„Do bezprostřední budoucnosti mohu hledět s klidem a radostí,“ říká „švýcarský Antonín Charouz“ Andreas Jenzer
Podobně jako český „nadšenec“ Antonín Charouz, se i švýcarský majitel závodního týmu Jenzer Motorsport, Andreas Jenzer letos angažoval v několika šampionátech. Jenzer dokonce zvládl tři, které se konaly od sebe navzájem nezávisle! Italskou F4, německou F4 a FIA-F3, kde byl přímým soupeřem Charouz Racing Sytemu.
Text a foto: Roman Klemm, Motor MAX
Roman Klemm se s bývalým závodníkem a šéfem talentů jako Roberta Merhiho a Juky Tsunody o sezoně 2022 pobavil v Mugellu.

RK: Jak jste ten obří kalendář sezony 2022 zvládli?
AJ: Mám výborně sehraný a inteligentní tým – jen tak to šlo. Jedna parta dělá oba šampionáty F4, druhá FIA-F3. Tým F3 je dokonce tak dobře sestaven, že si několikrát vyšli i beze mě. Německé mistrovství vlastně nebylo v plánu, podepsali jsme pak ale s dvěma jezdci, kteří tam bezpodmínečně chtěli jet.
RK: Kolik víkendů jsi letos strávil doma?
AJ: K jejich součtu by stačily prsty jedné ruky.
RK: Jaká je struktura Tvého týmu?
AJ: Na plný úvazek zaměstnávám 15 techniků, na poloviční dalších sedm. Ano, jsme velký tým, ale zdaleka ještě ne tak velký, jako Prema nebo Van Amersfoort.
RK: Kdy vlastně začínáš hledat piloty pro příští rok?
AJ: Nejpozději koncem léta. Tady v Mugellu nyní zůstaneme a v pondělí zde necháme testovat nováčky.

RK: Pozoruješ motokárové šampionáty a výsledky?
AJ: Sám na to nemám čas, mám ale několik skautů, kteří se tím zabývají a společně pak hodnotíme výsledky.
RK: Oslovují mladí jezdci Tebe, nebo to je obráceně?
AJ: Že za námi chlapci chodili, to bylo dříve… Dnes se o slibné talenty musíme starat proaktivně sami.
RK: Díky spojení s bývalým jezdcem Lucianem Crespim jsi měl silná pouta k Jižní Americe a hodně argentinských jezdců. Jak je to teď?
AJ: Argentinská měna tak klesla, že si jejich jezdci již Evropu nemohou dovolit. Na tomto sektoru tedy vše vyschlo. Zato u mne pracuje sedm argentiských techniků!
RK: Co by jsi změnil na dorosteneckém sportu, kdyby jsi měl tu moc?
AJ: Všechny evropské šampionáty F4 by měl organizovat jeden zastřešující svaz. A velkým týmům by měli zakázat nasazovat více, než 3-4 vozy. Bruno Michel předvádí v FIA-F2, že to jde. Rozhlédni se zde v Mugellu po paddcku: Prema jede se sedmi vozy, Van Amersfoort s devíti a US-Racing se šesti. To je záhuba menších týmů – a to teď tak bolestivě cítí v Německu.
Mimo to nechápu akademie výrobců, proč své jezdce nerozhodí po více různých týmech? My bychom uměli to , co Prema také. Problémem je také příliš komplikovaná a drahá technologie, která odrazuje soukromníky.
Motorsport tedy proto nemá tak širokou základnu, jako jiné sporty.

RK: Program Jenzer Motorsportu pro rok 2023 je již hotov?
AJ: Ano, pojedeme opět F4 v Německu a Itálii, přičemž Němci ještě nebyli schopni prezentovat jejich kalendář… K tomu FIA-F3, která má začátkem sezony v Aprílu svou „třešničku“ v Melbourne.
Na Austrálii se strašně těším, byl jsem tam naposledy při Grand Prix roku 1988…
RK: Hospodářská a politická krize Ti tedy nedělá starosti?
AJ: Jistě, že dělá, na rok 2023 jsme ale dobře připraveni. O náš finanční rozpočet a jeho dodržení se stará má žena a klape to výborně.
RK: A nakonec, co pro Tebe bylo roku 2022 zvláště pozitivní nebo negativní?
AJ: Pozitivní byly výkony našeho jezdce Wiliama Alatala ve Formuli 3. A negativního mě nic nenapadá, ani když hodně přemýšlím. Motorsport je pro mě prostě pořád ještě především radost…




























