Sit-in-test v Lole-VW T620 velkého Jo Gartnera.

Sit-in-test v Lole-VW T620

Eric Broadley (Lola Cars Ltd.) byl výrobcem, který se snažil zásobovat všechny možné třídy závodních speciálů. A tak se stalo, že jeho výrobky roku 1978 vyhrály nejen 500 mil v Indianapolisu (Chaparral-Lola T500, Al Unser Senior), ale ve stejný čas startovaly také v nižších formulích, jako byla Formule VW.

V této třídě byl Broadley především roku 1977 velmi úspěšný a čerstvý vůz typu T640 vykazoval nový aluminiový monokok, nově řešené závěsy a karosérii.

Továrna Lola vyrobila pro sezonu 1978 celkem 29 kusů T6420 a díky úspěchům jeho předchůdce (T328) se výborně prodával. 19 vozů bylo přepraveno do USA, zbytek zůstal v Evropě.

 

Šasi číslo 21 si s podporou sponzorů Jim Beam, Gedora a Kredba koupil mladý vídeňský závodník Josef (Jo) Gartner a přihlásil se s ním do mistrovství Evropy Formule Super Vau. Vyhrál na letišti v Diepholzu, skončil 2. na Österreichringu, 3. na Nürburgringu a v Zolderu. Celkově skončil v tomto velmi dobře dotovaném mistrovství za Helmutem Henzlerem (March) a Kennethem Perssonem (Ralt) výborný třetí. Vůz poté prodal aby postoupil výše.

Gartnerovu Lolu jsem směl „otestovat“ díky panu Alfredovi Eckerovi z rakouského Mühlviertelu. Bývalý motocyklový závodník mi mohl o další historii vozu povědět toto: „V 80. letech auto zmizelo a objevilo se znovu až roku 2005. V historickém mistrovství Formule-V a v červeném lakování ho nasazoval jeden německý jezdec. Jednoho dne mu to nedalo a optal se u Loly, kdo to auto vlastně koupil jako první – a byl překvapen, že to byl právě budoucí pilot F1, Gartner.

 

Hned vůz přelakoval do „správného“ designu roku 1978. Já jsem od něj tuto Lolu T620 koupil na podzim roku 2023 a zatím jsem s ní startoval v závodech historické Formule Vau na Hockenheimringu, Spa a Nürburgringu. Do vozu je zabudován 1,6litrový, 8ventilový motor VW, který dává 180 koní.“

V rámci Minardi Day v Imole jsem tedy směl nasednout do monopostu, se kterým odstartoval svou hvězdnou kariéru nešťastný Gartner (zahynul roku 1986 v Le Mans). Broadley stavěl vozy na prodej, a tak není divu, že v něm každý najde dosti místa, dobrý výhled z kokpitu a přehledné instrumenty.

Aluminiový monokok ovšem sestává ze stran z velmi dlouhých a velký nádrží paliva, což ho dosti zužuje – kdybych v tom autě měl jet, tak asi bez sedačky…  

 

 

 

Text: Roman Klemm / Foto: Christian Sandler