V bezpečnosti silnic se Česko dotáhlo na evropský průměr.

ETSC PIN Award 2025: Norsko lídrem v bezpečnosti silnic, Česko se dotáhlo na evropský průměr

Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) udělila prestižní ocenění Road Safety Performance Index
(PIN) Award 2025 Norsku za dlouhodobé a systematické úsilí v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního
provozu. Norsko bylo oceněno jako nejbezpečnější země Evropy z hlediska počtu usmrcených na silnicích.
Současně byla zveřejněna 19. výroční zpráva ETSC PIN, která shrnuje vývoj v jednotlivých evropských
zemích. Zpráva konstatuje, že Evropská unie výrazně zaostává za cílem snížit do roku 2030 počet úmrtí
a závažných zranění na silnicích o 50 % oproti roku 2019.

V roce 2024 došlo v Norsku k pouhým 16 úmrtím na silnicích na milion obyvatel, což je nejnižší hodnota mezi
32 státy sledovanými v rámci programu PIN. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky důslednému uplatňování
přístupu „Safe System“ (bezpečný systém), stanovení konkrétních cílů a inovacím na národní i místní úrovni.


Mezi klíčové nástroje patří:
• Národní akční plán pro bezpečnost silničního provozu 2022–2025 s názvem „Na cestě k vizi nula“,
který zahrnuje 179 opatření v 15 prioritních oblastech. Cílem je méně než 50 úmrtí ročně do roku
2030 a úplná eliminace smrtelných nehod do roku 2050.

• Výzkumný program BEST, který posiluje rozhodování na základě dat a vyhodnocuje účinnost
opatření.
• Změny legislativy – od roku 2020 jsou povinné podrobné vyšetřování všech smrtelných nehod i pitvy,
které napomáhají analýze příčin.
• Opatření zaměřená na mladé řidiče, včetně přísnějšího výcviku, systému dvojnásobných trestných
bodů a cílených kampaní.
• Iniciativy na místní úrovni, například program Heart Zones pro zklidnění dopravy v okolí škol či
systém certifikace Dopravně bezpečných obcí.

„Norsko ukazuje, že dosažení výrazného pokroku v bezpečnosti silničního provozu je možné – pokud je
prioritou na všech úrovních rozhodování,“ uvedl Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC. „Takových výsledků
lze dosáhnout pouze stanovením jasných cílů, důsledným uplatňováním politik a ambiciózní vizí.“

Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu uvádí: „Česká republika zaznamenala v roce 2024 celkem
45 obětí dopravních nehod na milion obyvatel, čímž se zařadila na průměr mezi státy Evropské unie.
V porovnání se státy Visegrádské čtyřky (V4) si vedla lépe než Slovensko (48 obětí) i Polsko a Maďarsko
(shodně 52 obětí). Pozitivní zprávou je, že Česká republika od roku 2019 zaznamenala nadprůměrné snížení
počtu usmrcených na silnicích o 19,9 %, zatímco v celé Evropské unii činil pokles pouze 12,3 %. Největší
zlepšení v rámci V4 zaznamenalo Polsko, kde počet obětí klesl o 34,8 %, následované Maďarskem
s poklesem o 17,4 %. Naopak Slovensko vykázalo pouze 6,9% zlepšení.“

Přestože některé země, jako je Norsko nebo Litva, vykazují pozitivní vývoj, celkový trend v EU je podle ETSC
nedostatečný:
• V roce 2024 klesl počet úmrtí na silnicích v EU27 oproti předchozímu roku pouze o 2 %.
• Od roku 2019 byl zaznamenán pokles o 12 %, přičemž k dosažení cíle pro rok 2030 by bylo nyní
potřeba být na 27% poklesu.
• Litva dosáhla poklesu o 35 % a jako jediná země EU snížila počet usmrcených za poslední dekádu na
polovinu.
• Významný pokles vykázaly také Belgie, Polsko a Slovinsko.
Naopak v osmi zemích, včetně Švýcarska a Estonska, došlo k meziročnímu nárůstu úmrtí. Celkem v roce 2024
zemřelo na silnicích EU 20 017 osob.

Pavel Havránek, ředitel Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu
dodává: „Rok 2024 přinesl historicky nejnižší počty usmrcených a těžce zraněných osob na českých silnicích,
což představuje významný posun směrem k průměru Evropské unie. Přesto stále evidujeme oblasti s rezervami – například Královéhradecký a Zlínský kraj vykazují vyšší počty obětí, než předpokládá Strategie BESIP 2021
2030. Na druhé straně lze pozitivně hodnotit pokles smrtelných nehod v důsledku nesprávného předjíždění,
stejně jako snížení počtu obětí mezi dětmi, mladými řidiči, chodci a u nehod pod vlivem alkoholu. Naopak
přetrvávají problémy v kategoriích cyklistů, seniorů a motocyklistů. Právě na tyto rizikové skupiny a regiony
je třeba cílit systematická opatření, pokud chceme dosáhnout dalšího zlepšení.“

Zpráva ETSC odhaduje, že díky opatřením přijatým od roku 2014 bylo zachráněno 23 800 životů, což
představuje společenský přínos ve výši přibližně 60 miliard eur. Pokud by však EU postupovala dle plánu
(ročně o 6,7 % méně obětí), mohlo být zachráněno o 49 600 životů více, s celkovým přínosem až 124 miliard
eur.

ETSC vyzývá instituce Evropské unie i vlády členských států k přijetí razantnějších kroků a důslednému
uplatnění přístupu Safe System, který je klíčem k dosažení cílů v oblasti snižování nehodovosti. „Norsko
jednoznačně ukazuje, že úmrtím na silnicích lze předcházet – nejsou nevyhnutelná. Je na čase, aby jeho
příkladu následovaly i ostatní evropské země,“ dodává Avenoso. „Máme k dispozici ověřená řešení, ale
skutečnou výzvou zůstává politická vůle. Bez rozhodných opatření na národní i evropské úrovni budou na
silnicích zbytečně umírat další tisíce lidí.“

 

PR

CDV