F.C.C. TSR Honda France vítězí v závodě 8 Hours of Spa Motos
Karel Hanika zajistil týmu YART – Yamaha třetí místo
Druhé kolo letošní sezóny mistrovství světa vytrvalostních motocyklů FIM EWC na legendárním okruhu Spa-Francorschamps vyhrála F.C.C. TSR Honda France. Duo jezdců Corentin Perolari a Alan Techer ukončili neúspěšnou sérii a zajistili pro Hondu nejen první vítězství, ale i první stupně vítězů od závodu 24 Heures Motos v Le Mans 2023.

Již páteční napínavé kvalifikace nastínily, kterak by mohly vypadat stupně vítězů pro letošní osmihodinovku ve Spa. Standardně rychlá byla sestava rakouského továrního týmu YART Yamaha, když Marvin Fritz na ikonickém okruhu Circuit de Spa-Francorchamps o délce 6,985 kilometru zajel nový rekord na kolo časem 2:18 ,273 a vyhrál první kvalifikaci. Pro stanovení pořadí na startovním roštu však není určující čas jednotlivého jezdce, protože vytrvalostní závody jsou týmovou soutěží. Připomínám, že kvalifikace je rozdělena do dvou částí Q1 a Q2. V každé z nich dostávají pro zajetí rychlého kola dvacetiminutový prostor tři jezdci, kteří jsou rozdělení do tří skupin.
Rozlišení je zajištěno barevnými rukávky (modrým, žlutým a červeným). Jako první vyráží do boje s časem modrá skupina, následuje žlutá a poslední červená. Každá kvalifikace je tedy o délce 60 minut. Časy nejrychlejších dvou jezdců týmu se zprůměrují a tím se získá výsledná hodnota pro stanovení pořadí na gridu. Provizorní pole position si po první kvalifikaci zajistil belgický tým BMW Motorrad World Endurance Team.

Gregg Black byl však proti a francouzská hvězda britského původu na motocyklu Suzuki GSX-R1000R týmu Yoshimura SERT Motul zavelel v druhé kvalifikaci k mohutnému útoku. Vyšel z něho senzační čas 2:17,896 a nový kvalifikační rekord byl na světě. Předchozí rekord Marvina Fritze z první kvalifikace tak platil jen několik hodin. Yoshimura SERT Motul si díky fantastickému Blackovi zajistila pole position. Dan Linfoot podpořil svého týmového kolegu časem 2:18,985, což v kombinaci znamenalo hodnotu 2:18,441.
Jen opravdu o vlásek uniklo první místo na startovním roštu týmu YART Yamaha. Marvin Fritz zajel v první kvalifikaci již výše zmíněný čas 2:18,273 a brněnský jezdec Karel Hanika, který byl v továrním týmu Yamahy druhý nejrychlejší 2:18,631. Výsledný průměr z těchto časů byl 2:18,452 a to znamenalo, že sestava Suzuki byla rychlejší o pouhých jedenáct tisícin sekundy. Gregg Black si za svůj obdivuhodný výkon vysloužil trofej Nathalie Maillet Challenge Trophy, která se každoročně uděluje na památku zesnulé bývalé generální ředitelky okruhu Circuit de Spa-Francorchamps. Belgický tým BMW Motorrad World Endurance Team skončil v kvalifikaci na třetím místě. Slovenský tým Maco Racing se kvalifikoval na 27. pozici.

Ve třídě Superstock bylo pořadí nejlepších třech následující: nejrychlejší byl navrátivší se belgický tým Champion-MRP- Tecmas, poté Honda No Limits a třetí Team Étoile. Tým Uniserv Moto82 s Karlem Peškem a bulharským jezdcem Ivanem Kostadinovem se kvalifikoval na 38. místě.

V nové kategorii sezóny 2025 FIM Endurance World Trophy se podruhé v řadě nejlépe umístil Green Team 42 Lycée Sainte Claire, druhý byl Team Moto Ain, následovaný Team Super Moto Racing.
Seznam přihlášených týmů a jezdců: Seznam_prihlasenych_ tymu_a_jezdcu
Výsledky kvalifikace – celkové: Vysledky_kvalifikace_celkove

Druhý ročník osmihodinového závodu startoval v sobotu 7. června půl hodinu po poledni, cíl závodu měli jezdci spatřit večer ve 20:30 hod. Vítězství japonského týmu F.C.C. TSR Honda France se nerodilo vůbec jednoduše, závod ovlivnilo počasí, které si s jezdci pohrávalo doslova jako kočka s koťaty. Chvílemi byla trať v Ardenách polosuchá, poté prudce pršelo, hned nato vylezlo sluníčko. Mnozí účastníci prvního závodu letošní sezóny ve francouzském Le Mans si mohli připadat jako by se ocitli v pokračování tohoto crazy závodu, akorát na jiném okruhu.
Startovalo se na osychajícím trati, klasickým Le Mans stylem. Do prvních metrů závodu tradičně skvěle odstartoval a doslova vystřelil Gregg Black na Suzuki #1, následoval Corentin Perolari na Hondě #5 a parádně se start podařil týmu MAXXESS BY BMRT 3D, v sedle motocyklu #24 Kawasaki ZX 10R byl Isaac Viñales. Naopak se start nepovedl Marvinu Fritzovi #7 a Sylvainu Guintolimu #37.
Navzdory pomalému startu Marvina Fritze a Sylvaina Guintoliho, kdy se oba jmenovaní ocitli v hloubi pole se motocykly YART – Yamaha a BMW Motorrad World Endurance Team po intenzívní stíhací jízdě brzy staly součástí špičky. Již během první půlhodiny se Sylvain Guintoli propracoval na druhé místo a Marvin Fritz na třetí. S mírným náskokem stále vedl Corentin Perolari, za Marvinem Fritzem jel na čtvrtém místě Gregg Black, pátý byl skotský jezdec John McPhee #4 (Tati team AVA6 racing).
Po zhruba třičtvrtě hodině docházelo k prvním výměnám v boxech, po nich se na čele ustálilo toto pořadí: F.C.C. TSR Honda France, YART Yamaha, BMW Motorrad World Endurace Team, Yoshimura SERT Motul a top 5 kompletoval Tati team AVA6 racing. Mezitím se na čele rozběhla zběsilá bitva o první místo mezi Alanem Techerem a Karlem Hanikou. V 58 minutě Karel Hanika chytře využil provozu na trati a při předjíždění pomalejších jezdců se v první zatáčce ujal vedení. Alan předjetí po několika kolech Karlovi vrátil a souboj pokračoval dál.

Pět minut po třetí hodině odpolední místního čas prudký déšť změnil ráz závodu. V té době byl za řídítky YART Yamahy Jason O’Halloran, který využil svých jezdeckých dovedností na mokrém povrchu, dostal se před Alana Techera na druhé místo a začal stíhat Sylvaina Guintoliho. Po třech hodinách a osmi minutách se Jason v hustém lijáku propracoval na vedoucí pozici a tým Yamalube YART Yamaha EWC Official Team směřoval ke třetímu triumfu ve Spa v řadě. Ovšem jako v každém závodě a v těch vytrvalostních to platí dvakrát, konec nastává až po odmávnutí šachovnicovou vlajkou. První lehký pád týmu YART – Yamaha zaznamenal Marvin Fritz pár minut po páté hodině závodu.
Nedobrzdil do pasáže Double Gauche a lehkým pádem v kačírku nechal dvacet sekund náskoku. Nadále pokračoval na prvním místě s náskokem 25 s před Alanem Techerem. Po pěti a půl hodině nastala pro YART mnohem horší pohroma, kdy při střídání mezi Marvinem a Jasonem došlo k situaci, že se Jason při tankování dotknul motorky, což je v pravidlech zakázáno. Tým dostal penalizaci deset sekund a propadl se na třetí místo. Jason O’Halloran se ale nevzdal a jako správný vodník se rychlou jízdou propracoval opět do čela. Bohužel 90 minut před koncem postihl těžký pád i Jasona, opravou motorky ztratil YART v boxech čtyři minuty. Karel Hanika, který po opravě motorku převzal se vrátil na čtvrtém místě. F.C.C. TSR
Honda France měla touto situací cestu k vítězství otevřenou, Corentin Perolari pokračoval na prvním místě s dostatečným náskokem před BMW Motorrad World Endurance Team. Karel Hanika fantastickou jízdou a double stintem ještě pro YART zachránil situaci a předjetím Etienna Massona (Yoshimura SERT Motul) získal třetí místo.

Francouzský jezdec Corentin Perolari po svém prvním vítězství ve FIM EWC, řekl: „Jsem velmi šťastný, tým odvedl velmi dobrou práci a díky týmu i Alanovi, jsem moc šťastný. Neuvěřitelné.“

„Pro nás je to prostě neuvěřitelné,“ řekl Techer. „Dva roky jsme dokazovali, že jsme rychlejší, ale pokaždé jsme měli nějaké problémy. Tuto zimu jsme v týmu hodně věcí změnili, přišli s mnoha novými lidmi. V Le Mans jsme měli smůlu. Věděli jsme, že v tomto závodě máme dobrou rychlost na suchu, ale na mokru jsme se trochu trápili narozdíl od ostatních týmů. Chyba YARTu nám ale zajistila velký výsledek.“
„Byl to těžký závod, obzvlášť kvůli počasí to nebylo tak snadné, ale můj tým a moji týmoví kolegové odvedli skvělou práci,“ řekl Reiterberger. „Udělal jsem maximum na trati i mimo ni. Myslím, že vím, kde se můžeme zlepšit, ale jsme spokojeni, obzvlášť za těchto podmínek. Je to teď dobrá příležitost pro náš cíl získat titul a my se teď soustředíme na Suzuku.“
O’Halloran, který při svém druhém startu v EWC a prvním ve Spa exceloval v mokrých podmínkách, řekl: „Skvělý den pro tým, kluci z YARTu odvedli úžasnou práci a Karel s Marvinem jeli po celou dobu závodu opravdu velmi dobře. Marvin odstartoval opravdu dobře a Karel dokončil závod opravdu silně. Jsem rád, že jsem se vrátil na stupně vítězů, ale jsem zklamaný, že jsem nevyhrál. Svítila žlutá vlajka a když jsem se vrátil do závodu, měl jsem velký highsider. Omlouvám se týmu za to, myslel jsem si, že máme tempo, které si zasloužilo vítězství, ale nestalo se tak a my se vrátíme silnější a pokusíme se v Suzuce dostat na nejvyšší příčku.“
Champion-MR-Tecmac po svém návratu do soutěže zvítězil v kategorii Superstock, ve které jsou motocykly obuty do pneumatik Dunlop. Celkově byl klasifikován na osmém místě. Tým 18 Pompiers Igor CMS Motostore po těsném souboji obsadil ve třídě Superstock druhé místo, třetí dokončil závod tým National Motos Honda FMA.
Hannes Soomer, jehož partnery v týmu Champion-MRP-Tecmas byli Jan Bühn a Leandro Mercado, řekl: „Když ‚Tati‘ (Leandro) havaroval v kvalifikaci, myslím, že všichni v boxech měli trochu strach. Je klíčovou součástí našeho týmu, celý týden byl rychlý a naštěstí byl víceméně v pořádku. Během závodu bojoval s bolestí a odvedl opravdu dobrou práci, stejně jako celý tým. Závod byl pro nás o něco méně dramatický, odjeli jsme opravdu čistý závod s čistými zastávkami v boxech a čistou jízdou všech jezdců. Můžeme být spokojeni.“

Tým Super Moto Racing si připsal druhé vítězství v kategorii Production za sebou, následovaný týmem ARTEC #199 a týmem Green Team 42 Lycée Sainte Claire.
Cyril Leroux po svém vítězství s týmovými kolegy Bastienem Mejanem a Firminem Prodhommeem řekl: „Nemůžeme očekávat, že budeme na nejvyšším stupni, protože celý tým objevil trať. V pátek to nebyla perfektní kvalifikace, ale odjeli jsme dobrý závod a opravdu jsme se snažili být na prvním místě. Jsme opravdu šťastní.“
Slovenský tým Maco Racing #14 s jezdci Christoffer Bergman, Daniel Gonzales a Michael Gilbert závod dokončili na 27 pozici. Tým Uniserv Moto82 s kazašskou licencí a s jezdeckou dvojicí Karel Pešek a Ivan Kostadinov dojeli na 38 místě.
Výsledky po konci závodu: Klasifikace_po zavode_final
Třetí kolo mistrovství světa vytrvalostních motocyklů FIM EWC se bude konat v termínu od 1. do 3. srpna v japonské Suzuce. Do 46. ročníku závodu Coca-Cola Suzuka 8 Hours si rakouský tovární tým YART – Yamaha poveze náskok 18 bodů.
Zdroj: FIMEWC
Text a foto: David Vychopeň / Motor MAX



























































