bychom je tolikrát potkávali v protisměru. Vidíme, že i východní topové posádky se letos ztrácejí,“ říká Tomášek, který letos poprvé naviguje podle elektronického roadbooku.
Všichni z týmu Big Shock! Racing mají radost, že dokázali své fanoušky potěšit výbornými výsledky. Současně se stále snaží soustředit na celkové umístění. Do konce Dakaru zbývají 2 poslední etapy, ve kterých se dá ještě hodně získat i ztratit. A zkušení dakarští veteráni připomínají, že Dakar končí až v cíli poslední etapy.

Aleš Loprais jako myš v modré pasti.
Poslední dny Instaforex Loprais Praga Teamu se na Rally Dakar 2021 nesou ve znamení čtyřek. Posádka Aleše Lopraise se s Pragou V4S DKR čtyři dny drží na čtvrtém místě průběžné klasifikace. Čtvrtá byla i ve úterní etapě. Proto také ráno vyrážela jako čtvrtá do dalšího dne, celou speciálku absolvovala v kleštích čtveřice Kamazů a v cíli ji od vítězného krajana Macíka dělily rovné čtyři minuty…
Na trať středeční rychlostní zkoušky se Praga #504 vydala za dvojicí Kamazů. Další dva ruské stroje startovaly v půlminutových intervalech hned za Alešem Lopraisem, Khalidem Alkendim a Petrem Pokorou. A „modrá armáda“ si své soupeře, kteří v této fázi závodu v průběžném hodnocení nejvíc ohrožují její dominantní postavení na medailových pozicích, nekompromisně pohlídala.
„Jsem smutný, nedalo se s tím nic dělat. Startovali jsme přesně mezi Kamazy, dva před námi, dva za námi. Rusové si s námi hráli jako kočka s myší. Nepustili. Celou erzetu jsme jeli v jejich prachu. Takové soutěžení mě nebaví,“ říká Aleš Loprais, jenž v etapě z Naúmu do Úly obsadil sedmé místo.
Na speciálce dlouhé 342 kilometrů svedla špička kategorie kamionů další velmi vyrovnanou bitvu. Prvních sedm vozů dělily v cíli rovné čtyři minuty, proto výsledky celkovým pořadím nijak zásadně nezamíchaly. Loprais je stále čtvrtý, jeho odstup od třetího Mardějeva narostl jen o 44 sekund a celkově zůstává méně než osmnáctiminutový.
„Auto je skvělé, Aleš má také formu a speciálku jsme zvládli bez defektu, což byl v té spoustě prachu malý zázrak,“ míní Petr Pokora. „Dnešní erzeta se mi nelíbila. Dost už bylo kamení, defektů a poškozených věcí na podvozku. Těším se do písku.“ A nejen Lopraisův palubní mechanik se dočká již ve čtvrtek.

Martin Šoltys přes hodinovou ztrátu drží desítku. Ignacio Casale dojel osmý a je devátý.
Do technických problémů se dnes dostala posádka Martina Šoltyse. „Nějak si ke konci Dakaru vybíráme smůlu. Z počátku vše dobrý a pak se ozval Tomáš Šikola, že nám mizí rychle nafta. Museli jsme zastavit a zjistili, že nám praskla jedna hadice od nádrže. Opravou jsme ztratili zase hodně času, ale Tomáš to zvládl. Ke konci jsme ještě vařili vodu, ale dojeli jsme to. Ještě dva dny, to už musíme dát,“ uvedl Martin Šoltys, který si i přes hodinovou ztrátu drží v absolutním pořadí desáté místo.
Naopak bez problémů jel dnes osmý, Ignacio Casale a bylo z toho konečné osmé místo. „Po včerejší etapě je to vzpruha! Myslím, že ve druhém týdnu jsem si na auto pomalu zvykl. Dnes ztráta osm minut. To je myslím velmi solidní. Museli jsme ale dnes sníst hodně prachu. Celkově jsme devátí, ale i to beru. Je to přeci jen první rok v kamionu. Ještě nás čekají dvě těžké etapy a je potřeba vydržet,“ řekl devátý muž průběžného pořadí.


Severočeské kamiony z týmu MKR se rvaly o TOP desítku
O elitní desítku se utkaly také kamiony ze severočeské stáje MKR Technology. Holandští piloti českých renaultů totiž v 10. etapě dakarské rallye přijeli těsně za sebou. Tentokrát byl lepší Pascal de Baar před Martinem van den Brinkem.
„Dnes to jelo parádně. Byla to rychlá kamenitá etapa. My bychom ale byli mnohem raději v dunách, tohle jen ničí techniku a bolí posádku. Náš navigátor trpí jako pes, takže jsme rádi, že máme další díl za sebou,“ sdělil Daniel Kozlovský, palubní mechanik posádky Martina van den Brinka.
Holandský pilot stáje Mammoet Rallysport zajel 10. etapu jen těsně za elitní desítkou. Tu uzavíral krajan z týmu Riwald Dakar Pascal de Baar. Na programu byla jedna z těch kratších prověrek. Etapa z Neomu do Al-`Ula měla necelých šest set kilometrů a její měřená speciála byla dlouhá „jen“ tři sta padesát kilometrů.
„Martinovi (Macíkovi) patří velká gratulace. Je super, jak to tam poslal a že jde neustále nahoru. Je samozřejmě strašně fajn vidět vítězit české barvy před těmi ruskými. Je to vždycky velká vzpruha, když se podaří porazit flotilu kamazů, které patří už k tradičním suverénům a jsou momentálně úplně někde jinde, takže to Martinovi všichni v týmu přejeme,“ vysekl poklonu českému rivalovi za tým Daniel Kozlovský.
Rozestupy v 10. etapě přitom byly minimální – v řádech minut. Ke změnám v celkovém pořadí tak nedošlo. Stále vede Rus Sotnikov. Martin van den Brink se drží na osmé příčce a Pascal de Baar na jedenácté. Do cíle zbývají poslední dvě etapy a letošní 43. ročník Rallye Dakar se pomalu stane minulostí. Předposlední 11. etapa měla být tou výrazně nejdelší v tomto ročníku, ale nakonec došlo k jejímu zkrácení o nějakých padesát kilometrů.

Znovu se vrátí duny, které mohou pomoci ještě rozevřít nůžky mezi závodníky a zvýšit rozestupy mezi nimi. „Martin má duny rád. Piloti si užívají. Když chcete jet po tvrdých kamenitých úsecích, tak nemusíte jezdit Dakar, ke kterému písek prostě má patřit. Martin jen musí dát nohu z plynu, protože náš zraněný navigátor strašně trpí. Jsme ale tým a tomu se to musí přizpůsobit. Sice nepojedeme úplnou kudlu, ale díky tomu bychom zase neměli příliš ztratit, vždyť cíl už se blíží,“ těší se do cílového města Džidda Daniel Kozlovský.
Předposlední etapa Rally Dakar 2021 zavede účastníky z Úly do Janbu a její součástí bude nejdelší rychlostní zkouška celého závodu (511 km). Přes sto kilometrů by se mělo jet v poušti a po několika dnech se bude znovu závodit také v dunách. Ovšem ani tentokrát nebudou chybět ani kamenité a šotolinové úseky. Sám ředitel závodu David Castera několikrát upozornil, že právě jedenáctá etapa bude tou vůbec nejtvrdší… Nejdůležitější a nejtěžší úseky však zůstávají a s pravděpodobností hraničící s jistotou lze říci, že se zde bude celý Dakar rozhodovat.

Výsledky – 10. etapa – Neom > Al-`Ula (342 km):
- Macík (CZE) Iveco 3:13:02
- Sotnikov (RUS) Kamaz +1:40
- Mardeev (RUS) Kamaz +3:16
- Vishneuski (BLR) MAZ +3:25
- Karginov (RUS) Kamaz +3:57
…7. Loprais (ČR/Praga) -4:00, 9. Valtr st. (ČR/Iveco) -11:45, 16. Šoltys -1:03:04, 18. Tomeček (oba ČR/Tatra) -1:21:40.
Celkově:
- Sotnikov (RUS) Kamaz 40:57:31
- Shibalov (RUS) Kamaz +47:22
- Mardeev (RUS) Kamaz +1:14:41
- Loprais (CZE) Praga +1:35:35
- Macík (CZE) Iveco +1:47:29
…10. Šoltys -4:56:54, 12. Valtr st. -7:55:39, 17. Tomeček -29:14:26.
Motor MAX fandí našim závodníkům na Dakaru.
Kompletní výsledky viz zde.
https://www.dakar.com/en/rankings

Zdroj a foto – týmy




























































































































