Česko již podpořilo kombinovanou přepravu více než miliardou korun. Na její podporu zamíří další prostředky
Společnou snahou Centra dopravního výzkumu a Ministerstva dopravy je snížení emisí v nákladní dopravě tak, aby bylo možné dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Jedním z hlavních nástrojů na snížení emisí v dopravě je rozvoj efektivního, provázaného a multimodálního dopravního systému. Synergické využití předností více přepravních módů nabízí kombinovaná přeprava.
Veškeré informace o tomto způsobu přepravy jsou pro jednotlivé cílové uživatele přehledně připraveny na webové stránce kombinovanapreprava.cz. V letošním roce budou k aktuálním možnostem využití kombinované přepravy realizovány webináře pro silniční dopravce, zasilatele, odesilatele i příjemce zboží a také přednášky na vysokých školách.
Proč je nutná podpora kombinované přepravy?
Česká republika se v tzv. Pařížské dohodě zavázala přispět k udržení nárůstu průměrné globální teploty pod hranicí 2 °C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí. V návaznosti na tento cíl vznikla Zelená dohoda pro Evropu European Green Deal), která v hlavních obrysech určuje způsoby dosažení závazků vyplývajících z Pařížské dohody. Cílem Zelené dohody pro Evropu je dosažení klimatické neutrality v EU v roce 2050.
„Z hlediska sektoru dopravy lze za
nejdůležitější cíl považovat snížení emisí skleníkových plynů z dopravy v EU do roku 2050 o 90 %. Jedná se o ambiciózní
cíl, k jehož dosažení je nutné implementovat řadu opatření na úrovni jednotlivých členských států.“ doplňuje Libor Krejčí
z CDV. Mezi významné producenty emisí skleníkových plynů patří i sektor nákladní dopravy. Dokument proto taktéž
obsahuje cíl převést do téhož roku 75 % vnitrozemské nákladní přepravy, kterou v zemích EU zajišťuje silniční síť, na
železnici a vodní cesty. Synergické využití předností více přepravních módů nabízí kombinovaná přeprava, při které je
hlavní přepravní trasa mezi překládkovými terminály realizovaná po železnici, případně po vodě a svoz/rozvoz přepravní
jednotky z/do terminálu po silnici.
Za tímto účelem byly z dotačních programů podpořeny mimo jiné investice do zvýšení kapacity železniční dopravní
infrastruktury a také do veřejných terminálů kombinované dopravy, v nichž probíhá překládka přepravních jednotek
mezi jednotlivými přepravními módy. Rozdělení přepravních výkonů mezi jednotlivé druhy dopravy je však ovlivněno
řadou faktorů, včetně těch ekonomických.
Nepříznivá energetická situace, která způsobila výrazná skoková zvýšení cen
v (elektrické) železniční přepravě a tím pádem i v kombinované přepravě v řádu desítek procent, byla jednou z příčin
nižšího využití kombinované přepravy v nedávné době, i přes jinak vhodně zacílené investice na její podporu.
Podpora kombinované přepravy z evropských fondů
Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje kombinovanou přepravu zejména pomocí operačního programu Doprava
(dále jen OPD).
V předešlém období byly rámci OPD 2 (2014–2020) realizovány 4 výzvy pro podávání projektových žádostí, podpořeno
bylo 10 projektů týkajících se 7 terminálů. Celkově bylo z prostředků OPD čerpáno cca 650 mil. Kč z prostředků OPD.
V aktuálním programovém období OPD 3 (2021–2027) byla realizována 1 výzva, v níž byly k předloženy 3 projektové
žádosti, které byly doporučeny k podpoře.
Kromě toho je možné využívat pro projekty terminálů na území ČR také prostředky nástroje pro propojení Evropy CEF,
z něhož byly v období 2014–2020 podpořeny 2 terminály (EU příspěvek cca 350 mil. Kč) a v období 2021–2027 zatím
jeden projekt (EU příspěvek cca 70 mil. Kč). Pro dané zaměření bude možné projektové žádosti předkládat ještě
minimálně v letošní výzvě.
Ještě v letošním roce bude v rámci operačního programu Doprava 2021–2027 vyhlášena nová výzva zaměřená na
podporu rozvoje železničních vleček, tedy včetně projektů zaměřených na kombinovanou přepravu.
V dalším období je připravováno využití prostředků z Modernizačního fondu, který bude zaměřen jak na oblast vozidel,
tak na překladiště kombinované dopravy.
Informace o kombinované přepravě na jednom místě
„Pro širší využití kombinované přepravy je důležité synergicky podpořit širší povědomí o těchto možnostech co největšímu
okruhu potenciálních uživatelů. Centrum dopravního výzkumu proto realizuje s podporou Ministerstva dopravy projekt
Tvorba informačního portálu kombinované dopravy a vzdělávání nové generace logistiků zaměřený na poskytnutí
aktuálních informací o kombinované přepravě.
Cílem projektu je tvorba webového portálu se zaměřením zejména na
tzv. kontinentální kombinovanou přepravu bez návaznosti na námořní přepravu, kde je prostor pro širší využití
kombinované přepravy. Projekt dále spouští rozsáhlou kontaktní informační kampaň, jejíž součástí je prezenční realizace
vzdělávacího programu pro studenty, včetně možností exkurzí v terminálech kombinované přepravy. Proběhnou také
online webináře pro členy profesních svazů a sdružení a vzniknou i další materiály k popularizaci webu pro odbornou
veřejnost,“ uvádí situaci Libor Krejčí z CDV.
Webový portál kombinovanapreprava.cz obsahuje elektronický vzdělávací program (e-learning), který je cíleně
připraven pro různé skupiny uživatelů (silniční dopravci, zasilatelé a speditéři, odesilatelé a příjemci, veřejná správa
a studenti). Jednotlivé moduly popisují různé aspekty kombinované přepravy, ať už je to právní rámec, technika
používaná v kombinované přepravě, informace o využití železničních tratí nebo finanční aspekty využití kombinované
přepravy.
Pro řadu uživatelů může být inspirativní kapitola představující různorodé přístupy k využití kombinované
přepravy v praxi. Samostatně je v mapovém podkladu zpracován přehled tuzemských terminálů a provozovaných
vlakových linek s kontakty na provozovatele terminálů i daných linek. Celý e-learning lze ukončit testem, který prověří
znalosti zájemců o kombinovanou přepravu.
Zdroje
• Pařížská dohoda. Online. In. MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ. 2017. Dostupné z:
mzp.cz/cz/parizska_dohoda
• Zelená dohoda pro Evropu. Online. In. EVROPSKÁ RADA. 2024. Dostupné z:
https://www.consilium.europa.eu/cs/policies/green-deal/
• Dopravní politika ČR pro období 2021–2027 s výhledem do roku 2050. Online. In: MINISTERSTVO DOPRAVY.
2021. Dostupné z: mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-CR-pro-obdobi-2014-2020-s-vyhled
• Podpora z operačního programu Doprava. Ministerstvo dopravy. Odbor drážní dopravy
Oblast silniční dopravy a inteligentních dopravních systémů
Divize dopravních technologií a lidského faktoru
Centrum dopravního výzkumu, Brno
PR