Hodnocení moto sezóny 2022 a předběžný kalendář 2023.

PŘEDBĚŽNÝ KALENDÁŘ PŘÍRODNÍCH OKRUHŮ A NOVINKY PRO SEZÓNU 2023

V Hořicích se konala tradiční porada přírodních okruhů. Zúčastnili se jí zástupci jednotlivých pořádajících klubů pod Autoklubem České republiky, sportovní komisaři, ale i zástupci Slovenské motocyklové federace a organizátoři závodů pod hlavičkou CAMS.

Cílem porady nebylo pouze zhodnotit sezónu 2022, ale především co nejvíce sjednotit pravidla šampionátů všech tří stran.

 

Hodnocení sezóny 2022
Během sezóny 2022 se konalo šest rychlostních podniků v rámci Mezinárodního mistrovství České republiky a Přeboru České republiky na přírodních okruzích a tři podniky jako jízda pravidelnosti historických závodních motocyklů.

Novinkou bylo zařazení Jarní a Podzimní ceny Brna a také návrat závodů do Starého Města. Zástupci jednotlivých klubů i sportovní komisaři zhodnotili sezónu jako úspěšnou. Všechny podniky se obešly bez nehody s fatálními následky.

 

 

Negativem zůstává slabá účast jezdců kategorií Klasik a 250 Open. „Všem pořadatelům bych skutečně rád poděkoval za sezónu 2022! Po dvou letech doby covidové jsme se opět rozjeli naplno a všichni jste závody zvládli bez větších potížích a organizačně skutečně na velmi profesionální a vysoké úrovni,“ krátce uzavřel hodnocení sezóny 2022 Tomáš Jenčovský, místopředseda komise silničních motocyklů v AČR a ředitel závodů v Hořicích.

Novinky pro sezónu 2023
Na poradě se projednávalo i několik novinek pro nadcházející sezónu. Jednou z nejzásadnějších je vypsání nové kategorie Klasik Superbike pro motocykly jezdící superbiky do roku 1993. Dále byla schválena úprava technických předpisů pro kategorie Supertwin, Supersport 600 a Superbike.

Pro přetrvávající slabou účast jezdců bude kategorie 250 Open přeřazena z Mezinárodního mistrovství České republiky do Přeboru České republiky a zároveň bude přiřazena k nové kategorii Klasik Superbike. V návaznosti na tuto změnu došlo také k odsouhlasení další, totiž že třídy 125SP a 125GP/Moto3 budou startovat společně, i když bodovány budou nadále zvlášť.

Slovy Josefa Kubíčka, člena komise silničních závodních motocyklů v AČR: „Kategorii Klasik Superbike letos vyzkoušeli ve Starém Městě a je po ní hlad i v soutěžním systému šampionátu Alpe Adria. Motocyklů splňujících tyto technické předpisy jsou plné garáže a opravdu si myslím, že to má budoucnost! V jednoduchosti je krása, a to přesně nám může přinést tato nová třída.“

V kategorii Supersport a Superbike se budou následovat změny předpisů podle nejnovější homologace a technických řádů FIM pro šampionát World Superbike. Touto cestou půjde také Alpe Adria Motorcycle Union, pod kterou jedeme šampionát silničních závodních motocyklů na uzavřených okruzích a mnoho jezdců jezdí také závody na okruzích přírodních.

V kategorii Supertwin dojde k navýšení objemu motocyklů do 690 ccm a umožnění startu novým dostupným motocyklům, jako například Aprilia RS660 a dalším. „Cílem tohoto kroku je snaha o sjednocení technických pravidel mezi okolními zeměmi a umožníme tak startovat jezdcům ve více mistrovství se stejným motocyklem. Startovní rošty nejsou zdaleka plné a nedává žádný smysl bránit vstupu novým motocyklům vyrobeným pro tuto kategorii,“ uvedl Matěj Smrž, předseda komise silničních motocyklů a člen Prezídia v AČR.

 

 

Prozatím nedošlo k finálnímu rozhodnutí u Přeboru České republiky ve třídě Klasik A a B a JPHZM. Na stole je otázka ohledně roku výroby u používaných motocyklů v jednotlivých kategoriích. Případné změny budou prezentovány později po konzultaci s technickou komisí a odsouhlasení všech organizujících stran, jež byly přítomny na poradě přírodních okruhů.

Komise silničních závodních motocyklů by ráda obnovila školení jezdců. Místo a datum školení bude upřesněno později. „Školení jezdců je stejně důležité, jako školení činovníků nebo skládání maturitní zkoušky. Musíme s jezdci opět mluvil o pravidlech a chování se na závodní dráze. O důležitosti povinné rozpravy s jezdci, o používaných helmách splňující homologaci FIM anebo například o tom, jaký je rozdíl mezi vlajkou černou a vlajkou černou s oranžovým kruhem,“ s úsměvem vysvětlil Tomáš Jenčovský.

Soutěžní systém 2023
Stejně jako v roce 2022, bude i v nové sezóně vypsáno Mezinárodní mistrovství České republiky na přírodních okruzích a Přebor České republiky pro moderní kategorie, třídy Klasik a JPHZM.

MMČR:
125SP
125GP/Moto3
400SSP
Supertwin
Supermono
Supersport 300
Supersport 600
Superbike
PČR:
250 Open
Klasik Superbike
Klasik
JPHZM

Projednán byl i možný kalendář pro sezónu 2023. Stále se jedná o kalendář předběžný a například u červencových Kopčan nebo u Dymokur v září prozatím není jisté, zdali mohou být součástí MMČR a PČR na PO pod Autoklubem ČR.

 

Předběžný kalendář 2023
21. – 23. dubna Brno – Jarní cena Brna (MMČR na PO)
13. – 14. / 6. – 7. května (TBC) Staré Město (MMČR a PČR na PO, PČR Klasik)
20. – 21. května Hořice – 300 zatáček Gustava Havla (MMČR na PO)
3. – 4. června (TBC) Kopčany (MMČR na PO, PČR Klasik)
10. – 11. června Jičín – Cena města Jičína (PČR JPHZM)
23. – 25. června Hričov (MMČR na PO, PČR Klasik)
21. – 23. července (Pozor, změna terminu!) Slovakiaring (MMČR na PO)
29. – 30. července (TBC) Nepomuk – Nepomucký Trojúhelník (PČR JPHZM)
12. – 13. srpna Hořice Česká Tourist Trophy (PČR Klasik, IRRC )
25. – 27. srpna Trenčín (MMČR na PO, PČR Klasik)
2. – 3. září (TBC) Dymokury (MMČR na PO, PČR Klasik)
9. – 10. září Branná – Kolštejnský okruh (JPHZM)
29. 9. – 2. října Brno – Velká cena Bohumila Staši (MMČR na PO)
Vysvětlivky: (TBC) – bude potvrzeno

Zástupci Autoklubu České republiky, Slovenské motocyklové federace a CAMSU se na závěr dohodli na společném postupu při přípravě sezony 2023.

 

 

AČR / moto