Projekt recyklace skla míří do sériové výroby.

GREENTECH FESTIVAL: Zaměření na cirkulární ekonomiku – pilotní projekt  recyklace skla míří do sériové výroby
• Stará okna se promění v nová: Recyklované sklo nalezne od podzimu uplatnění v sériově
vyráběných vozech Audi Q4 e-tron*
• „GlassLoop“ získal Německé ocenění pro udržitelné projekty
• Audi zaměřuje na konferenci o udržitelnosti svou pozornost na cirkulární ekonomiku

 Sklo čelního okna modelu Audi Q4 e-tron* bude obsahovat až 30 procent recyklátu
z již neopravitelných autoskel. Audi tak úspěšně přenáší pilotní projekt „GlassLoop“ do sériové výroby. Audi
je prvním prémiovým výrobcem, který společně s partnerskými společnostmi etabluje takový koloběh skla
v automobilovém průmyslu. Dosud se již neopravitelná autoskla – v současnosti se jedná především o skla
čelních oken a panoramatických střech – používala pouze pro méně náročné účely, například pro lahve nebo
jako izolační materiál – jedná se tedy o tzv. downcycling.

Pilotní projekt poprvé prokázal, že lze autosklo znovu používat při zachování stejné kvality. Audi na akci GREENTECH FESTIVAL 2023 prezentuje, jak taková recyklace vypadá. GREENTECH FESTIVAL 2023 se koná ve dnech 14. až 16. června v Berlíně. Audi tuto konferenci o udržitelnosti podporuje od roku 2020 jako zakládající partner.

 

 

Audi společně s firmami Reiling Glas Recycling, Saint-Gobain Glass a Saint-Gobain Sekurit ukazuje projektem „GlassLoop“, jak lze v sériové výrobě realizovat materiálové koloběhy. Partneři společně po dobu jednoho roku testovali možnosti výroby nových skel pro čelní okna modelu Audi Q4 e-tron* z poškozených autoskel. Nyní je tento proces připraven pro sériovou výrobu. Autoskla jsou v rámci inovativního recyklačního procesu nejprve rozdrcena. Směs je následně zbavena všech částí, které nejsou ze skla, například zbytků lepidel.

Partnerské firmy takto získaný skleněný granulát roztaví a přidají ho do procesu výroby tabulového skla pro automobily. Podíl druhotných surovin v takto vyrobeném skle dosahuje až 30 procent. K dispozici má být tolik střepů skla, aby byl zajištěn požadovaný podíl recyklátu po celou dobu výroby modelu Audi Q4 e-tron* na základě aktuálně plánovaných počtů vyrobených vozů. Takto vyráběná skla čelního okna se mají používat při výrobě modelu Audi Q4 e-tron* od září 2023.

„Pokud již neopravitelná autoskla zpracujeme tak, aby byla znovu vhodná pro výrobu automobilů, spotřebujeme celkově menší množství primárních surovin a zabráníme downcyclingu již neopravitelných autoskel,“ vysvětluje Philipp Eder, vedoucí projektu cirkulární ekonomiky v dodavatelském řetězci ve společnosti Audi. Podle jeho slov se používáním zpracovaného skleněného granulátu sníží poptávka po primárních surovinách, například křemičitém písku.

Recyklace skla získala ocenění za udržitelnost Projekt „GlassLoop“ je součástí programu Act4Impact pro dodavatelský řetězec společnosti Audi. Vizí tohoto programu je co nejvíce minimalizovat dopady dodavatelského řetězce společnosti Audi na lidskou společnost a životní prostředí. Tento požadavek se již setkává s pozitivní odezvou. Letos se značka Audi stala jedním ze tří držitelů Německého ocenění pro udržitelné projekty v kategorii „Recyklační koncept“.

Toto ocenění uděluje Německý institut pro kvalitu služeb, zpravodajská stanice ntv a časopis DUP UNTERNEHMER pod patronátem Brigitty Zypriesové (bývalé spolkové ministryně hospodářství).

Audi hodlá v budoucnosti zavádět do praxe další materiálové koloběhy. Společnost Audi zamýšlí zvyšovat
využívání druhotných surovin tam, kde to je ekologicky a ekonomicky smysluplné. „Naším cílem je získávat zpět co nejvíce materiálů při zachování vysoké úrovně jejich kvality, abychom je mohli v naší výrobě znovu
používat,“ říká Markus Duesmann, předseda představenstva společnosti AUDI AG. Tím se ušetří cenné primární suroviny a minimalizují se ekologické dopady produktů.

 

 

Cirkulární ekonomika si klade za cíl co nejdelší zachování vysoké jakosti a kvality materiálů. To je rozhodující faktor, aby mohl být příslušný materiál znovu použit v automobilovém průmyslu a nesloužil k méně náročným účelům. Jednou z oblastí, na kterou se přitom značka se čtyřmi kruhy zaměřuje, jsou materiály z již použitých spotřebních produktů. Jedná se například o materiály z vozidel zákazníků, která jsou na konci svého životního cyklu.

Cílem je přitom co nejvíce zabránit downcyclingu, tedy ztrátě kvality materiálu v recyklačním procesu. Audi ve své expozici na veletrhu GREENTECH FESTIVAL ukazuje, jak lze úspěšně realizovat koloběh u nejrůznějších materiálů od oceli přes hliník až po plasty. Již pátého ročníku akce GREENTECH FESTIVAL se účastní více než 190 vystavovatelů, vystoupí na ní 120 přednášejících a organizátoři očekávají více než 15 000
návštěvníků.

Program největšího evropského festivalu zelených inovací, který se koná v areálu bývalého letiště Berlín-Tegel, zahrnuje pódiové a panelové diskuze, odborné prezentace, přednášky a školení. Zakladateli GREENTECH FESTIVALU jsou Nico Rosberg, který podniká v oblasti trvalé udržitelnosti, a inženýři Marco Voigt a Sven Krüger.

Nominace stipendistky Ekologické nadace Audi
Dalším highlightem jsou GREEN AWARDS. Tato ocenění jsou udělována angažovaným osobnostem, institucím, firmám, start-upům a inovátorům za jejich nápady, které umožňují zvýšit úroveň udržitelnosti. Ekologická aktivistka Sharona Shnayderová byla nominována v kategorii „Youngster“ na ocenění, které se předávalo ve středu (14. 6.).

Jako stipendistka Nadace Audi pro životní prostředí se snaží svým hnutím „Tuesdays for Trash“ přesvědčovat lidi na celém světě, aby zbavili životní prostředí odpadu.

Mission:Zero Audi hodlá do roku 2025 dosáhnout ve svých výrobních závodech neutrální bilance emisí CO2
1. Společnost za tím účelem iniciovala ekologický program „Mission:Zero“, který sdružuje veškeré snahy o minimalizaci dopadů výroby a logistiky na životní prostředí. Tento ekologický program se přitom nezaměřuje pouze na 1 Audi pod pojmem neutrální bilance emisí CO2 rozumí stav, při němž jsou po vyčerpání všech možných opatření pro minimalizaci emisí CO2 vytvářených produkty nebo činnostmi společnosti Audi zbývající a/nebo v rámci dodavatelských řetězců, výroby a recyklace vozidel Audi aktuálně nevyhnutelné emise CO2 alespoň množstevně kompenzovány prostřednictvím dobrovolných a globálně realizovaných
kompenzačních projektů.

Přitom nejsou zohledňovány emise CO2 vznikající ve fázi používání vozidla, to znamená od předání vozidla zákazníkovi.