Scania představuje nový 13litrový plynový motor pro potřeby dálkové dopravy
Společnost Scania je známá svou širokou nabídkou pohonných jednotek s nízkými emisemi uhlíku a nyní s hrdostí rozšiřuje své portfolio o zcela nový 13litrový plynový motor s pohonem na zemní plyn a bioplyn – bez ohledu na to, zda je plyn ve stlačené nebo zkapalněné formě – a rovněž i nové možnosti nádrží.
Nový motor umožňuje provozovatelům dálkové dopravy učinit obří kroky směrem k udržitelnosti. „Náš 13litrový plynový motor a nové možnosti nádrží usnadňují provozovatelům dálkové dopravy přechod na bioplyn bez potíží s dojezdem a současně i nadále poskytují výkon potřebný pro jakékoli dopravní operace. Další výhodou je, že se nejedná o velkou investici,“ říká Jonas Strömberg, ředitel pro udržitelnost v divizi autobusů a autokarů společnosti Scania.
V současné době využívají bioplyn ve stlačené formě především městské a příměstské autobusy, osobní automobily a lehká užitková vozidla. Pro těžká dálková vozidla však představoval méně konkurenceschopnou alternativu. V posledních letech je ale k dispozici technologie zajišťující ochlazování bioplynu, čímž se mění na kapalný s větší energetickou hustotou.
Díky tomu lze plyn využívat i pro těžkou dopravu. A přesně toho se zásluhou nového motoru a možností nádrží podařilo společnosti Scania u jejích autokarů dosáhnout. „Bioplyn bude jedním z hlavních nástrojů dekarbonizace těžké dopravy – zejména v případě meziměstské a dálkové dopravy.
V roce 2025 by mohla být polovina evropského vozového parku pro těžkou dopravu poháněna na bioplyn,“ uvádí Strömberg. V Evropě rovněž probíhá rozšiřování infrastruktury nádrží na zkapalněný plyn.
Společnost Scania vyvíjí plynové motory na stlačený a zkapalněný plyn již více než sto let a nyní tuto technologii zpřístupňuje provozovatelům, kteří potřebují vyšší výkon motoru. Nový motor s pohonem na zkapalněný plyn (LBG/LNG) i na stlačený plyn (CBG/CNG) přináší řadu výhod: může využívat nefosilní palivo, obnovitelné, lokálně vyráběné, které snižuje emise.
„Bioplyn není jen jedním z paliv s nejnižšími emisemi CO2, ale navíc řeší také problémy s místním odpadem, vytváří místní pracovní místa a vrací do půdy uhlík a živiny. Jedná se o oběhové hospodářství v praxi,“ dodává Strömberg. Přechodem na palivo v podobě lokálně vyráběného kapalného bioplynu mohou provozovatelé snížit svůj vlastní dopad na klima i dopad na klima ze strany svých zákazníků až o 90 %. Snížení emisí má obecně pozitivní vliv na kvalitu ovzduší a tišší vozidla jsou přínosem pro řidiče, cestující i posádku.

Díky možnosti použití zkapalněného plynu a novým variantám nádrží bude dosažený dojezd dostatečný pro jakékoli cestovní operace. Kombinace pohonných jednotek rovněž umožňuje výrobu autokarů stejným způsobem, jako tomu doposud bylo v případě vznětových motorů.
13litrový motor navíc nabízí stejný výkon a točivý moment jako ekvivalentní vznětové motory, což znamená, že se vypořádá i s těmi nejnáročnějšími výzvami. Jedná se tak o nejudržitelnější a zároveň nejživotaschopnější variantu pohonné jednotky na trhu pro provozovatele dálkové dopravy.
Kromě toho nevyžadují plynové motory Scania při používání paliva žádná aditiva, což eliminuje závislost na dostupnosti aditiv a snižuje provozní náklady. „Řekl bych, že Scania OC13 je ekologičtější, čistší, chytřejší, tišší a možná vůbec nejdůležitější skutečností je, že toto řešení je dostupné již nyní a umožňuje provozovatelům dálkové dopravy učinit obří krok směrem k udržitelné dopravě, tady a teď“ uzavírá Strömberg.
13litrový plynový motor je k dispozici jako varianta pro nedávno představenou vysokopodlažní podvozkovou platformu K společnosti Scania. Nové podvozky nabízejí skvělé jízdní vlastnosti a spolehlivost spojenou se značkou Scania v kombinaci s vyšší nosností přední nápravy o 500 kg, což umožňuje lepší rozložení hmotnosti a dosažení větší kapacity pro cestující a zavazadla.
Podvozky se rovněž vyznačují nově vyvinutým odpružením zajišťujícím větší komfort a nechybí ani nový prvotřídní prostor řidiče, rozsáhlejší bezpečnostní prvky a pokročilé asistenční systémy řidiče. Kromě toho přinášejí výrazné snížení spotřeby paliva bez jakýchkoli kompromisů z hlediska výkonu – a jsou kompatibilní s novými datovými službami, které pomáhají zvýšit provozuschopnost i bezpečnost.
Pokud se chcete dozvědět více informací o novém 13litrovém plynovém motoru Scania a řešeních Scania pro dálkovou dopravu, navštivte digitální showroom: scania.com/travelshowroom (EN).
Scania je předním světovým poskytovatelem řešení v oblasti dopravy. Společně s našimi partnery a zákazníky se ubíráme směrem k udržitelnému systému dopravy. V roce 2020 jsme našim zákazníkům dodali 66 900 nákladních vozidel, 5 200 autobusů a také 11 000 průmyslových a lodních pohonných systémů.
Čisté tržby překročily 125 miliard SEK, z nichž bylo více než 20 procent spojeno s poskytováním služeb. Společnost Scania, která byla založena v roce 1891, aktuálně působí ve více než 100 zemích a zaměstnává přibližně 50 000 lidí. Výzkum a vývoj probíhá zejména ve Švédsku.
Výrobní závody se pak nachází v Evropě a Latinské Americe s regionálními produktovými centry v Africe, Asii a Eurasii. Scania je součástí skupiny TRATON. Další informace naleznete na: www.scania.com.