Levné vozy z trhu mizí – stárnou a mají přes 190 tisíc km
Podíl nejlevnějších ojetin v nabídce klesá, přestože celkový počet inzerovaných vozidel na TipCars v posledních letech výrazně vzrostl. Vozy v cenové kategorii mezi 50 a 100 tisíci Kč mají v současnosti medián stáří 16 let a často vyžadují rychlé rozhodování ze strany zájemců. Mezi nejčastěji zastoupenými zůstávají modely značky Škoda, které i přes vyšší opotřebení nadále dominují levnějším segmentům trhu.
Nabídka levných ojetin postupně ubývá, ale stále je z čeho vybírat. Podle dat motoristického inzertního portálu TipCars tvoří vozy v cenové kategorii 50 001 až 100 000 Kč aktuálně 9,2 % z celkové nabídky. Ve srovnání s rokem 2022 jde o pokles o 2,5 procentního bodu. Ještě před třemi lety stejná cenová hladina tvořila 11,7 % trhu. „Tento úbytek není způsoben poklesem zájmu ze strany kupujících – poptávka po cenově dostupných vozech nadále přetrvává.
Pokles oproti roku 2022 je zčásti důsledkem inflace, která v té době výrazně zasáhla kupní sílu. Přestože se tempo růstu cen v posledním roce zpomalilo, hodnota 100 000 Kč dnes jednoduše nepředstavuje stejnou hodnotu jako před třemi lety. Starší vozy navíc přirozeně mizí – dosluhují, nebo už neprojdou technickou kontrolou,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars.

Stáří vozidel mezi levnějšími nabídkami dlouhodobě roste. Zatímco v roce 2022 činil medián věku těchto aut 15 let, dnes už je to 16. Znamená to, že levná auta jsou v průměru více než dvakrát starší než vozy na trhu celkově, jejichž stáří se v obou sledovaných letech stabilně drží na 7 letech. Vyšší věk často souvisí i s náročnější údržbou, což je při rozhodování důležité mít na paměti.
Vozy v cenovém rozmezí 50 001 až 100 000 Kč jsou z hlediska nájezdu i výrazně opotřebovány a v průběhu let se jejich kilometrový nájezd dál zvyšuje. Medián nájezdu těchto aut v roce 2022 činil 178 306 km, což bylo téměř o polovinu více ve srovnání se všemi tehdy nabízenými vozy (118 985 km). Aktuálně je rozdíl ještě výraznější – téměř 65 %, kdy medián nájezdu levných aut dosahuje 192 000 km, zatímco celkový tržní medián klesl na 116 459 km.
Počet všech vozů do 100 000 Kč, včetně takzvaných super-levných aut, která často nesplňují požadované technické parametry, dlouhodobě klesá ještě výrazněji. V roce 2022 tato cenová hladina představovala téměř pětinu celé nabídky na TipCars, nyní už jen 14,2 %, přičemž medián stáří těchto vozidel dosahuje 17 let.
Dominance značky Škoda přetrvává i v levných segmentech
Nejzastoupenější značkou v nižších cenových hladinách zůstává v obou sledovaných letech Škoda, následovaná značkami Ford a Volkswagen. Dlouhodobý trend vyšší opotřebovanosti je patrný i zde – průměrný nájezd levných modelů značky Škoda činil v roce 2022 celkem 199 640 kilometrů, dnes už je to 217 725 km. Spolu s tím roste i jejich věk: zatímco v roce 2022 byl průměr 16,3 roku, dnes už dosahuje 17,5 roku.

Roste tak nejen počet najetých kilometrů, ale i celková míra opotřebení, což může mít vliv na spolehlivost i předpokládané náklady na údržbu.
Žebříček nejčastěji zastoupených modelů zůstává beze změn – v obou letech dominují Škoda Fabia, Škoda Octavia a Ford Focus. Tyto vozy si udržují dlouhodobou oblibu zejména díky dostupnosti náhradních dílů, jednoduché konstrukci a nízkým servisním nákladům, což jsou v rámci levnějších cenových kategorií klíčové výhody.
Trh s ojetinami expanduje, cenová hranice se však posouvá výš
Levná auta se na trhu sice objevují čím dál méně, celkový objem nabídky však výrazně roste. „V roce 2022 činil počet inzerovaných vozů na TipCars necelých 60 000, dnes jich je téměř 77 000. Tento nárůst ukazuje, že trh jako celek expanduje – ovšem podíl nejlevnějších vozidel v něm postupně klesá,“ říká Marek Knieža.
Podle něj se nabídka posouvá směrem k mladším a technicky vyspělejším autům, protože kupující stále častěji hledají nejlepší poměr ceny a kvality – a jsou ochotni jít kvůli tomu i lehce nad svůj původní rozpočet. „Kdo si chce pořídit levnější vůz, měl by jednat rychle, pečlivě srovnávat nabídky a být připraven na okamžitou reakci. Ty nejlepší kusy totiž mizí opravdu rychle,“ uzavírá Marek Knieža.

PR