V žebříčku polského exportu zboží je Česko druhé za Německem.

Centrální poloha a sousedské vazby dělají z Česka klíčovou zemi logistické sítě Raben Group

Pro polské výrobce je Česká republika velmi atraktivním trhem – v žebříčku polského exportu zboží jsme na druhém místě za Německem. Vzájemný obchod Česka s naším severním sousedem navíc neustále nabývá na významu. Svědčí o tom i třicetiprocentní meziroční nárůst objemu přepravovaného zboží odbaveného skupinou Raben Group a téměř zdvojnásobení počtu linek v tomto směru.

Česko se tak stalo důležitým hráčem v mezinárodní síti Raben ve střední a východní Evropě.

 

Sousedství, mnoho historických, kulturních a ekonomických vazeb. Všechny tyto faktory podporují obchodní vztahy mezi Polskem a Českem. Historické vazby se promítají i do hospodářských statistik: Česko je pro Polsko druhým největším exportním trhem, s podílem 6,2 % vývozu (údaje za 1. čtvrtletí 2022). Co se týče dovozu do Polska, je Česko s podílem 3,1 % osmým největším dodavatelem (1. čtvrtletí 2022).[1]

 

Automobily, chemické výrobky a elektronika

Český import a export se dlouhodobě zaměřuje na automobily, automobilové díly a příslušenství a elektroniku v nejširším slova smyslu.[2] Pokud se podíváme na vzájemný obchod s Polskem, patří mezi nejvýznamnější druhy zboží dováženého do Česka z Polska stroje pro průmysl, přepravní technika, průmyslové výrobky a také chemické výrobky a navazující produkty. V opačném směru proudí z Česka podobná skladba zboží – stroje a suroviny pro průmysl, přepravní technika a průmyslové výrobky.[3]

 

Logistická skupina Raben Group mezi Polskem a Českem v roce 2021 přepravila o 30 % více zásilek než v předchozím roce. Z průmyslového odvětví se společnost zaměřuje právě na automobily, chemické výrobky a elektroniku, které tvoří jádro česko-polského obchodu.

„Nabídka přepravních služeb Raben s využitím systému kombinované přepravy úzce a efektivně propojuje pozemní druhy dopravy a přispívá k přesunu zboží ze silniční na železniční nákladní dopravu v kontextu evropské dopravní politiky.

Rozvoj hospodářských a přepravních vztahů mezi Polskem a Českou republikou s obsluhou sousedních zemí přispívá k ekonomické a společenské stabilitě obou zemí, které k sobě mají velmi blízko nejen historicky, ale i jazykově,“ komentoval prezident České logistické asociace Václav Cempírek.

 

 

12 nových linek za poslední rok

Zmíněný nárůst objemů zásilek umožňuje čím dál kvalitnější síť tras mezi oběma zeměmi, kterou Raben Group zajišťuje. V současné době provozuje 16 exportních a 10 importních linek, které spojují body jako Sosnowiec, Gliwice, Varšava, Legnica a Wrocław na polské straně a Prahu, Ostravu, Olomouc, Brno a Hradec Králové na české straně. Další se již připravují, mimo jiné z Poznaně do Prahy a z Wrocławi do Brna.

 

„S 26 linkami denně se polsko-české obchodní spojení stalo dvojkou v naší firemní hierarchii. Na základě analýzy vytíženosti naší sítě a požadavků zákazníků jsme jen za poslední rok otevřeli 12 nových linek mezi Českem a Polskem, což posílilo naši pozici na trhu,“ říká Robert Wolny, Market Development Manager CEE v Raben Group.

 

K nejvýznamnějším obchodním partnerům Česka patří vedle Polska také Německo a Slovensko. Díky své strategické poloze v centrální Evropě bude Česká republika hrát důležitou roli v projektu reorganizace linek sběrné služby, kterou skupina Raben Group zahájila v minulém roce.

„Domnívám se, že v současnosti využívá Česko jen část svého exportního potenciálu,“ dodává Robert Wolny. Reorganizace linek zahrnuje trhy jako Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko, Polsko, Litva, Lotyšsko a Estonsko a právě Česko.

 

Doručení do druhého dne

Součástí projektu je rozšiřování sítě přepravních linek mezi Českem a Slovenskem. Nově vznikly denní přímé linky z Prahy a Brna do Košic a zpět a také ze Žiliny do Ostravy. Reorganizace posledně jmenované linky umožnila zajistit ze Žiliny doručení do druhého dne po celém Česku. „V současné době jsou zásilky mezi Českem a Slovenskem doručovány do 24 hodin prostřednictvím 14 linek mezi největšími depy v těchto zemích přímo bez nutnosti překládky.

Díky navýšení počtu linek mezi Českem a Slovenskem jsme schopni zajistit našim klientům komfortní a rychlý servis,“ zdůrazňuje Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech. Rostoucí aktivitu zaznamenává Raben také jižním směrem, o čemž svědčí dvouciferné nárůsty objemů přepravy zboží mezi Českem a Rumunskem a rovněž Českem a Bulharskem. Zde má velký význam využití rumunského Temešváru jako překladiště.

 

 

Raben Group

Skupina Raben Group je logistický operátor, který nabízí komplexní logistické služby: smluvní logistiku, silniční přepravu (vnitrostátní, mezinárodní a přepravu na Východ), logistiku čerstvých potravin, celovozovou a kombinovanou přepravu a leteckou a námořní přepravu. Více než 90 let zkušeností a uznání na trhu umožňuje Raben Group budovat a udržovat se zákazníky dlouhodobé vztahy a nabízet malým, středním i velkým firmám logistiku „s lidskou tváří“.

Malý holandský rodinný podnik se rozrostl ve skupinu, která má více než 160 poboček v 15 evropských zemích, přibližně 1 300 000 m2 skladovací kapacity a každý den vysílá na silnice více než 9 000 kamionů. Raben Group chce být motorem, díky němuž bude svět v pohybu, ale stane se také lepším a zelenějším.

Proto vytrvale realizuje svou strategii pro udržitelný rozvoj založenou na třech pilířích: zodpovědné organizaci, ochraně životního prostředí a vlivu na společnost. Více informací naleznete na www.raben-group.com.

 

[1] Statistika polského zahraničního obchodu v období leden–březen 2022, Statistický úřad, Varšava, 17. 05. 2022.

[2] Statistika Mezinárodního obchodního centra (INTRACEN) 2021, odkaz zde.

[3] Ročenka zahraničního obchodu, Statistický úřad, Varšava, 2021.