Po víkendové 8hodinovce v Bahrajnu je rozhodnuto : Titul jezdců WEC patří Porsche, titul značek Toyotě
Laurens Vanthoor, Kevin Estre a Andre Lotterer z týmu Penske-Porsche se v Bahrajnu korunovali šampiony mistrovství světa vytrvalostních závodů (World Endurance Championship). Titul mistra světa značek zajistil vítězstvím Sebastien Buemi Toyotě.
Před podnikem
Výchozí pozice před posledním podnikem šampionátu v Bahrajnu hovořila jasně ve prospěch posádky Porsche 963 ve složení Vanthoor/Estre/Lotterer: jezdci Rogera Penskeho museli dojet přinejmenším na 8. pozici, aby si zajistili titul hodnocení jezdců. V takovém případě by jejich nejvážnějším soupeřům Fuocovi/Nielsenovi/Molinovi na Ferrari 499P, či Kobajašimu s de Vriesem na Toyotě GR010 nepomohlo ani hladké vítězství.
Na sektoru hodnocení značek byla situace vyrovnanější. Zuffenhausenští měli na konkurenci z Japonska pouze 10bodový náskok. K tomu zasáhla FIA (jak je to v moderním sportu bohužel zvykem) prostřednictvím pravidel Balance of Power do „rozvržení sil“ tím, že pronásledovatelům ubrala na váze, zatímco šly vozy Porsche do finále trochu težší, než do minulého popdniku ve Fuji. Kobajaši s de Vriesem by v případě vítězství zajistili pohár konstruktérů Toyotě.

Úvodní fáze závodu
Poté, co se protagonisté ročníku WEC střetli na klasických tratích, jako Spa nebo Le Mans, uzavíral kalendář poněkud nedůstojný podnik v Niemandslandu Bahrajnu. WEC tam očividně nikoho nezajímal a na hlavní tribuně se při startu sešla pouze hrstka příbuzenstva pilotů…
Pole-position měla před 8hodinovým závodem vedle jednoho bodíku přinejlepším „psychickou“ hodnotu. Získala ji posádka Buemi-Hartley-Hirakawa v Toyotě GR010. Bývalý jezdec Torro Rossa-F1, Sebastien Buemi převzal první stint a hned po startu i vedení před Giovinazziho Ferrari, Andlerauerovým Proton-Porsche a druhou Toyotou Conwaye.
Lídr celkového hodnocení, Vanthoor se po počátečním výletu mimo trat nacházel jen na bledé 15. pozici. První hodinka podniku překvapila množstvím dalších chybek favoritů, mimo jiné i lehkému střetu Buemiho s opozdilcem z GT3, což jeho Toyotu po 20 minutách připravilo o první místo. To držel po prvních stopech Philip Hanson na Jota-Porsche.

Střed závodu
Po 4 hodinách se za tmy na pořadí jen málo změnilo. James Calado předal vedoucí Ferrari 499P trojce Pier Guidimu ve vedení, těsně před první Toyotou, kterou od Kobajašiho převzal de Vries. Penskeho na titul nasazený Porsche 963 držel Estre na „magickém“ a vystačujícím 8. místě, na kterém ho od něj převzal Lotterer.
Netrvalo to dlouho a de Vriesovy sny o titulu mistra světa se rozplynuly: již Kamui Kobajaší před ním měl problém s vynechávajícím motorem. U Nizozemce se nyní projevil ještě znatelněji a i když se jezdec snažil přelstít defektní elektroniku všemi triky, ztrácel na čase a pozicích, než zavítal definitivně do boxů. 2 hodiny před koncem proto vedl Giovinazziho Ferrari před Ilottovým Jota-Porsche a Penskeho druhou posádkou. Laurens Vanthoor držel 5. místo, což by lehce stačilo k dosažení titulu jezdců.
Závěr
Zdálo se, že organizace Rogera Penskeho šlape jako za nejlepších časů 70. let v Can-Am: Do závěrečné hodiny ročníku vjel před jejími 963 pouze jediný Ferrari. Odpadnutím de Vriese byl týmu Penske-Porsche titul jezdců prakticky jistý.

Pak se ovšem mnohé obrátilo proti US-německé kooperativě – především „díky“ chybějící jezdecké třídě v jejích kokpitech: Vanthoor ztrácel (mimo jiné za penalizace kvůli nečisté jízdě) na rychlosti a pozicích, zatímco Sebastien Buemi předvedl senzační závěr a letěl nazadržitelně pouští. Se Švýcarovou Toyotou nedokázal pomalý Matt Campbell ve druhém Penske-Porsche zdaleka držet krok a v posledním kole ztratil vůči Giovonazziho Ferrari i druhé místo. Penskeho Mark Donohue a George Follmer byli před 50 lety prostě piloti jiného formátu…
Facit: Ve WEC se angažuje více automobilek než v F-Liberty, přesto se tento světový šampionát díky „závodům duchů“ jako v Bahrajnu nachází v jakési anonymitě mimo zájmu široké veřejnosti. Jeho účastníci znovu slavili a plakali výhradně „mezi sebou“. Ani jména šampionů nevzbudí vlny nadšeného ohlasu: kdo už zná Vanthoora, Estreho nebo Lotterera..?
Mimo to se evropské hospodářství (zvláště německý automobilový průmysl) právě nachází v počátku hluboké krize. Zda se tedy automobilky budou i nadále tak aktivně angažovat v šampionátu, který veřejnost nezná, je jistě velmi nejisté.
Text a foto: Roman Klemm
Výsledek Bapco Energies 8h of Nahrain:
- Buemi, Hartley, Hirakawa – Toyota GR010
- Giovinazzi, Calado, Pier Guidi – Ferrari 499P
- Campbell, Christensen, Makowiecki – Penske-Porsche 963
- Jensen, Müller, Vergne – Peugeot 9×8
- Chatin, Habsburg, Gounon, Alpine A424
- Vanthoor, Marciello, Wittmann, WRT-BMW M-Hybrid
- Bamber, Lynn, Bourdais, Ganassi-Cadillac V-Series
- Button, Hanson, Rassmussen, Jota-Porsche 963
- Kubica, Schwarzman, Ye – AF-Ferrari 499P
- Milesi, Schumacher, Vaxiviere – Alpine A424

Celkový výsledek sezony 2024 v hodnocení jezdců:
- Lotterer, Vanthoor, Estre 150 b.
- Fuoco, Molina, Nielsen 115 b.
- Kobajaši, de Vries 113 b.
- Hartley, Hirakawa, Buemi 109 b.
- Makowiecki, Campbell, Christensen 100 b.
Celkový výsledek sezony 2024 v hodnocení značek:
- Toyota 190 b.
- Porsche 184 b.
- Ferrari 161 b.
- Alpine 67 b.
- BMW 61 b.
























