Stellantis a Saft představily účinnější „chytrou baterii“ .

IBIS: Stellantis a Saft představily účinnější „chytrou baterii“ pro elektromobily a stacionární úložiště energie

  • IBIS (Intelligent Battery Integrated System) je společný výzkumný projekt akademického a soukromého výzkumu ve Francii, který se zaměřuje na vývoj účinnějšího a méně nákladného systému skladování energie
  • IBIS spojuje funkce nabíječky a měniče v modulech lithium-iontových baterií a nahrazuje je elektronickými konverzními kartami, čímž uvolňuje místo ve vozidle a snižuje náklady na systém
  • Tato technologie představuje skutečný průlom v oblasti mobilního a stacionárního skladování energie. Tým projektu IBIS ji hodlá zavést do všech vozů značek skupiny Stellantis do konce tohoto desetiletí

Po čtyřech letech navrhování, modelování a simulací dnes tým pětadvaceti inženýrů a výzkumníků z CNRS (Francouzského národního centra pro vědecký výzkum), skupiny Stellantis a společnosti Saft představil inovativní prototyp baterie pro ukládání energie, která v sobě spojuje funkce měniče a nabíječky. Díky tomuto spojení vznikla baterie, která je účinnější, což zvyšuje dojezd elektromobilů poháněných bateriemi, a je rovněž spolehlivější a levnější. Uvolňuje také místo ve vozidle.

Tento společný výzkumný projekt je znám pod názvem IBIS, „Intelligent Battery Integrated Systém“. Na stacionární demonstrátor, který je v provozu od léta 2022, se vztahuje celá řada patentů a znamená zásadní průlom oproti v současnosti používaným systémům přeměny elektrické energie.

Projekt umožnil ověřit mnoho nových technických konceptů a zvládnout jejich řízení a provoz s ohledem na využití v automobilech nebo v rámci stacionárních systémů.

V oblasti elektromobility přinese projekt IBIS skutečnou změnu paradigmatu v konstrukci elektrických pohonných jednotek.

V systému IBIS jsou elektronické konverzní karty, které plní funkci měniče a nabíječky, namontovány co nejblíže lithium-iontovým článkům. Důmyslný řídicí systém umožňuje vyrábět střídavý proud pro elektromotor přímo z baterie.

 

Partneři projektu IBIS se nyní soustředí na vyrobení plně funkčního prototypu vozidla, který bude testován ve vývojových pracovištích Stellantis a zkušebních tratích i na otevřených silnicích. Tým projektu IBIS očekává, že tato technologie bude k dispozici ve vozidlech značek skupiny Stellantis do konce tohoto desetiletí.

Naše cesta k elektrifikaci je poháněna inovacemi a špičkovým výzkumem, který využívá nejmodernější technologie k uspokojení skutečných potřeb našich zákazníků v oblasti elektromobilů, jako je dojezd, prostornost a cenová dostupnost, a zároveň díky vyšší efektivitě snižuje uhlíkovou stopu,“ uvedl Ned Curic, technický a technologický ředitel skupiny Stellantis.Tento revoluční bateriový systém by mohl znamenat milník v závazku skupiny Stellantis poskytovat užitečné, snadné a pokročilé technologie pro každého.“

Díky vývoji účinné a nákladově efektivní technologie nabízí projekt IBIS možnost snížit hmotnost a náklady na pohonnou jednotku a výrobu elektromobilů a zároveň nabídnout řadu nových funkcí.

V oblasti stacionárních úložišť energie pro energetické sítě a v rámci integrace energie z obnovitelných zdrojů bude partner projektu, společnost Saft, schopna nabídnout instalace na klíč s lepší dostupností baterií, optimalizovaným využitím instalované energie a menší ekologickou stopou. Vlastní architektura baterie IBIS zjednoduší údržbu a modernizaci zařízení a sníží uhlíkovou stopu podniku.

Kombinace bateriových řešení používaných pro elektromobily a stacionárního úložiště zvyšuje konkurenceschopnost obou nabídek díky objemovým účinkům na rostoucích trzích.

„Společnost Saft se zabývá inovováním průmyslových baterií již více než 100 let. Naši výzkumníci, kteří jsou jako průkopníci v této špičkové oblasti, jsou schopni dlouhodobě realizovat výzkumné programy, jako je IBIS. Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s dalšími uznávanými partnery v této odborné oblasti na tomto inovativním projektu usilujícím o revoluci v elektromobilitě a stacionárním skladování energie,“ prohlásil Cédric Duclos, generální ředitel společnosti Saft.

Projekt IBIS je financován z programu Plan d’Investissement du Futur (Francie 2030), který spravuje ADEME (Agence de gestion de l’environnement et de l’énergie – Agentura pro životní prostředí a hospodaření s energiemi) a koordinuje skupina Stellantis. Sdružuje průmyslové partnery Saft (skupina TotalEnergies), E2CAD a Sherpa Engineering, jakož i výzkumné laboratoře[1] CNRS (GeePs, SATIE, LEPMI) a Institut Lafayette.

# # #

 

Stellantis

Stellantis (NYSE / MTA / Euronext Paris: STLA) je jedním z předních světových výrobců automobilů a poskytovatelů mobility. Naše značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move a Leasys jsou ikonické a nesou v sobě bohatou historii. Jejich inovativní produkty a služby jsou prodchnuty vášní vizionářů, kteří je založili, i nadšením dnešních zákazníků.

Díky naší rozmanitosti jsme lídrem v oblasti mobility zítřka. Stellantis usiluje o to být nejlepší, nikoliv největší společností v oblasti udržitelných technologií mobility a zároveň vytvářet ještě větší přidanou hodnotu pro všechny zúčastněné strany a komunity, v nichž působí. Více informací naleznete na www.stellantis.com.

Saft

Společnost Saft se specializuje na špičkové baterie pro průmysl, od návrhu a vývoje až po výrobu, přizpůsobení a poskytování služeb. Již více než 100 let dodává společnost Saft zákazníkům baterie a systémy s dlouhou životností pro kritické aplikace, především v oblasti bezpečnosti, nouzového napájení a pohonu.

Naše inovativní, bezpečné a spolehlivé technologie poskytují vysoký výkon na zemi, na moři, ve vzduchu i ve vesmíru. Saft dodává energii pro průmysl a chytrá města, ale zároveň zajišťuje záložní napájení v extrémních podmínkách, od polárního kruhu po saharskou poušť.

Společnost Saft je dceřinou společností TotalEnergies, významné energetické skupiny, která vyrábí a prodává energii ve všech jejích formách po celém světě: ropu a biopaliva, zemní plyn a zelený plyn, obnovitelné zdroje energie a elektřinu. #WeEnergizeTheWorld

 

CNRS

Francouzské národní centrum pro vědecký výzkum (CNRS) je jednou z nejuznávanějších a nejrenomovanějších veřejných výzkumných institucí na světě. Již více než 80 let přitahuje talenty na nejvyšší úrovni a usiluje o rozvoj multidisciplinárního a interdisciplinárního výzkumu v celé Francii, Evropě i ve zbytku světa.  Pracuje ve veřejném zájmu a přispívá k vědeckému, hospodářskému, sociálnímu a kulturnímu pokroku Francie. CNRS představuje především 33 000 žen a mužů a 200 profesí.

Jejích 1 000 laboratoří, z nichž většina funguje ve spolupráci s univerzitami, školami a dalšími výzkumnými subjekty, zaměstnává více než 120 000 lidí, kteří posouvají poznání zkoumáním živého světa, hmoty, vesmíru a fungování lidských společností. Úzká vazba, kterou CNRS vytváří mezi výzkumnými aktivitami a jejich přenosem do společnosti, z něj dnes činí klíčového hráče v oblasti inovací. Základem jeho politiky výzkumu a vývoje  je partnerství s průmyslem.

Toho je dosaženo prostřednictvím více než 200 společných struktur s průmyslovými podniky a vytvářením přibližně stovky nových start-upů ročně, což svědčí o ekonomickém potenciálu jeho výzkumu. CNRS zpřístupňuje svou výzkumnou práci a data; toto sdílení výsledků je určeno různým cílovým skupinám: vědeckým komunitám, médiím, osobám s rozhodovací pravomocí, hospodářským subjektům a široké veřejnosti. Více informací: www.cnrs.fr/fr

 

[1] Pařížská laboratoř elektrotechniky a elektroniky (Génie électrique et électronique de Paris – Geeps, CNRS/Centrale Supélec/SU/Université Paris-Saclay); Laboratoř systémů a aplikací informačních a energetických technologií (Systèmes et applications des technologies de l’information et de l’énergie – Satie, CNRS/CNAM/CY/ENS Paris-Saclay/Université Paris-Saclay); Laboratoř elektrochemie a fyzikální chemie materiálů a rozhraní (Laboratoire d’électrochimie et de physicochimie des matériaux et des interfaces – Lepmi, CNRS/UGA/Université Savoie Mont-Blanc).