Již 55 let od zahájení výroby vozu Skopak v Pákistánu.

Škoda Auto si připomíná 55 let od zahájení výroby vozu Skopak v Pákistánu

Na základě tehdejšího modelu Škoda Octavia byla v květnu 1970 v Karáčí zahájena
výroba pick-upu Skopak.
Celkem bylo vyrobeno 1 400 kusů v různých verzích a konfiguracích
Region ASEAN a indický trh dnes zůstávají klíčovými pilíři značky Škoda

Před padesáti pěti lety byla v pakistánském Karáčí
zahájena výroba modelu Škoda Skopak. Pick-up, vycházející z modelu Škoda Octavia
Combi, který byl vyvinut speciálně pro potřeby místního trhu. Technický návrh vedl Josef
Velebný, který čerpal ze svých zkušeností s modelem Trekka, vytvořeným pro
Nový Zéland. Výroba modelu Skopak byla předčasně zastavena koncem roku 1971 kvůli
vojenskému konfliktu. Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 400 vozů v různých verzích.
Jednou z méně známých kapitol 130leté historie automobilky Škoda je projekt vozu Skopak,
který na počátku 70. let přinesl automobil vytvořený na míru pro potřeby pakistánských
zákazníků.

Vozy značky Škoda, konkrétně model Škoda 1000 MB, se do Pákistánu vyvážely již od
poloviny 60. let minulého století. Lokální importér, kterým byla společnost
Haroon Industries Ltd. sídlící v přístavu Karáčí, přišel v roce 1967 s myšlenkou na výrobu
specificky konstruovaného jednoduchého robustního vozu pro místní trh. Koncept se
inspiroval modelem Trekka, novozélandským derivátem Škody Octavia, který byl vhodný i pro
lehký terén.

První prototyp Skopak byl představen na jaře 1969, modelové označení bylo
směsicí slov „Škoda“ a „Pákistán“. Inženýr Josef Velebný, který měl na starosti technické
řešení, plně využil své předchozí zkušenosti s modelem Trekka. Kvůli podpoře projektu se
přestěhoval do Pákistánu a sériová výroba modelu Skopak byla zahájena v květnu 1970.

Technický základ tvořil podvozek řady Octavia Combi, který byl do Karáčí importován
v rozloženém stavu. Základem vozidla byl ocelový rám, na který bylo možné snadno
přišroubovat laminátové panely karoserie. Tento chytrý modulární přístup umožnil výrobu
několika verzí, přičemž nejzákladnější variantou byl dvoumístný vůz s jednoduchými textilními
pásy místo dveří. Navzdory svým kompaktním rozměrům – délka 4,2 m, šířka 1,64 m a výška
1,4 m – mohl Skopak uvézt užitečné zatížení půl tuny a táhnout přívěs o hmotnosti až 750 kg.
Jeho výšku lze sklopením čelního skla snížit na pouhých 1,1 metru, což je praktická funkce
pro pohyb mimo zpevněné cesty, například pod padlými stromy.

Navzdory slibnému prodejnímu potenciálu měla Škoda Skopak krátkou kariéru.
Indopákistánská válka na konci roku 1971, která trvala 13 dní, zastavila výrobu. Narušila
tehdejší křehkou politickou a hospodářskou rovnováhu v regionu a ukončila veškerý dovoz do
Pákistánu. V důsledku toho nebyla výroba Skopaku nikdy obnovena.


Škoda Auto pokračuje ve své strategii internacionalizace
Expanze na nové dynamické růstové trhy je základním kamenem současné strategie Next
Level Škoda a zůstává klíčovou strategickou prioritou společnosti Škoda. V současné době se
zaměřuje na region ASEAN a indický trh, kde česká automobilka postupně posiluje svoji
přítomnost a buduje si vedle své hlavní evropské základny druhou pevnou pozici.

Společnost klade velký důraz na lokální vývoj a výrobu modelů. Po SUV Kushaq a sedanu
Slavia Škoda nedávno představila model Kylaq – nové kompaktní SUV vstupující do
oblíbeného segmentu vozů s délkou pod 4 metry, který tvoří téměř 50 % prodejů na indickém
automobilovém trhu. Tento model podpoří cíl značky dosáhnout v Indii do roku 2026 ročního
prodeje 100 000 vozů.

 

PR