Pro vzpomínku : Ohlédnutí za 2021 # Arctic Rally WRC
V lednu nás oslovil Eero Raikkonen z Finského týmu Printsport, poptal u nás servisní podporu na podnik WRC Arctic Finland. Rychle jsme se domluvili, protože požadoval 7 lidí, tak jsme museli vymyslet co nejefektivnější dopravu. Koupili jsme proto devítimístný Ford Tourneo Custom, o kterém jsme věděli, že se bude hodit i dále během sezony.
Na začátku po nás Eero poptával mechaniky na Fabie R5, později říkal, že mu budeme muset pomoci i s Poly R5.
Těsně před odjezdem nám přišel týmový plán, kde jsme se dozvěděli, že každá servisní skupina se bude starat o jednu Fabii R5 a jedno Polo a naši mechanici budou rozděleni do třech servisních skupin. Takže dva naši mechanici budou pracovat na Polu R5 pro Esapekku Lappiho (Věroslav Cvrček st. + Jakub Urban), další tři mechanici na Nikolaye Gryazina (Dušan Habr+ Jiří Suchánek + Jakub Donát) a jeden mechanik na Rashida Al Ketbi (Luboš Gregor), poslední člen (Věroslav Cvrček ml.) měl na starosti stahováni a kontrolu dat na všech sedmi vozech Fabia R5 v týmu, k tomu reporty časů jednotlivých průjezdů při testech, najetých kilometrů, tankování a vážení aut.

Do Finska jsme vyrazili už týden před startem, ve čtvrtek večer. V pátek odpoledne jsme byli na trajektu Tallin – Helsinki. Večer jsme se přesunuli do Eerova domu na břehu jednoho z mnoha jezer poblíž Jÿvaskyly. V sobotu jsme se již dostali do Rovaniemi. Hned v neděli jsme se zapojili do akce při prvním dnu testování.
Přestože jsme věděli, že za polárním kruhem bude zima, tak jsme opravdu koukali, jak veliká zima tam byla. Po rychlém seznámení s týmem si všichni našli své pozice, začala práce, mnohokrát se měnily tlumiče, nastavovaly výšky a pružiny. Jezdilo tam hodně aut, takže jsme se celkem zahřáli. Jedna Fabia během dne havarovala, takže několik místních mechaniků a dva od nás se hned vydali na dílnu opravovat auto.
To pokračovalo i následující den. Zbytek týmu se vydal na další testování, na jinou trať. Třetí testovací den naopak zůstalo na dílně Polo R5 Esapekka Lapiho a jeho mechanici, kteří jíž začali chystat auto na závod. Na konci posledního testovacího dne měl nehodu Nikolay Gryazin, přestože se to stalo ve velké rychlosti, auto se štěstím bylo poškozené jen středně a byla šance ho opravit.
Oprava probíhala až do večera, auto bylo plné sněhu a navíc silně sněžilo, byla tma, opravdu extrémní podmínky, ale všichni měli obrovskou chuť auto spravit a umožnit Nikolayi se ještě svézt. To se nakonec povedlo, nasadila se rampa a Nikolay opět vyrazil, už jsme tam v lese byli sami, takže jezdil palbu i na přejezdovém úseku kolem servisu.

Dá se říci, že jsme všichni byli šťastní. Přestože Nikolay vždy vřele pozdravil všechny mechaniky a nakonec poděkoval, tak tentokrát ihned, co zastavil, šel všem neuveřitelně emotivně poděkovat a říci, že je rád, že celé toto testování nezakončil havárií. Další dva dny jsme strávili přípravou aut na dílně. Bylo toho na práci opravdu hodně, měnili jsme motory, revidovali transmise, měnili spojky, brzdy.
Například Jirka po testech zul 120 hřebíkových pneumatik, aby byly ráfky ready na nové pneu na závody. Po přesunu do servisní zony a startu závodu jsme pokračovali v přípravě náhradních dílů. Závody probíhaly poměrně hladce, auta fungovala skvěle, jezdci jeli rychle a auta se do servisu vracela poměrně kompletní.
Esapekka od začátku vedl kategorii WRC 2, Nikolay byl třetí, ale s poměrně malou ztrátou na druhého Adrease Mikkelsena. I piloti Fabií jeli na hranici svých možností. Nakonec se opravdu povedlo zakončit tutu téměř dvoutýdenní výpravu suverénním vítězstvím ve WRC2. Celý tým byl opravdu šťastný.
Úžasné to bylo zejména pro starší členy naší výpravy, kteří spolu začali v osmdesátých letech v malé garáži dělat škodovku, aby mohli jet na první závody, potom vydřený posun do vyšších tříd, tituly mistrů republiky, práce mechaniků v továrním týmu Škoda Motorsport, rozjezd vlastního profesionálního týmu, kde přišlo opět mnoho úspěchů.


To vše tato parta zažila společně, s obrovskou vášní pro sport, a nyní byli přímo zapojení v týmu při vítězství závodu na Mistrovství světa.
Rexteam