Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu v Brně: McLaren-Ford MP4/1

Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu 2024 v Brně: McLaren-Ford MP4/1

McLaren-Ford MP4/1 byl první vůz značky pod novým vedením Rona Dennise a započal řadu typového označení „MP“ (Marlboro Project Four), namísto dosavadního „M“. Tento model pro sezonu 1981 znamenal velký zlom v dějinách McLarenu také z technického pohledu: Navrhl ho geniální John Barnard a jeho monokok byl vyroben US-specialistou pro vesmírné lety Hercules Inc. kompletně z karbonu.

Vůz působil promyšleně a čistě, což se mělo navěky stát známkou Dennisových a Barnardových projektů. Zbývajícími komponenty byly osvědčený motor Cosworth a převodovka Hewland. Dennis tehdy za kulisami pilně pracoval na angažmá Nikiho Laudy a na zahájení spolupráce s automobilkou Porsche ohledně použití přeplňovaných motorů.

MP4 debutoval s Johnem Watsonem v kokpitu v Argentině. Barnardův koncept, který měl za pár let ovládnout F1, se rychle osvědčil: V 7. podniku sezony v Jaramě  dojel Ir třetí, v 8. podniku v Dijonu druhý a 9. Grand Prix roku v Silverstone vyhrál! V lehce pozměněné B-verzi byl MP4/1 použit i roku 1982.

 

Lauda i Watson s ním slavili po dvou prvenstvích (Long Beach a Brands Hatch, respektive Zolder a Detroit) a Ir s ním až do konce sezony bojoval o titul. Další lehce pozměněná C-verze sloužila stáji McLaren International i v sezoně 1983-  až do nasazení přeplňovaného agregátu TAG-Porsche. Watson s Laudou s ním slavili báječné dvojité vítězství v Long Beach. Dennis tento typ (MP4/1E) naposledy nasadil pro Johna Watsona 28. srpna 1983 v Zandvoortu. 

 

V F1-Maters nasazují McLaren-Ford MP4/1 zpravidla hned dva jezdci. James Hartley je pravidelně jedním z nejrychlejších a často poráží i Lotusy restaurátora Chrome Cars. Druhý Marlborem sponzorovaný monopost pilotuje Mark Higson, který používá pro úplnost i přilbu v Laudově lakování.  

 Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)

 

Text a foto: Roman Klemm