FIM Endurance World Trophy je novou třídou MS vytrvalostních motocyklů FIM EWC.

FIM ENDURANCE WORLD TROPHY – NOVÁ PRODUKČNÍ KATEGORIE

FIM Endurance World Trophy je novou třídou, která byla vyvinuta promotérem mistrovství světa vytrvalostních motocyklů FIM EWC, společností Warner Bros. Discovery Sports (WBD) v úzké spolupráci s Mezinárodní motocyklovou federací FIM. Cílem nové kategorie je nejen navýšení počtu startujících, ale má být vstupní branou pro jezdce, kteří budou odhodlaní v budoucnu dosáhnout samotného vrcholu vytrvalostního soutěžení, čímž je bezesporu postup do hlavní kategorie Formula EWC

Zcela nová kategorie bude mít premiéru při zahajovacím závodě 24 Heures Motos na trati v Le Mans, který se koná 17. – 20. dubna

·Předpisy vyvinuté FIM se zaměřením na cenu a dostupnost

· Společnost Dunlop jako oficiální dodavatel obutí, s balíčkem dodávek pneumatik zdarma

Závodníci budou soutěžit na motocyklech o objemu 1000 ccm, které se velmi podobají sériovým motocyklům, jenž je možné zakoupit v obchodě. Motocykly projdou pouze základními úpravami, které umožňují omezit provozní náklady    a zajistit dostupnost nové třídy jak po finanční, tak po výkonnostní stránce.

S ohledem na tyto cíle lze použít a vyměnit pouze standardní palivovou nádrž během zastávek v boxech pomocí rychloupínacího konektoru, spíše než tankováním motocyklu. Minimální doba zastávky v boxech bude z bezpečnostních důvodů regulována.

Jeden závod – tři kategorie: jezdci FIM Endurance World Trophy dostanou příležitost soutěžit na trati ve stejnou dobu jako jezdci kategorií Formula EWC                          a Superstock a budou tak těžit z živého vysílání na oficiálních kanálech EWC. Ke snazší orientaci a rozpoznání do jaké kategorie motocykl patří, slouží podsvícená čísla na barevném pozadí, jakož i světlomety, které musí být po celou délku závodu rozsvíceny. Motocykly Formula EWC používají bílá čísla s černým pozadím a bílými světly, Superstock používají čísla s červeným pozadím a žlutě svítící světlomety.      

U nové třídy produkčních motocyklů budou bílá čísla na modrém pozadí a se žlutými světly. Po dokončení závodu musí motocykly všech tří kategorií dosáhnout minimální hmotnosti 170 kg.

Pyramida EWC (viz obrázek níže) znázorňuje cestu k hlavní kategorii Formula EWC. Týmy třídy FIM Endurance World Trophy budou soutěžit v průběhu sezóny FIM EWC, která je složená ze čtyřech závodů s týmy, které počítají své tři nejlepší výsledky ze čtyřech možných. Podle sportovních předpisů jsou povoleni čtyři závodní jezdci za tým. Nová kategorie bude používat zkratku PRD (Production).

Oficiální dodavatel pneumatik Dunlop každému týmu FIM Endurance World Trophy dodá 10 sad pneumatik zdarma v případě 24hodinových klání a 5 sad pro závod 8 hodin Spa Motos, což je celkem 25 sad v průběhu sezóny pro permanentní účastníky. Tato společná pobídka od WBD Sports a Dunlop pomůže snížit náklady týmů a upevnit pozici FIM Endurance World Trophy jako inovativního vstupního kroku do mistrovství světa.

Dostupné pneumatiky budou pocházet z oblíbené řady závodních slicků KR Dunlop, které používají týmy ve Světovém poháru FIM Endurance (Dunlop Superstock Trophy). Týmy budou mít na výběr v každém závodě ze dvou typů předních pneumatik KR109 a dvou zadních pneumatik KR108, stejně je tomu i u pneumatik do mokra.

Paul King, ředitel Circuit Racing Commission, FIM, řekl: „Vytvoření produkční třídy FIM Endurance World Trophy umožní účast více standardním motocyklům a povzbudí inovativní nápady k vytvoření nižší nákladové třídy a zároveň zajistí, že výkon těchto strojů na trati bude velmi blízký motocyklům EWC a Superstock. Nový koncept FIM a WBD nabízí skvělou příležitost přivést nové týmy a udržet některé z našich stávajících týmů na těchto akcích.

Jean-Baptiste Ley, ředitel motoristického sportu, Warner Bros. Discovery Sports, komentoval balíček podpory výrobce pneumatik Dunlop: „Vzhledem k cenové dostupnosti a přístupnosti, která je srdcem FIM Endurance World Trophy, bude balíček podpory, který jsme vyvinuli ve spolupráci se společností Dunlop, nejen týmy velmi oceňován, ale bude také nesmírně důležitý, protože se tato nová kategorie na startovní cestě k EWC Pyramid etabluje.

Jedná se také o další příklad neochvějného závazku společnosti Dunlop k EWC a motocyklovým závodům obecně, čehož si nesmírně vážíme.

Wim Van Achter, manažer motoristického sportu, Dunlop Motorcycle Europe, řekl: „Ve spolupráci s WBD Sports jsme potěšeni, že můžeme oznámit tento podpůrný balíček pro každý tým, který se připojí k nové třídě založené na produkci. Étosem této kategorie je dostupnost, takže jsme si jisti, že týmy, které budou dostávat pneumatiky zdarma po celou sezónu, udělají dlouhou cestu k tomu, aby se staly férovou a stupňující se meritokratickou světovou závodní etapou.“

Gilles Stafler, sportovní koordinátor EWC, řekl: „Jako bývalý týmový manažer v EWC až příliš dobře znám finanční tlaky, které existují. Vím také, jak konkurenceschopné se EWC stalo, díky čemuž je pyramida, která uspokojuje všechny úrovně výkonu a rozpočtu, ještě důležitější. Odezva, kterou jsme měli od jezdců a týmů, byla opravdu povzbudivá a budeme se na ni v průběhu letošní sezóny 2025 opravdu těšit.“

Yannick Bureau, který vede tým 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore, vítěz Světového poháru ve vytrvalostních závodech FIM , podpořil vznik Endurance World Trophy.

Řekl„Vytvoření nové kategorie vnímám pozitivně z několika důvodů. Přiláká více lidí, což je z ekonomického hlediska životně důležité jak pro organizátory, tak pro promotéry. Soutěžení v Superstocku dnes vyžaduje podstatně více zdrojů než před 20 lety a je nezbytná nižší kategorie.“

Julien Diguet, který sedlá motocykl týmu Dafy-RAC 41-Honda ve Světovém poháru FIM Endurance World Cup, řekl„Příchod nového promotéra WBD Sports zvýšil naši viditelnost a přivedl více sponzorů. Ale v důsledku toho se týmy stávají profesionálnější a potřebují investovat více finančních prostředků. Z důvodů zvýšených výdajů je potřeba pokračovat v podpoře malých týmů“.

Jezdec Christian Gamarino si je plně vědom důležitosti postupu v EWC poté, co přešel pro rok 2024 do kategorie Formula EWC, v roce 2023 pomohl týmu 33 Louit April Moto vyhrát Světový pohár FIM Endurance World Cup.

Ital, který bude v roce 2025 závodit ve své druhé sezóně v hlavní kategorii Formula EWC s Kawasaki Webike Trickstar, řekl: „Příležitost postoupit je velmi důležitá. Když jsem přešel ze Superstocku do Formula EWC, mnoho jezdců si uvědomilo, že je to také příležitost pro ně, takže nyní vynakládají více úsilí na dosažení vrcholu, protože mají více energie, aby byli rychlejší, aby se pokusili získat místo v týmu Formula EWC.

 

Zdroj: FIMEWC.com

Text: David Vychopeň / Motor MAX