Druhé kolo strategického dialogu k budoucnosti evropského automobilového průmyslu
Sdružení automobilového průmyslu pozitivně hodnotí diskusi o pragmatičtějším přístupu
k dekarbonizaci a oceňuje uznání naléhavé potřeby řešit nesmyslné penalizování za hrozící nesplnění
cílů za roky 2025 a 2026. Zároveň však upozorňuje na nezbytnost systematičtějšího a delšího
přechodného období pro splnění CO₂ cílů.

„Vítáme otevřený dialog a skutečnost, že Evropská komise pochopila urgentní situaci v oblasti CO₂ regulace pro rok
2025. Navržené řešení, zprůměrování cílového období na tři roky, je krokem správným směrem, avšak tříleté období
pro plnění cílů je nedostatečné. Od počátku jsme prosazovali, aby byl tento horizont prodloužen na pět let, což by
poskytlo průmyslu větší jistotu a stabilitu,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Systém průměrování emisí CO₂ v delším časovém horizontu byl Sdružením automobilového průmyslu i českými
vládními představiteli, včetně premiéra Petra Fialy a ministra dopravy Martina Kupky, navržen již na přelomu
listopadu a prosince 2024. Naše analýzy a tržní prognózy ukazují, že tři roky nejsou dostatečné, a i nadále by takto
nastavené cíle CO2 vedly k pokutám v miliardách eur.

Proto Česká republika od začátku prosazuje prodloužení
tohoto období na pět let, což jsme za Sdružení automobilového průmyslu opakovaně zdůrazňovali i v rámci jednání
tématické skupiny s výkonným místopředsedou Evropské komise pro prosperitu a průmyslovou strategii
Stéphanem Séjourném.
Vítáme, že vedle emisí se strategický dialog zaměřuje i na další neméně důležité oblasti – baterie, autonomní
mobilitu a podmínky pro těžkou dopravu a autobusy.
„Podpora evropského dodavatelského řetězce baterií a autonomní mobility je pozitivním signálem. Je nezbytné zajistit
i odpovídající podmínky pro těžkou dopravu a autobusy. Tato odvětví čelí specifickým výzvám, které dosud nenalezly
patřičné uznání v legislativních plánech EU,“ doplňuje Marco Boggian, vedoucí regulatorních záležitostí ve Sdružení
automobilového průmyslu.
Značný posun vpřed cítíme i v rámci ostatních prioritních témat strategického dialogu, která mohou našemu
průmyslu v tomto období plném výzev výrazně pomoci. K těm se vyjádříme po zveřejnění a důkladném prostudování
oficiálního akčního plánu pro automobilový průmysl, který očekáváme již 5. března. Pevně však věříme, že bude
reflektovat co nejvíce z našich priorit, které jsme aktivně komunikovali směrem k Evropské komisi.
Klíčové priority AutoSAP pro budoucnost evropského automobilového průmyslu:
1. Zjednodušení regulací a odstranění legislativních překážek – Flexibilnější mechanismy pro plnění CO₂
cílů, technologicky neutrální přístup a eliminace neefektivních sankcí.
2. Investice do inovací a technologického rozvoje – Podpora výzkumu v oblasti baterií, vodíkových
technologií a autonomní mobility.

3. Podpora evropských výrobců a udržení průmyslové výroby v Evropě – Posilování
konkurenceschopnosti a zajištění cenově dostupné energie pro výrobce.
4. Dostupnost surovin a zajištění strategických dodavatelských řetězců – Efektivnější přístup k surovinám
pro baterie a moderní technologie.
Oceňujeme společnou snahu Evropské komise a klíčových aktérů na poli evropské politiky při hledání
pragmatických řešení pro automobilový průmysl. Věříme, že akční plán pro automobilový sektor bude reflektovat
naše priority a těšíme se na spolupráci s evropskými institucemi při jeho implementaci. Jsme připraveni nadále
aktivně přispívat k rozvoji udržitelnosti a konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v Evropě.
Sdružení automobilového průmyslu je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky.
Sdružuje také subjekty aktivní ve výzkumu a vývoji, testování a certifikaci, vysoké školy a další poskytovatele služeb, kteří mají zájem aktivně přispívat
k rozvoji českého automobilového průmyslu. Sdružení vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společného cíle – zabezpečení
trvalé konkurenceschopnosti sektoru.

Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty. Přímo
zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc. V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno
1 477 663 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 452 881 představovaly osobní automobily.
Více informací o českém automobilovém průmyslu
najdete na www.autosap.cz
PR