Chtěli jste mít obtížný Dakar, tak jsme ho pro vás udělali, říká David Castera.

Jiří Vintr se zamýšlí nad odtajněnou trasou 47. ročníku Rallye Dakar 2025 …

Pošesté v Saúdské Arábii a pošesté jinak! Chtěli jste mít obtížný Dakar, tak jsme ho pro vás udělali, říká David Castera. A vskutku to vypadá že jeho organizátorský tým se chystá posunout zažité limity zas a znovu. Cílem v Shubaytah to navíc neskončí, všechna vozidla se po něm musejí po ose přesunout zpět do Džiddy. Úhrn speciálek přes 5100 kilometrů, to v Saúdské Arábii ještě nebylo…

Co tedy nabízí trasa nadcházejícího ročníku? Brutální, přetěžkou a zrádnou první polovinu, chlad okolo Hailu, ještě delší etapy ve druhé polovině a na závěr tři kratší, ale o to vydatnější zkoušky v dunách Empty Quarter. Ale popořádku…
Na úvod nás čeká prolog v okolí Bishy. Těch 29 kilometrů se ani nepočítá do výsledků, pouze určuje startovní pořadí první etapy. Mám na prology svůj názor, smysl dle mého měly v dobách, kdy se startovalo z Evropy do Afriky, aby se evropští diváci měli na co koukat. Pořadí startu první etapy by mělo být určeno startovní listinou, takže nasazování a přidělování čísel v podstatě svůj význam nemá. Už první etapa, opět okolo Bishy, bude nášup 412 kilometrů speciálky, nadto pořádně pestrých.

Hned po nich přichází podruhé Chrono 48. jestliže ta loňská představovala 584 kilometrů Pustou končinou ve dvou dnech, tentokrát čeká na závodníky bezmála tisícovka! Těžko čekat takové síto, jakým byla Chrono 48 v lednu, ale více než kdy jindy bude platit, že v úvodu se soutěž nevyhrává, ale jedině ztrácí.

Opět se nabízí nepřeberné množství možných strategií, kdy není jasné, kdo ve které ze záchytných bivaků skončí – mimochodem, tentokrát se vzhledem k oddělenosti tras pro motocykly a automobily odstartuje do etapy dříve a nejede se do čtyř hodin odpoledne, nýbrž do pěti. Ze strategie snad jen možná největší nebezpečí: technika bude po startu ještě relativně čerstvá a posádky plné sil.

Nebezpečí budou představovat defekty – přijít první den o obě náhradní kola může být pro další vývoj smrtící. Ideální bude první den opatrněji nastavený s plným počtem náhradních pneumatik, druhý den bude možné trochu více přitlačit.

 

Všechny další etapy první poloviny obsahují speciálku přes 400 kilometrů (496 – 412 – 428 kilometrů) a ještě jednu maratónskou dvojetapu s maratónským bivakem. Pravidlo o dvojici náhradních kol platí také tady. Výhodou bude přítomnost závodících podpůrných posádek v bivaku, ta při Chrono 48 není reálná. Tak těžká první polovina s tak koncentrovanou obtížností tu nebyla spoustu let.

Pokud jde o délku speciálek, ve druhé polovině, které dakarskou soutěž zpravidla rozhoduje, se ještě přitvrdí: z Hailu se pojede 606 kilometrů speciál do Al Duwadimi, byť se 172kilometrovou neutralizací. Pak tu máme 460, 484 a 357 kilometrů, než se soutěž přesune dlouhatánským přesunem do velkého finále v Pusté končině.

Nejprve je tu ten únavný, 500kilometrový přesun, na nějž navazuje 119 kilometrů na úvod v dunách (ta etapa byla v minulých letech ovšem pekelně těžká), poté další z etap s oddělenými trasami pro motocykly, automobily a kamiony (pro ně je hrozivou porcí jen 130 kilometrů v dunách) a nakonec závěrečných 62 kilometrů s hromadným startem. Bude Pustá končina tím velkým finále za stupňovanou obtížností první poloviny? Uvidíme…

Po dosažení cíle v Shubaytah čeká všechny závodní i podpůrné týmy ještě přesun přes celou Saúdskou Arábii zpět do Džiddy. Z bezpečnostních důvodů nelze vozidla nalodit už v Perském zálivu, riziko přesunu exponovanou oblastí před Rudým mořem je příliš vysoké.


Taktických variant je mnoho a scénářů vývoje soutěže ještě více. Riziko možnosti přijít o všechno kvůli třem obyčejným defektům činí z první poloviny ročníku a dvou maratónských etap vskutku třeskuté menu, které může ambice favoritů neočekávaně proměnit v prach. Vyhraje ten nejsilnější a nejšikovnější, nebo pouze nejšťastnější? Uvidíme.

 

Jiří Vintr