TECHNOLOGIE VYLEPŠÍ HARLEY-DAVIDSON ADVENTURE TOURING
Model Pan America 1250 Special představuje systém adaptivního řízení výšky a semiaktivní odpružení
MILWAUKEE, PRAHA, (22. února, 2021) – Modely Harley-Davidson® Pan America™ 1250 a Pan America™ 1250 Special jsou úplně nové motocykly kategorie adventure touring. Harley-Davidson uplatnil své hluboké konstruktérské dovednosti a vybavil tyto motocykly pokročilými technologiemi pro dokonalý zážitek z jízdy.
Semiaktivní odpružení
Model Pan America™ 1250 Special je vybavený elektronicky nastavitelným semiaktivním předním a zadním odpružením. Na základě dat ze senzorů v motocyklu tento systém odpružení automaticky řídí tlumení podle převažujících jízdních podmínek a charakteru jízdy. Komponenty odpružení dodala firma SHOWA®, řídicí software byl vyvinutý přímo společností Harley-Davidson.
- Zdvihy odpružení vepředu a vzadu jsou 190 mm.
- Přední odpružení zajišťuje obrácená vidlice SHOWA® BFF™ (Balance Free Forks) s průměrem 47 mm a semiaktivním řízením tlumení.
- Zadní odpružení tvoří SHOWA® BFRC™ (Balanced Free Rear Cushion-lite) typu coilover s elektronickým nastavením předpětí a semiaktivním řízením tlumení. Zadní odpružení zahrnuje systém přepákování, který propojuje jednotku odpružení, kyvnou vidlici a rám, takže poskytuje progresivní odezvu v celém rozsahu zdvihu. Tento progresivní systém zajišťuje pohodlí a dobré vedení na silnici, současně podporuje špičkové vlastnosti při jízdě off-road.
- Systém řízení zátěže VLC (Vehicle Loading Control) sleduje hmotnost jezdce, spolujezdce a zavazadel a vybere optimální dráhu odpružení pomocí automatického nastavení předpětí zadní pružiny.
- Systém semiaktivního odpružení reaguje na aktuální polohu odpružení, rychlost vozidla, vertikální zrychlení motocyklu, úhel náklonu, rychlost zatáčení, pozici plynové rukojeti a intenzitu brzdění a v závislosti na vybrané jízdním režimu udržuje požadované pohodlí při jízdě.
- Systém semiaktivního odpružení nabízí pět předprogramovaných profilů, které jsou zabudované do každého programu jízdního režimu:
- Comfort: Maximální pohodlí díky měkčímu nastavení a perfektní ochraně jezdce před nerovnostmi na vozovce.
- Balanced: Optimální rovnováha mezi pohodlnou jízdnou a dobrou ovladatelností pro běžné ježdění.
- Sport: Maximální odezva a ovladatelnost s vyššími poměry tlumení, nastaveno pro razantnější jízdu a jistotu.
- Off Road Soft: Omezený nástup tlumení kvůli intenzivnější odezvě odpružení a lepšímu pohlcování větších rázů s omezením zpětných rázů – ideální pro polní a lesní cesty, rolety a kamenitý terén.
- Off Road Firm: Zvýšené počáteční tlumení pro agresivní jízdu, a když je vyžadováno menší vlnění podvozku – ideální pro měkký/bahnitý terén.
- Jezdec nemůže měnit nastavení profilů semiaktivního odpružení v předprogramovaných jízdních režimech, ale při vytvoření vlastního jízdního režimu si může určit svůj požadovaný profil odpružení.
Adaptivní řízení výšky ARH (Adaptive Ride Height) je volitelný doplněk pouze pro model Pan America™ 1250 Special. Harley-Davidson je první značkou, která v motocyklovém odvětví nabízí tuto technologii. Tento evoluční systém odpružení automaticky upravuje výšku motocyklu mezi nízkou polohou při stání a optimální jízdní výškou, když je motocykl v pohybu. Tento systém umožňuje jezdci snadno nasednout na motocykl Pan America 1250 Special s jistým došlápnutím oběma nohama na zem po zastavení díky snížení výšky sedla o 2,5 až 5 cm (v závislosti na automatickém nastaveném předpětí zadní pružiny, které určuje výšku za jízdy).
- Tento systém nijak nezkracuje dráhu zdvihů odpružení – je k dispozici rozsah zdvihů – a neomezuje úhel náklonu, světlou výšku ani kvalitu jízdy.
- K dispozici jsou čtyři volitelné podrežimy adaptivního řízení výšky ARH:
- Automatický režim, Auto: Systém určí, jak rychle má snížit odpružení, na základě intenzity předchozího brzdění, aby bylo odpružení po zastavení motocyklu plně snížené.
- Režimy krátké či delší prodlevy, Short Delay/Long Delay: V těchto režimech je funkce snížení opožděná, dokud motocykl úplně nezastaví, takže je při jízdě nízkou rychlostí udržována jízdní výška, například při manévrování na parkovací místo.
- Uzamčený režim, Locked: Systém adaptivního řízení výšky bude udržovat běžnou jízdní výšku a po zastavení neklesne. Tento režim si může zvolit třeba vysoký jezdec, který nepotřebuje snížení pomocí systému adaptivního řízení výšky po zastavení, nebo při off-roadové jízdě, kdy je požadována plná výška podvozku i při nízkých rychlostech.

Bezpečnostní systémy Cornering Rider Safety
Modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special jsou vybaveny sadou technologií, které zajišťují, aby výkon motocyklu vždy odpovídal dostupné trakci* během akcelerace, zpomalování a brzdění. Tyto systémy jsou navrženy tak, aby pomáhaly jezdci při ovládání vozidla během akcelerace a brzdění při jízdě rovně i v zatáčkách. Zvláště užitečné jsou při jízdě v nepříznivých podmínkách a v krizových situacích. Použité systémy jsou elektronické a využívají nejnovější technologie řízení brzd a pohonné jednotky.
* Prohlášení Dostupná přilnavost závisí na rozhraní vozovka/pneumatika. Uvedené systémy mohou pouze upravit brzdový tlak nebo točivý moment pohonné jednotky s cílem udržet síly působící na pneumatiku v mezích dostupné přilnavosti. Tyto technologie nemají schopnost zvýšit přilnavost nebo zasáhnout, když jezdec sám neaktivuje brzdy či plynovou rukojeť, a nemají schopnost přímo ovlivňovat směr vozidla. To je hlavní rozdíl mezi uvedenými systémy těchto motocyklů a systémy udržování stability u automobilů (Automotive Stability Control). Za řízení a korekci dráhy v konečném důsledku plně odpovídá jezdec.
Některé prvky systému Cornering Rider Safety mohou využívat specifické motocyklové „náklonové“ technologie. Inerciální měřicí jednotka IMU (Inertial Measurement Unit) sleduje a hlásí údaje o náklonu motocyklu při průjezdu zatáčkou. Protože řada motocyklů používá přední a zadní kolo odlišného průměru, při náklonu motocyklu během průjezdu zatáčkou se kola začnou otáčet nepatrně odlišnou rychlostí. Styčná plocha pneumatiky – ta část, která je v přímém kontaktu s vozovkou – se při náklonu motocyklu také mění. Technologie bezpečnostního systému to bere v úvahu a za účelem dosažení optimálního účinku zasahuje odlišným způsobem, když je motocykl v náklonu v porovnání se vzpřímenou pozicí.
- Systém C-ELB (Cornering Enhanced Electronically Linked Braking)
Systém elektronicky propojených brzd C-ELB zajišťuje vyvážené vyvážený brzdný účinek předního a zadního kola při brzdění v různých situacích. Tento systém dává větší míru propojení brzd při intenzivním brzdění a omezuje nebo dokonce vypíná propojení při mírném brzdění a nízkých rychlostech. V případě propojení platí, že při použití samotné páčky přední brzdy systém také dynamicky použije část brzdné síly na zadní kolo. Systém C-ELB bere v úvahu úhel náklonu motocyklu a upraví rozdělení tlaku v brzdovém okruhu mezi přední a zadní brzdy tak, aby motocykl lépe udržoval stopu zvolenou jezdcem. Systém C-ELB je deaktivován, pokud jezdec nastaví jízdní režim Off-Road Plus nebo Custom Off-Road Plus (viz část Jízdní režimy).
- Systém C-ABS (Cornering Enhanced Antilock Braking System)
Systém ABS je navržen tak, aby předcházel zablokování kol při brzdění a pomáhal jezdci mít motocykl pod kontrolou při brzdění a v krizových situacích při jízdě rovně. Systém ABS funguje nezávisle na přední a zadní brzdě, zajišťuje stálé otáčení kol a zabrání nekontrolovanému zablokování kol. Systém C-ABS (Cornering Enhanced ABS) je variantou systému ABS, která bere v úvahu úhel náklonu motocyklu. Při zatáčení je omezena dostupná přilnavost pro brzdění a systém C-ABS tuto skutečnost automaticky kompenzuje.
Funkce minimalizace zdvihu zadního kola RLM (Rear-wheel Lift Mitigation) využívá snímače systému C-ABS a šestiosou inerciální měřicí jednotku (IMU) k řízení zdvihu zadního kola při prudkém brzdění a přispívá k vyváženému zpomalení a k tomu, aby měl jezdec motocykl stále pod kontrolou. Výška a doba povoleného přizvednutí kola v systému RLM se řídí podle vybraného jízdního režimu. Systém RLM povoluje nejmenší zdvih zadního kola v režimu Rain a největší v režimu Off-Road. Systémy RLM a ABS pro zadní kolo jsou deaktivovány, pokud jezdec nastaví jízdní režim Off-Road Plus nebo Custom Off-Road Plus (viz část Jízdní režimy).
- Systém C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System)
Systém C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System) je navržen tak, aby zabránil nadměrnému protáčení zadního kola při akceleraci. Systém C-TCS může zvýšit jistotu jezdce při zhoršené přilnavosti pneumatik kvůli dešti, nečekané změně v povrchu vozovky nebo při jízdě na nezpevněné vozovce. Systém C-TCS je variantou systému kontroly trakce TCS, která bere v úvahu úhel náklonu motocyklu. Každý předprogramovaný jízdní režim má vlastní úroveň nastavení systémů TCS a/nebo C-TCS. V přizpůsobitelných jízdních režimech si může jezdce vybrat jednu ze tří úrovní kontroly trakce C-TCS.
Jezdec může vypnout systém C-TCS ve všech jízdních režimech, když motocykl stojí a je spuštěný motor. Přepnutí na jízdní režim Rain automaticky zapne systém C-TCS, ale C-TCS lze po výběru režimu Rain opět vypnout. Systém C-TCS lze znovu aktivovat stisknutím tlačítka na ovladači pravé ruky u pravého řídítka během stání motocyklu i za jízdy.
Kontrola trakce TCS také podporuje systém FLM (Front-Wheel Lift Mitigation), která omezuje výšku a dobu zvednutí předního kola (wheelie). Výška a doba zvednutí předního kola se řídí podle vybraného jízdního režimu, kdy režim Rain je nejvíce restriktivní a režim Sport/Off Road nejméně restriktivní ze všech standardních režimů. Vypnutí systému C-TCS plně deaktivuje C-TCS i FLM.
V jízdních režimech Off-Road Plus nebo Custom Off-Road Plus (viz část Jízdní režimy) je systém TCS funkční bez jakýchkoli úprav podle náklonu motocyklu, což jezdci umožňuje využívat vyjeté stopy, klopené části a kraje zatáček k akceleraci v náklonu. V režimu Off-Road Plus systém TCS povolí větší míru prokluzu zadního kola, která je vhodná pro off-roadovou jízdu, a plně deaktivuje funkci FLM, takže zkušení jezdci mohou pomocí plynu zvednout přední kolo při přejezdu velkých překážek.

- Systém C-DSCS (Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System)
Když systém C-DSCS (Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control) detekuje nadměrný smyk zadního kola při zpomalení, upraví točivý moment motoru tak, aby rychlost otáčení zadního kola lépe odpovídala rychlosti vůči vozovce. Účinek systému C-DSCS je také přizpůsobený podle úhlu náklonu při zatáčení. Systém C-DSCS je deaktivován v režimech Off-Road Plus a Custom Off-Road Plus (protože je vypnutý systém ABS pro zadní kolo). Dále může být míra zásahu C-DSCS omezená, když jezdec deaktivuje kontrolu trakce TCS.
- Asistent rozjezdu do svahu HHC (Hill Hold Control)
Když je systém HHC (Hill Hold Control) aktivován, použije brzdy a zabrání motocyklu v pohybu i poté, co jezdec uvolní ovladače brzd. Hlavní funkcí systému HHC je pomocí brzdového systému zabránit motocyklu v pohybu při zastavení – například na křižovatce ve svahu, pojíždění v provozu do kopce nebo prudkém výjezdu na parkoviště. Systém HHC usnadní pohodlný odjezd, protože minimalizuje počet nutných ovladačů k plynulém rozjezdu. Systém udržuje tlak v brzdovém okruhu, dokud se jezdec pomocí plynu a spojky nerozjede. Systém HHC také může být aktivován, když motocykl zastaví na rovině a jezdec chce zůstat na místě i bez nutnosti držení brzd.
Jezdec aktivuje systém HHC tím, že po úplném zastavení motocyklu krátce silně stiskne ruční brzdovou páčku nebo nožní brzdový pedál. Pokud jezdec velmi silně brzdí až do úplného zastavení a následně podrží brzdu, může se systém HHC aktivovat i bez zesíleného tlaku. Jako potvrzení, že jezdec aktivoval systém HHC, bude svítit kontrolka HHC a systém ABS bude udržovat tlak na brzdy i poté, co jezdec uvolní ovladače brzd. Kontrolka zabliká, pokud se jezdec pokusí aktivovat systém HHC, ale tato akce není k dispozici – například při sklopeném bočním stojanu u modelů se snímačem pozice bočního stojanu. Systém HHC je automaticky deaktivován poté, když se jezdec začne rozjíždět nebo když jezdec stiskne a uvolní některý z ovladačů brzd.
Systém HHC není určen k použití jako parkovací brzda. Tento systém se deaktivuje také v případě, že jezdec vyklopí boční stojan (u modelů se snímačem pozice bočního stojanu, není používán na všech trzích) nebo zařadí neutrál u modelů bez snímače bočního stojanu nebo je vypnut motor. Ve většině situací se po deseti sekundách bez jakéhokoli zásahu jezdce rozbliká kontrolka HHC a systém se deaktivuje. Systém HHC není zamýšlen jako náhrada parkovací brzdy v žádné situaci.
Pokud si to jezdec přeje, může systém HHC pomocí přístrojového displeje deaktivovat (nebo znovu aktivovat).
Pouze na trhu v USA: model Pan America™ 1250 Special je vybaven bezpečnostním snímačem bočního stojanu, který umožňuje aktivaci systému HHC na neutrál. Tato funkce není k dispozici u modelu Pan America 1250. Na všech trzích, kde je vyžadován bezpečnostní snímač bočního stojanu (což neplatí pro USA), je tato funkce přítomna u obou modelů.
- Systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System)
Systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System) zobrazuje aktuální tlak v přední a zadní pneumatice na barevném displeji a v případě nízké hodnoty tlaku zobrazí indikátor s upozorněním na nutnosti kontroly tlaku. Systém TPMS je součástí standardní výbavy modelu Pan America™ 1250 Special a je volitelnou výbavou pro model Pan America 1250 s instalací u dealera.
Jízdní režimy
Nastavitelné jízdní režimy elektronicky ovládají výkonové charakteristiky motocyklu a míru intervence ze strany asistenčních technologií. U základního modelu je k dispozici pět režimů (4 jsou před programovány a jeden lze přizpůsobit). Model Pan America ™ 1250 Special má dva další režimy, které si může majitel přizpůsobit. Předem naprogramované jízdní režimy pro modely Pan America 1250 zahrnují Road, Sport, Rain, Off-Road a Off-Road Plus. Každý jízdní režim se skládá ze specifické kombinace nastavení nástupu výkonu, brzdění motorem, systému C-ABS (Cornering Enhanced Antilock Braking System) a systému C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System). Jezdec může pomocí tlačítka MODE na pravém ovladači změnit aktivní jízdní režim při jízdě na motocyklu nebo když stojí na místě (až na některé výjimky). Jízdní režim také může u modelu Pan America™ 1250 Special upravit nastavení semiaktivního odpružení.
Jezdec může pomocí tlačítka MODE u pravém rukojeti řídítek změnit aktivní jízdní režim za jízdy i po zastavení, s určitými výjimkami. Po výběru režimu se na přístrojovém panelu zobrazí speciální ikona pro každý režim.
S výjimkou režimu Road může jezdec deaktivovat jízdní režimy prostřednictvím nabídky nastavení na přístrojovém displeji. Aby bylo možné tlačítkem MODE za provozu vybrat vlastní jízdní režimy, musí být nejprve nastaveny jezdcem v nabídce nastavení.
- Režim Sport: Režim Sport maximalizuje propojení jezdce s motocyklem a nabízí přímý a niterný zážitek z jízdy. Jezdec má k dispozici plný výkonový potenciál motocyklu v přímém a precizním podání, s plným výkonem a nejrychlejší odezvou na plynovou rukojeť. Systém C-TCS je nastaven na nejnižší míru zásahu, která je ještě vhodná pro jízdu na silnici, a brzdění motorem je zvýšeno. U modelu Pan America™ 1250 Special režim Sport také zvýší úroveň tlumení odpružení pro dosažení lepší odezvy pro jezdce při vyšší rychlosti.
- Režim Road: Režim Road je určený pro každodenní ježdění a poskytuje vyvážené vlastnosti. Tento režim nabízí méně agresivní reakci na rukojeť plynu a menší sílu motoru ve středním pásmu než režim Sport s vyšší mírou zásahu systémů C-ABS a C-TCS. U modelu Pan America 1250 Special režim Road vybere nastavení tlumení odpružení, které podporuje hladší a plynulejší jízdu než režim Sport.
- Režim Rain: Tento režim je navržen pro jízdu za deště nebo za snížené adheze. Režim Rain je také vhodné nastavení pro jezdce, kteří se teprve seznamují s motocyklem. Odezva plynu a nástup výkonu jsou naprogramovány na podstatně omezenou míru akcelerace, je omezeno brzdění motorem a jsou vybrány nejvyšší úrovně zásahu systémů C-ABS a C-TCS. U modelu Pan America 1250 Special jízdní režim Rain také upraví tlumení odpružení na odpovídající komfortní nastavení.
- Režim Off-Road: Tento režim je určen pro nezpevněné cesty a středně těžký off-road. Motocykl dodává střední výkon a křivka točivého momentu je uzpůsobena pro použití v off-roadovém prostředí – poskytuje menší špičkový točivý moment a výkon na horním konci otáčkového pásma. V režimu Off-Road je systém C-ABS aktivní na obou kolech a jeho zásahy jsou speciálně upravené pro volné, nezpevněné povrchy. Zásah systému C-TCS je nastavený na stejnou úroveň jako v režimu Sport. U modelu Pan America 1250 Special režim Off-Road nastaví tlumení odpružení na off-roadové nastavení pro lepší ovladatelnost na nerovném povrchu.
- Režim Off-Road Plus**: Tento režim je určený pro zkušené jezdce v těch nejtěžších off-roadových podmínkách, ideálně s motocyklem vybaveným off-roadovými pneumatikami z příslušenství Harley-Davidson® Genuine Motor Parts & Accessories. Cílem je poskytnout jezdci možnost používat brzdy a výkon motoru k ovládání motocyklu a překonávání nezpevněného terénu nebo velkých překážek. Jezdec například může chtít zablokovat zadní kolo do kontrolovaného smyku nebo pomocí výkonu motoru přizvednout přední kolo k lepšímu přejetí překážky. Výkon motoru je stejný jako v režimu Off-Road. Funkce systému ABS je deaktivovaná pro zadní kolo, funkce propojených brzd je deaktivovaná a systém DSCS (Drag Torque Slip Control) je také deaktivovaný. Systém TCS je nastaven tak, aby zasahoval co nejméně. Funkce minimalizace zdvihu předního a zadního kola jsou také deaktivovány. Je deaktivována funkce sledování náklonu (Cornering) pro systém TCS a systém ABS předního kola, takže tyto systémy budou na jejich stabilní úrovni zásahu bez ohledu na úhel náklonu motocyklu. U modelu Pan America™ 1250 Special režim Off-Road Plus nastaví odpružení tak, aby mělo omezený nástup tlumení kvůli lepšímu pohlcování větších rázů – nerovnosti na cestě, překážky nebo dopad po skoku.
Poznámka: Aby bylo možné vybrat režim Off-Road Plus, motocykl musí být v režimu Off-Road a musí stát s běžícím motorem. Stisknutím a podržením tlačítka Mode poté lze vybrat režim Off-Road Plus. Jezdec může režim Off-Road Plus kdykoli opustit stisknutím tlačítka Mode. Režim se poté změní zpět na režim Off-Road a jezdec může pomocí tlačítka Mode vybrat jakékoli jiné nastavení jízdního režimu.
** Motocykl Pan America™ byl zkonstruován pro silniční a středně náročné použití v terénu (což znamená použití na zpevněných a štěrkových cestách nebo upravených stezkách, ale nezahrnuje závodní tratě, rallye trasy ani podobné použití).
- Režim Custom: Režim Custom umožňuje jezdci vytvořit sadu výkonových charakteristik podle jeho osobního stylu jízdy nebo speciálních situací, jako je například jízda na závodním okruhu. Při vytvoření režimu Custom může jezdec vybrat kombinaci svých požadavků na charakteristiku dodávky točivého momentu motoru, brzdění motoru, odezvu na plyn, nastavení míry zásahu C-TCS a C-ABS a úrovně tlumení odpružení (pouze model Pan America 1250 Special), to vše v rámci specifických rozsahů. U motocyklu Pan America 1250 Special vybaveného systémem adaptivního řízení výšky (ARH) může jezdec upravit načasování nebo vypnout funkci snížení podvozku. Jezdec může vytvořit jeden vlastní režim Custom u modelu Pan America 1250 a až tři různé režimy Custom (Custom A, Custom B a Custom Off-Road) u modelu Pan America 1250 Special. (viz tabulka s volbami režimu Custom níže)
- Režim Custom Off-Road Plus**: Stejně jako v případě režimu Off-Road Plus je tento režim Custom Off-Road Plus pro model Pan America™ 1250 Special určen pro zkušené jezdce v těch nejtěžších off-roadových podmínkách, ideálně s motocyklem vybaveným off-roadovými pneumatikami z příslušenství Harley-Davidson® Genuine Motor Parts & Accessories. Tento režim si zachová nastavení výkonu motoru vybrané jezdcem pro jeho režim Custom Off-Road, ale umožňuje vybrat všechna ostatní nastavení Off-Road Plus.
Poznámka: Aby bylo možné vybrat režim Custom Off-Road Plus, motocykl musí být v režimu Custom Off-Road a musí stát s běžícím motorem. Stisknutím a podržením tlačítka Mode poté lze vybrat režim Custom Off-Road Plus. Jezdec může režim Custom Off-Road Plus kdykoli opustit stisknutím tlačítka Mode. Režim se poté změní zpět na režim Custom Off-Road a jezdec může pomocí tlačítka Mode vybrat jakékoli jiné nastavení jízdního režimu.
Tabulka: Volby nastavení režimu Custom

Přístrojový panel
Modely Pan America™ 1250 a Pan America™ 1250 Special používají 6,8palcový dotykový displej TFT (technologie Thin-Film-Transistor s výbornou kvalitou obrazu a vysokým kontrastem), který zobrazuje všechny údaje a funkce infotainmentu.
- Displej se naklápí v uchycení a umožňuje jezdci nastavit si úhel pohledu.
- Dotykové ovládání displeje je deaktivováno, když je motocykl v pohybu, ale jezdec může pomocí ručních ovladačů ovládat celou řadu funkcí na displeji i za jízdy.
- Displej je krytý antireflexním sklem, aby umožňoval lepší sledování za každého osvětlení. Barvy a design displeje byly zvoleny tak, aby obrazovka nabízela co nejlepší výhled.
- Dotykový displej je v robustním a pevném pouzdře, aby vydržel i v off-roadovém prostředí, a je odolný proti vodě i prachu.
- Dotykové ovládání funguje, i když má jezdec rukavice, a nemá na něj vliv déšť ani jiné přirozené okolní impulsy.
Základní obrazovka:
- Velký tachometr uprostřed je obklopený grafickým kruhovým otáčkoměrem s ručičkou.
- V horní části displeje jsou zobrazeny indikátory a varovné kontrolky.
- Prostor pod tachometrem umožňuje zobrazení zpráv (viz obrázek níže) pro příchozí telefonní volání a výstrahy jako „nedostatek paliva“, „sklopený boční stojánek“ a „nízká teplota“.
Widgety: Jezdec může základní obrazovku přizpůsobit přidáním widgetů s dalšími informacemi. Tachometr a otáčkoměr si stále zachovávají centrální pozici.
- Pokyny navigace turn-by-turn
- Informace infotainmentu (interpret, název skladby atd.)
- Stavové informace motocyklu (tlak oleje, napětí baterie atd.)
- Denní počítadlo (délka cesty, doba do tankování atd.)
Stavová obrazovka
Volbou tohoto typu zobrazení může jezdec na hlavní pozici zobrazit stavové informace o motocyklu, tachometr je zobrazený v menší velikosti v horní části obrazovky. Stavové informace zahrnují tlak vzduchu v přední a zadní pneumatice, teplotu motoru a tlak oleje, napětí baterie a diagnostické kódy.
Systém infotainmentu
Displej modelů Pan America™ 1250 a Pan America™ 1250 Special podporuje systém infotainmentu generovaný mobilním zařízením jezdce se spojením Bluetooth. Motocykl nemá vlastní zabudovaný systém infotainmentu a není vybaven reproduktory. Většina funkcí infotainmentu také vyžaduje náhlavní sadu Bluetooth a sluchátka či reproduktory zabudované do přilby.
- Hudba: V systému lze přehrávat hudební soubory uložené v mobilním zařízení nebo streamovanou hudbu a jezdec ji může poslouchat prostřednictvím náhlavní soupravy. Na displeji se zobrazuje interpret a název skladby a jezdec může pomocí ručních ovladačů (nebo dotykového displeje, když motocykl stojí) procházet mezi hudebními soubory a nastavovat hlasitost.
- Volání: Jezdec může pomocí hlasových povelů do náhlavní soupravy přijímat hovory nebo volat prostřednictvím mobilního zařízení. Na displeji se může zobrazit ID příchozího hovoru.
- Navigace je poskytována prostřednictvím bezplatné aplikace Harley-Davidson® App pro iOS nebo Android, kterou je nutné nainstalovat do mobilního zařízení jezdce. Když je aktivována navigace, jezdec může vybrat mezi zobrazením pohyblivé mapy nebo mapy s pokyny k odbočení na obrazovce spolu s hlasovými pokyny do náhlavní soupravy.
- Jde o první navigaci s pohyblivou mapou pro motocykly Harley-Davidson®.
- Když je zobrazena pohyblivá mapa, jsou údaje tachometru, pokyny k odbočení a další klíčové údaje zobrazeny nad mapou.
- Jezdec může pomocí dotykové obrazovky nebo ručních ovladačů zvětšovat a posouvat mapu a zobrazit další detaily.
- Pokyny navigace turn-by-turn mohou být zobrazeny na obrazovce widgetu a jezdec může přepínat základním zobrazením přístrojů a navigací na obrazovce widgetu.
- Aplikace Harley-Davidson® App pomáhá jezdcům si co nejlépe užít veškerý čas na cestách díky funkcím jako doporučené trasy, plánování tras, záznam tras, jezdecké výzvy a možnost vyhledat dealerství Harley-Davidson®, čerpací stanice, hotely, restaurace, motocyklové akce a další atrakce.
- Protože navigační systém závisí na mobilním signálu (v motocyklu není GPS přijímač), navigace může být v místech bez pokrytí signálem přerušena. Jezdec si však může předem nahrát celou trasu a uložit si ji do paměti jako zálohu.
- Navigační systém Harley-Davidson® App se automaticky aktualizuje, což je pro jezdce pohodlnější, než kdyby musel zadávat aktualizace do zabudovaného navigačního systému v motocyklu.
#
PROZKOUMEJ NOVÉ OBZORY: PREMIÉRA NOVÝCH MODELŮ HARLEY-DAVIDSON® PAN AMERICA™ 1250 A PAN AMERICA™ 1250 SPECIAL
Univerzální stroj s důrazem na odolnost a zkoumání nových obzorů.
Motocykl Harley-Davidson Pan America™ je všestranný stroj pro jezdce, kteří chtějí cestovat i za hranice zpevněných silnic. Tento robustní, výkonný a technologicky vyspělý univerzální stroj je od základů postavený tak, aby dával jezdci jistotu a posiloval požitek z dobrodružství, ať tě cesty zavedou kamkoli.
Harley-Davidson plně využil své špičkové designové a konstruktérské dovednosti a vytvořil modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special, úplně nové motocykly kategorie adventure touring, oba se špičkovými komponentami a funkcemi, úžasným výkonem a inovativními technologiemi.
„Už od svého zrodu před více než stoletím, kdy velkou část cest tvořily jen trochu upravené vyjeté koleje, Harley-Davidson podporoval dobrodružství. Proto jsem hrdý na to, že mohou představit model Pan America jako první motocykl kategorie adventure touring, který byl navržen a postaven v Americe,“ řekl Jochen Zeitz, předseda, prezident a generální ředitel Harley-Davidson. „Modely Pan America vyzařují ten pravý cestovatelský přístup, sdílený jezdci z USA i z celého světa, kteří chtějí poznávat svět ze sedla motocyklu.“ Stejně cestovatelskou vášeň sdílí také herec a ambasador naší značky, Jason Momoa, který se připojil k našim kreativcům a pomáhá představit dobrodružnou podstatu modelu Pan America celému světu.
Modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special používají nový dvouválcový V-Twin Revolution® Max 1250 s potenciálem až 150 koní, kapalinovým chlazením a zdvihovým objemem 1 250 cm3. Motor nabízí sílu v širokém rozsahu otáček s výraznou výkonovou špičkou ve vysokých otáčkách. Kvůli minimalizaci celkové hmotnosti motocyklu (Pan America 1250 má provozní hmotnost 245 kg, Pan America 1250 Special 258 kg) je motor Revolution Max nosnou součástí rámu. (Kompletní technické údaje viz samostatná tisková zpráva k motoru Revolution Max 1250)
Modely Pan America jsou vybavené řadou technologií pro lepší zážitek z jízdy, včetně několika elektronicky řízených jízdních režimů a sady asistenčních systémů Cornering Rider Safety Enhancements. Tato široká nabídka funkcí zajišťuje, aby výkon motocyklu vždy odpovídal dostupné trakci během akcelerace, zpomalování a brzdění. Model Pan America 1250 Special je vybavený elektronicky nastavitelným semiaktivním předním a zadním odpružením. Jako první v motocyklové oblasti je model Pan America vybaven systémem adaptivního řízení výšky ARH (Adaptive Ride Height). Tento revoluční systém odpružení automaticky upravuje výšku motocyklu mezi nízkou polohou při stání a optimální jízdní výškou, když je motocykl v pohybu.
Designové a konstruktérské týmy Harley-Davidson úzce spolupracovaly při návrhu a pečlivém dolaďování modelů Pan America™ 1250 a Pan America™ 1250 Special, hlavní vizí přitom stále byla dokonalá funkčnost. Stejně jako u kvalitního víceúčelového nástroje i u těchto modelů Harley-Davidson® forma těsně následuje funkci. Od pohodlných řídítek až po integrované úchyty zavazadel nebo vodorovný světlomet pro lepší osvětlení při jízdě v terénu, tady všude je patrné, že funkce definuje styl. Modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special se inspirovaly duchem americké off-roadové všestrannosti a vizuálně se odlišují od ostatních strojů kategorie adventure touring. Jejich design věrně odráží jejich kvalitu.
Dealeři Harley-Davidson® pro modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special nabízejí širokou škálu příslušenství včetně tří odolných zavazadlových systémů a kompletní jízdní výbavy pro muže i ženy, kterou jsme vyvinuli ve spolupráci s uznávaným evropským výrobcem motocyklového oblečení, značkou REV’IT!. (Viz samostatná tisková zpráva s detaily o oblečení a příslušenství)
Modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special dorazí na dealerství Harley-Davidson v červnu 2021.
Model PAN AMERICA 1250
Harley-Davidson® Pan America 1250 je odolný, výkonný a technologicky vyspělý univerzální stroj pro jezdce, kteří vyhledávají dobrodružství. Nabízí výborné jízdní vlastnosti, intuitivní řízení a dobrou ovladatelnost i v těch nejobtížnějších podmínkách.
Optimalizovaný podvozek
Architektura, volba materiálů a optimalizace všech komponent motoru i celého motocyklu se soustředila na výkon a minimalizaci hmotnosti, s cílem dosáhnout optimální poměr síly a váhy. Motor tvoří nosnou součást rámu, takže nebylo nutné použít tradiční rám. Tři samostatné prvky – přední rám, středový rám a podsedlový rám – jsou upevněny přímo na pohonnou jednotku. Tato konstrukce snižuje hmotnost motocyklu a ve výsledku dává pevný a tuhý rám, který přispívá k precizní ovladatelnosti. Litá hliníková kyvná vidlice minimalizuje podíl neodpružených hmot. Podvozek má rozvor 1580 mm, ideální pro cestování (zvláště se spolujezdcem a zavazadly) i obratnost, která je potřeba pro manévrování v terénu.
Litá hliníková kola (o průměru 19 palců a 17 palců vzadu) mají pevnou, ale zároveň lehkou konstrukci a jsou určená na silnice i na nezpevněný povrch, například šotoliny polní a lesní cesty. Harley-Davidson úzce spolupracoval s výrobcem Michelin, aby pro modely Pan America společně vyvinuli pneumatiky Scorcher Adventure přesně podle požadavků cestování ve stylu adventure touring. Pro jezdce, kteří vyžadují razantní jízdu a maximální trakci v terénu budou u našich dealerů prostřednictvím nabídky originálních dílů a příslušenství Harley-Davidson® k dispozici také pneumatiky Michelin Anakee Wild.
Brzdy Brembo®
Harley-Davidson a Brembo pro modely Pan America™ společně připravili zcela nový brzdový systém, který jezdci poskytne skvělou odezvu brzd a perfektní výkon. Nové radiální čtyřpístkové brzdiče monoblock (30 mm) plně využívají všechny výhody použitých materiálů a vyznačují se větší pevností a sníženou celkovou váhou. Dvojité přední brzdové kotouče mají průměr 320 mm, zadní kotouč má průměr 280 mm. Odlehčený pístek přední brzdy má nastavitelný chod brzdové páčky.
Nastavitelné odpružení
Model Pan America 1250 má prémiové plně nastavitelné přední a zadní odpružení s možností úpravy předpětí pružiny a komprese/odskoku tlumení. Zdvihy odpružení vepředu a vzadu jsou 190 mm. Přední odpružení zajišťuje obrácená vidlice SHOWA® 1×1 o průměru 47 mm. Zadní odpružení je SHOWA® se samostatnou nádržkou a hydraulickým nastavením předpětí pružiny. Zadní odpružení používá systém přepákování, který poskytuje progresivní odezvu v celém rozsahu zdvihu a zajišťuje pohodlí a dobré vedení na silnici, současně podporuje špičkové vlastnosti při off-roadové jízdě.
Dotykový displej
Zobrazení všech údajů a funkcí infotainmentu zprostředkuje naklápěcí 6,8palcový dotykový displej TFT (technologie Thin-Film-Transistor s výbornou kvalitou obrazu a vysokým kontrastem). Displej je krytý antireflexním sklem, aby umožňoval lepší sledování za všech světelných podmínek. Dotykové ovládání displeje je deaktivováno, když je motocykl v pohybu, ale jezdec může pomocí ručních ovladačů ovládat celou řadu funkcí na displeji i za jízdy. Přístrojový displej podporuje zobrazení infotainmentu z mobilního zařízení jezdce s podporou Bluetooth, včetně přenosu telefonních hovorů a hudby. Navigaci zajišťuje bezplatná aplikace Harley-Davidson® App pro iOS nebo Android. (Kompletní údaje viz samostatná tisková zpráva k technické výbavě Pan America 1250/Special)
Bezpečnostní systémy Cornering Rider Safety
Model Pan America 1250 je vybavený sadou asistenčních systémů Cornering Rider Safety, která má za úkol dávat jezdci větší jistotu v nepříznivých podmínkách a pomáhá mu bezpečně zvládnout neočekávané situace. Použité systémy jsou elektronické a využívají nejnovější technologie řízení brzd a pohonné jednotky. Náklonová technologie používá jednotku měření inerciálních sil (IMU) a k dosažení optimálního účinku zasahuje odlišným způsobem, když je motocykl v náklonu, v porovnání se vzpřímenou pozicí. Sada Cornering Rider Safety Enhancements pro model Pan America 1250 zahrnuje: Systém propojených brzd C-ELB (Cornering Enhanced Electronically Linked Braking), náklonový systém C-ABS (Cornering Enhanced Antilock Braking System), náklonovou kontrolu trakce C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System), systém C-DSCS (Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System) a asistenta rozjezdu do svahu (Hill Hold Control). (Kompletní údaje viz samostatná tisková zpráva k technické výbavě Pan America 1250/Special)
Jízdní režimy
Nastavitelné jízdní režimy elektronicky ovládají výkonové charakteristiky motocyklu a míru intervence ze strany asistenčních technologií. U základního modelu je k dispozici pět režimů (4 předprogramované a jeden s možností vlastního nastavení). Model Pan America™ 1250 Special má dva další režimy, které si může vlastník sám nakonfigurovat. Předprogramované jízdní režimy pro modely Pan America 1250 obsahují režimy Road, Sport, Rain, Off-Road a Off-Road Plus. Každý jízdní režim se skládá ze specifické kombinace nastavení nástupu výkonu, brzdění motorem, systému C-ABS (Cornering Enhanced Antilock Braking System) a systému C-TCS (Cornering Enhanced Traction Control System). Jezdec může pomocí tlačítka MODE na pravé rukojeti řídítek změnit aktivní jízdní režim za jízdy i po zastavení, s určitými výjimkami. (Kompletní údaje viz samostatná tisková zpráva k technické výbavě Pan America 1250/Special)
Další vlastnosti a funkce modelu Pan America™ 1250
- Lehký a pevný výfukový systém je vyrobený z nerezové oceli třídy 304 a splňuje globální emisní standardy (včetně Euro V) a hlukové předpisy, aniž by to jakkoli snižovalo jeho odolnost, výkon a prožitek jezdce. Katalyzátor je umístěný v těsné blízkosti motoru, takže může mít minimální velikost i hmotnost a současně odklání nadbytečné teplo stranou od jezdce. Dvojice tlumičů – jeden pod motorem a druhý na pravé straně motocyklu – zajišťuje potřebný objem výfukové soustavy a umožňuje efektivní tlumení zvuku s minimálním zpětným odporem, což má pozitivní vliv na celkový výkon. Výfukový systém je konstruován tak, aby ponechával volný prostor pod motorem a snižoval možnost poškození při off-roadové jízdě a současně neomezoval úhel náklonu.
- Přední část sedla určená pro jezdce má dvě polohy, nízkou a zvýšenou, takže si jezdec může motocykl lépe přizpůsobit podle svých potřeb. K úpravě nastavení výšky sedla nejsou potřeba žádné nástroje. Výška nezatíženého sedla je 868 mm v nižší poloze a 894 mm ve vyšší poloze.
- Větrný štít má čtyři polohy v rozmezí 46 mm, které je možné měnit jednou rukou pomocí páčky u displeje, takže si každý jezdec může zvolit optimální polohu podle své výšky postavy a prostředí.
- Součástí standardní výbavy je tempomat.
- Lehká hliníková nádrž o objemu 21,2 litrů podporuje velký dojezd. Plnicí víčko nádrže je umístěné v přední části, takže i po nasazení většiny tankvaků bude umožňovat přístup při tankování i bez snímání tankvaku. Tvar palivové nádrže umožnil optimalizovat airbox a sání motoru, které se nacházejí pod nádrží.
- Model Pan America™ 1250 má LED osvětlení s výrazným designem a výborným výkonem, klade přitom důraz ne velkou odolnost a optimální osvětlení při jízdě v terénu. Světlomet Daymaker® Signature LED byl konstruován pomocí nové technologie fotometrické analýzy a poskytuje výjimečně kvalitní osvětlení s dokonale rovnoměrným kuželem světla bez jakýchkoli rušivých mezer.
- Přední směrovky jsou umístěné tak, aby byly při off-roadové jízdě chráněné rámem.
- Barevné provedení: Černá Vivid Black, šedá River Rock Gray + Medallion
- Cena: 411 182 Kč*, včetně DPH (černá Vivid Black) *dle aktuálního kurzu 22. 2. 2021
Model PAN AMERICA 1250 SPECIAL
Model Pan America 1250 Special je prémiový motocykl adventure touring vybavený následujícími dalšími exkluzivními funkcemi:
- Semiaktivní přední a zadní odpružení se systémem řízení zátěže VLC (Vehicle Loading Control)
Model Pan America™ 1250 Special je vybavený elektronicky nastavitelným semiaktivním předním a zadním odpružením. Na základě dat ze senzorů v motocyklu tento systém odpružení automaticky řídí tlumení podle převažujících jízdních podmínek a charakteru jízdy. Komponenty odpružení dodala firma SHOWA, řídicí software byl vyvinutý přímo společností Harley-Davidson. Systém řízení zátěže VLC (Vehicle Loading Control) sleduje hmotnost jezdce, spolujezdce a zavazadel a vybere optimální dráhu odpružení pomocí automatického nastavení předpětí zadní pružiny. Výška nezatíženého sedla je 848 mm v nižší poloze a 874 mm ve vyšší poloze. (Kompletní údaje viz samostatná tisková zpráva k technické výbavě Pan America 1250/Special)
- Systém sledování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System)
Systém TPMS zobrazuje aktuální tlak v přední a zadní pneumatice na barevném displeji a v případě nízké hodnoty tlaku zobrazí indikátor s upozorněním na nutnosti kontroly tlaku. Udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité pro chování vozidla i životnost pneumatiky.
- Centrální stojan
Centrální stojan udržuje zaparkovaný motocykl ve svislé poloze. Motocykl postavený na centrální stojan vyžaduje méně plochy než při zaparkování pomocí bočního stojánku, což se hodí v omezeném garážovacím prostoru. Stojan také zvedne zadní kolo nad zem, což usnadňuje údržbu a případnou výměnu kola, doma i na cestách.
- Pedál zadní brzdy s několika polohami
Pedál zadní brzdy je možné bez pomocí nástrojů překlopit do jiné výšky, která podporuje lepší ovládání a pohodlí při jízdě ve stoje ve stupačkách. Řízení se stáním ve stupačkách může v terénu zlepšit ovladatelnost i výhled jezdce na cestu.
- Ochranný rám
Ochranný trubkový rám kryje chladič a podepírá motocykl při případném pádu na bok.
- Hliníkový ochranný kryt
Tento odolný ochranný kryt chrání klikovou skříň motoru před nárazy.
- LED adaptivní světlomet Daymaker® Signature
Adaptivní technologie světlometu Daymaker® pomocí dat z jednotky IMU systému ABS sleduje úhel náklonu motocyklu a automaticky směruje přídavné osvětlení na vnitřní stranu zatáček. Díky tomu osvětluje ty části vozovky, které by jinak s LED světlometem bez této technologie zůstaly ve tmě. To pomáhá zvýšit jistotu jezdce při jízdě v noci.
- Obsahuje tři LED prvky pro každou stranu, uložené nad hlavním reflektorem světlometu Daymaker.
- Adaptivní světelné prvky se rozsvítí postupně podle úhlu náklonu motocyklu: 8, 15 a 23 stupňů.
- Adaptivní prvky ale nejsou aktivovány pouhým zapínáním a vypínáním, jsou rozsvěcovány průběžně, takže je přídavné osvětlení progresivní a působí plynule.
- Tento systém je funkční, když je světlomet v režimu potkávacích nebo dálkových světel.
- Vyhřívané rukojeti a chrániče rukou
Oba tyto prvky poskytují dodatečný komfort za jízdy v chladném počasí. Vyhřívané rukojeti mají tři stupně nastavení teploty, které lze přepínat pomocí tlačítka na rukojeti řídítek.
- Tlumič řízení
Tlumič řízení zlepšuje dynamický výkon během agresivní jízdy v terénu.
- Volitelné tovární příslušenství: Adaptivní řízení výšky
Harley-Davidson je první značkou, která v motocyklovém odvětví nabízí tuto technologii. Adaptivní řízení výšky ARH (Adaptive Ride Height) je volitelné vybavení, dostupné pouze pro model Pan America™ 1250 Special. Adaptivní řízení výšky dává jistotu v různých situacích tím, že sníží výšku sedla po zastavení, ale nijak neomezuje světlou výšku motocyklu za jízdy.
Tento revoluční systém odpružení automaticky upravuje výšku motocyklu mezi nízkou polohou při stání a optimální jízdní výškou, když je motocykl v pohybu. Umožňuje jezdci snadno nasednout na motocykl Pan America 1250 Special s jistým došlápnutím oběma nohama na zem po zastavení díky snížení výšky sedla o 2,5 až 5 cm (v závislosti na automatickém nastaveném předpětí zadní pružiny, které určuje výšku za jízdy). Výška nezatíženého sedla je 830 mm v nižší poloze a 856 mm ve vyšší poloze. Systém ARH zachovává všechny funkce semiaktivního předního a zadního odpružení.
- Systém ARH nijak nezkracuje dráhu zdvihů odpružení – neustále je k dispozici plný rozsah zdvihů – a neomezuje úhel náklonu, světlou výšku ani kvalitu jízdy.
- K dispozici jsou čtyři volitelné podrežimy adaptivního řízení výšky ARH:
- Automatický režim, Auto: Systém určí, jak rychle má snížit odpružení, na základě intenzity předchozího brzdění, aby bylo odpružení po zastavení motocyklu plně snížené.
- Režimy krátké či delší prodlevy, Short Delay/Long Delay: V těchto režimech je funkce snížení opožděná, dokud motocykl úplně nezastaví, takže je při jízdě nízkou rychlostí udržována plná jízdní výška, například při manévrování na parkovací místo.
- Uzamčený režim, Locked: Systém adaptivního řízení výšky bude stále udržovat běžnou jízdní výšku a po zastavení neklesne. Tento režim si může zvolit třeba vysoký jezdec, který nepotřebuje snížení pomocí systému adaptivního řízení výšky po zastavení, nebo při off-roadové jízdě, kdy je požadována plná výška podvozku i při nízkých rychlostech.
- Volitelné tovární příslušenství: Bezdušová kola s výpletem
Kola s výpletem používají nerezové dráty, vedené po stranách hliníkového ráfku mimo patku pneumatiky. Tato kola mají z pohledu jezdce při jízdě off-road několik výhod oproti litým kolům.
- Tato konstrukce umožňuje použít bezdušové pneumatiky, takže odpadá hmotnost vnitřní duše.
- Jednotlivé dráty je možné opravit i na cestě bez nutnosti demontáže kola z motocyklu a sundávání pneumatiky z ráfku.
- Kola s výpletem mají robustní i moderní vzhled.
- Barevná provedení: Černá Vivid Black; šedá Gauntlet Gray Metallic; zelená Deadwood Green (k dispozici pouze na vybraných trzích); dvoutónová oranžová Baja Orange a bílá Stone Washed White Pearl. Všechny s grafikou Split Graphic
- Cena: 472 372 Kč*, včetně DPH (černá Vivid Black) *dle aktuálního kurzu 22. 2. 2021
MOTOR HARLEY-DAVIDSON REVOLUTION MAX 1250 JE NALADĚNÝ NA DOBRODRUŽSTVÍ
Nový kapalinou chlazený V-Twin pro modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special
Modely Harley-Davidson® Pan America ™ 1250 a Pan America ™ 1250 Special jsou poháněny úplně novým motorem Revolution® Max 1250, kapalinou chlazeným V-Twinem. Nabízí flexibilní a podmanivý výkon s širokým výkonovým pásmem, které roste spolu s vysokými otáčkami a stoupá až do červeného pásma. Motor Revolution Max 1250 byl speciálně vyladěn tak, aby poskytoval optimální výkonové charakteristiky pro modely Pan America 1250 a Pan America 1250 Special s důrazem na plynulý přenos točivého momentu v nízkých otáčkách a perfektní dávkování plynu pro jízdu v terénu.
„Společnost Harley-Davidson vždy vyznávala technologický pokrok při respektování dědictví naší značky, včetně motorů, jež jezdci nabízejí reálný výkon pro reálný život,“ řekl hlavní inženýr Harley-Davidson Alex Bozmoski. „Revolution Max 1250 ztělesňuje čistý a pokrokový design, který díky spolehlivosti, efektivitě a vzrušujícího výkonu doveze jezdce modelu Pan America k novým obzorům.“
Zaměření na výkon a redukci hmotnosti bylo jedním z hlavních cílů při vývoji motocyklu i motoru a vedlo k cílené volbě materiálu a optimalizaci komponent. Aby se minimalizovala celková hmotnost motocyklu, je motor integrován jako nosný prvek rámu. Použití lehkých materiálů pomáhá dosáhnout skvělého poměru výkonu k hmotnosti. Motor Revolution Max 1250 se vyrábí v továrně Harley-Davidson Pilgrim Road Powertrain Operations ve Wisconsinu.
Motor Revolution® Max 1250
Zdvihový objem: 1250 ccm
Vrtání x zdvih: 105 mm x 72 mm
Výkon: 150 koní
Maximální točivý moment: 127 Nm
Maximální otáčky: 9500
Kompresní poměr: 13: 1
Technické vlastnosti motoru Revolution® Max 1250
- Konstrukce V-Twin
o Konstrukce motoru V-Twin umožňuje úzký profil hnacího ústrojí, který centralizuje hmotnost pro zlepšení rovnováhy a ovladatelnosti, a zároveň poskytuje dostatek prostoru pro nohy jezdce.
o 60° úhel obou válců udržuje motor kompaktní a zároveň poskytuje prostor mezi válci pro duální škrticí klapky s dolním směrováním, které maximalizují proudění vzduchu a zvyšují výkon.
- Optimalizovaný design pro nízkou hmotnost
Snížení hmotnosti hnacího ústrojí přispívá ke snížení hmotnosti motocyklu – nízká váha může zlepšit všechny aspekty výkonu motocyklu: spotřebu, zrychlení, ovladatelnost a brzdění.
o Použití analýzy FEA (Finite Element Analysis) a pokročilých technik optimalizace návrhu minimalizovalo hmotnost materiálu v litých a lisovaných součástech. Během návrhové fáze byl například ve snaze odlehčit tyto komponenty odstraněn nadbytečný materiál ze startéru a hnacích kol vačkového hřídele.
o Jednolité hliníkové válce s galvanickým povrchem z karbidu křemíku na bázi niklu.
o Kryty vahadel, kryty vačkových hřídelů a primární kryty jsou z lehkého hořčíku.
- Pohonná jednotka jako nosná část rámu
Pohonná jednotka Revolution Max 1250 je konstrukční součástí podvozku.
o Motor plní dvě funkce – dodává výkon a působí jako nosná část rámu.
o Odstranění tradičního rámu výrazně snižuje hmotnost motocyklu a vede k velmi tuhému podvozku.
o Přední rámový prvek, střední rámový prvek a zadní část jsou přišroubovány přímo k hnacímu ústrojí.
o Pohonná jednotka je navržena tak, aby byla silná a velmi tuhá a aby mohla účinně fungovat jako součást podvozku.
o Jezdec dostává optimalizovaný výkon díky výrazné úspoře hmotnosti, tuhému podvozku a centralizaci hmotnosti.
- Chlazení kapalinou
Teplo je nepřítelem pohodlí jezdce. Kapalinové chlazení motoru udržuje stabilní a řízenou teplotu motoru a oleje pro optimální výkon podle okolního prostředí nebo stylu jízdy.
o Výkon hnacího ústrojí je zvýšení díky minimálním tolerancím, které jsou možné díky řízení teploty motoru (dochází k menší roztažnosti a smrštění kovových dílů).
o Podmanivý zvuk motoru a výfukového systému, protože hluk z vnitřních zdrojů motoru je omezený kapalinovým chlazením.
o Motorový olej je také kapalinou chlazený, což zajišťuje zachování výkonu a životnosti motorového oleje v náročných podmínkách.
o Chladicí systém je navržen tak, aby byl vzhledný, snadno se udržoval a byl odolný.
o Čerpadlo chladicí kapaliny je umístěné uvnitř a je vybaveno vysoce výkonnými ložisky a těsněními pro prodloužení servisního interval.
o Vstupy a výstupy chladicí kapaliny jsou integrovány do komplexního odlitku krytu statoru, aby se snížila hmotnost a zmenšila šířka hnacího ústrojí.
o Vypouštěcí zátka chladicí kapaliny je zapuštěna a chráněna stupačkou, aby se omezila možnost poškození při jízdě v terénu.
- Čepy ojnice na klikové hřídeli
Dva čepy ojnice klikové hřídele jsou předsunuty o 30 stupňů. Harley-Davidson tak využil své bohaté zkušenosti ze závodů ve flat tracku pro vývoj časování motoru Revolution® Max 1250
o 30stupňový posun vytváří 90stupňovou sekvenci zapalování, která produkuje plynulý přísun výkonu, zejména při vyšších otáčkách.
o Válce jsou mírně odsazeny, aby bylo dost místa pro klikovou hřídel, kdy zadní válec je umístěný na klikové skříni na levé straně z pohledu jezdce, což zlepšuje ergonomii.
o Jezdec tak získá kontrolu a jistotu, protože 90stupňové zapalování může zlepšit trakci v některých jízdních situacích mimo silnici.
o 90stupňové zapalování má zajímavý a podmanivý zvuk výfuku.
- Kované hliníkové písty
o Koruny pístů jsou přizpůsobené pro precizní kontrolu kompresního poměru. Kompresní poměr 13: 1 zlepšuje točivý moment motoru při všech otáčkách. Tento vysoký kompresní poměr je umožněný pokročilými senzory detekce klepání. Motor bude vyžadovat palivo vyšší kvality (91 oktanů), aby dosáhl maximálního výkonu, ale bude fungovat i s palivem s nižším oktanovým číslem a je chráněný technologií snímače klepání.
o Dno pístu je zkosené, takže pro instalaci není potřeba žádný nástroj pro stlačení pístního kroužku.
o Plášť pístu má vrstvu s nízkým třením.
o Pístní kroužky s nízkým pnutím snižují tření, což zvyšuje výkon.
o Horní kroužek je eloxován pro zvýšení odolnosti.
o Trysky chlazení oleje jsou namířeny na spodní část pístů, aby napomáhaly odvádění spalovacího tepla.
- Hlavy válců se čtyřmi ventily
o Čtyřventilové hlavy válců (dva sací a dva výfukové) umožňují největší možnou plochu ventilů.
o Jezdec si může užít optimální profil výkonu i pro jízdu mimo silnice – silný točivý moment odspodu s plynulým přechodem na maximální výkon – protože spalování je optimalizováno tak, aby odpovídalo požadavkům na výkon a zdvihovému objemu motoru.
o Výfukové ventily jsou plněny sodíkem, aby lépe odváděly teplo.
o Zapuštěné průchody oleje uvnitř hlav jsou vytvořené komplexní technikou lití, což snižuje hmotnost, protože tloušťka stěny hlav je minimalizována.
o Hlavy válců jsou odlity z vysoce pevné slitiny hliníku třídy 354. Protože hlavy fungují jako montážní bod podvozku, jsou navrženy tak, aby byly v tomto bodě pružné, ale zároveň pevné ve spalovací komoře. Toho je částečně dosaženo cíleným tepelným zpracováním.
- Rozvody DOHC
Motor Revolution Max 1250 je vybaven samostatnými vačkovými hřídeli pro sání a výfuk pro každý válec.
o Konstrukce DOHC usnadňuje provoz ve vyšších otáčkách snížením setrvačnosti ventilového rozvodu, což přináší vyšší maximální výkon.
o Konstrukce DOHC umožňuje nezávislé variabilní časování ventilů (VVT) na sací a výfukové vačce, optimalizované pro přední a zadní válec, to vše za účelem rozšíření výkonového pásma.
o Specifické vačkové profily jsou vybrány tak, aby vytvářely ty nejvhodnější výkonové charakteristiky.
o Ložiska vačkové hřídele jsou součástí řetězového kola pohonu, což umožňuje demontáž vačkového hřídele pro účely servisu nebo pro budoucí navýšení výkonu bez demontáže rozvodů.
o Vedení hnacího řetězu vačkového hřídele a řetězová kola byly optimalizovány pro co nejnižší hmotnost. Napínák řetězu je namontován uvnitř a obsahuje konstrukční prvky, které minimalizují cvakání při startu.
- Hydraulické vymezovače vůlí
o Motor Revolution® Max 1250 je vybaven ovládáním ventily a zdvihátky s hydraulickým vymezováním vůlí.
o Tato konstrukce zajišťuje, že ventily a zdvihátka jsou při změně tepla motoru
v neustálém kontaktu.
o Díky hydraulickým vymezovačům je ventilový rozvod bezúdržbový, což majiteli šetří čas a náklady. Není nutné žádné seřizování.
o Tato konstrukce přispívá ke snížení nežádoucího hluku ventilového rozvodu, zejména při studených startech.
o Tato konstrukce udržuje stálý tlak na tělo ventilu, což umožnilo použít agresivnější profil vačkových hřídelů a zvýšit výkon.
- Variabilní časování ventilů (VVT)
Motor Revolution Max 1250 je vybaven počítačem řízeným proměnným časováním ventilů (VVT) na vačkových hřídelích sání i výfuku.
o Prostřednictvím počítačového ovládání VVT posouvá nebo zpomaluje časování vačkového hřídele výfukových a vačkových hřídelů nezávisle v potenciálním rozsahu 40 stupňů otáčení klikového hřídele.
o VVT rozšiřuje celkové výkonové pásmo a zlepšuje řízení točivého momentu a účinnost ve srovnání se stejným motorem s pevným časováním ventilů. To umožňuje, aby stejný motor nabídl jak perfektní vlastnosti při jízdě v nízkých otáčkách, tak i vzrušení z rychlosti v otáčkách vysokých.
o VVT může snížit spotřebu paliva a zvýšit dojezd.
o Časovací fázovač je umístěn mezi řetězovým kolem vačky a vačkovým hřídelem a pomocí elektromagnetického pístu ovládá hydrauliku s portem, která mění časování vačky.
o Když je motor vypnutý, VVT nastaví sací vačky na maximální útlum a výfukové vačky na maximální polohu, aby se snížila komprese pro snazší startování.
o Snímače polohy vačkového hřídele jsou umístěny v krytech ventilů.
- Duální zapalovací svíčky
Motor Revolution Max 1250 je vybaven dvěma zapalovacími svíčkami na válec.
o Dvojité zapalovací svíčky zlepšují zapalování paliva v tomto válci s širokým vrtáním.
o Motor Revolution® Max 1250 je vybaven zapalovacími svíčkami „dual side strap“, které jsou navrženy tak, aby lépe zvládaly vysoké teploty ve spalovacích komorách.
- Duální škrticí klapky s dolním směrováním
Samostatná tělesa škrticí klapky jsou umístěna mezi válci a jsou umístěna tak, aby vytvářela minimální pohyb a podporovala proudění vzduchu.
o Vysokorychlostní proudění vzduchu do spalovací komory je optimalizováno pro lepší výkon.
o Dodávka paliva může být optimalizována individuálně pro každý válec, což může zlepšit hospodárnost a dojezd.
o Středové umístění těles škrticí klapky umožňuje ideální pozici 11litrového airboxu nad motorem. Kapacita sací komory je optimalizována pro výkon motoru.
o Airbox je tvarován tak, aby umožňoval použití vyladěných vstupů nad každou škrticí klapkou, které využívají setrvačnosti k proudění většího množství vzduchu do spalovací komory, což může zvýšit výkon.
o Airbox je vyroben ze sklolaminátového materiálu s integrovanými vnitřními žebry, které pomáhají potlačit rezonanci a tlumit hluk při sání. Vpředu umístěné sání pomáhá směřovat tento hluk od jezdce. Díky tomu je pak lépe slyšet zvuk z výfuku.
o Kruhová základna omyvatelného kuželového vzduchového filtru zajišťuje optimální utěsnění airboxu.
- Robustní systém mazání
Systém mazání motoru je upraven tak, aby dobře fungoval i v náročných podmínkách.
o Motor je vybaven systémem suché skříně, přičemž olejová sběrná část je zabudována do odlitku klikové skříně pod všemi rotujícími částmi. To zvyšuje výkon snížením nežádoucí ztráty energie, ke které dochází, když musí rotující část projít olejovou lázní.
o Trojitá odvodná čerpadla oleje odvádějí přebytečný olej ze tří dutin motoru – klikové skříně, dutiny statoru a dutiny spojky. Jezdec získává optimální výkon, protože dochází ke snížení nežádoucí ztráty výkonu, protože vnitřní součásti motoru se nemusejí otáčet přes přebytečný olej.
o Zásobník brání spojce v provzdušňování motorového oleje, což by mohlo snížit dodávku oleje.
o Čerpadlo pro přívod oleje je vybaveno velkokapacitním sítem schopným filtrovat úlomky po celou dobu životnosti motocyklu.
o Olejové čerpadlo je navrženo tak, aby způsobovalo podtlak v klikové skříni, což může dále snižovat vnitřní tření motoru, protože dochází k lehčímu tlaku na pístní kroužky.
o Dodávka oleje do hlavních ložisek a ojničních ložisek je zajištěna středem klikového hřídele, což umožňuje nízký tlak oleje (60-70 psi), který snižuje nežádoucí ztráty výkonu při vysokých otáčkách.
- Plně vyvážená pohonná jednotka
Vnitřní vyvažovače eliminují většinu vibrací motoru, aby zvýšily pohodlí jezdce a prodloužily životnost motocyklu.
o Primární vyvažovač: Tento spirálovitě vyvažovaný řetězový vyvažovač umístěný v klikové skříni omezuje primární vibrace vytvářené klikovými čepy, písty a ojnicemi a také „rolling couple“ nebo nerovnováhou způsobenou odsazenými válci.
o Sekundární vyvažovač: Malý vyvažovač umístěný v hlavě předního válce mezi vačkovými hřídeli doplňuje primární vyvažovač k dalšímu snižování vibrací.
o Vyvažovače jsou vyladěny tak, aby udržovaly jen tolik vibrací, aby motocykl působil „živým“ dojmem.
o Vyvážení motoru přispívá ke snížení hmotnosti a zvýšení výkonu motocyklu, protože součásti motoru nemusejí být dimenzované na namáhání velkými vibracemi.
- Spojka a převodovka
Revolution® Max je sjednocené hnací ústrojí, což znamená, že motor a šestistupňová převodovka jsou umístěny ve společném těle.
o Spojka je mechanicky ovládána lankem o velkém průměru pro plynulé, konzistentní uvolnění a minimální odpor.
o Asistenční funkce spojky nabízí lehčí pocit na spojkové páčce při zachování schopnosti přenášet plný točivý moment a sílu na převodovku.
o Spojka je vybavena osmi třecími lamelami, které zajišťují stálý záběr při maximálním točivém momentu po celou dobu životnosti spojky.
o Funkce prokluzu spojky umožňuje jezdci podřazovat bez nadměrného zvýšení otáček motoru nebo zablokování zadního kola.
o Aby se minimalizoval hluk NVH, byla sestava primáru navržena tak, aby bylo dosaženo optimální rovnováhy mezi kvalitou zvuku a výkonem. Speciálně navržený nůžkový převod snižuje hluk vůle i záběru ozubeného kola.
o Vyrovnávací pružiny v primárním převodu vyhlazují pulzy točivého momentu z klikového hřídele dříve, než dosáhnou převodu, což zajišťuje konzistentní přenos točivého momentu.
o Šestistupňový systém řazení je vybaven válečkovými ložisky pro podporu řadicího bubnu a pouzdry řadicí hřídele potaženými teflonem, aby se minimalizovaly ztráty třením a optimalizovala kvalita řazení.
o Vnitřní komponenty řazení jsou odolné, ale také odlehčené, aby zlepšily kvalitu řazení a zrychlení, a to díky minimalizace ztrát energie během řazení.
o Polosuchá převodovka snižuje nežádoucí ztráty energie a podporuje nízkou spotřebu paliva, protože ozubená kola se neotáčejí v oleji.

Sledujte Pan America story na sociálních sítích:
https://www.instagram.com/hdpanamerica/
https://www.facebook.com/hdpanamerica
PR
foto HD










