CITROËN A ASTÉRIX: DVĚ LEGENDY FRANCOUZSKÉ KULTURY SE SETKÁVAJÍ VE FILMU „ASTERIX A OBELIX: ŘÍŠE STŘEDU“
- Výjimečná spolupráce Citroënu s producenty Pathé, Trésor Films a Editions Albert René umožnila vytvořit první „concept chariot“ vyrobený v Galii a inspirovaný legendárním vozem 2CV.
- Citroën poskytl týmu během natáčení filmu flotilu 10 elektromobilů, což bylo u francouzského velkofilmu vůbec poprvé.
- Citroën a svět Asterixe jsou nedílnou součástí francouzské historie. Toto partnerství dalo podnět k vytvoření speciální verze nového loga Citroënu, které tvoří slavné dvojité šípy umístěné uprostřed oválu zdobeného křídly Asterixovy přilby.
Citroën, Pathé, Trésor Films a Editions Albert René oznámily partnerství na filmu Asterix a Obelix: Říše středu. Tento celovečerní film, který produkují společnosti Pathé, Trésor Films a Les Enfants Terribles a režíruje Guillaume Canet, vstoupí do francouzských kin 1. února 2023. V Čechách bude mít premiéru den poté, 2. února 2023.
Pro Citroën se jedná o nový druh spolupráce, kdy byl speciálně pro tento film vytvořen a postaven „concept chariot“ – koncepční kočár, což bylo pro značku něco zcela nového. Designerské týmy Citroënu, které se na projektu podílely od samého počátku, zvládly tento úkol za tři měsíce, zatímco doba mezi skicou a realizací konceptu obvykle trvá jeden rok.
„Setkání těchto dvou legend francouzské kultury prostě muselo být výjimečné. Mezi týmem Citroënu a filmovým štábem Asterixe panoval od počátku vzájemný respekt. Naskytla se nám neuvěřitelná příležitost vytvořit a postavit první ‚concept chariot‘ od nuly a práce na tomto projektu nás velmi bavila! Výsledkem je óda na legendární vůz 2CV, který reprezentuje Citroën v celé jeho kráse,“ prohlásil Pierre Leclercq, šéfdesigner značky Citroën.

Legendární „Kachna“ je díky své rozpoznatelné siluetě po celém světě součástí francouzského kulturního dědictví. Ve filmu Asterix a Obelix: Říše středu je „concept chariot“ novou interpretací vozu 2CV s výraznými odkazy na svět našich galských hrdinů. Designérské týmy Citroënu do něj otiskly základní hodnoty značky – komfort, technologie a odvážný styl – ve stylu Asterixe.
Výsledkem je charakteristická linie, kterou lze rozpoznat od všech ostatních, se střešním oknem, světlomety inspirovanými galskými přilbami, které ovládají světlušky posílené kouzelným lektvarem, a koly z recyklovaných štítů se slavnými dvojitými šípy.
„Concept chariot“ se ve filmu objevuje v několika sekvencích. Pasáž, v níž se hrdinové chystají opustit svou vesnici a vydat se do Číny, ukazuje sehranou skupinu, která se vydává vstříc velkému dobrodružství. Kovomatix představuje před cestou „kočár“ Obelixovi a předvádí mu inovace, kterými ho vybavil, aby zajistil hladký průběh cesty.
Později, když Caesarova armáda dorazí do Číny, je u vjezdu do země první reklamní billboard propagující nejlepší dopravní prostředek té doby: 2CV, impozantní chariot vyrobený v Galii a tažený dvěma koňmi. Jedná se o narážku na slavný reklamní spot Citroënu natočený na čínské zdi.
A nakonec, aby se zdůraznila síla tohoto partnerství, ožívá i nové logo Citroënu, které pro tuto příležitost dostalo křídla z Asterixovy přilby.
ZE ZÁKULISÍ
Tato spolupráce probíhala i mimo kamery. Citroën poskytl filmovému štábu Asterixe během natáčení flotilu 10 elektrifikovaných automobilů: tři vozy ë-C4, tři plug-in hybridy C5 Aircross, dva vozy ë-SpaceTourer, jeden Ami a jeden ë-Jumpy. Citroën se rovněž podílel na vzhledu dobíjecích stanic pro tyto vozy v místech natáčení v Bry-sur-Marne a Brétigny-sur-Orge
Klíčovým aspektem při natáčení tohoto filmu byla udržitelnost. Vozový park elektromobilů, který poskytl Citroën, byl součástí snahy filmového štábu o dekarbonizaci. Štáb současně spolupracoval s agenturou, která zavedla určitá opatření, aby co nejvíce omezila plýtvání. Kostýmy byly například znovu použity k jiným účelům a kartonové krabice byly recyklovány, čímž se ušetřily dvě tuny dřeva. Také všechny dřevěné bedny daroval štáb dvěma městským farmám v regionu Ile-de-France.

„Pro Pathé je to první natáčení s tak velkým elektrickým vozovým parkem. Kromě vozů nám Citroën pomohl také s instalací dobíjecích stanic ‚Toutelectrix‘ v barvách filmu Asterix. Mnozí z nás se samozřejmě museli tomuto způsobu mobility přizpůsobit, ale náš tým se s touto výzvou vypořádal na výbornou. Na základě této úspěšné zkušenosti jsme přesvědčeni, že se nám podaří tento systém zopakovat i při našich dalších produkcích,“ uvedl Yohann Stoll, ředitel oddělení Brand Partnerships & Sponsoring společnosti Pathé Films.
PARTNERSTVÍ JAKO ŽÁDNÉ JINÉ
Citroën a Asterix jsou dvě jména, která jsou nedílnou součástí francouzské kultury. Společnost Citroën, kterou v roce 1919 založil André Citroën, se zapsala do historie automobilového průmyslu od modelu Traction přes 2CV až po CX. Citroën dnes dláždí cestu mobilitě zítřka nekonformním „objektem mobility“ Ami a svým nejnovějším koncepčním vozem Oli.
Asterix je komiksový seriál, který v roce 1959 vytvořili v časopise Pilote scenárista René Goscinny a kreslíř Albert Uderzo. Veškerá práva na dobrodružství malého galského bojovníka vlastní a spravuje nakladatelství Éditions Albert René. Společnost vydává komiksy a stojí za novými projekty na motivy Asterixe, zejména hrané i kreslené filmy. Dosud se prodalo 385 milionů knih ve 111 jazycích a dialektech po celém světě.
První filmovou adaptací Asterixe byl v roce 1967 celovečerní film Asterix a Galové režiséra Raye Goossense. K dnešnímu dni má sága o Asterixovi na kontě 15 hraných a kreslených filmů seriálů, které ve Francii navštívilo více než 25 milionů diváků a celosvětově jich bylo přes 70 milionů. Sága se značkou Citroën sdílí neuvěřitelnou schopnost spojit všechny diváky se smyslem pro nespoutané komedie, neboť je jednou z mála automobilových značek, které k předávání svých sdělení využívají neotřelý humor.
A konečně, dlouhá cesta Asterixe a Obelixe do Číny připomíná cestu vozů Citroën do Asie, známou také jako Žlutá expedice, která probíhala od 4. dubna 1931 do 12. února 1932 a propojila Bejrút s Pekingem. Po přejezdu Sahary a tzv. Černé expedici to byla třetí podobná automobilová cesta svého druhu, kterou značka Citroën zorganizovala.

Film bude mít českou premiéru 2. února 2023.
FOTKY A VIDEA JSOU K DISPOZICI NA:
https://sharing.oodrive.com/share-access/sharings/Jk3a4b3F.k5Lk5UOx
Shared items – Citroën Communication (oodrive.com)
Citroën
Citroën od roku 1919 vytváří automobily, technologie a řešení mobility a reaguje tak na měnící se potřeby společnosti. Pro odvážnou a inovativní značku Citroënu je důležitý klid a pohoda zákazníků, a proto nabízí širokou škálu modelů, od jedinečného Ami, objektu elektrické mobility určeného do města, po hatchbacky, SUV a užitková vozidla, z nichž většina je dostupná v elektrických nebo plug-in hybridních verzích.
Citroën, který je průkopníkem v oblasti služeb a pozornosti věnované soukromým i firemním zákazníkům, je zastoupen ve 101 zemích, jeho síť tvoří 6 200 prodejen a servisů po celém světě.
Více informací o značce Citroën na: https://fr-media.citroen.com
Pathé Films
Pathé je největší filmovou společností v Evropské unii. Byla založena v roce 1896 a podílela se na produkci filmu V rytmu srdce, který v roce 2022 získal tři Oscary: za nejlepší film, nejlepší adaptovaný scénář a nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. Společnost je předním provozovatelem kin ve Francii, Nizozemsku, Švýcarsku a Tunisku a působí také v Belgii. Celkem provozuje více než 1 300 kinosálů.
Společnost Pathé, která má v nabídce velký počet filmů, vyrábí a distribuuje filmy z Paříže nebo Londýna již více než 120 let. Její výrobní rozpočet je v současnosti nejvyšší v její historii.
Éditions Albert René
Nakladatelství Éditions Albert René vlastní a spravuje veškerá práva na Asterixova dobrodružství, dílo Reného Goscinnyho a Alberta Uderza. Společnost vydává komiksy o Asterixovi a připravuje nové projekty založené na této postavě, včetně hraných a kreslených filmů. Asterix je také mimořádným mezinárodním vydavatelským fenoménem, doposud se prodalo 390 milionů knih ve 111 jazycích a dialektech.
Mimořádný úspěch zaznamenal Asterix i na filmovém plátně: čtyři hrané filmové adaptace vidělo po celém světě 71 milionů diváků a miliony diváků přilákalo také deset animovaných filmů. Editions Albert René rovněž poskytuje licence na související produkty a propagační činnosti, mimo jiné pro Parc Asterix nedaleko Paříže
Trésor Films
Společnost Trésor Films doposud natočila více než 30 filmů, které vidělo téměř 30 milionů diváků a získaly prestižní ocenění ve Francii i v zahraničí. Již více než 20 let prosazuje svou vizi filmu jako nezávislé, náročné a mainstreamové umělecké formy. Trésor se nikdy nezdráhá riskovat a vybočit ze zajetých kolejí, podporuje výrazné projekty a upřednostňuje odvážné názory.
Společnost Trésor, která se dnes snaží zmodernizovat a diverzifikovat své know-how, se nyní zabývá také audiovizuální produkcí a distribucí celovečerních filmů.