Na zrekonstruované trati Brno – Zastávka u Brna začaly vyjíždět elektrické vlaky.

Zdvoukolejnili a elektrifikovali frekventovanou trať na Brněnsku

Na frekventovanou nově zdvoukolejněnou a elektrifikovanou trať na trase Brno – Zastávka u Brna začaly vyjíždět elektrické vlaky.

Přestavba jednadvacetikilometrového úseku, který plní významnou roli v brněnské příměstské dopravě, umožnila přidání dalších regionálních spojů. Vyjely na něj moderní elektrické jednotky. Díky zvýšení traťové rychlosti zvládnou ujet celou trasu za kratší dobu. Cestující oceňují nový pohodlný přístup na nástupiště ve všech stanicích a zastávkách.

Modernizací prošel úsek jedné z nejstarších tratí v regionu, první vlaky vyjely z Brna do stanice s tehdejším názvem Boží Požehnání/Segen gottes už v roce 1856. To proto, že okolo této obce se začalo těžit kamenné uhlí pro místní slévárny a pro brněnské továrny a a domácnosti (někdejší revír Rosických uhelných dolů).

 

»V posledních měsících jsme svědky velkého boomu v dokončování dopravních staveb. Je dobře, že to platí i pro železnici. Díky modernizaci vyjedou do hustě obydleného regionu ekologické elektrické jednotky, které zajistí dopravu v krátkých intervalech,« řekl premiér Petr Fiala.

Z davu přihlížejících občanů na peronu nádraží v Zastávce jej rušily výkřiky: Fijalovej hnus!

Jako první se tam uskutečnila v letech 2020 až 2022 elektrizace úseku z Brna-Horních Heršpic do Střelic. Na ni navázala druhá etapa. »Práce zahrnovaly zdvoukolejnění a elektrizaci téměř desetikilometrového úseku ze Střelic do Zastávky u Brna, díky tomu jsme mohli zvýšit kapacitu této frekventované tratě. Nyní se sem vejde potřebný počet vlaků, které nabídnou rychlé a kapacitní spojení,« popsal ministr dopravy ČR Martin Kupka.

 

Rekonstrukcí prošly zastávky Omice a Rosice u Brna a stanice Zastávka u Brna. Nádraží v Tetčicích se rozdělilo na stejnojmennou zastávku a stanici bez nástupišť (u místní pily). Příchod k vlakům je zde veden úrovňově přes přejezd, v ostatních místech zajišťují bezbariérový přístup výtahy nebo šikmé chodníky. »Modernizace umožní zvýšit traťovou rychlost. Po instalaci ETCS, která pokračuje, vlaky zrychlí na až 120 km/h,« doplnil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

»Zmodernizované zastávky a stanice s bezbariérovým přístupem odpovídají cestování v 21. století. Věřím, že díky tomu přesedne víc lidí z aut do vlaků. Jihomoravský kraj plánuje nasadit na tuto elektrizovanou trať nové hybridní vlakové jednotky, na které už vypsal výběrové řízení. Přineseme tak nejen ekologicky udržitelnou dopravu, ale zvýšíme také komfort pro cestující,« prozradil hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

 

 

Zhotoviteli stavby byly společnosti Subterra, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Její celkové náklady dosahují 4 285 895 409 korun. Nádražní budova v Zastávce u Brna podstoupí příští rok modernizaci. Plánovači chystají pokračování zdvoukolejnění a elektrifikaci této technicky zastaralé trati dál ve směru na Třebíč a Jihlavu.

 

 

Text a foto: – Václav ŽALUD