Rekordní výsledky Škody v roce 2024.

Rekordní výsledky v roce 2024: Škoda Auto položila základy pro intenzivnější transformaci

Vynikající výsledky hospodaření v roce 2024: Škoda Auto Group dosáhla rekordních
tržeb 27,8 miliardy eur, provozního zisku 2,3 mld. eur a rentability tržeb 8,3 %
Automobilka je připravena na další fázi transformace: výborné finanční ukazatele
umožňují společnosti zvládnout nadcházející výzvy ve stabilní pozici
Nejmodernější modelová paleta v historii společnosti: Škoda Auto dodala zákazníkům
po celém světě 926 600 vozů (meziročně +6,9 %)
Dvojnásobné prodejní ambice s elektrickými modely pro rok 2025: na trhy přichází
zcela nový Elroq a proběhla premiéra nového vozu Enyaq
Rozvoj internacionalizace: premiéra městského SUV Kylaq v Indii, chystané zahájení
montáže ve Vietnamu, rozšíření produkce v Kazachstánu

Rok 2024 se stal historicky nejlepším hospodářským
rokem Škoda Auto Group. Skupina dosáhla rekordních tržeb 27,8 miliardy eur (+4,7 %)
a provozního zisku ve výši 2,3 miliardy eur (+30,0 %). Čistý peněžní tok se více než
zdvojnásobil a přesáhl 2 miliardy eur (+116,2 %). Rentabilita tržeb se dále zvýšila na 8,3 %,
což dokládá celkově vynikající finanční parametry a odolnost. Tyto dobré výsledky
umožňují automobilce zvládnout nadcházející výzvy spojené s intenzivnější transformací
ve stabilní a silné pozici.

Další zlepšení finančních ukazatelů je z velké části důsledkem
vyššího odbytu, pozitivní skladby prodaných modelů a příznivých kurzových vlivů spolu
s důsledným dodržováním úsporného programu Next Level Efficiency+, se zvláštním
zřetelem na optimalizaci nákladů. Škoda Auto dodala v loňském roce zákazníkům
po celém světě 926 600 vozů (+6,9 %), přičemž nejprodávanějším modelem značky
zůstává Octavia (215 700 vozů; +12,4 %). Česká automobilka zaznamenala výrazný nárůst
dodávek v celé Evropě, ve svém nejsilnějším regionu, kde rostla rychleji než trh a umístila
se na celkovém čtvrtém místě (2023: 7. příčka).

Do budoucna si Škoda zajistila dobrou
pozici, neboť nabízí historicky nejmladší a nejobsáhlejší portfolio se všemi typy pohonů,
včetně plně elektrického kompaktního SUV Elroq a nedávno představeného nového
modelu Enyaq. Vedle toho Škoda pokračuje ve svém úsilí o internacionalizaci: v nově
postaveném závodě ve Vietnamu bude montáž spuštěna v nejbližších týdnech a v Indii
podpoří prodej zcela nové městské SUV Kylaq, vyvinuté v tamních podmínkách pro
lokální trh. Na tomto důležitém rostoucím trhu je cílem značky prodat 100 000 vozů do
roku 2026. V dnes zveřejněném videu s hlavními momenty uplynulého roku automobilka
ukázala první záběry chystaného plně elektrického rodinného SUV Škoda, které vychází
z koncepčního vozu Vision 7S.

Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Jsem hrdý na to, že
mohu vést jednu z mála automobilových společností, které během této éry transformace
vykazují rekordní výsledky. Hospodářsky nejúspěšnější obchodní rok v historii naší společnosti je důkazem našich dvou hlavních předností: odolnosti a přizpůsobivosti.

 

Máme
solidní obchodní model a jasně definovaný plán, které se osvědčují právě v neklidných časech.
Naše provozní činnost je vysoce efektivní z hlediska nákladů a naši zákazníci mimořádně
dobře přijali moderní produktovou řadu. Podařilo se nám růst rychleji než trh, zejména
v Evropě, a zajistit si zde celkově čtvrtou pozici. Tyto faktory jsou základním předpokladem
pro udržení společnosti na správné cestě i s ohledem na nadcházející výzvy a očekávanou
finanční zátěž, ale i pro financování nezbytných investic z vlastních zdrojů.

Rád bych poděkoval všem škodovákům za výjimečné týmové nasazení a další posílení značky,
prodejním partnerům za jejich úžasné úsilí a samozřejmě zákazníkům za důvěru
v nejmodernější a nejobsáhlejší produktové portfolio v historii značky Škoda. Společně
vytváříme světlou budoucnost naší společnosti.“

Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní
záležitosti, uvádí: „V roce 2024 jsme dosáhli rekordních tržeb i čistého peněžního toku
a splnili cíl ziskovosti. Tím jsme potvrdili, že provádíme správná opatření pro zajištění finanční
flexibility naší obchodní činnosti a probíhající transformaci celého odvětví. Naše finanční
odolnost a stabilita, investice do nových produktů, digitalizace a další optimalizace našich
výrobních procesů pomohou posílit pozici společnosti Škoda Auto na další roky.

Úsporný
program Next Level Efficiency+ je zároveň důkazem, že aktuální úkoly úspěšně zvládáme
a připravujeme se na nadcházející výzvy, včetně přísnějších emisních limitů. V roce 2024 jsme
také výrazně pokročili v oblasti digitalizace: umělá inteligence pomáhá společnosti
Škoda Auto zvyšovat efektivitu a dále zlepšovat orientaci na zákazníka.“

Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing,
přibližuje: „S 926 600 dodanými vozy po celém světě jsme výrazně vylepšili loňský výsledek
a dosáhli jsme rekordního tržního podílu v Evropě ve výši 5,9 %. Zároveň jsme zaznamenali
historicky nejvyšší tržní podíly v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Spojeném království. To
by nebylo možné bez důvěry našich zahraničních, a zejména firemních zákazníků.

V loňském
roce jsme uvedli na trh mnoho nových modelů s širokou nabídkou motorů, včetně
nejmodernější generace plug-in hybridního pohonu. Se zcela novým modelem Elroq a novým
vozem Enyaq pokračujeme v cestě k čisté mobilitě. Zdokonalili jsme zákaznickou zkušenost
vylepšením aplikace MyŠkoda, což vedlo ke zvýšení hodnocení v digitálních obchodech, a do
aplikace jsme také začlenili Powerpass, naši službu pro nabíjení na více než 630 000 bodech.
Orientace na zákazníka zůstane i nadále hlavním cílem naší podnikatelské činnosti.“

Nejlepší hospodářské výsledky v historii skupiny Škoda Auto Group
Česká automobilka dosáhla v náročném období výborných finančních výsledků a rekordních
tržeb 27,8 miliardy eur (2023: 26,5 mld. eur; +4,7 %). Solidní provozní zisk ve výši 2,3 mld. eur
(2023: 1,8 mld. eur; +30,0 %) se promítl do zvýšení rentability tržeb na 8,3 % (2023: 6,7 %),
zatímco čistý peněžní tok se více než zdvojnásobil a přesáhl 2 miliardy eur (2023: 0,938 mld.
eur; +116,2 %). Zlepšení finančních ukazatelů je z velké části důsledkem vyššího odbytu,
pozitivní skladby prodaných modelů a příznivých kurzových vlivů spolu s důslednou realizací úsporného programu Next Level Efficiency+, se zvláštním zřetelem na optimalizaci nákladů.
Tento úspěch je pro automobilku Škoda Auto pevným základem pro zdárné zvládnutí výzev
období transformace a umožňuje realizovat nezbytné investice pro zajištění a udržení
dlouhodobé konkurenceschopnosti společnosti.

Vyvážený přístup společnosti Škoda Auto, která poskytuje širokou nabídku jak z hlediska
výběru pohonných jednotek, tak karosářských variant, má u zákazníků dobrý ohlas.
Automobilka si v roce 2024 udržela pozitivní trend a zvýšila dodávky na 926 600 vozů
(meziročně +6,9 %), navzdory velmi rychle se měnícímu tržnímu prostředí. Obzvláště úspěšná
byla Škoda v Evropě, kde se poprvé ve své historii umístila na celkovém čtvrtém místě.
Největšími trhy značky Škoda zůstaly Německo, Česká republika a Spojené království.
Výrazné absolutní nárůsty byly zaznamenány v Turecku, Polsku a Španělsku.

V roce 2024 uvedla Škoda Auto na trh rekordní počet nových a modernizovaných vozů. Vedle
omlazených modelů Scala, Kamiq a Octavia a nových modelových řad Superb a Kodiaq,
dodávaných i se zdokonalenými plug-in hybridními pohony, představila společnost zcela nové
SUV Kylaq, vyvinuté v Indii pro tamní trh.

Je prvním sériovým modelem značky Škoda
v segmentu vozů s délkou pod 4 metry na tomto rychle rostoucím trhu. Dalším významným
momentem roku byla světová premiéra modelu Elroq, který představuje důležitý milník
na cestě značky Škoda k elektrifikaci.

Škoda Auto Group1) – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 2024

2024

2023 Změna
Dodávky zákazníkům vozů 926 600 866 800 +6,9 %
Výroba3) vozů 1 027 300 1 006 800 +2,0 %
Odbyt4) vozů 1 090 000 1 056 000 +3,2 %
Tržby mil. eur 27 787 26 536 +4,7 %
Provozní výsledek mil. eur 2 305 1 773 +30,0 %
Rentabilita tržeb % 8,3 6,7 –
Investice mil. eur 1 825 1 913 −4,6 %
Čistý peněžní tok mil. eur 2 028 938 +116,2 %

 

1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH,
Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky
jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku
a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi,
Porsche a Lamborghini.

Elektrifikace portfolia pokračuje
Již 130 let se Škoda Auto vyvíjí a inovuje se silným zaměřením na zákazníka. Nyní automobilka
dále urychluje elektrifikaci své modelové nabídky s cílem zpřístupnit e-mobilitu ještě většímu
počtu uživatelů.
Modelová řada Enyaq se v loňském roce stala třetím nejprodávanějším elektromobilem
v Evropě. Automobilka dodala zákazníkům celkem 79 500 vozů, a to i přes rostoucí
konkurenci a zpomalení poptávky po plně elektrických vozidlech v celém odvětví. Nedávno
představený nový Enyaq je připraven navázat na tyto úspěchy.

S novým modelem Elroq, nejnovějším elektromobilem značky Škoda, společnost
zdvojnásobuje své ambice v oblasti prodeje plně elektrických vozů pro rok 2025. Nový vůz
vstoupil na trhy jako nejdostupnější elektrický model důležitého segmentu kompaktních SUV
s ohledem na kapacitu baterie a rozsáhlou standardní výbavu. Elroq se navíc v řadě zemí nabízí
za srovnatelnou cenu jako jeho protějšek Karoq se spalovacím motorem. S více než 35 000
objednávkami do začátku března Škoda opět dokazuje, že zavedená evropská automobilka
může v oblasti e-mobility úspěšně konkurovat novým vyzyvatelům.

Kromě toho Škoda plánuje další nové elektrické modely, včetně městského crossoveru Epiq
a nového velkého rodinného SUV s elektrickým pohonem na bázi konceptu Vision 7S, jehož
první záběry automobilka odhalila dnes ve videu se shrnutím roku 2024.

Pokrok v internacionalizaci
Indie zůstává základním kamenem strategie internacionalizace značky Škoda a do budoucna
i významným exportním centrem. Model Kylaq, po vozech Kushaq a Slavia třetí lokálně
vyvinutý a vyráběný automobil Škoda, vstoupil v roce 2024 do oblíbeného segmentu vozů
s délkou pod 4 metry, který tvoří téměř 50 % prodejů na indickém trhu. Nový model bude
hrát klíčovou roli při dosažení cíle společnosti prodat v Indii 100 000 vozů Škoda do roku
2026. Letos v únoru byla zahájena místní montáž modernizovaného modelu Kodiaq, který tak
posílil pozici značky Škoda na indickém trhu.

Ve Vietnamu, který je strategickou vstupní branou do širšího regionu ASEAN, nyní vrcholí
přípravy na zahájení montáže vozů v nově vybudovaném závodu v provincii Quang Ninh.
Zpočátku zde bude probíhat výroba SUV Kushaq a následně i sedanu Slavia z plně
rozložených sad (CKD) s využitím synergií s výrobním zázemím automobilky v Indii.
Mezinárodní expanze značky Škoda pokračuje i v dalších regionech. V Kazachstánu
automobilka v loňském roce po svém opětovném vstupu na trh dodala zákazníkům více
než 1 400 vozů.

Pokrok v digitalizaci pro příjemnou zákaznickou zkušenost
Pro další zlepšení zákaznické zkušenosti a spokojenosti je zásadní plynulé fungování softwaru
a vylepšení digitálních funkcí uvnitř i vně vozu. Škoda Auto proto uvedla novou aplikaci
MyŠkoda coby jednotnou platformu pro majitele všech kompatibilních modelů.

Software
nabízí rozšířené funkce a aktualizovaný design, který zajišťuje komplexnější a uživatelsky
přívětivější zážitek. Aplikace usnadňuje vstup do vozidla a obsahuje nové a vylepšené funkce
i chytré služby, jako je Pay to Park a Pay to Fuel. Vedle toho je její součástí i služba Powerpass,
která tím dále zjednodušuje proces nabíjení elektromobilů Škoda a sjednocuje veškeré služby
do jedné aplikace.

Úspěchy v oblasti udržitelnosti
Škoda Auto v roce 2024 učinila další kroky k dosažení svých ekologických cílů. Společnost
pokračuje v plánech na dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech v České
republice a Indii do roku 2030. Zásadní je v tomto směru transformace teplárny v Mladé
Boleslavi, která probíhá ve spolupráci se společností ŠKO-ENERGO. Po přechodu výhradně
na biomasu ušetří až 290 000 tun CO2 ročně.
Ve všech svých závodech po celém světě Škoda Auto realizovala účinná opatření na úsporu
energie a jen v roce 2024 snížila spotřebu o 44 675 MWh (-3,7 %), což odpovídá plnému
nabití téměř 840 000 modelů Škoda Elroq 50.
Současně s vydáním Výroční zprávy za rok 2024 zveřejnila Škoda Auto také Zprávu
o udržitelném rozvoji, která nabízí podrobný pohled na pokroky společnosti v jednotlivých
oblastech. Obě zprávy jsou k dispozici ke stažení na stránce Škoda Report 2024 a na stránce
věnované udržitelnosti.

Infografika: Rekordní výsledky v roce
2024: Škoda Auto položila základy pro
intenzivnější transformaci
Rok 2024 se stal historicky nejlepším
hospodářským rokem skupiny Škoda Auto
Group. Společnost dosáhla rekordních
tržeb 27,8 miliardy eur (+4,7 %) a
provozního zisku ve výši 2,3 miliardy eur
(+30,0 %). Čistý peněžní tok se více než
zdvojnásobil a přesáhl 2 miliardy eur
(+116,2 %) a rentabilita tržeb se dále
zvýšila na 8,3 %, což dokládá celkově
vynikající finanční parametry a odolnost.

 

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR