Choreografie ve výrobním závodě
- Z bran výrobního závodu vyjíždí jeden vůz každých 40 sekund, což vyžaduje precizní koordinaci při dodávání správných dílů ve správný čas na montážní linku
- Žádná dvě vozidla nejsou stejná, liší se barvou, motorem, asistenčními systémy… a dokonce i stranou, na které je volant
- Na začátku montážní linky jsou dveře odděleny od karoserie a před opětovnou montáží překonají vzdálenost 1,4 kilometru
Při vyslovení slova choreografie si možná představíme vystoupení moskevského souboru Bolšoj balet nebo Královské baletní školy v Londýně. Existuje však mnoho jiných, méně známých choreografií. Jedna z nich se například odehrává 2300krát denně ve výrobním závodě SEAT Martorell. Touto choreografií je výroba každého vozidla přesně podle specifikací zákazníka. Výrobní choreografie v podání značky SEAT zahrnuje následující kroky:
Tvůrce: Všechno začíná, jakmile si zákazník nakonfiguruje vůz, který si chce koupit, a svůj vysněný model si objedná u prodejce v některé z více než 80 zemí, v nichž SEAT působí. Výrobní závod v Martorellu přijímá každý den tisíce individuálních objednávek na různé modely, které se liší motorem, barvou karoserie i interiéru, souborem asistenčních systémů, stupněm výbavy, čalouněním…
„Po zohlednění možností dodavatelů a výrobního závodu vypracujeme plán montáže vozidel pro následující čtyři týdny a zajistíme nezbytné díly. Tento plán je s blížícím se datem výroby rozpracován do nejmenších detailů, abychom měli všechny nezbytné díly a výroba mohla probíhat plynule,“ vysvětluje Juan Vivas, vedoucí oddělení příjmu komponentů od dodavatelů.
Kompozice: Z výlisků, vznikajících v lisovně, jsou v karosárně vyráběny karoserie vozidel. Do nich se vkládá čip, který nese DNA vozu, včetně informací o modelu, stupni výbavy a všech dílech, které bude obsahovat. Od tohoto okamžiku jsou jednotlivé díly dodávány na montážní linku ve správném pořadí a ve správném okamžiku.

Bezchybný rytmus: Karoserie procházejí v dalších fázích výroby lakovnou a finální montáží. Rodící se automobily překonají během montáže více než 2 kilometry v různých výškách. Díly jsou dodávány k montáži na příslušná pracoviště, a to přesně v okamžiku, kdy jsou zapotřebí.
Tímto způsobem lze vyrábět v těsném sledu za sebou různé verze, například červený Leon FR s pravostranným řízením, následovaný modrým vozem Leon ST s levostranným řízením a střešním oknem. „Jednou z věcí, která je pro návštěvníky našeho výrobního závodu nejvíce překvapivá, je skutečnost, že nevyrábíme série stejných vozů a každý vůz je odlišný od předcházejícího i následujícího.
Systém ‚just-in-time‘ ve spojení s flexibilitou nám umožňuje přizpůsobovat se za všech okolností požadavkům zákazníků,“ zdůrazňuje Juan.
Kroky: Karoserie je na začátku montážní linky zbavena dveří, aby mohla být vybavena všemi díly. Dveře se pohybují nad vznikajícím vozidlem na samostatném vysokém přepravníku o délce 1,4 kilometru. Automobily postupně začínají nabývat své podoby montáží 2 kilometrů kabelů, přístrojové desky, volantu, řadicí páky, motoru… Do každého vozu se montuje 6000 dílů, to znamená více než 16 milionů dílů pro všechny vyráběné vozy.
Účinkující: Celkem 6600 zaměstnanců má za úkol zajišťovat plynulý a dokonale synchronizovaný průběh celé výrobní choreografie. Pracoviště velmi kvalifikovaných zaměstnanců jsou maximálně ergonomická a efektivní.
„Zaměstnanci nejsou trvale na stejné pracovní stanici. Po dvou hodinách se střídají, aby neopakovali stále stejné pohyby. Biomechanická laboratoř SEAT nepřetržitě uskutečňuje výzkum na všech pracovištích s cílem optimalizovat jejich ergonomii, a usnadňovat tak zaměstnancům práci,“ říká Luis Ródenas, kontrolor pracoviště 10 na montážní lince.

Kompozice choreografie
7 hodin na montážní lince
6600 zaměstnanců, pracujících ve výrobě automobilů v Martorellu
2000 výrobních robotů
6000 dílů na každý vůz
4600 kilometrů je vzdálenost, kterou na montážní lince překonají dohromady všechny vozy vyrobené za den
2300 automobilů vyjíždí každý den z bran výrobního závodu v Martorellu.










