Škoda Motorsport a nové udržitelné materiály

Škoda Motorsport na fóru Nordic Sustainable  Mobility Forum představila nové udržitelné materiály
› Škoda Auto představila nové udržitelné materiály pro rally, nechybějí mezi nimi kompozity ze lněných vláken.
› Nové technologie by mohly být implementovány do budoucích silničních vozů Škoda, v nichž by dále snížily uhlíkovou stopu.
› Tematická akce „Spark of the future“ hostila významné zainteresované strany a odborníky, kteří diskutovali o ekologicky šetrné budoucnosti rally.

Nové přístupy k udržitelnému rally: na fóru Nordic  Sustainable Mobility Forum 2024 představila Škoda Motorsport na voze Fabia RS Rally2 nové materiály. Vývojová verze rallyového vozu ukázala, jak Škoda Motorsport zkoumá komponenty z udržitelných materiálů. Nové udržitelné materiály, využívající například  lněná vlákna, by mohly být použity i v budoucích silničních vozech, u nichž by dále snížily uhlíkovou stopu.

Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto pro technický vývoj, jako jeden z hlavních řečníků zdůraznil přístup značky k testování udržitelných materiálů v rally.

 

Škoda Motorsport pracuje na nových možnostech využití biokompozitů a testuje také možné nahrazení všech olejových kapalin udržitelnými mazivy. Výstava na Nordic Sustainable Mobility Forum 2024 ukázala ekologicky šetrná řešení náhrady olejů používaných v motorech, převodovkách a tlumičích nejen v soutěžních, ale i v silničních vozech. Již dnes každá Fabia RS Rally2 ve WRC jezdí na 100 % bezfosilní palivo.

Představen byl také vůz Škoda Fabia RS Rally2 s prototypovými komponenty vyrobenými z biokompozitních materiálů. Díly jako zadní nárazník a kryty zpětných zrcátek vyrobené ze lněných vláken by mohly snížit celkovou uhlíkovou stopu rallyových vozů. Vystavený vůz Škoda Fabia RS Rally2 byl navíc vybaven díly interiéru, které byly namísto z obvyklých uhlíkových kompozitů vyrobené z udržitelných materiálů. Škoda Motorsport tyto nové materiály použila na podlahové panely a opěrky nohou na straně řidiče a spolujezdce.

Dnes jsou livreje rallyových vozů řešeny častěji fóliemi než lakováním. Vzhledem k tomu, že týmy často na každou soutěž mění barevné provedení svých vozů, mohou fólie vyrobené z udržitelných materiálů tento proces učinit šetrnějším k životnímu prostředí. Škoda použila pro polepení vystaveného vozu Fabia RS Rally2 novou ekologickou fólii.

 

Akce Nordic Sustainable Mobility Forum 2024 se uskutečnila ve finském univerzitním městě  Jyväskylä a sešli se na ní odborníci a hlavní aktéři FIA Mistrovství světa v rally. Diskutovalo se zde o cestách k ekologicky šetrné budoucnosti rally.

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).

 

V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000 vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2022 třikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství JižníAmeriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN
v současnosti nabízí zákazníkům 11 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Enyaq, Enyaq Coupé, Slavia a Kushaq;
v roce 2023 dodala zákazníkům celosvětově více než 866 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

 

PR