Rally Morava: Manderla s Kalistovou nakročili k pohárovému triumfu
Rally Morava měla napovědět, kdo bude mít před posledním kláním na Vsetíně nejblíže k celkovému prvenství v Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024. Vítězstvím k němu nakročila dvojice Matěj Manderla – Martina Kalistová. Skvělý výkon korunovali nejen ziskem devětadvaceti bodů, ale i 22. místem v absolutní klasifikaci.
Už páteční seznamovací jízdy na třech úsecích signalizovaly, že účastníky Rally Morava budou čekat zrádné rychlostky, mnohdy na kluzkém asfaltu, s příměsí vytahaných nečistot. Korunu všemu nasadil ještě páteční odpolední déšť. Pořadatelé připravili tři rychlostní zkoušky, tradiční a nejdelší RZ Jívová na úvod. K tomu přidali dva staronové úseky, které se několik let v harmonogramu rally v podhůří Jeseníků neobjevily. Jednalo se o rychlostky Mutkov – Paseka a Libina – Třemešek.

Stejně jako ve Vyškově se sešly na startu jen tři posádky. Hlavní protagonisty na celkové prvenství Matěje Manderlu (s Martinou Kalistovou) a Dominika Jakeše (s Petrem Těšínským) doplňoval Radim Orava (s Vláďou Osičkou).
Startovalo se pod zamračenou oblohou, ale dopolední sekci déšť téměř nezatížil. Přesto tratě zůstávaly mokré, v lepším případě vlhké. Jezdci se rozhodovali, zda sáhnout po mokré směsi pneumatik Hankook, nebo po variantě s měkkým slickem.
Dominik Jakeš vyrazil do závodu nejrychleji a svým konkurentům na RZ 1 notně odskočil. A zatímco v případě Radima Oravy se očekávalo, že se smíří s pozicí třetího jezdce pohárové listiny, všichni byli v očekávání, zda Matěj Manderla dokáže na atak Jakeše zareagovat. A dokázal. Pomohla mu k tomu i jezdecká chyba valašského mladíka v druhém testu, po které se Manderla posunul do čela. Uspěl však i v závěrečné zkoušce dopolední sekce a před druhou polovinou závodu měl téměř desetisekundový náskok.
Odpoledne se Jakeš pokusil o zvrat, ale na Jívové stáhnul jen 1,5 sekundy. Manderla pak na dalších dvou zkouškách opět zvítězil a do cíle v Olomouci si dovezl čtrnáctisekundový náskok.
Orava s Osičkou nezdolaly všechny nástrahy závodu, když v pátém testu skončili na kluzké trati ve svodidlech a museli odstoupit.

“Je smutné, že počet posádek v cupu klesá, i když v samotném závodě jede dostatek pohárových aut. Proč se tak děje, můžeme jen spekulovat. Ale pokud je to proto, jak se mi doneslo, že soutěžící musí mít povinné oblečení, je třeba si uvědomit, že v cupu se jede o finanční prémie a partneři, které náš ADAM Cup má, je potřeba za jejich vstřícnost k rally, nějak prezentovat.
A pokud nechtějí jet, protože by v cupu nedosáhli na první příčky, potom nemá cenu se v příštích sezónách tímto značkovým pohárem zabývat.
Ale abych jen ´nestrašil´, příští sezona je stále otevřená a jakým stylem, a zda vůbec, načneme druhou desítku ročníků ADAM Cupu, není stále rozhodnuté. Vše bude záviset na zájmu posádek. Třeba si na toto téma můžu na Vsetíně se zájemci osobně promluvit,” říká promotér Čermák a Hrachovec ADAM Cupu Zdeněk Pekárek.
Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024 uzavře listopadová Rally Vsetín. Za současného stavu má blíže k pohárovému prvenství Manderla. V podstatě mu stačí závod dokončit, případně si připsat alespoň dva bonusové body za vítězství na rychlostních zkouškách.

Ohlasy v cíli:
Matěj Manderla: „Celý den jsme odjeli na mokrých gumách, v tomto směru nebylo co vymýšlet. S ohledem na náročné podmínky jsme však začali opatrně. Ale asi až moc. Čekali jsme, že na Jívové budeme dostávat, protože tento úsek všichni soupeři dobře znají, nicméně skoro vteřina na km od Dominika byla nepříjemným překvapením. Za mě rozhodla skutečnost, že následující dvě rychlostky byly nové, takže do výsledků nepromluvila znalost tratí. K tomu se přidaly hodiny Dominika, kvůli kterým hned na následující zkoušce přišel o náskok z Jívové.
RZ 3 jsme rovněž vyhráli a před druhou rundou jsme vedli. V plánu pak bylo na Jívové ztratit co nejméně a zbývající erzety zase vyhrát. Jak jsem pravil, tak jsem konal. Na druhém průjezdu Jívové jsme dostali necelé 2 vteřiny, zbývající vložky vyhráli a udrželi Dominika za sebou. Potěšil nás i absolutní výsledek, který svědčí o tom, že se v ADAM Cupu závodí opravdu rychle.“
Dominik Jakeš: „Rally Morava byla hodně zrádná a hlavně na nových asfaltech to hodně klouzalo. V úvodu jsme obuli staré mokré gumy Hankook a nebyla to moc dobrá volba. První RZ nám sedla, v lese nebylo moc vytahaných nečistot a gumy fungovaly. Na RZ 2 to však hodně klouzalo a v jedné zatáčce kousek po startu se nám ADAM svezl a skončili jsme v příkopě. Naštěstí jsme tam moc vteřin neztratili…
Na druhou sekci jsme dali dopředu dvě nové mokré a bylo to lepší. Jen nečistot už bylo trochu více, ale to nám nevadilo. Chtěli jsme s Petrem Matěje ještě stáhnout, ale 10 vteřin bylo dost. Když jsme na druhé Jívové získali jenom 1,5 s, tak jsme už dále nešli do zbytečného rizika a jsme rádi, že jsme dojeli při naší smolné sezóně opět do cíle. Gratuluji Matějovi za skvělý výkon a těším se na domácí Vsetín, který bude naším posledním závodem s ADAMem.“

Radim Orava: „Moravu jsem chtěl odjet zcela na jistotu, protože každý bod do cupu je pro mě momentálně hodně důležitý. Celou první rundu jsme i za mokra zvládli bez problémů, až jsem byl překvapený, jak mokré pneu Hankook fungují. Na druhou rundu jsem si ještě přenastavil tlak brzd, ať se při brzdění auto lépe ovládá. Bohužel po startu RZ 5 nám úplně bez varování utekla záď ADAMa a pravým zadkem jsme trefili svodidla.
A s uraženým kolem se dál bohužel jet nedalo. Byla to moje chyba, i když z části tomu určitě pomohla asi desetimetrová olejová skvrna. V celkovém hodnocení je pro nás zásadní odstartovat na vsetínské soutěži, ale kvůli škodám na adámku je momentálně rozpočet úplně na suchu. Dříve Jeseníky a teď i Morava, nějak se mi tady nedaří a vždy se mi zde něco přihodí. Nejbližší měsíc tak pro mě bude dost perný a uvidíme, jak to dopadne.
Na Matěje s Dominikem absolutně nemám, jen kroutím hlavou, jaké dokážou jezdit časy. Opravdu klobouk dolů jaký sport předvádí.“
Futures Contproduct Rally Morava 2024 – Čermák a Hrachovec ADAM Cup:
- Manderla – Kalistová (Opel Adam Cup) 43:27,9
- Jakeš – Těšínský (Opel Adam Cup) + 14,0
Odstoupení:
Orava – Osička (havárie v RZ 5)
Průběžné pořadí
Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024 (7/8):
- Manderla 148 (17 vítězství v RZ), 2. Jakeš 118 (23), 3. Dudák 77 (1), 4. Omelka 50, 5. Orava 34, 6. Ferko 14, 7. Migdal 12.
Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024
6.–7. 4. KOWAX Valašská rally ValMez
3.–4. 5. Rallysprint Kopná
28.–29. 6. Lak Racing Rally Plzeň
26.–27. 7. Silmet Rally Příbram
6.–7. 9. Rally Vyškov
4.–5. 10. Futures Contproduct Rally Morava
8.–9. 11. Partr Rally Vsetín

Výtah z propozic Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024
Bodování za vyhranou RZ
Posádce, která vyhraje rychlostní zkoušku, v jakémkoliv závodě vypsaném v kalendáři “Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024” bude udělen jeden prémiový bod, který se bude započítávat do celkového bodování. Tyto body se budou započítávat i v případě, že tento závod nebude posádce (soutěžícímu) započítávaný z důvodu počtu započítávaných závodů.
V případě, že v cíli RZ bude mít několik posádek na prvním místě stejný čas (neplatí při přidělování časů), získá každý jezdec po jednom prémiovém bodu.
Výhry a finanční prémie
Prvních pět posádek v cíli každé soutěže obdrží finanční a věcné prémie v rámci klasifikace Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:
- místo 30 000 Kč
- místo 15 000 Kč
- místo 10 000 Kč
- místo 5 000 Kč
- místo 3 000 Kč
Promotér na konci sezony, po skončení závěrečného podniku Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024, ocení tři nejúspěšnější účastníky následujícím způsobem:
- místo 70 000 Kč
- místo 42 000 Kč
- místo 24 500 Kč
Aby jezdec byl zařazen do celkového hodnocení, musí odstartovat nejméně v pěti závodech Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024. Do celkového umístění se započítává pouze šest nejlepších umístění.
Opel Adam Cup – Technická data:
Motor: 1.6 ECOTEC 16V, variabilní časování ventilů, řídicí jednotka BOSCH Motorsport
Výkon: 103 kW / 140 k při 6500 ot/min
Toč. moment: 160 Nm při 4700 ot/min
Převodovka: Sekvenční 5-stupňová Sadev, lamelový samosvorný diferenciál
Podvozek: Nastavitelný soutěžní podvozek REIGER, tlumičové vzpěry McPherson, silentbloky Uniball, specifikace pro asfalt a šotolinu
Řízení: Hřebenové s elektrohydraulickým posilovačem
Kola: Hliníkové disky EVO Corse 6,5 x 16 (asfalt), 6 x 15 (šotolina)
Brzdy: „Fly-off“ hydraulická ruční brzda, regulace tlaku brzd zadní nápravy, 4-pístkové kotoučové brzdy Brembo vpředu, vzadu jednopístkové kotoučové brzdy.
Brzd. kotouče: 305 mm ventilované vpředu, 264 mm vzadu
Karoserie: Lehký skelet, integrovaná bezpečnostní struktura, ochrana motoru a palivové nádrže
Interiér: Sedadla SPARCO Competition (kompatibilní se systémem HANS), integrovaný hasicí systém, suchý akumulátor.
Exteriér: Komponenty karoserie „OPC Line“, rychloupínače kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru, tažná oka
Elektronika: Soutěžní přístrojový panel, LCD indikátor řazení, palubní počítač navigátora MONIT, centrální ovládací panel, lampa na čtení map
Rozměry: délka: 3698 mm, šířka: 1720 mm, výška: 1442 mm, rozvor: 2310 mm
Hmotnost: 1090 kg
PR
Bližší informace k poháru:
Zdeněk Pekárek, XTG motorsport klub v AČR
tel: + 420 608976661, e-mail: info@adamcup.eu



















