WSBK 2025 a Češi v akci : V Mostě se Ondřej Vostatek opět vrátil na body

V Mostě se Vostatek opět vrátil na body

Nejúspěšnějším českým závodníkem pátého podniku mistrovství světa superbiků na Autodromu v Mostě byl ve třídě supersport Ondřej Vostatek. Pražský jezdec českého týmu WRP Racing bodoval v obou závodech, kdy byl v sobotu dvanáctý, v neděli vybojoval jeden bod až v úplném závěru závodu.

 

Ondřej Vostatek (WRP Racing) Ducati Panigale V2

Superpole: 21.místo

  1. závod: 12.místo
  2. závod: 15.místo

WSSP 20. místo 14 bodů

Ondra Vostatek využil domácího prostředí na maximum a vrátil se tak opět na body po třech podnicích, kdy vyšel bodově naprázdno. Naposledy si odvezl body z prvního závodu z daleké Austrálie. Od té doby po návratu do Evropy tým bojuje s nastavením podvozku K-Tech, kteří jako dlouholetí partneři jedou jako jediní v poli. Hlavně na výjezdech ze zatáček ex Barni Racing Ducati Panigale V2 ztrácí s konkurenci a Ondra tak musí ztrátu dohánět na brzdách a to je vždy velmi velký risk.

My jsme šli do domácího závodu s tím, že se to musí v Mostě za každou cenu zlomit, že se to musí změnit, jinak nemá cenu tady dál cokoliv zkoušet a třeba i dál pokračovat. Naštěstí nás tohle pozitivně naladilo, vidíme, že jdeme správným směrem, tým makal o sto šest, jsem na něj moc pyšný.“

„V pátek byly podmínky všelijaké, předpověď nevypadala úplně růžově, takže trénink a superpole byly hodně zrádné. V superpole jsem skončil dvacátý první, což byla obrovská škoda, ale do závodů jsem si hodně věřil. Na naše závody bylo naštěstí sucho, takže jsem toho využil a bylo vidět, že v obou závodech jsem byl silnej, hlavně na brzdách, v některých úsecích trati jsem byl o třídu výš než ostatní jezdci kolem mě, ale bohužel, pokud vám stále chybí akcelerace ze zatáčky, tak vám jezdci před vámi ujedou o několik metrů a na předjíždění na brzdy je to pak ohromný risk a to je to co musíme stále zlepšovat do příště, protože bez toho se pak nedá závodit a předjížděcí manévry jsou pak velmi těžký a riskantní. Ale jdeme správným směrem a oba závody jsem si moc užil.“

Druhý jezdec týmu WRP Racing z Chlumce nad Cidlinou, Němec Marcel Schroetter, měl v Mostě skvělé tempo a dokončil oba závody těsně za stupni vítězů na čtvrtém místě. V sobotu v německém souboji udolal krajana Philippa Oettla, v neděli mu to Oettl vrátil a bral před velmi početným německým publikem třetí místo. „Já si osobně myslím, že ty jeho čtvrtá místa jsou škoda. Šli jsme do toho jako celý tým, že by tu měl Marcel s tímhle materiálem vyhrávat. Pro nás je to akorát další motivace k tomu zase pokračovat v tvrdé práci, kterou jsme tady opět odvedli,“ zhodnotil Ondřej Vostatek výkon svého zkušeného týmového kolegy a bývalého jezdce grand prix.

Tam by se chtěl Ondřej Vostatek jednou představit. Svého snu o seriálu MotoGP se ještě zdaleka nevzdává, ale svoji nejbližší budoucnost vidí právě v této momentálně prestižní kategorii, kterou rok od roku posouvají právě velmi kvalitní jezdci z grand prix, kteří jsou zde okamžitě rychlí.

„Určitě pokoukávám po grand prix, to je prostě vrchol motocyklového sportu, sem by se chtěl dostat každý, ale teď si musím vydobýt nějakou reputaci tady, zajet nějaké kvalitní výsledky, aby to mělo smysl tam o něčem jednat.“

Další závod Ondru Vostatka čeká v italském Misanu, kde se dá předpokládat bouřlivá atmosféra vzhledem k souboji o titul mistra světa mezi Bulegou a Toprakem Razgatlioglu. Bulega a Ducati bude doma, Toprak by chtěl Bulegovi vrátit krádež hattricku z úplného závěru druhého závodu tady v Mostě. „Tak já osobně Misano nemám zrovna rád. Je to okruh na placce, takže uvidíme, ale uděláme všechno pro to abychom byli zase na bodech.“

Je velmi pravděpodobné, že po letošní sezoně se Ondra Vostatek vrátí opět na osvědčený motocykl Triumph. Jeho otec a majitel týmu Compos Racing Jan Vostatek měl totiž během světového klání na mosteckém autodromu jednání s Dornou o vstupu svého týmu do seriálu mistrovství světa supersportů. A Ondra jako jezdec by byl určitě priorita. Momentálně tento tým úspěšně závodí v prestižním španělském motocyklovém mistrovství a sbírá zkušenosti.

 

Petr Svoboda (Kawasaki Junior Team by MTM) Kawasaki Ninja 400

Superpole 7. místo

1.závod: 10. místo

2.závod: DNF

WSSP 300 19. místo 9 bodů

Po dvou letech se domácím příznivcům představil jeden z našich nejlepších jezdců Petr Svoboda. Všichni si čerstvě pamatujeme ty emotivní záběry z loňského superbikového klání, kdy Petr Svoboda stál na gridu se sádrou o berlích a sledoval pouze v pozici diváka zápolení soupeřů na mostecké trati pod hradem Hněvínem.

Dnes je tomu skoro přesně rok od jeho vážné nehody z úvodu loňské sezony. „Pro mě to byla velmi dlouhá cesta k návratu za řidítka. Zranění se nehojilo tak, jak jsme si všichni představovali. Musel jsem na další operaci. Při rekonvalescenci jsem dělal všechno co šlo, ale bohužel, tělo někdy potřebuje trochu více času a nikdo s tím nic nenadělá. Na motorku jsem se posadil poprvé někdy v únoru. Při jízdě mě to zatím moc nelimituje, jen to trochu komplikuje fyzickou přípravu, třeba běh a tak. Abych byl upřímný, tak jsem před domácím závodem nějaké ambice ani neměl. Pro mě je nejdůležitější se co nejdříve dostat do té své pohody, kterou jsem měl před zraněním.“

V této velmi našlapané a vyrovnané třídě je důležité zajet kvalitní páteční superpole, což se přes ranní nepříjemnosti Petrovi podařilo. „Superpole vyšlo skvěle na to že nám v prvním tréninku odešel motor, takže jsme neměli skoro žádné nastavení. Takže to bylo buď a nebo a jsem strašně rád, že z toho byl takový výsledek.“

„V prvním závodě se mi poprvé v této sezoně podařilo dostat do první skupiny, což hodnotím velmi pozitivně. V závodě byl velmi silný vítr, bylo velmi těžké zůstat na motorce. Ale k tomu, abychom zabojovali o ještě lepší výsledek, nám ještě něco trochu chybí, tak na tom musíme ještě zapracovat. Určitě na tomto výsledku mělo velký vliv vydařené superpole.“

 „Do druhého závodu jsem se velmi těšil, protože jsme udělali nějakou změnu v nastavení, které vypadalo velmi dobře. Jenže se stalo co se stalo. Risk je zisk, jenže tady to v tomhle případě neplatilo. Strašně mě mrzí, že se to stalo zrovna doma. Už když jsme vyjížděli do toho druhého restartu, tak vzadu bylo mokro a ještě pršelo, jenže přestalo a strašně rychle to oschlo. Na mokrých gumách to bylo strašně složitý. Pršet znovu nezačalo přesto jsem chtěl závod za každou cenu dojet. Jenže to začínalo obrovsky klouzat a nechtěl jsem riskovat nějaký zbytečný pád, tak jsem to musel vzdát a zajet do boxů.

 Desáté místo ze soboty je super, ale my rozhodně míříme výš. Chtěl bych všem strašně poděkovat kdo při mě stojí a podporují mě. Je to tu vždy krásný jet tady v Mostě před domácím publikem.“

Další závod světových třístovek bude v italském Misanu, právě v místě, kde se Petr vážně zranil.

„I přes to se do Misana hrozně těším, mam to tam rád. Uvidíme jak změny v nastavení, které jsme tu s týmem udělali, pomůžou a od toho se to bude všechno odvíjet.“

Ještě předtím se představí v dalším závodě IDM na ikonické trati v německém Schleiz. Během Mosteckého víkendu promotér šampionátu Dorna oficiálně oznámil už poměrně dlouho avizovaný vznik nové kategorie Sportbike, která by měla od příští sezony nahradit stávající kubaturu WSSP300. A právě organizátor německého šampionátu IDM tuto kategorii vypsal už pro letošní rok a Petr Svoboda tuto sérii o volných víkendech, které nekolidují se světem, jede jako eventuální přípravu na další rok.

 „Před domácím závodem v Mostě jsem se představil v prvním podniku sezony IDM na Oscherslebenu. Závody to byly super. Byl jsem dvakrát druhý a moc jsem si to užíval. Startoval jsem v českém týmu Wepol Racing na motocyklu Aprilia RS660 v nové třídě Sportbike. Je to pro mě něco úplně jiného než třístovka. Je to konečně velká motorka, je výkonnější, rychlejší, takže jsem si to užil. Sbíráme zkušenosti na příští rok. Chceme jet celý šampionát kromě dvou podniků, které se kryjí se světem. Ale Most pojedeme. Snažíme se tomu porozumět. Momentálně tato nová kategorie je plán na příští sezonu, ale ještě uvidíme co bude, je ještě brzy,“ dodal závěrem vítěz dvou světových závodů Petr Svoboda.

Filip Novotný

Superpole 22. místo

1.závod: 18. místo

2.závod: DNF

WSSP 300 zatím bez bodu

Prolomit dosavadní smůlu z letošní sezony a konečně bodovat, to byl hlavní cíl dalšího stálého účastníka mistrovství světa WSSP 300 Filipa Novotného, pilota českého týmu Accolade Funds Smrž Racing BGR, vedený nejúspěšnějším českým superbikerem Jakubem Smržem. A nebyla pro to vhodnější příležitost než domácí půda před domácími diváky.

„Cíl pro domácí závod byl rozhodně konečně bodovat, ale to je obecně cíl pro každý závod sezony být co nejlepší. Hrozně si to tady tu domácí atmosféru užívám. Jsem rád, že jsem v sobotu konečně dokončil závod, to je první krok k úspěchu, ale s výsledkem nejsem úplně spokojen. Udělal jsem pár chyb, které nás stály souboj o dvanácté místo. To mě trochu mrzelo. Ke druhému závodu není co říct. Víkend samozřejmě nedopadl podle představ. Je to pro mě nyní těžká situace, ale nevzdávám to. Já i tým zapracujeme a věřím, že se to zlepší. Budeme zpátky silnější. Rozhodně bych se chtěl zúčastnit nové třídy Sportbike. Ale uvidíme, jak to bude s angažmá, hlavně po finanční stránce. Já se ale soustředím teď a tady a co bude dál uvidíme.

Pro český tým je Mostecký závod vrcholem letošní sezony. Druhý jezdec týmu, ostřílený pilot této

kategorie Ital Kevin Sabatucci byl dvakrát na bodech, v sobotu patnáctý, v proměnlivých podmínkách v neděli svoji pozici ještě o jednu vylepšil a byl čtrnáctý. „Tak domácí závod nebyl nejhorší, ale upřímně si myslím, že jsme měli mnohem na víc. Kevin byl dvakrát na bodech, což je super. Filip bohužel smůla, dneska po kontaktu s dalším jezdcem spadl a už nedojel. Ale myslím si, že už Filip opravdu oťukává body a že to příště už konečně vyjde.

Další závod nás čeká v Misanu, kde je naopak doma Kevin. Trať zná, sedí mu tak uvidíme jaký tam zajedeme výsledek. Příští rok novou kategorii Sportbike chceme určitě jet. Jakou značku to zatím nepovím, ale na technice už pracujeme, dodal majitel týmu Jakub Smrž.

Daniel Tureček (Roháč & Fejta Motoracing Team) Kawasaki Ninja 400

Superpole 31. místo

1.závod: 26. místo

2.závod: 22. místo

WSSP 300 WILD CARD

Vůbec ne jednoduchý úkol měl před víkendem dvacetiletý závodník z Brna Daniel Tureček. Byl to totiž jeho vůbec první start v letošní sezoně a to rovnou závod mistrovství světa supersport 300.

„Na to že to byl můj první letošní start v sezoně tak jsem před startem vůbec nebyl nervózní. Jenže bohužel to nevyšlo v první zatáčce, kde jsem se zapletl do hromadného pádu. Bohužel se tohle někdy stává, tentokrát byla řada na mě. Z nehody si toho moc nepamatuju. Ale chtěl jsem závod dokončit, jenže to bylo složitý, měl jsem zlomený řídítko a ohnutou přední brzdu. Nakonec z toho byla šestadvacátá pozice.

 „Do duhého závodu jsem dostal dvojitý long lap penalty. Bylo to za ten incident v prvním závodě hned po startu v šikaně, kdy jsem zavinil hromadný pád několika jezdců. Penalizaci jsem si odbyl hned v úvodu závodu a tím jsem ztratil kontakt se startovním polem. Viděl jsem před sebou jednoho jezdce, kterého jsem schopný dotáhnout. Toho jsem dojel, předjel jsem ho ale zbytek pole byl úplně pryč takže jsem se nikam nehnal jel jsem na jistotu a dojel na dvaadvacáté pozici.“

Daniel Tureček byl tak v neděli v náročných podmínkách třístovkách nejlepší z českých pilotů. „Byl jsem ve druhém závodě nejlepší z českých závodníků s tím, že vlastně Filip ani Péťa nedojeli, což je mi samozřejmě líto. Já jsem ale rád že jsem opět dojel a byla z toho ta dvaadvacátá pozice, za což jsem moc šťastný.“

Tím, že se návratem MotoGP do Brna přesunul tradiční červencový termín mosteckých superbiků na polovinu května mělo za důsledek termínovou kolizi úvodního závodu šampionátu Alpe Adria v Grobniku, kde je Daniel Tureček úřadujícím šampionem. Vidina porovnat se se světovou špičkou na domácí trati byla samozřejmě silnější, avšak obhajobu titulu přes vynechaný jeden závod Tureček nevidí vůbec nereálně.

„Sledoval jsem tenhle víkend i Alpe Adrii jak se tam vede Vašku Bittmanovi. Ten zvítězil v obou závodech. Bude letos asi největší konkurence. Uvidíme kdo se tam ještě letos ukáže, ale kluci, kteří zde se mnou jeli tak už se zde asi nepředstaví nebo zde minimálně taky nebili. Já se o obhajobu titulu budu muset poprat v dalších závodech. Určitě to není nereálný a je to můj cíl zase vyhrát Alpe Adrii.“

Další domácí závod Daniela Turečka v letošní sezoně čeká začátkem července třetí závod sezony šampionátu Alpe Adria na Brněnském Masarykově okruhu v Brně, což bude i pro organizátory generálka před blížící se Grand Prix české republiky. Tureček se v letošní sezoně představí ještě v Yamaha R7 cupu který se pojede v rámci agentury DaFit Filla a bude pro Daniela přípravou na už avizovanou novou třídu Sportbike, která nahradí současně třístovky. Ve hře je tak i jeden start v IDM, pravděpodobně Assen.

 Filip Feigl (Genius Racing by Motolife) Triumph Street Triple RS 765

Superpole 29. místo

  1. závod: 21. místo
  2. závod: 26. místo

WSSP WILD CARD

„Domácí závod na divokou kartu jsem si chtěl opět užít, odevzdat maximum. Ale víkend nezačal vůbec dobře, protože hned v úvodu superpole jsem byl v předposlední zatáčce sundanej jedním z jezdců. Takže jsem skoro nic nenajezdil a do závodu jsem se musel kvalifikovat až ve warm-upu.

Start prvního závodu supersportů se mi povedl, i průjezd první šikanou. První kola jsem se snažil držet rychlejších jezdců přede mnou, jenže jsem celkem brzo začal ztrácet, postupně mi začala odcházet zadní guma, no a ty poslední kola to byla dost velká klouzačka. Pneumatika byla úplně na hadry, takže jsem rád, že jsem vůbec dojel v celku do cíle. Ale dělal jsem co jsem mohl.

 Myslím si, že tu hodně pomohla výměna asfaltu v některých zatáčkách, hlavně v té poslední, kde byly celkem velký hrboly a s novým asfaltem už nejsou takže výměna byla určitě přínosem. Ale za mokra se na novým asfaltu celkem držela voda, takže to bylo takový zrádný, ale na suchu to je super.

Do druhého závodu jsme udělali nějaké změny v nastavení, protože jsem toho za sucha moc před závody nenajezdil. Start se mi tolik nepovedl jako včera, ale něco jsem získal v první šikaně, kde byly nějaké výlety mimo trať. Snažil jsem se opět držet rychlejších jezdců, ale postupně jsem začal ztrácet. Většinu závodu jsem odjel za Italem D´Onofriem. Snažil jsem se ho držet a zkusit i předjet, to se ale nepodařilo.

Ale s celým víkendem jsem celkem spokojený. Vzhledem k tomu jak se vyvíjel začátek víkendu, tak ten konec je určitě hezčí než ten začátek. Za měsíc mě tady čeká další domácí závod při IDM. V minulých letech to bylo naopak, že IDM jsme měli jako přípravu na svět. Měl bych mít nějaké nové díly, takže uvidíme, jak to pomůže. Minulý týden před světovým Mostem jsem měl první závody šampionátu IDM na německém Oscherslebenu. Tam se mi sobotní závod vůbec nepovedl. Asi tím jak to byl první závod v sezoně. Bál jsem se předjíždět a tak. Ale do nedělního závodu jsme udělali nějaký změny na motorce, já jsem se taky cítil lépe a dojel jsem na šestém místě. Takže spokojenost.“

 Jonáš Kocourek (SP Race Project) Ducati Panigale V2

Superpole 33. místo

  1. závod: 20. místo
  2. závod: 27. místo

WSSP WILD CARD

 „Na tento víkend jsem se opravdu těšil. Na závod jsme se připravovali ještě než nám byla udělena divoká karta, není vůbec jednoduché se sem totiž dostat.

 Kvalifikace pro nás byla strašně složitá. Na začátku byly hodně proměnlivé podmínky, rozpršelo se, jenže trať začala rychle usychat. Já jsem se rozhodl, že si ponechám mokrou pneumatiku vepředu, což byla chyba, protože se na tom nedalo jet rychle. Do závodu jsem se nekvalifikoval jako spousta dalších jezdců, musel jsem až v raním warm-upu. Byla to naše chyba, můžeme si za to sami, ale pro příště další zkušenosti.

Před prvním závodem jsem byl lehce nervózni, byl to můj první závod mistrovství světa na supersportu. Ale těšil jsem se. Úvod závodu byl pro mě těžší, bojoval jsem s motorkou, měl jsem nějaké technické problémy, ale jak závod postupoval naučil jsem se s tím jezdit, postupně jsem začal zrychlovat a začínal jsem si to strašně užívat. S výsledkem jsem spokojený.

 V druhém závodě jsem měl hned v první šikaně kontakt, šel jsem pozdě na brzdy, ale ustál jsem to.

Já i ostatní jezdci. Tím bych se jim chtěl omluvit. Do té první šikany je strašně těžké abychom se tam všichni poskládali. Tím jsem hodně ztratil. Snažil jsem se to dohnat, začal jsem předjíždět, ale nešlo to jak jsem si představoval. Dnes jsem dojel těsně za Filipem. Chtěl jsem ho předjet, zkusil jsem to, ale nenechal se.

Nejsem úplně stoprocentně se sebou spokojený, ale strašně šťastný, že jsem tu mohl být. Tempo mistrovství světa je obrovský, kluci tady jsou neskutečně rychlý, jsou tady i mistři světa, třeba dnešní vítěz Jaume Masia je mistr světa moto3. Jsem strašně šťastný, že se tady můžu s nimi porovnávat, sbírat zkušenosti, vidět to jak to tady ve světě funguje. Jsme nový, mladý tým a tyhle zkušenosti nám do budoucna strašně pomůžou.

Jakub Strnádek