Tyto skvosty F1 uvidíme v červenci při GP Revivalu 2024 v Brně na Masarykově okruhu
Lotus-Ford 78
Pokud někdo výrazně ovlivnil technický vývoj Formule 1 60. a 70. let, pak to byl beze sporu Angličan Colin Chapman. Představitelem jedné z jeho povedených „revolucí“ (ano, byly tu i nepovedené) byl jeho Lotus-Ford Mk78. Jednalo se o první vůz v historii, který radikálně využil za pomoci coby křídla tvarovaného spodku a postranních lišt, které tuto sekci utěsnily, k vytvoření přísavného (Venturiho) efektu.
Své jezdce Maria Andrettiho a Gunnara Nilssona vybavil Chapman tímto geniálním řešením od prvního podniku sezony 1977 a v zásadě to byly jen Andrettiho takticko-jezdecké chyby a časté defekty vývojového motoru Cosworth, které této kombinaci zabránily vyhrát hned titul. Italo-Američan na Mk78 byli jasně nejrychlejší kombinací sezony a vyhráli 4 závody (Long Beach, Jarama, Dijon a Monza), zatímco jeho švédská dvojka triumfovala jednou (Zolder).

Stojí za zmínku, že konkurence překvapivě dlouho neprokoukla, co vlastně tajemstvím Lotusu 78 je. A tak tento superiorní vůz ve stejně tak nedosažitelném lakování JPS bez problémů kraloval F1 i v sezoně 1978. Andretti vyhrál úvod sezony v Buenos Aires a Ronnie Peterson třetí závod v Kyalami. Když pak Chapman představil další evoluci svého nápadu, Lotus Mk79, nebyl Andretti k poražení a stal se šampionem.
Převahu Mk78 podtrhla kutečnost, že s tímto vozem dokázali bodovat i soukromníci. Hector Rebaque s ním roku 1978 dojel pro bodík v Hockenheimu. A byl to právě Mexičan, kdo s touto konstrukcí Ralpha Bellamyho stál naposledy na startu Grand Prix: 1. října 1978 ve Watkins Glenu.

Smutnou kapitolou úspěšného typu je Monza. Ronnie Peterson si tam právě v tomto voze přivodil své smrtelní zranění.
Tak, jak to i u jiných Chapmanových nápadů bylo zvykem, stálo na startu sezony 1979 20 více či méně povedených kopií jeho konceptu „wing-caru“…
O to, že tento jak z technického, tak i sportovního hlediska tak důležitý vůz dějin F1 můžeme ještě dnes obdivovat na závodních tratích, se zasluhují rychlý sběratel a restaurátor Marc Devis z Belgie a tým Chapmanova syna Cliva, Lotus Classic.


Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)
Text a foto: Roman Klemm