Technické muzeum v Brně již konečně může mít opět otevřeno. Připomeňme jeho některé expozice, mající vztah k motorismu i k závodění. K vidění zde aktuálně jsou třeba výstavy Pozor, zákruta! nebo Brno na dvou kolech.
Dílna z 30. let 20. stol. i historie motoristického sportu a Masarykova okruhu
Expozice nabízí pohled do historie a produkce význačných výrobců motorových vozidel na Moravě, kterými jsou Tatra Kopřivnice, Zbrojovka Brno, Wikov Prostějov a někteří drobní výrobci – například brněnská firma Hrček a Neugebauer známá z přestaveb dražších osobních vozidel na hasičské speciály.
Expozici doplňuje instalace běžné dílny středního soukromého podnikatele z třicátých let 20. století s nejdůležitějším vybavením pro opravy motorových vozidel či jiné dopravní techniky, například vozů koňských potahů. Stranou zájmu nezůstává ani motoristický sport, především historie a vývoj našeho nejznámějšího okruhu – Velké Ceny Československa, Masarykova okruhu v Brně (instalace závodnického boxu).

Pozoruhodný je funkční model jednoho z prvních trenažérů, které byly využívány v autoškolách při výuce. Technické muzeum v Brně poskytuje prostor rovněž pro prezentace soukromých sběratelů a renovátorů historických vozidel.
V expozici je vystavena i replika prvního automobilu na světě – motorová tříkolka Benz. Tento první motorový vůz předvedl v roce 1885 v Mannheimu Carl Friederich Benz, který začátkem roku 1886 obdržel patent známý pod číslem 1. Jeho tříkolka následně odstartovala rozvoj automobilového průmyslu.
Pozor, zákruta!
Automobily a motocykly z dob reálného socialismu
Vydejte se s námi na cestu proti proudu času zákrutami pomyslné silnice…
Škoda, Tatra, Žiguli, Trabant – kdo z dříve narozených by neznal tyto značky aut? Anebo Škoda 720, EMA – v dané době veřejnosti asi neznámé, ale dnes už víme, co tyhle dva názvy znamenají. V období reálného socialismu jen málokdo tušil, že se jedná o prototypy, skvělé nápady, které se však nikdy nedostaly do sériové výroby. Patří mezi tak zvané zašlapané projekty.
Např. EMA je ve skutečnosti zkratka Elektrický městský automobil. Jako první československý elektromobil vznikl ve Výzkumném ústavu elektrických strojů točivých v Brně ve spolupráci s Katedrou spalovacích motorů brněnského Vysokého učení technického. Jeho vývoj začal roku 1968 a můžete jej společně s dalšími vozy období reálného socialismu vidět v expozici s názvem „Pozor, zákruta!“
Také slova „Pozor, zákruta!“ jsou známá dříve narozeným. S typickou znělkou motoristického magazínu se pravidelně ozývala na vlnách Českého rozhlasu.

Expozici doplňují dobové velkoformátové fotografie Viléma Heckela.
Pracovníci TMB také připravili doprovodný program k této expozici. Pod názvem Dvacátým stoletím na kolech proletím! si jej mohou návštěvníci vyzkoušet.
Historie Grand Prix – dlouhodobá výstava k historii silničních závodů v Brně
Brno na dvou kolech – historie Grand Prix
S motocyklovým sportem a závody se Brno setkalo poprvé už v roce 1903, kdy se na silnici z Brna do Vídně jely tři distanční závody motocyklů. Bylo to dokonce o rok dříve než s automobilovým sportem…
Nejdůležitějším bodem v historii silničních závodů v Brně byl vznik Masarykova okruhu (1930). I když se do jeho historie motocykly nezapsaly hned od počátku, od roku 1950 se staly jeho nedílnou součástí. Masarykův okruh se během své historie proměnil celkem pětkrát, tyto etapy jsou částečně zachyceny již ve stálé expozici „Jak jsme jezdili“. Záměrem novější výstavy je představit nejen slavnou éru motocyklů na Masarykově okruhu, ale také neméně živou současnost.
Masarykův okruh prezentuje Brno s několika malými přestávkami už přes 80 let. Od počátku hrál velmi významnou roli nejen ve vývoji automobilizmu, inspiroval konstruktéry a výrobce automobilů a motocyklů k hledání nových koncepcí. Jejich snaha o dosažení vyšších met ovlivnila v konečném důsledku také vývoj motorů, motocyklů a automobilů vyráběných nejen v Brně, na Moravě, ale v celém Československu.

Prostřednictvím Masarykova okruhu se proslavilo nejen Brno, ale také Československá republika. Cílem výstavy je především složit hold všem nadšeným jezdcům, konstruktérům, mechanikům a ostatním, kteří stáli u zrodu brněnského okruhu a okruhového závodění vůbec. Byli to hrdinové, kteří usedali za volanty či řídítka leckdy nespolehlivých strojů a vydávali se vstříc dobrodružství doslova s větrem o závod.
Jen díky jejich odvaze se zkoušely nové koncepce a mohly tak být vyvíjeny další moderní, dokonalejší a rychlejší stroje.
Základ výstavy „Brno na dvou kolech“ tvoří exponáty ze soukromé sbírky Václava Svobody – zahraniční i české silniční závodní motocykly různých kategorií. Velmi atraktivní jsou motocykly, které byly stavěny soukromě leckdy jen v několika kusech, a přesto dosáhly velice dobrých výsledků (např. FB Ravo 125, Perti 80). Návštěvníci si mohou mimo jiné také prohlédnout dva motocykly z produkce Metalexu, které jsou v současné době k vidění už jen velmi zřídka.
Díky aktivní spolupráci s Automotodromem Brno s.r.o. jsou vystaveny také moderní stroje jako například FTR M210 Cardion AB 2010 brněnského jezdce Karla Abrahama. Nedílnou součástí expozice jsou také dva infopointy a filmová projekce (záznamy ze Závodů družby národů, Velkých cen ČSSR i ze současnosti).
První infopoint nabízí návštěvníkům hlubší pohled do historie okruhu, zajímavé okamžiky a fotografie ze závodů i zákulisí. Druhý infopoint je využit pro webovou aplikaci s 3D modely vystavených motocyklů a podrobnějšími popisky.


Zdroj : TM Brno