ALIYYAH KOLOCOVÁ DĚLÁ ZÁVODĚNÍ VE VYTRVALOSTNÍCH SPORTOVNÍCH VOZECH I TERÉNNÍCH RALLYE SNADNÝM
Aliyyah Kolocová má za 18 let života docela bouřlivý život. Ještě před třemi lety byla na přímé cestě stát se profesionální tenistkou. Pak ale udeřilo zranění. A Aliyyah musela hledat alternativu ke svému milovanému tenisu. Tehdy objevila závodní auta.
Dnes je profesionální závodnicí. A pokud to nebylo dost neobvyklé, nesoustředí se jen na jednu sérii. Ne, Aliyyah jezdí ve vytrvalostních závodech sportovních vozů i terénních rallye. Nenašli jste dvě motoristické série, které by byly více proti. Jak to tedy dělá – a proč?
Aliyyah Kolocová dělá závodění ve vytrvalostních sportovních vozech i terénních rallye snadným
„Můj otec byl v devadesátých letech dvojnásobným mistrem Evropy v kamionu, takže jsem s motorsportem vyrostl. Až donedávna jsem se ale plně soustředila na tenis. Motoristický sport mě ani nenapadl.
Ale od té doby, co jsem před třemi lety začal závodit, jsem vyzkoušel spoustu různých aut a sérií, jako jsou kamiony, Can-Ams, krátké sprinterské závody GT, vytrvalostNÍ GT a rallyové nájezdy. A ukázalo se, že mám ráda rallye i vytrvalostní závody,“ vysvětluje Aliyyah.

Poprvé ve voze GT a Can-Am
Osmnáctiletý mladík byl poprvé ve voze GT na soukromém testu v Mostě v roce 2020 v Mercedesu GT3. V té době jezdila na francouzském šampionátu kamionů. „Jediné, co si pamatuju, je točení. Byl jsem velmi vystresovaný. A vzpomínám si, jak jsem si říkal, jak tvrdý je brzdový pedál na GT3 a jak rychlé je auto. Velmi na mě zapůsobila i elektronika, ABS, kontrola trakce a tak dále,“ vzpomíná Aliyyah poprvé v gt autě.
Ale než otestovala vůz GT, Aliyyah už vyzkoušela Can-Am, bryčku používanou při terénních závodech. To bylo v poušti poblíž Ksar Ghilane v Tunisku, když jí bylo pouhých 14 let. „Byla to velká legrace,“ vzpomíná Aliyyah. „Pršelo a bylo velmi bláto. Myslím, že to bylo asi jedno z prvních aut, které jsem testoval, když jsem začal závodit. ”
Martin Koloc, šéf týmu Buggyra ZM Racing vysvětluje: „Aliyyah se rychle učí. Byl jsem ohromen jejími schopnostmi a tím, jak rychle se přizpůsobí jakémukoliv autu, navíc má rychlost. V motorsportu se pohybuji přes 30 let, ale nejsem si jistý, jestli jsem viděl závodníka, jako je ona.
Aliyyah letos závodí ve dvou velmi odlišných sériích. Mnoho lidí v motorsportu řeklo, že je nemožné dělat a být dobrý v obou. Aliyyah dokazuje, že se mýlí. Stává se velmi úspěšnou řidičkou. ”

Rozdíly a podobnosti
Tak proč by někdo chtěl řídit ve dvou tak odlišných sériích? Aliyyah vysvětluje: „Líbí se mi kontrast mezi těmi dvěma. Vytrvalostní závodění je týmová práce a dlouhodobá strategie, ale je také poměrně chaotické, protože pozice se neustále mění.
Terénní rallye je náročná, protože jste se svým spolujezdcem dlouho sami uprostřed ničeho, kde se může něco stát. Neustálé přepínání mezi GT a terénní rallye mi pomáhá přizpůsobit se novým situacím opravdu rychle. To se mi moc líbí. Taky cítím, že mi to pomáhá stát se lepším závodníkem. ”
Když je Aliyyah dotázána, jak tento přechod z GT na rallye provádí, odpoví: „Prostě to tak dělám. A svým spoluhráčům v GT a spolujezdci hodně věřím v rallye. Bez nich bych to nezvládl. Všichni jsou zkušenější než já, takže mi celou cestu pomáhají a já se od nich neustále učím. ”
Nejsou to však všechno rozdíly. Některé věci, které Aliyyah používá v GT, jí pomáhají v rallye a naopak. Vysvětluje: „V gt závodech musíte být velmi přesní a sledovat trať a posoudit vzdálenosti, abyste se například prolomili ve správném bodě. Tyto znalosti také hodně pomáhají při rallye. Na druhou stranu se naučíte být nezávislejší v rallye, přijímat vlastní rozhodnutí opravdu rychle. To mi zase hodně pomáhá na trati. ”
Cíle motoristického sportu Aliyyah
Posledních pár let bylo jejím cílem motoristického sportu zúčastnit se Rallye Dakar, což se jí letos povedlo, ve své kategorii skončila na 33. místě a stala se nejmladší ženou, která se do této ikonické akce přihlásila. Jejím dalším cílem je jednoho dne 24 hodin Le Mans. Aby dosáhla svých cílů, musí být dobrá jak v offroad-rallye, tak v GT okruhových závodech.
Aliyyah ví, že dlouhodobě se musí rozhodnout, protože bude stále obtížnější běžet ve dvou sériích tak odlišných, jako je vytrvalostNÍ GT a offroad-rallye. „Momentálně mě baví, že můžu závodit v obou kategoriích. Ale vím, že se někdy musím rozhodnout. Nicméně, zatím se nemůžu rozhodnout. Obojí se mi líbí. ”
Buggyra



















































































