Memorandum Ministerstva dopravy a českého autoprůmyslu otevírá cestu……

Memorandum Ministerstva dopravy a českého autoprůmyslu otevírá cestu pro další rozvoj
autonomní dopravy

Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů společně
podepsaly memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České
republice. Slavnostní podpis proběhl v rámci kulatého stolu „Česko na prahu autonomní mobility“.

„Vymezujeme konkrétní oblas spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku,
protože přije m nové legisla vy od ledna 2026 rozvoj této oblas u nás nekončí. Spíše naopak,“ říká
ministr dopravy Mar n Kupka. Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní
mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automa zovaných a plně automa zovaných
vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu ak vit zaměřených na
zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na
podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. V neposlední řadě má také napomoci vytvoření
legisla vy, která umožní provoz plně automa zovaných vozidel (SAE úrovně L4 a L5) v běžném silničním
provozu na území České republiky, a to v souladu s evropskými i mezinárodními právními předpisy.

Poslední zmiňovaná oblast navazuje na letošní novelu silničního zákona, která od 1. ledna 2026 umožní
v České republice provoz automa zovaných vozidel úrovně SAE L3. Díky pokročilým technologiím
dokážou tato vozidla jezdit autonomně, tedy bez zásahu řidiče, v určitých situacích – například při
popojíždění v kolonách nízkou rychlos nebo při jízdě na dálnici. Do budoucna se počítá s dalším
rozvojem legisla vy směrem k vyšším úrovním automa zace, tedy k vozidlům SAE L4 a L5. Tato vozidla
budou schopna zcela samostatného provozu bez přítomnos řidiče.

V praxi to znamená například
autonomní robotaxi operující v předem vymezených městských oblastech, autonomní autobusy pro
veřejnou dopravu nebo plně automa zovaná nákladní vozidla určená pro dálkovou přepravu či
doručování zásilek na tzv. poslední míli. Z legisla vního hlediska tak Česká republika vstupuje do nové
etapy, která má připravit podmínky pro běžný provoz autonomních vozidel v reálném dopravním
prostředí.

V oblas výzkumu a vývoje se dokument memoranda zaměřuje především na posílení podpory
stávajících i nově vznikajících programů orientovaných na autonomní mobilitu, související technologie
a potřebnou výzkumnou a testovací infrastrukturu. Klíčovou roli zde sehrávají české akademické
ins tuce, které se autonomní mobilitě věnují dlouhodobě a mají v této oblas prokazatelné aplikační
výsledky. Účastníci memoranda se zavazují s těmito ins tucemi ak vně spolupracovat na realizaci
výzkumných a vývojových ak vit. Podmínky pro vývoj a testovaní se budou dále rozvíjet například
prostřednictvím podpory živých laboratoří (living labs) a testovacích kapacit pro ověřování autonomní
mobility v reálném prostředí. Posíleny mají být rovněž kapacity pro homologační zkoušky a testování
automa zovaných i plně automa zovaných vozidel. V neposlední řadě se plánuje rozvoj testovací
infrastruktury a zkušebních polygonů v České republice, které budou klíčové pro ověřování bezpečnos
a funkčnos nových systémů před jejich uvedením do běžného provozu.

Ministerstvo dopravy bude rovněž usilovat o podporu rozvoje digitální infrastruktury, která je
nezbytným předpokladem pro testování i samotný provoz autonomních vozidel. Tato snaha zahrnuje
budování moderních telema ckých systémů a zajištění dostupnos kvalitních a otevřených dat
o dopravní infrastruktuře a aktuálním provozu. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) a Svaz
dovozců automobilů (SDA) se budou podílet na definování priorit z pohledu automobilového sektoru
a zároveň se očekává jejich ak vní zapojení do národních i mezinárodních inicia v, jejichž cílem je sladit
český přístup s evropským a globálním vývojem v oblas autonomní mobility.

„Podpis memoranda vnímáme jako důležitý milník, který potvrzuje dlouhodobou snahu českého
automobilového průmyslu ak vně spoluvytvářet podmínky pro bezpečný a efek vní rozvoj autonomní
mobility v ČR. Skrze zakotvení jasného legisla vního rámce pro provoz a nastavení vhodných podmínek
pro testování vozidel jsou firmy mo vovány investovat do vývoje, výroby i exportu pokročilých
technologií. To je klíčové pro udržení naší konkurenceschopnos v Evropě i ve světě,“ říká Zdeněk Petzl,
výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Mezi legisla vními opatřeními je klíčová zejména příprava úprav zákonů, které by od roku 2027
umožnily provoz plně autonomních vozidel v běžném silničním provozu. AutoSAP a SDA zároveň
nabídne expertní kapacity do evropských a mezinárodních pracovních skupin, kde budou poskytovat
podporu při tvorbě jednotného legisla vního a regulačního rámce pro schvalování a provoz
automa zovaných vozidel napříč EU.

„Moderní technologie se stále rychleji uplatňují v nabídce nových vozidel, je proto velice důležité mít
v České republice vytvořené a správně nastavené podmínky pro jejich využi s maximem pozi vních
dopadů na uživatele, bezpečnost a rychlost rozvoje na trhu. Spolupráce v této oblas může výrazně
urychlit postavení ČR v této oblas ,“ říká Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
V oblas osvěty a vzdělávání budou signatáři usilovat i o organizaci pravidelných konferencí zaměřených
na autonomní mobilitu. Ministerstvo dopravy se zároveň zaměří na realizaci komplexní informační
kampaně, která téma autonomní mobility přiblíží široké veřejnos . Cílem je rovněž posílit mezinárodní
vnímání České republiky jako technicky vyspělé a znalostně silné země, která nabízí kvalitní zázemí pro
výzkum, vývoj a testování autonomních technologií.

„Autonomní mobilitu a její rozvoj v České republice považuji za zásadní příležitost pro český autoprůmysl
a celkové posílení konkurenceschopnos , která je s mto strategickým sektorem úzce provázána.
Technologická i systémová řešení autonomní mobility podpoříme vhodnými kroky včetně vytvoření
odpovídajícího právního rámce. Plánujeme pokračovat v úzké spolupráci s autoprůmyslem i dalšími
důležitými partnery z veřejného a akademického sektoru,“ říká ministr dopravy Mar n Kupka.
Memorandum bylo podepsáno při příležitos kulatého stolu Česko na prahu autonomní mobility, který
zhodno l hlavní přínosy a výzvy spojené s rozvojem autonomní mobility v České republice a potvrdil
vůli dále spolupracovat na vytváření vhodného prostředí pro její rozvoj. Do diskuse se zapojili odborníci
z českých univerzit, zástupci automobilového průmyslu i významní zahraniční hosté. Např. Chris an
Merkt, ředitel pro záležitos evropské digitalizace a automa zovaného řízení BMW a Mats Rosenquist,
vedoucí veřejných projektů automobilky Volvo. Vystoupila také Claire Depre, zástupkyně Generálního
ředitelství pro mobilitu a dopravu Evropské komise.
Účastníci kulatého stolu se shodli, že rozvoj autonomní mobility přináší České republice nové
příležitos , posiluje její konkurenceschopnost, nabízí nové služby pro uživatele a přispívá ke zvýšení
bezpečnos silničního provozu. Společným cílem všech signatářů je zároveň posílit pozici českého
automobilového průmyslu na globálním trhu.

Mezi signatáře memoranda patří Ministerstvo dopravy zastoupené ministrem dopravy Mar nem
Kupkou, Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v čele s výkonným ředitelem Zdeňkem Petzlem
a Svaz dovozců automobilů (SDA), který zastupuje tajemník Josef Pokorný. Tento krok navazuje na
dlouhodobou spolupráci v oblas autonomní mobility od roku 2017.

 

 

PR