Nižší výrobní intenzita pokračuje i v únoru
V úvodních dvou měsících letošního roku bylo na linkách tuzemských výrobců zkompletováno celkem
234 341 osobních automobilů, meziročně tedy o 11 % vozidel méně. Nižší výrobní hodnoty
zaznamenala i produkce motocyklů se 101 vyrobenými kusy. Další nárůst výroby naopak vykázala
produkce autobusů, kterých bylo zkompletováno celkem 863 ks, meziročně tedy o 27 % více. Podíl
vozidel s elektrickým pohonem vzrostl na 16,9 % z celkové produkce, přičemž bylo vyrobeno 30 532
vozidel s čistě elektrickým a 9 058 s plug-in hybridním pohonem.
„Pomalejší tempo výroby nových osobních automobilů, korelující s poklesem registrací na hlavních evropských trzích
Německa, Francie, Itálie nebo Velké Británie, se propisuje i do únorových dat tuzemské produkce. Na druhé straně
pozorujeme výrazný meziroční nárůst ve výrobě elektrických vozidel, jejichž podíl se na domácí produkci prvních dvou
měsíců roku meziročně zvýšil z loňských 7 % na letošních 16,9 %.

Tento nárůst je výsledkem zejména dvou faktorů –
náběhu sériové výroby nového modelu Škoda Elroq, jehož produkce v začátku roku téměř dorovnala svého staršího
a úspěšného předchůdce model Enyaq, a také více než pětinového podílu elektromobilů na výrobě nošovického
Hyundaie. Pokud máme zachovat konkurenceschopnost a zároveň přispět k udržitelnější mobilitě, musíme nabízet
taková auta, která zákazníci v danou chvíli chtějí, potřebují a jsou ochotni si je koupit. Regulace by proto měla
stanovovat reálné cíle, ne cesty, jak se k nim dostat,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového
průmyslu.
Osobní vozidla
V lednu a únoru bylo v České republice vyrobeno 234 341 osobních vozidel, tj. meziročně o 10,9 % méně než
v prvních dvou měsících předchozího roku. Elektrických vozidel bylo v daném období vyrobeno 39 590 ks a jejich
podíl na tuzemské produkci automobilů se meziročně více než zdvojnásobil na 16,9 %. Celkem bylo vyrobeno 30
532 bateriových BEV a 9 058 plug-in hybridních PHEV vozidel.

Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila v lednu a únoru ve svých tuzemských závodech 151 429
osobních automobilů (-6,4 %). Elektrických vozů (bateriových BEV a plug-in hybridních PHEV) vyrobila Škoda
29 648 ks, tj. 19,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 24 861 vozidel bateriových BEV a 4 787 vozidel plug-in
hybridních. V číslech vyrobených elektrických vozů mladoboleslavské automobilky i celkovému nárůstu počtu
zhotovených vozů v tomto segmentu se odráží i náběh sériové výroby nového modelu Elroq, kterého
mladoboleslavská automobilka vyrobila téměř shodné množství jako modelu Enyaq.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za první dva měsíce vyrobeno celkem 44 440 vozidel, tj. o 24,4 %
méně než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 5 671 ks čistě elektrický a 4 271 ks
plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily 22,4 % z celkové produkce.
V kolínské Toyotě v prvních dvou měsících zaznamenali pokles produkce o 9,5 %. V absolutním vyjádření bylo
v Kolíně v úvodu letošního roku vyrobeno celkem 38 472 osobních automobilů. Téměř 58 % z nich tvořila vozidla
hybridního modelu Yaris HEV.

Autobusy
V lednu a únoru 2025 bylo v Česku vyrobeno o 185 autobusů více než ve stejném období loňského roku. Celková
hodnota výroby tak dosáhla počtu 863 autobusů a představuje 27,3% nárůst oproti předchozímu roku.
Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 842 autobusů, tedy o 31,2 % více než ve stejném období loňského roku.
SOR Libchavy naopak zaznamenal v prvních dvou měsících tohoto roku nižší výrobní údaje autobusů, tj.
o 14 ks, potažmo 45,2 % méně než vloni.
Společnost KHMC vyrobila v lednu a únoru 4 ks minibusů. V segmentu elektrických pohonů bylo v prvních dvou
měsících vyrobeno celkem 62 elektrických autobusů. Téměř všechny byly vyrobeny v Iveco CR (61 Ks), zbylý jeden
kus byl zhotoven v libchavském závodě SOR.
Motocykly
Tradiční výrobce motocyklů Jawa Moto vykázal meziroční pokles lednové a únorové výroby. V prvních dvou
měsících sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 101 motocyklů (-33,6 %), v meziročním absolutním srovnání
tedy o 51 motocyklů méně.
Sdružení automobilového průmyslu je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky.
Sdružuje také subjekty aktivní ve výzkumu a vývoji, testování a certifikaci, vysoké školy a další poskytovatele služeb, kteří mají zájem aktivně přispívat
k rozvoji českého automobilového průmyslu. Sdružení vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společného cíle – zabezpečení
trvalé konkurenceschopnosti sektoru.
Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty. Přímo
zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc. V roce 2024 bylo v České republice vyrobeno
1 477 663 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 452 881 představovaly osobní automobily. Více informací o českém automobilovém průmyslu
najdete na www.autosap.cz
www.autosap.cz
PR