Monaco GP Historique 2024: Vozy GP F1 z let 1977 až 1980.

Série F – Vozy Grand Prix F1 z let 1977 až 1980

O monopostech Série F, tedy vozů z let 1977 až 1980 platí to stejné, co o sérii E: I tyto skvosty přijedou do Brna, i tyto skvosty ztělesňují to nejlepší, co F1 kdy nabídla. Rovnými 30 účastníky našlapaná třída čerpala v Monaku z věčné krásy Lotusů, Tyrrellů, Ferrari, Williamsů, Arrowsů, Ensignů a Copersucarů.

Fandové byli jistě zvědaví na výkony někdejší domácí naděje F3 Jonathana Cocheta (Fittipaldi F6A), hvězdy IMSA Wayneho Taylora (na vítězném voze roku 1977, Wolfu WR4) a ředitele McLarenu, Zaka Browna (Williams FW07B).

Kvalifikace: Zadělal si Lyons na druhý vavřínový věnec?

Michael Lyons neovládl jen Sérii D, ale i kvalifikaci novějších vozů Série F. Použil k tomu Heskethu 308E po Rupertovi Keeganovi, se kterým v knížectví již dříve triumfoval.  Nabitá a velmi rychlá session se překvapivě obešla bez „obětí“. 0,2 sekundy za Lyonsem se kvalifikoval Miles Griffiths na Fittipaldi F5A, a jemu následovali Stephen Shanly na Tyrrellu 010, Jonathan Cochet na Fittipaldiho „Concorde“ a David Shaw na Williamsu FW06.

Zak Brown, na kterého se přišli podívat jeho jezdci F-Liberty Norris s Piastrim, se neztrapnil a zajel 18. čas. Za to se Wayne Taylor asi ani nestačil divit, jak rychle se v „historické“ F1 jezdí – musel se smířit s 24. startovní pozicí.

 

Závod: Lyonsovo zadostiučinění

Co se Michaelovi Lyonsovi nepodařilo se Surteesem, toho dosáhl s Heskethem 308E: vyhrál. Závod Série F ovšem poznamenaly zlé nehody a mnohá přerušení. První start vyšel Lyonsovi dobře, daleko za ním na startovní rovince ale ošklivě kolidovali Harald Becker (Arrows A3) s Wayne Taylorem.

Jihoafrická hvězda IMSA si při tom dokonce lehce ublížila – na svůj debut v Monaku nebude mít Taylor nejlepší vzpomínky…

Po úklidu dráhy se startovalo znovu a na špičce se opět usadil Lyons s Griffithsem v těsném závěsu. Jelo se ovšem zase jen dvě kola, než v tunelu zle vletěl do bariéry Hesketh Martina Overningtona… Startovalo se tedy potřetí a na špičce znovu řádil duel Lyons-Griffiths – než se v 7. kole znovu přerušovalo: v Tabákové zatáčce odložil domácí Nicolas Matile svůj March 771…

 

Ředitel závodu měl i vzhledem na pokročilou odpolední dobu dost a závod poté odmávl také  šachovnicovou vlajkou! Profík Cochet dovedl svůj nově restaurovaný vůz na výborné 3.místo.

 

Text a foto: Roman Klemm

Výsledek Monaco GP Historique – Série F:

  1. Michael Lyons, Hesketh 308E
  2. Miles Griffiths, Fittipaldi F5A
  3. Jonathan Cochet, Fittipaldi F6A
  4. Mark Hazell, Williams FW07B
  5. Michael Cantillon, Tyrrell 010
  6. Carlos de Quasada, McLaren M26