Železniční přeprava silničních návěsů v ČR láme rekordy: Kombinovaná doprava
jako jediná roste na klesajícím trhu
V České republice byl v roce 2023 po železnici přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů.
Rekordních hodnot dosáhl celý segment tzv. nedoprovázené kontinentální kombinované dopravy.
Souhrnný přepravní výkon silničních návěsů a výměnných nástaveb byl 344 mil. tunokilometrů (tkm).
Celkové výkony přepravy věcí po železnici však v poslední dekádě mírně klesají.
V nedávném období mezi
lety 2022 a 2023 dokonce došlo k vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm v České republice a obdobně i za
celý evropský trh. Kombinovaná doprava silnice – železnice se jeví jako jediný růstový segment železniční
nákladní dopravy, a to i přes dílčí pokles u námořních kontejnerů v roce 2023.
Německá konzultační společnost SCI Verkehr přitom predikuje další růst evropského trhu kombinované
dopravy po železnici do roku 2040. Vyšší růst je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované
dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25%
podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.
Tento segment je v České republice podporován zejména pomocí operačního programu Doprava, v současné
době je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních vleček. Hlavním a aktualizovaným
zdrojem informací o kombinované dopravě je webový portál kombinovanapreprava.cz, který bude dále
rozvíjen a v průběhu tohoto roku rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy.
Situace v České republice
Vyšší zapojení energeticky a environmentálně šetrnější železniční nákladní dopravy je dlouhodobě jedním
z cílů strategických a koncepčních dokumentů.
V této souvislosti jsou proto pozitivní zprávou některá data z nejnovější Ročenky dopravy 2023. Po železnici
byl přepraven rekordní počet 54 525 ložených silničních návěsů a přívěsů a jen dalších 100 jich bylo
z provozních důvodů přepraveno prázdných. Tyto údaje tak rovněž ilustrují výhodnost kombinované dopravy
z hlediska možností zpětného využití dopravních prostředků s pozitivním dopadem i na efektivní využívání
kapacity železniční infrastruktury. Celkový přepravní výkon byl v tomto segmentu cca 300 mil tkm.
Přeprava výměnných nástaveb po železnici zaznamenala po výrazném útlumu v předchozích letech 2021
a 2022 návrat k lepším hodnotám, byť je tato technologie využívaná v menším rozsahu než intermodální
silniční návěsy. Bylo jich přepraveno 9 006 s přepravním výkonem cca 44 mil tkm.
Souhrnně byl dosažen 12% podíl kontinentální kombinované dopravy na celkových výkonech kombinované
dopravy na železnici, což je v České republice historicky nejvyšší podíl.
Stránka 1 z 3
Nejúspěšnějším segmentem kombinované dopravy s využitím železniční dopravy pak zůstávají tzv. velké
neboli námořní ISO kontejnery s počtem 729 047 ložených kontejnerů a celkovým přepravním výkonem
2 521 mil. tkm. Přesto byl v roce 2023 zaznamenán poměrně výrazný propad v přepravě kontejnerů.
Podle Libora Krejčího z Centra dopravního výzkumu, v. v. i. „byl rok 2023 poznamenán komplikacemi
v logistice námořních kontejnerů. To pochopitelně způsobilo prodlevy a nedostatek kontejnerů z důvodů
provozních abnormalit. Naproti tomu nárůst zejména u silničních intermodálních návěsů je způsoben
rozvojem terminálů i vlakových linek. Tento způsob řešení logistických potřeb je ve větší míře
konkurenceschopný cenově i kvalitou služby v porovnání s přímou silniční dopravou“.
Celkové přepravní výkony po železnici však spíše stagnují nebo i klesají. V nedávném období mezi lety 2022
a 2023 dokonce došlo k jejich vyššímu poklesu o přibližné 8 % tkm a dosáhly 15 038 mil. tkm, na čemž se však
podílí primárně vnější vlivy způsobené celkovou změnou struktury poptávky po nákladní dopravě.
Situace v Evropě
Aktuální vývoj prezentuje Mezinárodní železniční unie (UIC) a Mezinárodní unie pro kombinovanou dopravu
silnice-železnice (UIRR) ve zprávě o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024. Celkové přepravní výkony
na silnici rostly, zatímco na železnici v poslední dekádě v zásadě stagnovaly, přičemž v období mezi lety 2018
a 2023 dokonce poklesly o 8,1 %. Oproti tomuto trendu působí dlouhodobě rostoucí výkony v kombinované
dopravě, které ve stejném pětiletém období narostly o 8,7 % tkm.
„Je vidět pozitivní evropský trend růstu železniční přepravy námořnících ISO kontejnerů délky 20 stop a více.
Už dnes je na mnoha trasách alternativní řešení přepravy kontejnerů silniční dopravou pouze doplňkové.
Dokonce ještě vyšší tempo růstu bylo dosaženo v kontinentální kombinované dopravě realizované zejména
intermodálními silničními návěsy. V tomto segmentu je významný prostor k převodu další části přeprav ze
silnice na železnici“, doplňuje Libor Krejčí.
Optimistická je taktéž predikce vývoje kombinované dopravy. Německá konzultační společnost SCI Verkehr,
která připravila uvedenou zprávu o kombinované dopravě v Evropě pro rok 2024, předpokládá další růst
přepravních výkonů realizovaných kombinovanou dopravou. Kontinentální kombinovaná doprava by přitom
měla růst rychleji, než celkový trh a do roku 2040 by se přepravní výkony měly téměř zdvojnásobit. Vyšší růst
je očekáván v přepravních výkonech kontinentální kombinované dopravy, a to o 3,7 % ročně, zatímco
námořní kombinovaná doprava by měla růst o 2,8 %. Je očekáván 25% podíl kontinentální kombinované
dopravy na celkových výkonech kombinované dopravy v roce 2040.
Aktuální podpora kombinované dopravy v České republice
„Ministerstvo dopravy dlouhodobě podporuje železniční a potažmo kombinovanou dopravu, zejména pomocí
operačního programu Doprava. Aktuálně je např. vyhlášena výzva č. 35 na podporu rozvoje železničních
vleček. Výzva je kolová a bude pro žadatele otevřená do 30. 6. 2025,“ uvádí Lukáš Soukup z Ministerstva
dopravy.
Kromě investic do infrastruktury v podobě rozvoje a vybavenosti terminálů kombinované dopravy
a zkapacitnění hlavních koridorů je důležitá taktéž informovanost různých zájemců a uživatelů kombinované
dopravy. Centrum dopravního výzkumu s podporou Ministerstva dopravy proto vytvořilo webový portál
kombinovanapreprava.cz. Obsahuje elektronický vzdělávací program (e-learning), který je cíleně připraven
Stránka 2 z 3
pro silniční dopravce, zasilatele a speditéry, odesilatele a příjemce, ale i veřejnou správu a studenty.
V letošním roce bude dále rozšířen o kalkulačku emisní intenzity přepravy v souladu s jednotnou metodikou
pro výpočet emisí skleníkových plynů (GHG) z dopravních služeb.
„I když bylo nedávné období v České republice úspěšné z hlediska přepravy silničních návěsů po železnici, je
zde prostor pro další růst. Nejlepší cestou jsou snadno dostupné a korektní informace o všech aspektech,
výhodách i omezeních kombinované dopravy pro všechny účastníky přepravního řetězce. Budeme proto dále
pracovat na rozvoji webového portálu kombinovanapreprava.cz“ uzavírá Libor Krejčí.
Zdroje:
• Ročenka dopravy České republiky 2023 In. MINISTERSTVO DOPRAVY. 2024. Dostupné z:
https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2023/
• 2024 Report on Combined Transport in Europe Report Online. In. UIC. 2024. Dostupné z:
https://uic.org/IMG/pdf/uic_uirr_report_2024-2.pdf
• Operační program Doprava. In. MINISTERSTVO DOPRAVY. 2025. Dostupné z:
https://opd3.opd.cz/stranka/Vyzva-c-35-na-podporu-rozvoje-zeleznicnich-vlecek-je-vyhlasena
• Count Emissions EU: Measuring emissions from transport services. Online. In: EVROPSKÝ PARLAMENT. 2025.
Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2023)757562
PR
CDV