Úřadující šampioni Niccolò Canepa, Marvin Fritz a Karel Hanika vyhráli osmihodinovku ve SPA.
Druhé kolo 8 HOURS OF SPA MOTOS FIM Mistrovství světa vytrvalostních motocyklů vyhrál tým Yamalube YART Yamaha EWC Official Team a na okruhu Spa-Francorchamps si připsal druhé vítězství v řadě. Yoshimura SERT Motul potvrdila druhým místem vynikající start do sezony 2024 a podium v kategorii Formula EWC doplnil Tati Team Beringer Racing, pro které jsou to první stupně vítězů od přestupu k Hondě.
Tým Aviobike by M2 Revo na Aprilii triumfoval ve třídě Superstock před National Motos Honda a Team 33 Louit April Moto.
Jezdci rakouského týmu YART excelovali již v sobotní kvalifikaci, když Niccolò Canepa (02:18.938) a Karel Hanika (02:18.622) byli nejrychlejší ve své skupině, mezi modrými a červenými jezdci a Marvin Fritz svůj výkon vyšperkoval novým rekordem 02:18.552, čímž překonal kvalifikační rekord Karla Haniky z roku 2022, který byl na hodnotě 02:18.845.
Tempo posádky Yamaha YART bylo opravdu skvělé, jako jediní se na této velkolepé belgické trati dlouhé 6,985 km dostali pod dvě minuty a devatenáct sekund, navíc vynikají pozoruhodnou vyrovnaností. Na druhé pozici v kvalifikaci skončila FCC TSR Honda France, v sestavě Josh Hook a Alan Techer, třetí jezdec Mike Di Meglio se zranil v závodě francouzského mistrovství a do osmihodinovky ve SPA-Francorchamps nemohl zasáhnout. Třetí v boji o nejlepší pozici na startu byla Yoshimura SERT Motul s jezdci Gregg Black, Dan Linfoot a Étienn Masson.
Ve třídě Superstock dosáhl na své první pole position tým Étoile na BMW, před Wójcikem a No Limits.
Seznam přihlášených týmů:
8 Hours of Spa – Seznam pr_ihla_s_eny_ch – Final Entry List
Pořadí na startu:
8 Hours of Spa – Startovni_ ros_t – Final Starting Grid
Start závodu 8 Hours of Spa Motos byl naplánován na jednu hodinu odpolední, cíl v devět večer. Ještě loni se jel formát 24 hodin, ale i když délka závodu byla třetinová, tak to rozhodně neubralo na dramatičnosti a nejednalo se o jednoduchý sprint, naopak se klání rychle rozvinulo v těžkou strategickou bitvu.
Jezdci Niccolò Canepa, Marvin Fritz a Karel Hanika, kteří se seřadili na pole position a kteří svými výkony na stroji Yamaha YART excelovali, již předem věděli, že budou potřebovat o něco více paliva a o jednu zastávku víc než jejich konkurenti. Podle toho museli přizpůsobit svoji strategii pro závod a vydat ze sebe dokonalý výkon bez chyb. To byl také důvod, proč byl boj o vítězství otevřený do posledního kola, do poslední minuty.
Cílem projel Niccolò Canepa s tenkým náskokem 40,145 s, před Yoshimurou SERT Motul. Vítězná posádka projela cílem v celkovém čase 08:01:50.577, po ujetí 201 okruhů. Ve stejném kole byla už jen Yoshimura SERT Motul, třetí Tati Team Beringer Racing dokončili závod se ztrátou třech kol.
V celkovém pořadí zůstala na vedoucí pozici Yoshimura SERT Motul (88 bodů), YART Yamaha ztrácí už pouze bod (87 bodů) a na třetí průběžnou pozici se před BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM posunul taktéž o bod TATI TEAM BERINGER RACING (54 bodů).
Marvin Fritz řekl: „V kvalifikaci jsme byli určitě superrychlí a mít nový rekord na kolo ve Spa je úžasné. Věděli jsme ale, že závod bude těžký a naší jedinou šancí bylo od začátku tlačit na všechny ostatní. Niccolò začal úžasně a já a Karel jsme pokračovali, jako když Niccolò začínal a tlačil každé kolo, museli jsme, ale dotáhli jsme to k dokonalosti a tým odvedl úžasnou práci, všichni dali 110 procent. Všichni si toto vítězství zasloužili.“
Mandy Kainz, manažer týmu YART, řekl: „Ve skutečnosti to byl závod před Suzukou a my jsme jeli blízko specifikaci Suzuky, ale s trochu větší bezpečností, protože trať je velmi náročná. Rozhodli jsme se tedy pro strategii být agresivní. V první hodině jsme se trochu zpevnili, ale pokud bychom museli tlačit, mohli bychom tlačit, což jsme mohli upravit silou.
Takže jsme dali motorce o něco více výkonu než obvykle a kluci to perfektně využili. Také pneumatiky Bridgestone si vedly velmi, velmi dobře a motorka byla perfektním balíčkem.
Honda Viltaïs Racing se umístila na čtvrtém místě, i když mohla v konečném pořadí pomýšlet na vyšší příčky, ale ztratila čas výměnou vadné součástky v boxech.
Pátá byla FCC Honda France, která se již druhý podnik v řadě potýkala s problémy. Zpočátku Alan Techer nemohl nastartovat motorku, poté se sice dostal do tempa, i na přední pozice, ale po hodině a deseti minutách týmový kolega Josh Hook havaroval v zatáčce Campus, což mělo za následek dvě dlouhé zastávky v boxech a překážku v boji o pódiové umístění.
Kawasaki Webike Trickstar (129 okruhů) odstoupila ze třetího místa kvůli mechanické závadě.
Na šesté příčce dokončil závod Team Bolliger Switzerland, který přišel o páté místo v závěrečných okamžicích závodu, když je sesadila FCC Honda France.
Sedmá pozice patřila nejlepšímu týmu kategorie Superstock Aviobike by M2 Revo, což zároveň znamenalo první vítězství pro značku Aprilia i pro tým. Poté co Francesco Cocco nemohl startovat, spoléhal tým na dvojici jezdců Lucu Bernardiho ze San Marina a Itala Kevina Caliu.
Calia řekl: „Vyhrát závod je vždy dobré. Loni jsme vyhráli Bol d’Or s týmem 33. Na konci roku jsem hodně věřil projektu Aprilia a začalo to dobře. V Le Mans jsme byli blízko pódiu, ale na konci závodu jsme udělali nějakou chybu a měli smůlu. Smůla je součástí vytrvalosti, ale někdy musíte mít štěstí, abyste dosáhli výsledku. Jsem zklamaný, že Francesco nemohl jet a doufám, že se brzy uzdraví.
Šli jsme se silnou strategií, Luca a já jsme dělali dvojité stinty. Závod byl tak těsný s #55, byli tak rychlí během závodu a také na bedně. Ale z tohoto vítězství pro celý tým jsme velmi šťastní.“
Osmá v cíli byla National Motos Honda, vedoucí tým průběžného pořadí FIM Endurance World Cupu, devátí BMRT 3D Maxxess Nevers a top desítku uzavíral Team 33 Louit April Moto.
Naděje na úspěch u značky BMW se rozplynuly vlivem technické závady. Po startu za čtvrté pozice se #37 Markus Reiterberger na dlouhé rovince Kemmel v prvním kole dostal do čela závodu, bohužel v čase 16:20 havaroval Sylvain Guintoli v zatáčce Bruxelles, na vině byla závada v podobě přetrvávajícího úniku oleje.
MACO RACING TEAM nastoupil do závodního víkendu se dvěmi posádkami, k té stávající ve složení Christoffer Bergman, Martin Choy a Takeshi Ishizuka se pod názvem JP43 RACING by MACO prezentovali američtí piloti Andrew Lee, Michael Gilbert a Jason Pridmore. Prvně jmenovaná posádka dosáhla na celkové patnácté místo (devátí v kategorii Formula EWC), druhá cíl proťala jako třiadvacátá celkově a dvanáctá v kategorii Superstock.
UNISERV MOTO82 TEAM startoval ve dvojici Karel Pešek a Martin Vašulín, v cíli byli celkově devětadvacátí, sedmnáctí v kategorii Superstock.
Pořadí v cíli:
8 Hours of SPA Motos – 8 Hours of Spa – Race – Final Ranking
Průběžné pořadí FIM Endurance World Championship:
Průběžné pořadí FIM Endurance World Cup:
Tento nový osmihodinový formát plně uspokojil týmy, jezdce i diváky, kterých zavítalo do areálu tohoto nádherného okruhu 10 000 a v jeden den mohli zažít start i cíl závodu a přitom si užít mnoho z doprovodného programu. Přihlášeno bylo 37 týmů, z toho 14 kategorie Formula EWC a 23 kategorie Supestock.
Třetí kolo se odehraje 19. – 21. července v Japonsku na okruhu Suzuka, jako ročník Coca-Cola Suzuka 8 Hours, což bývá vždy úžasná barevná podívaná s parádní atmosférou skvělých fanoušků.
Text a foto: David Vychopeň / Motor MAX
Zdroj a foto: FIM EWC