Nejvýkonnější SUV v nabídce společnosti Audi Sport GmbH: Nové RS Q8
performance a modernizované RS Q8
• Nové RS Q8 performance* s výkonem 471 kW (640 k) a točivým momentem 850 N.m zaujímá
vrcholné postavení mezi modely od společnosti Audi Sport GmbH
• Expresivní exteriér a nová, lehčí** kola dodávají nejvýkonnějšímu SUV Audi ještě výrazně
ostřejší vzhled
• RS Q8 performance* stanovuje časem 7:36,698 minuty nový rekord pro sériově vyráběná SUV
na legendární Severní smyčce Nürburgringu
• Vedoucí společnosti Audi Sport Rolf Michl: „RS Q8 performance* vděčí za svůj rekordní čas na
kolo vzájemné souhře motoru V8 s podvozkovými komponenty a také vášni týmu společnosti
Audi Sport GmbH pro nejvyšší výkony.“
Audi završuje modelovou řadu Audi Q8, a to nejen novým modelem RS Q8*
s nejvyšším výkonem 441 kW (600 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované
emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G), ale také novou, druhou verzí vrcholného modelu v této
řadě: RS Q8 performance (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2
v g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G). Díky nárůstu nejvyššího výkonu na 471 kW (640 k) je toto SUV
nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem poháněným spalovacím motorem v historii společnosti Audi
Sport GmbH.
Oba modely se mohou pochlubit výjimečnou jízdní dynamikou díky optimalizovanému
samosvornému mezinápravovému diferenciálu a současně jsou neméně pozoruhodným způsobem vhodné
pro každodenní provoz. Exteriér modelů RS Q8* a RS Q8 performance* přebírá základní tvarové řešení od
nedávno modernizovaného modelu Q8. Nové pakety výbavy na přání poskytují ještě více svobody při
individualizaci. Nové modely Audi RS Q8* a RS Q8 performance* budou uvedeny na český trh v průběhu léta
2024, kdy budou oznámeny také ceny.
Nezaměnitelný model společnosti Audi Sport GmbH: exteriér
Společnost Audi Sport GmbH zintenzivňuje u nových modelů Audi RS Q8* a RS Q8 performance* své zaměření
na dynamiku obou supersportovních SUV. Nový přední nárazník s ohromujícími otvory pro přívod vzduchu,
osobitou voštinovou strukturou a leskle černou lištou (matně šedou u modelu RS Q8 performance*) zřetelně
identifikuje model RS Q8* a verzi performance jako vrcholné varianty této modelové řady. Rozměrná maska
chladiče Singleframe nese nově interpretovanou voštinovou strukturu, v níž je nyní každá jednotlivá voštinová
buňka trojrozměrná. Rovněž zadní partie se významně podílí na tom, že oba modely zaujímají postavení na
vrcholu modelové řady Q8. Prvním odlišujícím prvkem modelu RS jsou dvě oválné koncovky výfukové soustavy.
Mezi ně společnost Audi Sport GmbH umístila difuzor, který je uprostřed rozdělen odrazovým sklem.
Připraven na cokoli: osmiválcový motor ve dvou výkonových stupních
Nový model RS Q8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–
289; emisní třída (CO2): G) zaručeně ohromí svým nejvyšším výkonem 441 kW (600 k) a maximálním točivým
momentem 800 N.m, který je k dispozici mezi 2200 a 4500 otáčkami za minutu. Výkonové parametry
osmiválcového motoru přeplňovaného dvěma turbodmychadly jsou zárukou výjimečné jízdní dynamiky. RS Q8
(kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7; kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída
(CO2): G) zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 3,8 sekundy.
V sériové výbavě je nejvyšší rychlost elektronicky
omezena na 250 km/h. Na přání může být tento limit zvýšen na 280 km/h, nebo dokonce na 305 km/h. RS Q8
performance (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2 v g/km: 304–291;
emisní třída (CO2): G) s nejvyšším výkonem pozvednutým na 471 kW (640 k) a maximálním točivým momentem
850 N.m zvládne sprint z 0 na 100 km/h dokonce jen za 3,6 sekundy. Vyspělý osmiválcový motor se může
pochlubit ještě vyšším výkonem než v sériově vyráběném modelu RS Q8*. Kromě toho je také nejvýkonnějším
sériově vyráběným spalovacím motorem v historii společnosti Audi Sport GmbH. Nově vyvinutá výfuková
soustava je lehčí a způsobuje menší zpětný tlak, čímž zvyšuje výkon modelu RS Q8 performance*, a současně
vytváří ještě sportovnější, emocionálnější zvuk. Na přání může být sériová výfuková soustava nahrazena
sportovní výfukovou soustavou RS, která zajišťuje ještě intenzivnější akustické zážitky a odlišuje se leskle
černými koncovkami. „Oba nové modely RS Q8 performance* a RS Q8* ztělesňují sportovnost a eleganci.
Vrcholná verze modelové řady Q8 kombinuje vášeň pro sportovní výkony s prestiží a vhodností pro každodenní
provoz, a zajišťuje tak maximální potěšení z jízdy,“ říká Rolf Michl, generální ředitel společnosti Audi Sport
GmbH.
Jízdní dynamika pro maximální potěšení z jízdy: samosvorný mezinápravový diferenciál
Obě verze nového modelu RS Q8* jsou sériově vybaveny trvalým pohonem všech kol quattro, který společnost
Audi Sport GmbH kombinuje se sériově dodávanou osmistupňovou převodovkou Tiptronic s ještě rychlejším
řazením. Zcela mechanický mezinápravový diferenciál s kompaktní a lehkou konstrukcí rozděluje hnací sílu
motoru mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %.
Dojde-li k prokluzu, není na přední nápravu přenášeno více než 70 procent hnací síly a na zadní nápravu může
směřovat až 85 procent točivého momentu. Tato provozní charakteristika zajišťuje preciznější ovladatelnost při
průjezdu zatáčkou s minimalizovaným sklonem k nedotáčivosti a přesnějšími reakcemi vozu na vjezdu do
zatáčky.
Agilita a stabilita v každé situaci: podvozek
Modely RS Q8* a RS Q8 performance* jsou sériově vybaveny sportovním adaptivním vzduchovým odpružením
s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením pro RS. Světlá výška se může u obou verzí měnit až o
90 milimetrů.
Jako výbava na přání je pro obě verze nabízen elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS),
který výrazně minimalizuje příčné pohyby karoserie. Na obou nápravách jsou obě poloviny příčného zkrutného
stabilizátoru vzájemně spojeny kompaktním elektromotorem. Jede-li RS Q8* přímým směrem, zůstávají obě
poloviny rozpojené, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Pokud vůz mění směr, natočí
elektromotory obě části stabilizátorů vzájemně opačným směrem, čímž se citelně zmenší boční náklon. Systém
eAWS je napájen 48V sadou lithium-iontových akumulátorů. Kompaktní a lehký zásobník elektrické energie
dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat vysoké elektrické proudy a každému elektromotoru
poskytuje maximální příkon 1,5 kW.
Na přání dodávaný dynamický paket plus pro RS Q8 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7;
kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G) poskytuje ještě vyšší úroveň výkonů, například
posunutím nejvyšší rychlosti na 305 km/h. Mezi dodatečné komponenty patří elektromechanický systém pro
aktivní stabilizaci náklonu karoserie, diferenciál quattro sport a brzdová soustava RS s keramickými brzdovými
kotouči (dodává se sériově pro RS Q8 performance*). K agilitě a stabilitě přispívá také sériově dodávané řízení
všech kol s elektrickým vřetenovým pohonem, který poskytuje vysoký točivý moment. Při rychlé změně jízdního
pruhu se zadní kola natočí až o 1,5 stupně v opačném směru než přední kola. Při nižších rychlostech jízdy se
mohou natočit až o 5 stupňů v opačném směru než přední kola. Tím se v odpovídající míře zmenší průměr
otáčení.
Také vrcholné verze modelové řady Q8 disponují novou osvětlovací technikou
Stejně jako ostatní varianty modernizované modelové řady Q8 používají nyní i její nejvýkonnější verze
světlomety Matrix LED. Na přání jsou k dispozici světlomety HD Matrix LED s dodatečnými laserovými
dálkovými světly Audi. Vrcholné verze se od základních variant vizuálně odlišují tmavě tónovanými vnitřními
plochami světlometů. Laserová světla Audi plní funkci dodatečných dálkových světel a výrazně prodlužují jejich
dosah. Přitažlivý vzhled umocňuje jakýkoli z pěti charakteristických světelných designů digitálních světel pro
denní svícení. Zákazníci si mohou vybírat charakteristický světelný design prostřednictvím MMI. Jednou
z nabízených variant je design šachovnicové vlajky, který je exkluzivně dodáván pro RS Q8*. RS Q8* poprvé
používá dalekosáhle digitalizované zadní svítilny OLED s pěti charakteristickými digitálními světelnými designy.
Ve spojení s asistenčními systémy mají zadní svítilny OLED také funkci ukazatele vzdálenosti, která zvyšuje
úroveň bezpečnosti silničního provozu.
Sportovní od kol až po prošívání: možnosti výbavy
Pro exteriér je k dispozici široká paleta nových laků včetně tří metalických odstínů: zlatá Sakhir, modrá Ascari a
červená Chili. Sériovou nabídku doplňuje program Audi exclusive, který splní individuální přání zákazníků
ohledně povrchových úprav. Modely RS Q8* a RS Q8 performance* se vzájemně odlišují především jinými
sériově dodávanými barvami a materiály mnoha vnějších komponentů. Zatímco u modelu RS Q8* jsou vnější
zpětná zrcátka, části předního spoileru a ozdobné lišty na oknech a zadním difuzoru vždy černé, verze
performance má matně šedá vnější zpětná zrcátka, části předního spoileru a zadní difuzor, zatímco ostatní
prvky výbavy jsou leskle černé. Společnost Audi Sport GmbH navíc nabízí pro RS Q8 performance* ještě jeden
paket se všemi zde uvedenými standardními prvky výbavy modelu RS Q8* z matného uhlíkového kompozitu
nebo s leskle černou povrchovou úpravou.
Nová, na přání dodávaná 23“ kola z lehké slitiny s 6 paprsky ve tvaru písmene Y a s pneumatikami rozměru
295/35 propůjčují modernizovanému modelu RS Q8* vzhled, který se zřetelně odlišuje od standardních sériově
vyráběných modelů. Na přání se tato kola dodávají také s povrchovou úpravou v odstínech metalická černá,
matná zlatá Neodymium, šedá s leštěným hedvábně matným povrchem nebo leštěná metalická černá. Obě
vrcholné verze modelové řady Q8 mají 22“ kola z lehké slitiny s 10 paprsky (rozměr pneumatik: 295/40). Za koly
jsou připraveny brzdové kotouče s vnitřním chlazením (průměr 420 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu),
které jsou součástí brzdové soustavy RS. Brzdové třmeny jsou v sériové výbavě černé. Na přání jsou k dispozici
také s červenou povrchovou úpravou a vpředu i vzadu doplněny nápisem RS. Na přední nápravě pracuje
výkonný systém desetipístkových brzdových třmenů. Alternativně zajišťují zpomalení keramické brzdy RS, které
se dodávají pro RS Q8* na přání a pro RS Q8 performance* sériově. Brzdové kotouče mají v tomto případě
průměr 440 mm (vpředu) a 370 mm (vzadu). Brzdové třmeny brzdové soustavy RS jsou u verze RS Q8
performance* sériově šedé a na přání mohou být červené nebo modré.
Exkluzivním prvkem výbavy modelu RS Q8 performance*, dodávaným na přání, jsou 23“ kola z lehké slitiny,
která jsou vyráběna pomocí high-tech procesu kování a frézování. Design s pěti paprsky ve tvaru písmene Y je
inspirován motoristickým sportem a zajišťuje optimální chlazení brzd. Tato kola navíc snižují neodpružené
hmoty o pět kilogramů u každého kola v porovnání se sériově dodávanými 22“ koly. Celkové snížení hmotnosti
o cca 20 kilogramů zlepšuje reakce vozu na pohyby pedálu plynu. Tato kola jsou nabízena s povrchovými
úpravami leštěná metalická černá, matná šedá nebo matná černá. Zákazníci si mohou vybrat také
vysokovýkonné pneumatiky Pirelli P Zero v rozměru 295/35 R 23, které nabízejí výrazně větší adhezi na mokré a
suché vozovce, a umožňují tak ještě preciznější ovladatelnost a dynamičtější jízdní vlastnosti.
Pro interiér jsou k dispozici designové pakety RS v červené, šedé nebo modré barvě. Modrý paket je nabízen
výhradně pro RS Q8 performance*. Červené nebo šedé kontrastní prošívání zdobí ozdobný panel na středové
konzole, podlahové rohože, volant a okraje bezpečnostních pásů. Speciálním prvkem modrého designového
paketu RS jsou bezpečnostní pásy kompletně v odstínu modrá Ocean. Volant je obšitý Alcantarou. Hlavice páky
voliče a boční stěny ozdobného panelu na středové konzole jsou obšity tkaninou z mikrovlákna Dinamica, která
je vyrobena z recyklovaných vláken PET. Perforované čalounění sportovních sedadel je prošívané voštinovým
vzorem v kontrastní barvě zvoleného paketu. Pro oba modely jsou nabízena ozdobná obložení v
provedeních matný kartáčovaný hliník se stříbrným lineárním reliéfem, hliník v antracitovém odstínu Race,
matný uhlíkový kompozit nebo šedý dub. Exkluzivně pro RS Q8 performance* se na přání dodává černé
ozdobné obložení z diagonálně kartáčovaného hliníku.
Designové pakety RS plus, s výběrem tří barev, nabízejí na přání další prvky. Například loketní opěrky na
výplních dveří a středové konzole jsou obšity tkaninou z mikrovlákna Dinamica. Exkluzivním prvkem této
varianty výbavy jsou šedé, červené nebo modré ozdobné prvky na prostředních částech sedacích ploch.
Zákazníkem zvolená barva prosvítá perforovaným čalouněním sportovních sedadel. Opěradla sedadel jsou
navíc vybavena reliéfním logem RS v odpovídajících barvách.
Pro RS Q8 performance* jsou dodávány další speciální prvky výbavy. Mezi ně patří vstupní osvětlení LED, které
promítá na zem nápis „RS performance“, a 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit plus,
který v manuálním režimu zobrazuje světelný ukazatel řazení. Na něm se ukazatel otáček mění ze zelené přes
žlutou až k červené a rychle přerušovaně svítí podobně jako v motoristickém sportu, čímž naznačuje, že nastal
optimální okamžik pro přeřazení. Funkce Launch Control, zobrazovaná na digitálním panelu sdružených
přístrojů Audi virtual cockpit prostřednictvím symbolů, využívá veškerý výkonový potenciál modelu RS Q8
performance* pro co největší zrychlení.
RS Q8 performance*: rekordman
Nový model RS Q8 performance* získal při svém uvedení na trh titul nejrychlejšího SUV na Severní smyčce
Nürburgringu. Závodní a vývojový jezdec Frank Stippler dosáhl na závodním okruhu o délce 20,832 kilometru v
Eifelské vrchovině času pouhých 7:36,698 minuty na kolo. To je o více než dvě sekundy lepší čas než u
dosavadního nejrychlejšího vozu kategorie SUV, terénních vozů, lehkých užitkových vozů a pick-upů a o téměř
šest sekund rychlejší čas, než jakého byl schopen model RS Q8 před svou produktovou modernizací. Za tímto
pozoruhodným časem na kolo stojí především nárůst nejvyššího výkonu na 471 kW (640 k) a maximálního
točivého momentu na 850 N.m (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8; kombinované emise CO2 v
g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G) a vynikající podvozkové komponenty – sportovní adaptivní vzduchové
odpružení s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením RS, elektromechanický systém pro aktivní
stabilizaci náklonu (eAWS), řízení všech kol a sportovní diferenciál quattro. „RS Q8 performance* vděčí za svůj
nový rekordní čas na kolo na Severní smyčce nejen dokonalé vzájemné souhře motoru V8 s podvozkovými
komponenty, ale také vášni týmu společnosti Audi Sport GmbH pro nejvyšší výkony. Nový model je přitom
prvotřídně připraven také na každodenní provoz,“ říká Rolf Michl, generální ředitel společnosti Audi Sport
GmbH.
Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Lamborghini, Bentley a Ducati vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2023 zákazníkům 1,9 milionu automobilů značky Audi, 13 560 luxusních vozů značky Bentley,
10 112 sportovních vozů značky Lamborghini a 58 224 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2023 dosáhla skupina
Audi provozního zisku 6,3 miliardy EUR při tržbách 69,9 miliardy EUR. V roce 2023 pracovalo pro skupinu Audi na celém světě
v celoročním průměru více než 87 000 zaměstnanců, z toho 53 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina s atraktivními
značkami a velkým počtem nových modelů důsledně pokračuje v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, kompletně
síťově propojené prémiové mobility.
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby paliva/elektrické energie a emisí výše uvedených modelů:
Audi RS Q8 SUV
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,7;
kombinované emise CO2 v g/km: 305–289; emisní třída (CO2): G
Audi RS Q8 SUV performance
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 13,4–12,8;
kombinované emise CO2 v g/km: 304–291; emisní třída (CO2): G
PR