Rally Vsetín: Vítězem Jakeš, pohárová korunovace Manderly
Závěr desátého ročníku Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024 obstarala XX. PARTR Rally Vsetín. Prvenství si při valašském klání zajistili Dominik Jakeš s Petrem Těšínským, ale na obhajobu celkového prvenství nedosáhli. Letos zůstala nad jejich síly dvojice Matěj Manderla – Martina Kalistová, která se tak raduje z premiérového pohárového triumfu.
Třetí pohárový závod v řadě přivítal na startu jen tři posádky a bylo jasné, že se mezi dvěma jezdci (Matěj Manderla nebo Dominik Jakeš) rozhodne o celkovém pohárovém vítězi a Radim Orava si zajistí pohárový bronz. Z průběžného hodnocení bylo před startem zřejmé, že blíže k pohárovému prvenství má Manderla. V podstatě mu stačilo závod dokončit, případně si připsat dva bonusové body za vítězství na rychlostních zkouškách. Těch se nakonec při Rally Vsetín jelo sedm, což obnášelo více než sedmdesát ostrých kilometrů.
Při pátečních seznamovacích jízdách se vsetínské kotáry zahalily do mlhy a bylo otázkou, zda podobné počasí bude provázet i závěrečné klání sprintové sezóny. Částečně tomu tak bylo, i když ve vyšších polohách se rychle prodralo slunce a tratě rychlostních zkoušek začalo prohřívat. V údolích však mlha zůstávala „sedět“ a panující inverze se odrazila na výrazných rozdílech v teplotách.

Lépe začal Jakeš, ale Manderla na zrádném Semetínu kontroval a kromě prvního bonusového bodu se posunul i do čela průběžného pořadí. A když následně přidal vítězství i na testu Vesník, bylo v podstatě o celkovém vítězi Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024 rozhodnuto.
Mezi oběma hlavními protagonisty to však nebyl signál k ubrání plynu, právě naopak. Jakeš s Těšínským se prosadili opět na čtvrté a páté zkoušce a tím si vzali zpět i průběžné vedení. Ač závěr vyšel lépe Manderlovi, který uspěl na posledních dvou zkouškách, z triumfu v Partr Rally Vsetín se radovali Dominik Jakeš s Petrem Těšínským.
Manderlu s Kalistovou totiž srazila na druhou příčku třicetisekundová penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly před závěrečnou RZ7.
Třetí příčku si po celý závod drželi Radim Orava s Vladimírem Osičkou. A jelikož pouze jako třetí posádka splnila náležitosti zápočtu do celkového hodnocení (nutnost odstartovat do 5 závodů), v cíli se radovala i z celkového pohárového bronzu a zajímavé finanční prémie.

„Ve zhodnocení uplynulé sezony bych nejprve vyzdvihnul skvělý souboj Matěje Manderly a Dominika Jakeše, kteří opět ukázali, jak rychlé Adámky mohou, v celém startovním poli, být. Rozhodovalo se až v posledním závodě sezony, takže napětí bylo opravdu až do konce.
Současně se však musím vyjádřit i k úbytku účastníků ADAM Cupu. Startovat se třemi posádkami je absolutně neudržitelné, jak z pohledu promotéra, tak z pohledu partnerů, kteří se na celém pohárovém dění podílejí. Jaký bude osud celého cupu tedy závisí na zájmu soutěžících, kteří ve vozech Opel ADAM Cup na českých soutěžích startují. Jako promotéři jsme připraveni 11. ročník ADAM Cupu vypsat, ale jak říkám, vše je na zájmu ze strany posádek. Pro případné zájemce jsou všechny kontakty na stránkách www.adamcup.eu.
Závěrem nemohu opomenout poděkovat nejen společnosti Čermák a Hrachovec, a.s., která nás, jako titulární a generální partner, provázela posledními pěti ročníky, ale všem, bez kterých by nebylo možné tento pohár pořádat. Ještě jednou za celý promotérský tým všem partnerům ADAM Cupu děkujeme!“ komentuje letošní průběh promotér Čermák a Hrachovec ADAM Cupu Zdeněk Pekárek.
Ohlasy v cíli:
Dominik Jakeš: „Letos nás bohužel hodně trápila technika a dva závody jsme nedojeli. Taky Matěj hodně zrychlil, takže jsme to měli těžké, bohužel díky dvěma nedojetým soutěžím bereme 2. místo v Čermák a Hrachovec ADAM Cupu. Ale díky vítězství na Rally Vsetín bereme aspoň první místo ve třídě RN7 za celou sezónu!
Rally Vsetín jsme si užili, jeli jsme bez chyb, akorát v jednom katu jsme trefili tyčku a poškodil světlo a pneumatiku, která naštěstí vydržela. Děkuji všem za sezónu a uvidíme, co bude dál. V současném voze Opel ADAM Cup už nepojedeme, rád bych přešel do kategorie Rally4. Ale vše bude o financích…“

Matěj Manderla: „Rally Vsetin měla určitě dramatický průběh. Bylo chladno a místy mlha, jeli jsme na měkkém slicku od hankooku, jako asi všichni ostatní. Vítězství v ADAM Cupu jsme měli jisté po prvním průjezdu Vesníkem, spolu s předchozím Semetínem jsme tak měli zajištěny potřebné dva body za vyhrané rychlostky. Následně jsme trochu zvolnili a Dominik se dostal o sedm vteřin do vedení. K mému překvapení jsme však na druhém Vesníku celých 7 vteřin stáhli a do poslední RZ šli s náskokem jedné desetiny. Na přejezdu ke startu posledního Trojáku nás ale stavěla hlídka policie a v důsledku toho jsme do časovky přijeli o tři minuty později a vyfasovali penalizaci 30 sekund. Poslední Troják jsme sice vyhráli, ale na vítězství to samozřejmě nestačilo.
To nás samozřejmě mrzelo, zejména proto, že jsme tím přišli o celkové vítězství ve třídě RN7, které náleží Dominikovi. To bude nicméně trochu matoucí. Dva jezdci, dva seriály, ty samé závody, ale různé výsledky…
Sezona ale pro nás určitě dopadla skvěle. Na jednotlivých výsledcích se podle mě potvrdily dvě věci. Že stále zrychlujeme a že umíme jet rychle na tratích, které neznáme, jedeme prostě na rozpis. Proto velká část úspěchu z letošního roku jde za Martinou. Zároveň jsme celou sezonou prošli bez větší krizovky, jeli rychle, ale rozumně. Zajeli jsme si Barumku a zkusili soutěž ve voze R5. Myslím, že potenciál ADAMa jsem téměř vyčerpal a je na čase se posunout dál. Kam to bude, je zatím v řešení.“
Radim Orava: „Prvně bych chtěl poděkovat týmu MV CARS, že se povedlo auto po Moravě dát do pořádku a fungovalo na jedničku. Už seznamovací jízdy probíhaly v mlze a hlavně Semetín na spoustě bláta, listí a všeho možného po těžbě dřeva. Věděli jsme, že to bude hlavně o hlavě a jízdě na jistotu. Pro nás bylo důležité dojet až do cíle a hlavně autu neublížit. Trochu jsem očekával, že v sobotu nebude taková mlha jako v pátek a to se potvrdilo. Do závodu jsme odstartovali na měkkém slicku, o jiné volbě jsem ani neuvažoval. První Troják i Semetín jsme nasadili svižné, ale bezpečné tempo. Nakonec jsme absolvovali celou soutěž bez jediné chybky a krásně jsme se svezli. Tím, že jsme odstartovali do pěti soutěží, tak se nám povedlo obsadit třetí místo absolutně v ADAM Cupu. Ale na rovinu musím říct, že mi to někteří soupeři ulehčili tím, že nenaplnili pohárové propozice a neodjeli více soutěží.
Co se týká ADAM Cupu, byl bych rád, kdyby pokračoval dále. Objevují se nové posádky, které disponují touto technikou, za mě je to pořád super závodění. I když jsem byl po Pepovi Petákovi asi druhým nejstarším účastníkem v pohárové historii, pořád mě to autíčko hodně baví, a když to aspoň trochu půjde, tak bych v něm chtěl pokračovat. V jaké to bude podobě, to je ještě ve hvězdách. Gratuluji Matějovi i Dominikovi k super výsledkům, hlavně v absolutním pořadí jednotlivých závodů. Je radost se na ně dívat a oba potvrzují, že i s tímto autem jde jet hodně rychle.“

Dva letošní největší rivalové naznačují odchod z ADAM Cupu. Najdou se opět nové tváře a dočkáme se 11. ročníku ADAM Cupu 2025?
- Partr Rally Vsetín 2024 – Čermák a Hrachovec ADAM Cup:
- Jakeš – Těšínský (Opel Adam Cup) 43:43,4
- Manderla – Kalistová (Opel Adam Cup) + 25,9
- Orava – Osička (Opel Adam Cup) + 2:15,8
Konečné pořadí
Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:
- Manderla 156 (21 vítězství v RZ), 2. Jakeš 146 (26), 3. Orava 52
Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024
6.–7. 4. KOWAX Valašská rally ValMez
3.–4. 5. Rallysprint Kopná
28.–29. 6. Lak Racing Rally Plzeň
26.–27. 7. Silmet Rally Příbram
6.–7. 9. Rally Vyškov
4.–5. 10. Futures Contproduct Rally Morava
8.–9. 11. Partr Rally Vsetín
Výtah z propozic Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024
Bodování za vyhranou RZ
Posádce, která vyhraje rychlostní zkoušku, v jakémkoliv závodě vypsaném v kalendáři “Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024” bude udělen jeden prémiový bod, který se bude započítávat do celkového bodování. Tyto body se budou započítávat i v případě, že tento závod nebude posádce (soutěžícímu) započítávaný z důvodu počtu započítávaných závodů.
V případě, že v cíli RZ bude mít několik posádek na prvním místě stejný čas (neplatí při přidělování časů), získá každý jezdec po jednom prémiovém bodu.

Výhry a finanční prémie
Prvních pět posádek v cíli každé soutěže obdrží finanční a věcné prémie v rámci klasifikace Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024:
- místo 30 000 Kč
- místo 15 000 Kč
- místo 10 000 Kč
- místo 5 000 Kč
- místo 3 000 Kč
Promotér na konci sezony, po skončení závěrečného podniku Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2024, ocení tři nejúspěšnější účastníky následujícím způsobem:
- místo 70 000 Kč
- místo 42 000 Kč
- místo 24 500 Kč
Aby jezdec byl zařazen do celkového hodnocení, musí odstartovat nejméně v pěti závodech Čermák a Hrachovec ADAM Cupu 2024. Do celkového umístění se započítává pouze šest nejlepších umístění.
Opel Adam Cup – Technická data:
Motor: 1.6 ECOTEC 16V, variabilní časování ventilů, řídicí jednotka BOSCH Motorsport
Výkon: 103 kW / 140 k při 6500 ot/min
Toč. moment: 160 Nm při 4700 ot/min
Převodovka: Sekvenční 5-stupňová Sadev, lamelový samosvorný diferenciál
Podvozek: Nastavitelný soutěžní podvozek REIGER, tlumičové vzpěry McPherson, silentbloky Uniball, specifikace pro asfalt a šotolinu
Řízení: Hřebenové s elektrohydraulickým posilovačem
Kola: Hliníkové disky EVO Corse 6,5 x 16 (asfalt), 6 x 15 (šotolina)
Brzdy: „Fly-off“ hydraulická ruční brzda, regulace tlaku brzd zadní nápravy, 4-pístkové kotoučové brzdy Brembo vpředu, vzadu jednopístkové kotoučové brzdy.
Brzd. kotouče: 305 mm ventilované vpředu, 264 mm vzadu
Karoserie: Lehký skelet, integrovaná bezpečnostní struktura, ochrana motoru a palivové nádrže
Interiér: Sedadla SPARCO Competition (kompatibilní se systémem HANS), integrovaný hasicí systém, suchý akumulátor.
Exteriér: Komponenty karoserie „OPC Line“, rychloupínače kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru, tažná oka
Elektronika: Soutěžní přístrojový panel, LCD indikátor řazení, palubní počítač navigátora MONIT, centrální ovládací panel, lampa na čtení map
Rozměry: délka: 3698 mm, šířka: 1720 mm, výška: 1442 mm, rozvor: 2310 mm
Hmotnost: 1090 kg
PR
Bližší informace k poháru:
Zdeněk Pekárek, XTG motorsport klub v AČR
tel: + 420 608976661, e-mail: info@adamcup.eu





















































































