Tyto skvosty F1 uvidíme brzy při GP Revivalu 2024 v Brně:
March-Ford 761
„Automobilové závody představují obrovský trh, kde se jistě dá dobře vydělat,“ to si koncem 60. let řekli Max Mosley, Robin Herd, Alan Rees, Graham, Coaker a založili firmu v anglickém Bicesteru firmu March Engineering. Chtěli stavět a především prodávat vozy pro Formuli 3, Formuli 2, CanAm – a Formuli 1!
Prvním jezdcem jejich prototypu F3 byl mlaďoučký Švéd Ronnie Peterson. Měli se svým postojem pravdu, i když mnohé nebylo tak jednoduché, jak si to představovali. Od sezony 1970 byly jejich vozy pevnou součástí cirkusu F1 – a to nejen „továrně“ nasazené monoposty, ale i bezpočet šasi, které se jim podařilo prodat soukromým stájím. Až do roku 1977 tento koncept relativně dobře vycházel, než mu vzala vítr z plachet stále vydatnější specializace.
Typ Mk761 se objevil roku 1976. Jednalo se o velmi jednoduchou konstrukci, při které Robin Herd bez ostychu používal komponenty, které se objavovaly i na jeho úspěšných vozech F2 (Mk 762) a obráceně. March tehdy nasazoval 5 vozů. Za „A-tým“ startovali Vittorio Brambilla s Ronniem Petersonem, za „B-tým“ Hans-Joachim Stuck a Arturo Merzario, zatímco se opravdu macešského přístupu dostávalo Lelle Lombardiové.


Nejlépe dokázal využít kladů tohoto „malosériového“ vozu F1 Ronnie Pertsron. Koncem léta zajel na pole-position v Zandvoortu a vyhrál v Monze. Roku 1977 byl March 761 opravdovým „bestsellerem“. Mimo továrních jezdců Alexe Ribeira, Iana Schecktera, Hanse-Joachima Stucka a Briana Hentona ho nasazovaly soukromé stáje Williams, Sparshott, Merzario, RAM a British F1 pro armádu pilotů jako Neveho, Lungera, Merzaria, Hayje, Sutcliffa, Kozarowitzkiho, Bleekemolena, Hentona a de Dryvera.
Takový přístup již tehdy nemohl vést k úspěchu. March nezískal ani bodík a jeho soukromí uživatelé zpravidla ztroskotali již v kvalifikacích. Do sezony 1978 se značka March nepřihlásila…

Podobně jako svého času ve „zlaté éře 70. let“ je i na historickém parketu k nalezení mnoho těchto vozů s jejich typicky kulatou přídí a v lakování nejrůznějších sponzorů.
Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)
Text a foto: Roman Klemm
