Škoda Rapid OHV připomněla 130 let automobilky Škoda na závodu 1000 mil československých
Vzácný „dálnicový“ Rapid OHV z roku 1940 ozdobou startovního pole závodu 1000 mil
československých
Více než sto historických vozů absolvovalo během tří dnů trasu Praha-Bratislava-Praha
13. ročník obnoveného závodu veteránů se konal při příležitosti 130. výročí značky
Škoda a pod patronací prezidenta ČR
Mladá Boleslav, 16. června 2025 – Automobilka Škoda opět nechyběla se svým vzácným
exponátem v podobě modelu Rapid OHV „dálnicového typu“ z roku 1940 ve startovním
poli tradičního náročného závodu veteránů 1000 mil československých. Vůz s výrazným
modrým lakováním je jedním z pouhých 110 vyrobených kusů a vyznačuje se na svou
dobu mimořádně aerodynamickou a elegantní karoserií.

Znovuobnovený závod 1000 mil československých, který se původně jezdil v letech 1933 až
1935, se letos konal při příležitosti 130. výročí automobilky Škoda. „Jsem moc ráda, že jsme
na start 13. ročníku této obnovené tradiční akce mohli opět postavit jeden z klenotů sbírky
Škoda Muzea, u kterého jsem si jistá, že potěšil nejen diváky, ale i odbornou veřejnost,“
říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea a dodává: „Aerodynamický Rapid OHV je totiž jak
ukázkou invence a pokroku, tak rovněž velmi vzácným exemplářem – vždyť se jedná o jeden
z pouhých 110 vyrobených kusů!“
Škoda Rapid OHV: Až 120 km/h díky aerodynamické karoserii
Od srpna 1938 sjížděla z výrobních linek Škoda Rapid OHV, která byla osazena čtyřválcem
o objemu 1564 cm3 s ventilovým rozvodem OHV, zatímco původní motor měl objem 1,4 litru
a rozvod SV. Rapid OHV tak dosahoval výkonu 42 koní a v kombinaci s třístupňovou
převodovkou dokázal vyvinout nejvyšší rychlost 110 km/h. Kromě standardní verze však
v letech 1939 až 1941 vzniklo ještě 110 kusů série s aerodynamicky optimalizovanou
dvoudveřovou karoserií „dálnicového typu“. Tyto vozy pak byly schopny dosáhnout maximální
rychlosti až 120 km/h.

1000 mil československých: Značka Škoda patří k věrným účastníkům
Letošní již 13. ročník veteránského závodu 1000 mil československých ve své novodobé éře
odkazuje na jeden z nejprestižnějších motoristických podniků na území Československa, který
se konal v letech 1933 až 1935. Značka Škoda se tehdy zúčastnila všech třech ročníků, a tak
není divu, že díky své bohaté historii v této tradici pokračuje i nyní.
Modrý vůz ze sbírek Škoda
Muzea ostatně zná prostředí tohoto závodu již velmi dobře. Poprvé se na start postavil v roce
2021, kdy se při této příležitosti poprvé představil publiku po pečlivé renovaci. Při jeho
letošním vystoupení ho za volantem vedla novinářka Eva Srpová se spolujezdcem Vladimírem
Trendlem. Ze 130 přihlášených posádek se umístili na 25. místě, na 7. místě ve třídě do
2000ccm a na 2. místě v kategorii vozů Škoda.
PR